• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

IPhone : Vem uppgraderar till Ip6 eller Ip6 plus ?

Köpte en 6+ 16gb guld idag. Den är grymt nice att skriva på. Funkar i byxfickan (levis) också. Skarp skärm, bra kamera. Har långa beniga fingrar så det löser sig. Nu väntar man bara på nya abonnemanget så man får 4g.

Lånar den här tråden lite för slippa öppna upp ytterligare en OT-tråd. Jag sitter på en Sony Xperia Z1 sen December som jag är och varit otroligt nöjd med.

Xperia Z1
xperia-Z1-hero-white-1240x840-f9b9916d16a90faba4e6e2fc3de5e289.jpg

Nu är det som så att Xperia Z3 ganska nyligen släpptes som fångat mitt intresse ganska ordentligt.

Xperia Z3
Xperia Z3.jpg

- Xperia Z3 har en 5,2 tum kontra Z1:s 5 tum skärm, dessutom är skärmen i sig ordentligt förbättrad.
- Måtten på Z1 - 144 x 74 x 8,5mm, Z3 - 146 x 72 × 7,3 mm (alltså är Z3 2 mm längre men 2 mm mindre bred och 1,2 mm tunnare)
- Z1 har en fyrkärnig Snapdragon 800 på 2,2GHZ, Z3 har en fyrkärnig Snapdragon 801 på 2,5GHZ
- Z1 har 2 GB RAM, Z3 har 3 GB RAM
- Z3 är mera vattentät än Z1
- Z3 har något förbättrad kamera med bla vidare vinkel.

Vad tycker ni? är det värt en uppgradering?

Lånar den här tråden lite för slippa öppna upp ytterligare en OT-tråd. Jag sitter på en Sony Xperia Z1 sen December som jag är och varit otroligt nöjd med.

Xperia Z1
xperia-Z1-hero-white-1240x840-f9b9916d16a90faba4e6e2fc3de5e289.jpg

Nu är det som så att Xperia Z3 ganska nyligen släpptes som fångat mitt intresse ganska ordentligt.

Xperia Z3
Xperia Z3.jpg

- Xperia Z3 har en 5,2 tum kontra Z1:s 5 tum skärm, dessutom är skärmen i sig ordentligt förbättrad.
- Måtten på Z1 - 144 x 74 x 8,5mm, Z3 - 146 x 72 × 7,3 mm (alltså är Z3 2 mm längre men 2 mm mindre bred och 1,2 mm tunnare)
- Z1 har en fyrkärnig Snapdragon 800 på 2,2GHZ, Z3 har en fyrkärnig Snapdragon 801 på 2,5GHZ
- Z1 har 2 GB RAM, Z3 har 3 GB RAM
- Z3 är mera vattentät än Z1
- Z3 har något förbättrad kamera med bla vidare vinkel.

Vad tycker ni? är det värt en uppgradering?
Faktiskt inte, om du upplever Z1 som seg kommer inte Z3 förbättra det. Sitt kvar lite längre och byt när skillnaden mellan din befintliga och ny telefon är större.

Jag bytte precis upp mig från en Z1 Compact till en Z3 Compact. Jag kan inte precis säga att jag märker någon gigantisk skillnad. Den nya luren är snabbare på de flesta saker jag försöker göra men inte tillräckligt för att kännas som en jättestor skillnad. Kan lika gärna vara för att den gamla var så full med skit att den saktade ned på grund av det.

Då Z1 Compacten var min absoluta favoritlur hittils kändes det ändock rättfärdigat att uppgradera till Z3 Compacten då den fått mycket med beröm. Den beskrivs ju dock av vissa som "Som Z1:an fast snabbare och bättre på alla vis" så du ska inte förvänta dig en revolution precis.

Faktiskt inte, om du upplever Z1 som seg kommer inte Z3 förbättra det. Sitt kvar lite längre och byt när skillnaden mellan din befintliga och ny telefon är större.
Jag bytte precis upp mig från en Z1 Compact till en Z3 Compact. Jag kan inte precis säga att jag märker någon gigantisk skillnad. Den nya luren är snabbare på de flesta saker jag försöker göra men inte tillräckligt för att kännas som en jättestor skillnad. Kan lika gärna vara för att den gamla var så full med skit att den saktade ned på grund av det.

Då Z1 Compacten var min absoluta favoritlur hittils kändes det ändock rättfärdigat att uppgradera till Z3 Compacten då den fått mycket med beröm. Den beskrivs ju dock av vissa som "Som Z1:an fast snabbare och bättre på alla vis" så du ska inte förvänta dig en revolution precis.
Z1 är allt annat än seg, blixtsnabb skulle jag snarare säga. Det blir nog att man väntar ändå. Det ska ju ske lite av en revolution i processorväg nu med släppet av Snapdragon 810 nästa år som använder 64 bitarsarkitektur.

Då lär man få se lurar med ganska ordentligt med RAM-minne (+4 GB) när utvecklarna börjar gå över till 64 bitars processorer.

Då lär man få se lurar med ganska ordentligt med RAM-minne (+4 GB) när utvecklarna börjar gå över till 64 bitars processorer.
Fast jag skulle säga att så mycket ram är onödigt i en telefon (under de närmaste åren) leder bara till lata apputvecklare som inte optimerar minnesanvändningen. Finns faktiskt andra fördelar med 64-bit än adresseringsutrymme ;)

Fast jag skulle säga att så mycket ram är onödigt i en telefon (under de närmaste åren) leder bara till lata apputvecklare som inte optimerar minnesanvändningen. Finns faktiskt andra fördelar med 64-bit än adresseringsutrymme ;)
Sålänge det inte handlar om Samsungs sugiga TouchWis är det nog ingen fara. Läste om en kille som lekt lite med en Note 4 där TW tog upp över 2GB av RAM-minnet trots att alla appar var inaktiverade.

Men annars är väl mera RAM bara en fördel. Det blir ju inte sämre iaf... :)

Siste idioten är bevisligen inte född än.
Blev återigen lurad att uppdatera iOS till senaste på min 5s och nu fungerar telefonen HELT KASS. Precis samma som när 5s kom och man hade 4s och uppgraderade, då blev 4an kass..
Vadå genomskinligt att skapa en mjukvara som "förra" telefonen inte klarar av så man blir mer eller mindre tvungen köpa ny.
Jaja klagar lite men det ska förvisso bli lite kul att köpa 6an som nu är beställd.
-skönt med rutiner-:)

Blev återigen lurad att uppdatera iOS till senaste på min 5s och nu fungerar telefonen HELT KASS. Precis samma som när 5s kom och man hade 4s och uppgraderade, då blev 4an kass..
Vadå genomskinligt att skapa en mjukvara som "förra" telefonen inte klarar av så man blir mer eller mindre tvungen köpa ny.
Jaja klagar lite men det ska förvisso bli lite kul att köpa 6an som nu är beställd.

Det är inte Apples fel att du ska hitta på ett svep skäl för att köpa en ny lur :)

Min 5s funkade exakt lika smidigt med iOS 8
Som iOS 7 efter uppdateringen !

Tycker min 4S fungerar bra efter 8.0.2 tycker jag (dock var 8.0 bedrövligt buggigt)

Sålänge det inte handlar om Samsungs sugiga TouchWis är det nog ingen fara. Läste om en kille som lekt lite med en Note 4 där TW tog upp över 2GB av RAM-minnet trots att alla appar var inaktiverade.

Men annars är väl mera RAM bara en fördel. Det blir ju inte sämre iaf... :)
Nackdelen med mycket ram är ökad CPU overhead (vilket leder till ökad strömförbrukning) :)

Installera ett virus program, jag kör med AVG som fungerar på samma sätt som på datorn. Då är virus och sånt skit inga bekymmer.

Virusprogram... På en telefon? På en dator?

Det är där tankevurpan kommer. Varför ska man ens behöva ett virusprogram på en telefon? Då är det ett otroligt osäkert system i grunden.

Därför är iOS bättre.

Oc
Virusprogram... På en telefon? På en dator?

Det är där tankevurpan kommer. Varför ska man ens behöva ett virusprogram på en telefon? Då är det ett otroligt osäkert system i grunden.

Därför är iOS bättre.
Du föredrar självklart Mac OS framför Windows.? Nej har man antivirus är det inte osäkert. Det är självklart en fördel att apple väljer ett tillslutet OS som iOS ur en sådan synpunkt. Men jag vill kunna få hem appar utanför Play Store, få ner torrents m.m, Det är där ett antivirusprogram verkligen kommer till användning då dessa skannar alla appar innan nedladdning /installation.

Jag vill överhuvudtaget använda min smartphone som jag använder min dator.

Oc
Du föredrar självklart Mac OS framför Windows.? Nej har man antivirus är det inte osäkert. Det är självklart en fördel att apple väljer ett tillslutet OS som iOS ur en sådan synpunkt. Men jag vill kunna få hem appar utanför Play Store, få ner torrents m.m, Det är där ett antivirusprogram verkligen kommer till användning då dessa skannar alla appar innan nedladdning /installation.

Vad är det för torrents du laddar ner på en mobil?

Oc

Du radar upp precis det jag gillar med äppelprodukterna :)

JG har tröttnat på att fippla med Linux och framför allt Windows i datorn och vill absolut inte hålla på att behöva ffippla för att få det att funka i telefonen eller plattan.

Tycka vad man vill om äpplet men om man klarar att lägga bort fanboymössan så är de oöverträffade när det gäller användarvänlighet. Visst får man byta bort viss valfrihet i telefoner och plattor men det är det (för mig) värt. Gällande datorn har ju OSX ett kraftfullt CLI med tillgång till samtliga Unixkommandon för de som vill vara en äkta poweruser, men till skillnad från t ex Linux är det inte ett måste för att få ett system som fungerar bra :)

Oc

Blir det inte plottrigt att hålla på med det på en mobil jämfört med att göra det på datorn och sedan tanka över serierna till luren. Tänker på bandbredd och batteriet osv.

Blir det inte plottrigt att hålla på med det på en mobil jämfört med att göra det på datorn och sedan tanka över serierna till luren. Tänker på bandbredd och batteriet osv.
Gör det hemma med wifi. Hur smidigt som helst. Filmfilerna lägger sig där dom ska. Men jag gör ju även som du sa att synkronisera från datorn. Blir nog 50/50.

Någon som har klämt på silikonfodralet eller läderfodralet? Vet inte riktigt vad jag ska välja. Intryck?

Har lädercaset till min 6a. Jag har under åren beställt alla sorters skal från Ebay, vi snackar 30+ ...vissa har jag använt, vissa aldrig kommit på.
Apples lädercase är det bästa jag haft vad det gäller kvalitet och känsla, hands down. Värt varenda krona. Vet dock inte om det är särskilt stötdämpande. Har dock sett några videos på youtube där de testat att släppa telefonen med caset, och det verkar klara sig bra.

image.jpg
image.jpg
image.jpg

Mina demoniska konspirationer mot att Apple på något sätt gör min telefon slöare så fort det släpps en ny iPhone växer för var dag nu. Tycker att allt funkar sämre nu än innan 6an kom. Men jag väääägrar köpa en ny iPhone, har precis beställt prylar för att laga sleep-knappen på min 4S :D

Mina demoniska konspirationer mot att Apple på något sätt gör min telefon slöare så fort det släpps en ny iPhone växer för var dag nu. Tycker att allt funkar sämre nu än innan 6an kom. Men jag väääägrar köpa en ny iPhone, har precis beställt prylar för att laga sleep-knappen på min 4S :D
Nog inte helt otroligt.

Tillbaka
Topp