Hej! Tänkte dela med mig lite av ett projekt denna helg. Har servat en IWC Mk 11 från troligen 1948-1953 nånting.
Jag börjar med att montera av baklock och magnetsköld. Fasta bandstift så kan inte ta av läderremmen.
Som ni ser är den issued till brittiska militären. Fick denna infon:
Mk 11, the "air chronometer" Beställd på tuffa spec fr British ministry of defence. Den skulle vara lättläst, exakt, antimagnetisk (pga cockpitmiljön), robust och lättservad. IWC vann upphandlingen. Ngr tusen klockor levererades mellan 1948 och 1953. De kallades regelbundet in för service och rotation. Klockan utrangerades helt först på 80-talet. En civil variant såldes på 70-talet. Alla IWCs pilotmodeller har denna som mamma. På 60talet kallades alla in och all radium ersättes med Tritium.
Inuti sitter ett IWC cal 89:
Väldigt vackert verk med omväxlande perlage och geneva stripes.
Jag montera ur verket ur boetten och tar av verkringen, tavla och visare. Sen timhjul och minutrör innan den sätts på plats i en verkhållare.
Sen monteras verket ner som dom flesta andra manuella verk utan datum. Men några saker fångar mitt öga.
Mest uppenbara är ju dom fina linjerna/formerna på alla bryggor. Egna bryggor för gånghjul och fjärdehjul också.
Vid bryggan för sekundpinnen kan man se dom fina borstningarna i olika riktningar som skapat geneva stripes mönstret.
Fjädern som håller sekundpinnen stabil är också lite special med en fasning i tappen. Lite skitigt här men smart lösning.
Trumman har också en fin form och borstning:
Innan trumman togs ur verket kan man också se en lite annorlunda lösning för klicken:
balansen är en blånerad s.k brequet over coil.
Sen rengör jag hela verket och boett/baklock. Försiktigt då jag inte kan få bort läderremmen.
Här är alla delar och jag vevar in fjädern igen med en fjädervinda.
När fjäderhusbommen ska monteras har jag nyligen skaffat ett verktyg för det. Verkligen värt då det är mycket enklare nu att göra det utan att riskera slinta med korntången.
Monterat verket och det går fint och smidigt. Tog några bilder på gånghaken med. På engelska kallas det Black Polish. Delen är blankpolerad så väl att den reflekterar allt ljus i samma riktning. Och upplevs nästan svart i vissa vinklar.
Grym klocka är det, well done IWC och grattis
@Gärdinge för en fantastiskt fin klocka
tack för förtroendet