• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC, International Watch Company

ChumpTime

Panerai
De nya lådorna är så mycket mera praktiska än de tidigare. Fint etui också.
 

Bilagor

  • A8AFDC4C-F09B-4CCF-88ED-C7D5052527A8.jpeg
    A8AFDC4C-F09B-4CCF-88ED-C7D5052527A8.jpeg
    435.5 KB · Visningar: 86
  • E5BB0AA0-F733-486D-B748-A314C9294C30.jpeg
    E5BB0AA0-F733-486D-B748-A314C9294C30.jpeg
    594.2 KB · Visningar: 85
  • EFD5D8F0-5E15-4BC7-AC09-8463B83198B8.jpeg
    EFD5D8F0-5E15-4BC7-AC09-8463B83198B8.jpeg
    235.8 KB · Visningar: 89
@Echo Delta kan du berätta om den vita delen? Är det plast eller keramik? Min 3705 servades av Nymans för 3 år sedan och jag antar att urverket fick en "uppdatering".

_1090948.JPG

Det är en stopparm som ser till att centrumsekundhjulet hålls stilla när kronografen inte är igång. Detta är en bild på en icke uppdaterad och äldre variant. Den vita delen är i plast, och precis som gamla varianter av stopparmen för timräknaden för kronografen som sitter på tavelsidan.

Båda dessa är uppdaterade sedan ett antal år tillbaka och är numera i mässing, efter att materialet av hjulen de stoppar också förbättrats.
Här är en bild på nätet om hur den uppdaterade ser ut. (Rätt skamligt skick av verket på bilden i fråga, smutsigt som fan och inget jag hade accepterat alls men det är en annan sak.

IWC-Kaliber-79350-Werkseite-ohne-Rotor.jpg
 

evki

Audemars
2-Faktor
Det är en stopparm som ser till att centrumsekundhjulet hålls stilla när kronografen inte är igång. Detta är en bild på en icke uppdaterad och äldre variant. Den vita delen är i plast, och precis som gamla varianter av stopparmen för timräknaden för kronografen som sitter på tavelsidan.

Båda dessa är uppdaterade sedan ett antal år tillbaka och är numera i mässing, efter att materialet av hjulen de stoppar också förbättrats.
Här är en bild på nätet om hur den uppdaterade ser ut. (Rätt skamligt skick av verket på bilden i fråga, smutsigt som fan och inget jag hade accepterat alls men det är en annan sak.

IWC-Kaliber-79350-Werkseite-ohne-Rotor.jpg

Tack, du är en klippa! Så med andra ord urverket kunde ha haft den armen sedan 1995 när klockan lämnade fabriken?
 

Ducati996

Cartier
Det är en stopparm som ser till att centrumsekundhjulet hålls stilla när kronografen inte är igång. Detta är en bild på en icke uppdaterad och äldre variant. Den vita delen är i plast, och precis som gamla varianter av stopparmen för timräknaden för kronografen som sitter på tavelsidan.

Båda dessa är uppdaterade sedan ett antal år tillbaka och är numera i mässing, efter att materialet av hjulen de stoppar också förbättrats.
Här är en bild på nätet om hur den uppdaterade ser ut. (Rätt skamligt skick av verket på bilden i fråga, smutsigt som fan och inget jag hade accepterat alls men det är en annan sak.

IWC-Kaliber-79350-Werkseite-ohne-Rotor.jpg
shit vad ni är duktiga. Jag är här inne för att lära mig lite . Ni är ju proffs 😊
 
shit vad ni är duktiga. Jag är här inne för att lära mig lite . Ni är ju proffs 😊
@Echo Delta jobbar ju för IWC i Tyskland(?) så det är ju liiiite fusk ;)

Stämmer, tre år som IWC urmakare och hanterat deras Masterclass event och nu chef för tekniska avdelningen av IWC butiken i München och ansvarig för deras event, så lite koll måste man väl ändå ha! (Samt nästan tio år av nörderi, och väldigt många år här på KS!) :D
 
Senast ändrad:

Ducati996

Cartier
Vad vill du veta?
Personligen gillar jag modellen, men man bör ha ganska kraftiga handleder för att den ska se vettig ut i mitt tycke. Någon med smala handleder som försöker bära upp den ser lite märkligt ut, men det är en personlig åsikt.
Om det är ett bra urverk. Jag har rätt klena handleder, därför känns den rätt tung. Har använt min Rolex sub mer men gillar utseendet mer på iwc , med den fina kronan och nitarna på armbandet, mitt nästa köp ska bli en panerai, så jag försöker lära mig om dom , tyvärr tycker jag det är rörigt med deras betäckningar
 

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Stämmer, tre år som IWC urmakare och hanterat deras Masterclass event och nu chef för tekniska avdelningen av IWC butiken i München och ansvarig för alla deras event, så lite koll måste man väl ändå ha! (Samt nästan tio år av nörderi, och väldigt många år här på KS!) :D

Stort grattis! Kul att följa din resa och att du är så aktiv här.
 

viggonon

Breitling
Orimligt taggad på en Aquatimer 3536, och scoutar runt lite på C24... Funderade dock på servicekostnaden. Vad jag förstår så sitter ett IWC 37524-verk i... Är det svårt (läs dyrt) att serva, och är det något som man generellt sett behöver göra ofta?
 
Orimligt taggad på en Aquatimer 3536, och scoutar runt lite på C24... Funderade dock på servicekostnaden. Vad jag förstår så sitter ett IWC 37524-verk i... Är det svårt (läs dyrt) att serva, och är det något som man generellt sett behöver göra ofta?

Inte särskilt svårt alls, det är en mässingsplätterad version av ETA 2829-A2 som är byggd till specifikationer. Full service för en IWC 3536 hos Richemont och IWC själva ligger på 565€ där standardkomponenter som alltid byts ut ingår, samt blästring/polering av de delar som ska ha denna finish och samtliga packningar.
 

DrDre

Patek
Orimligt taggad på en Aquatimer 3536, och scoutar runt lite på C24... Funderade dock på servicekostnaden. Vad jag förstår så sitter ett IWC 37524-verk i... Är det svårt (läs dyrt) att serva, och är det något som man generellt sett behöver göra ofta?

Det är en trevlig klocka. Imho en av IWCs trevligaste dykare. (Jag har en).,Nymans ur har en prislista på nätet. Sedan harvdu ju också alternativet att lämna in den hos en oberoende urmakare iom att urverket bygger på ett ETA.

CCF99E26-846D-419F-AE8B-06027C1CB4AB.jpeg
 

Erkkn

Cartier
Hej,

Ni som har haft de olika tavlorna/modellen av IWC Ingenieur 3239, vilken tyckte ni var bäst ? Själv är jag sugen på den med Vit-tavla och silver index, även om dem med roseguld känns roligare men det kanske man lessnar på på ?
 

BluEd

Omega
Orimligt taggad på en Aquatimer 3536, och scoutar runt lite på C24... Funderade dock på servicekostnaden. Vad jag förstår så sitter ett IWC 37524-verk i... Är det svårt (läs dyrt) att serva, och är det något som man generellt sett behöver göra ofta?
Vet inte vad som rekommenderas men jag använde min dagligen i 15 år, servade den en gång och har aldrig haft några problem.
 
Det är en trevlig klocka. Imho en av IWCs trevligaste dykare. (Jag har en).,Nymans ur har en prislista på nätet. Sedan harvdu ju också alternativet att lämna in den hos en oberoende urmakare iom att urverket bygger på ett ETA.

CCF99E26-846D-419F-AE8B-06027C1CB4AB.jpeg

Dock är det fel klocka du markerat! Det är 80110 som du markerat, den sitter i följande Aquatimer referenser: 3231 och 3580!

Intressant också hur de väljer att orda prislistan. "Aquatimer Split Kronograf" tolkar jag som att de menar Split Minute, ref 3723. Som Nymans absolut inte får serva. Men de kanske menar Aquatimer krono, samt andra split kronografer.
 

DrDre

Patek
Dock är det fel klocka du markerat! Det är 80110 som du markerat, den sitter i följande Aquatimer referenser: 3231 och 3580!

Intressant också hur de väljer att orda prislistan. "Aquatimer Split Kronograf" tolkar jag som att de menar Split Minute, ref 3723. Som Nymans absolut inte får serva. Men de kanske menar Aquatimer krono, samt andra split kronografer.

Är du säker på det? Ska man inte tolka det som att Aquatimers (inkl 3536) är den kostnaden som anges på den raden men att de Aquatimer med 80110 kostar 1500 kr extra?
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Är du säker på det? Ska man inte tolka det som att Aquatimers (inkl 3536) är den kostnaden som anges på den raden men att de Aquatimer med 80110 kostar 1500 kr extra?
Som du tolkar tolkar jag det, hade min 329003 inne på Krons(Nymans) och då gällde de priserna, +1500 om den hade haft det äldre verket
 

viggonon

Breitling
Inte särskilt svårt alls, det är en mässingsplätterad version av ETA 2829-A2 som är byggd till specifikationer. Full service för en IWC 3536 hos Richemont och IWC själva ligger på 565€ där standardkomponenter som alltid byts ut ingår, samt blästring/polering av de delar som ska ha denna finish och samtliga packningar.

Det är en trevlig klocka. Imho en av IWCs trevligaste dykare. (Jag har en).,Nymans ur har en prislista på nätet. Sedan harvdu ju också alternativet att lämna in den hos en oberoende urmakare iom att urverket bygger på ett ETA.

Vet inte vad som rekommenderas men jag använde min dagligen i 15 år, servade den en gång och har aldrig haft några problem.

Stort tack för snabb, saklig och detaljerad input! :) Nästa steg bara att hitta ett bra ex av en 3536 någonstans på nätet, då de tyvärr inte precis svämmar över här på KS...
 
Topp