• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

IWC, International Watch Company

Jag budade på denna rackare på Kaplans. Någon här som vann? Den hade en mindre skada som hade lagats så att det inte syntes på bild, men finns där helt klart. Skönaste Mark18, med rätt visare.

IMG_3191.jpeg

Och kvällens klocka:
IMG_3235.jpeg

Snygg! Vilken ref är detta?
Den jag budade på var:

Och min är IW387905 kallas ”iwc tribute to 3705”.

Hur är det med IWC nuförtiden? Historiskt sett har de ju använt väldigt mycket ETA-verk, som varit mer eller mindre modifierade.
I takt med de ganska otroliga prishöjningarna man sett från IWC de senaste åren, så borde man kunna förlita sig på att de använder inhouse?
...Men är det så?

Nån som vet vad man skall tycka i den här frågan?

Hur är det med IWC nuförtiden? Historiskt sett har de ju använt väldigt mycket ETA-verk, som varit mer eller mindre modifierade.
I takt med de ganska otroliga prishöjningarna man sett från IWC de senaste åren, så borde man kunna förlita sig på att de använder inhouse?
...Men är det så?

Nån som vet vad man skall tycka i den här frågan?
Näää.

Vad du ska tycka? Att det är åt helvete för dyrt. Framförallt.

Citerar mig själv. 😊

Ingen som sitter på en keramisk chrono och vill dela lite intryck och bilder? Både den större och den nya 41mm av intresse.
Well, originalet är en stor klocka som är relativt hög. Den märks på armen. Jag har provat den blå Blue Angels på 44mm och den upplevdes som mindre. Personligen tror jag mycket på nya 41mm då jag har 17,5-18cm omkrets. Vissa kommer argumentera att en pilotklocka skall synas, helt rätt, men det blir löjligt om det blir för stort.

Vet ej om du testat keramik klockor tidigare? Det är ett kul och märkligt material. Lätt och klarar små repor väl. Är du försiktigt så kommer du ha en ny klocka länge. Inga hairlines som på stål. Dock är det inte repfritt som många tror. Det går alldeles utmärkt att få repor på och då syns dessa tydligt.

Personligen föredrar jag titan framför keramik. Eller senaste ceratanium blandningen. Men skulle absolut kunna tänka mig att köpa en.

Några bilder: Topgun 44mm mot 41mm i brons.

IMG_3361.png

IMG_3362.png

IMG_3354.png

Också 44mm:
Där den blå passar bra men svart tycks vara större. Dessa är lika Topgun i dimension. Vågar inte skriva exakt lika men det är troligt. Kolla på iwc hemsida.
IMG_3363.png

IMG_3364.png

IMG_3352.png

43mm i titan:
IMG_3357.png

41mm:

IMG_3356.png

IMG_3358.png

IMG_3355.png

Ovan är 41mm och är det närmsta du kan komma 41mm topgun.

Höjden och exakt hur bandhornen kramar om handleden avgör hur klockan känns på armen, vilket inte är lätt att förmedla på bild.

Något som lagt en beställning på de nya ingenjörerna än? Har möjlighet att lägga en deposition för den turkosa. Men tror jag kommer avstå..

Well, originalet är en stor klocka som är relativt hög. Den märks på armen. Jag har provat den blå Blue Angels på 44mm och den upplevdes som mindre. Personligen tror jag mycket på nya 41mm då jag har 17,5-18cm omkrets. Vissa kommer argumentera att en pilotklocka skall synas, helt rätt, men det blir löjligt om det blir för stort.

Vet ej om du testat keramik klockor tidigare? Det är ett kul och märkligt material. Lätt och klarar små repor väl. Är du försiktigt så kommer du ha en ny klocka länge. Inga hairlines som på stål. Dock är det inte repfritt som många tror. Det går alldeles utmärkt att få repor på och då syns dessa tydligt.

Personligen föredrar jag titan framför keramik. Eller senaste ceratanium blandningen. Men skulle absolut kunna tänka mig att köpa en.

Några bilder: Topgun 44mm mot 41mm i brons.

IMG_3361.png

IMG_3362.png

IMG_3354.png

Också 44mm:
Där den blå passar bra men svart tycks vara större. Dessa är lika Topgun i dimension. Vågar inte skriva exakt lika men det är troligt. Kolla på iwc hemsida.
IMG_3363.png

IMG_3364.png

IMG_3352.png

43mm i titan:
IMG_3357.png

41mm:

IMG_3356.png

IMG_3358.png

IMG_3355.png

Ovan är 41mm och är det närmsta du kan komma 41mm topgun.

Höjden och exakt hur bandhornen kramar om handleden avgör hur klockan känns på armen, vilket inte är lätt att förmedla på bild.
Tack!

Är rädd att 44mm på den där ska vara alldeles för stort, får testa i butik. Hade tidigare en portuguiser 5001 och den kändes aningen stor (och den är väl 42,5 eller så).

Du skriver att den där i ceratanium är det närmsta Topgun i 41, men de har ju släppt denna:

Har du testat den? Den känns som prime target…

Tack!

Är rädd att 44mm på den där ska vara alldeles för stort, får testa i butik. Hade tidigare en portuguiser 5001 och den kändes aningen stor (och den är väl 42,5 eller så).

Du skriver att den där i ceratanium är det närmsta Topgun i 41, men de har ju släppt denna:

Har du testat den? Den känns som prime target…
Hej,

Nej inte testat den i 41mm tyvärr. Min länk ovan var till för om du inte vill ha keramik men ändå ha en svart IWC pilot. Är själv nöjd med min svarta 41mm tribute to 3705 ovan så fler svarta IWC av den typen är inte aktuellt för mig.

Inne på samma modell och kikar lite. Hur bärs den? Skicka gärna fler bilder här i gruppen.
Skulle säga att den motsvarar 39mm ganska bra. Har en TAG Heuer i samma storlek och jag upplever dem lika även om IWCn känns något tunnare. Har haft en portugieser tidigare, den var 40,9mm men kändes betydligt större.

Vafan pågår, har du eller jag fått en stroke?!

Jag skriver att jag hade varit intresserad om den kostat söder om 100 000. Outtalat, den är för dyr och tramsig prissättning.

Du svarar.

Jag svarar att jag inte pratar om listpris, men att jag hade återigen varit intresserad av en Ingy om den kostar söder om 100 000.
Lägger till att titan-varianten listar 178 000.

Då svarar du 142k. På att jag skriver 178k på titanmodellen.

Då visar jag print från IWC på 178k för titanmodellen. Som jag är inne på, igen.

Då berkräftar du att jag har länkat rätt?!
Alltså jag vet inte hur många gånger jag läst denna posten och den blir fan roligare för varje dag.
Yonsson förminskar Zippan mästerligt (alternativt ofrivilligt) med en sällan skådad härskarteknik 😂

Något som lagt en beställning på de nya ingenjörerna än? Har möjlighet att lägga en deposition för den turkosa. Men tror jag kommer avstå..

Tror du att den kommer att bli så het att man bör beställa och lägga handpenning? Undrar om den inte kommer att finnas tillgänglig direkt när de skickas ut till butik.

Tror du att den kommer att bli så het att man bör beställa och lägga handpenning? Undrar om den inte kommer att finnas tillgänglig direkt när de skickas ut till butik.
Ett års väntetid minst på den gröne här i HK. Butiken sa att väntetiden är ännu längre i många andra länder (HK får stor allokering och IWC intresset är rätt lågt här). Den svarta och vita bör man nog kunna köpa rätt enkelt då de inte alls är lika populära.

Tillbaka
Topp