• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

IWC, International Watch Company

Nej, det stämmer inte. Watchbase är felaktiga med det och har inte riktig särskilt bra koll. Verket är designat för att kunna ersätta 2892, och har därför exakt samma dimensioner på tjocklek och bredd, samt höjd för kronan, men det är inte samma verk.
Helt ärligt hade jag föredragit 2892, det går iallafall att finjustera saker på.
Grym info, tack!
Läste detta om 2892 på Watchbase efter @DrDre post och misstänkte felaktigheter då 69355 också där påstås vara baserat på ett ETA verk men jag minns att jag läst att du skrivit att 69355 är helt in-house.

Har vi sett denna ritningen förr? Väldigt mycket rundare på den ritningen. Mycket mer Omega Polaris.

ingenieur-automatic-sketch-1x1.jpg.transform.global_image_png_1920.jpg

Dessa var ju väldigt trevliga. Har länge önskat mindre size på de keramiska piloterna.
Eller hur! Dock måste jag säga att när jag provade blue angels så satt den bättre än vanliga svarta top gun. Tror det är en illusion. Skall gräva lite och jmf med 41. Jag drömde om en Mojaveöknen i 41mm som den limiterade för några år sedan. Kommer troligtvis i fler färger om de säljer bra. Den blå är 30 000 dyrare, omotiverat kan jag tycka.

Det måste vara ett skämt med den.
Verket är 32110, vilket är Valfluerier och samma som sitter i instegs Portofino och instegspilot for 40-60k... (Inte ett speciellt imponerande verk enligt mig som jobbat med det, alls.)
100-110k, om den haft ett vettigare lås och 82110 verket, möjligtvis.
Det här är ju ett skämt. Deras vinstmarginal lär ju vara löjlig med tanke på att produktionskonstnaden för 32110 är mindre än 10k. (Ja, den sista biten stämmer.)
Kan du utveckla kritiken mot låset litegrann? Såg att den saknar microjustering. Det är ju en grej, men något annat?

Verkligen, jag inga ord för vad de håller på med.
3239 är i princip samma klocka, aningen annorlunda verk, men inte märkbart sämre.
Den låg på knappt halva priset...
Ja, jag minns vad dom kostade. Köpte min första splitternya dyrare klocka sent 2015. Aqua Terra listade 48K, 3239 listade 60-63K (limiterad blå var lite dyrare än svart). Rob erbjöd 25% på AT i dec det året så det slutade med ett köp av den, kunde inte fixa något större rabatt på 3239 och inte motivera minst 15K mer.

Tar vi nu när en sen dess omdesignad och METAS-certifierad AT listar knappa 75K så skulle en omdesignad Ingenieur med samma prisökning landa på kanske 100K jämt ...och jag som gnällt på att Omega tappat det helt prismässigt 🤔

Edit: Vill minnas att en Rolex 114060 kostade 63K då, ganska samma som en blå 3239. Prislapp som dagens 124060 hade man väl kunnat ta då.

Senast ändrad:
Var glad när jag såg designen av nya Ingenieur tills jag såg priset, men alltså... vem fan kommer betala det för den?

Senast dom lanserade nya Ingenieurs var väl 2017 eller nåt, och då listade väl instegsmodellerna under 60k. Visst att allt blivit dyrare, men det är ju en helt sanslös prisökning verkligen. Sån jävla cred har inte IWC att det kan funka.

Man ser inte det på bild, man behöver filma för att se och höra ljudet. Men om man håller i remmen så kan man vicka på själva boetten. Provade den i en butik tidigare och upplevde det inte alls så tyvärr..
Ah ok då förstår jag. Jo men där har jag något liknande med typ läderband. Inget jag har reagerat på nämnvärt dock. Bandet sitter bra på armen så att säga.

Ok tack! Jag får ta mig till en butik och jämföra med andra Mark XX helt enkelt :)

Jag minns nu att när jag fick hem läderbandet till min XX så reagerade butiksbiträdet på "glappet" också och frågade direkt urmakare och de bekräftade då att det inte är något fel utan det är så det "ska vara".

Ah okej, tack för info. Jag blir nästan sugen på att köra utan easyX med ett hederligt band då det kommer sitta aningen bättre. Men segt att behöva mecka för att byta band på en klocka där det ska gå på nolltid :)

Jag har aldrig tänkt på det faktiskt förrän du skrev nu så tror inte det är ett problem i verkligheten :)

Efter 3 månaders väntan kom den äntligen och man kan posta sin första bild här 😄

Originalremmen (easxchange) skramlade och kändes glappig, kunde inte härda ut.

Så nu kör jag en vanlig strap från IWC, i en härlig army-grön färg 😍

IMG_6980.jpeg

Kul med en till Mark XX på forumet. Grattis!

Var glad när jag såg designen av nya Ingenieur tills jag såg priset, men alltså... vem fan kommer betala det för den?

Senast dom lanserade nya Ingenieurs var väl 2017 eller nåt, och då listade väl instegsmodellerna under 60k. Visst att allt blivit dyrare, men det är ju en helt sanslös prisökning verkligen. Sån jävla cred har inte IWC att det kan funka
Exak! Tyckte den var årets klocka och var helt klart intresserad av köp. Tills jag såg priset.. Löjligt högt faktiskt. IWC har inte det varumärket (än iaf) för att ta de pengarna för en stålklocka som dessutom har ett relativt enkelt urverk. Vill man klättra i pris/status så är det nog bättre att göra som t ex Omega som gjort mindre höjningar typ varje år eller ibland 2ggr per år för vissa modeller.. Nu blir steget för stort och många verkar reagera på just priset

Tillbaka
Topp