• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC, International Watch Company

ajvar

Rolex
2-Faktor
Perfekt klocka både till labbet och i regnet :)
20230724_134654.jpg
 

Cuban8

Omega
2-Faktor
Ok, möjligen inte helt regelrätt eftersom jag inte har någon IWC att posta bild på…
Hade jag haft en hade den varit given att bära på resmålet.

Här i Portofino är watchspotting en baggis, dock inte sett någon Portofino eller annan IWC, mest Rolex i olika former, Sub, GMT, Hulken. Gäsp. Undrar var de kommer ifrån då Rolexbutiken tydligt proklamerade ”Display only, nothing to sell”
Tycker IWC skulle haft en butik här, hittade ingen iallafall.

Bjuder på ett par bilder från en fantastisk plats och dagens Seiko GMT Blåbär medan jag letar efter lämplig Portofino att ropa hem.

IMG_9617.jpeg
IMG_9618.jpeg
IMG_9629.jpeg
 
Senast ändrad:

martaSM30

Audemars
Ok, möjligen inte helt regelrätt eftersom jag inte har någon IWC att posta bild på…
Hade jag haft den hade den varit given att bära på resmålet.

Här i Portofino är watchspotting en baggis, dock inte sett någon Portofino eller annan IWC, mest Rolex i olika former, Sub, GMT, Hulken. Gäsp. Undrar var de kommer ifrån då Rolexbutiken tydligt proklamerade ”Display only, nothing to sell”
Tycker IWC skulle haft en butik här, hittade ingen iallafall.

Bjuder på ett par bilder från en fantastisk plats och dagens Seiko GMT Blåbär medan jag letar efter lämplig Portofino att ropa hem.

IMG_9617.jpeg
IMG_9618.jpeg
IMG_9629.jpeg
:facepalm:
Ta bort Seikobilden iaf
 

Honung is great

Breitling
Jag skulle posta inlägget här sa , yonsson
Kikuchiyo


Då jag tycker att teckensnitt och utförandet är någorlunda dåligt för att vara en iwc.
Moderatorn, höll inte med och jag tycker som man klart kan se på hur ojämn fördelning mellan bokstäverna och se noga på S , H , OCH MELLANRUMMET MELLAN DESSA BOKSTÄVER, KLART EN REPLICA. Sen säger det sig självt lite ,ingen box /papper 🤔

Min åsikt iaf , jag tycker det är otroligt dåligt gjort, vad tycker ni ?
IMG_20230728_171803.jpg





Iwc IW356511
Deploymant clasp även den i guld. Keramisk rotor så lång servicintervall.
År 2014.
Väldigt fint skick på klockan, finns ett märke på baksidan. Armbandet är använt.

Nyservad på Nymans med sedvanlig garanti på 2år. Ingen🤔🤔 box/papper. 🤔🤔

Gärna byte mot rolex submariner m.m (40mmhttps://klocksnack.se/threads/iwc-portofino-roséguld.179379/ +) eller... https://klocksnack.se/threads/iwc-portofino-roséguld.
10825281_fullsize.jpg
IMG_3441~2.jpeg
179379/
 

Bilagor

  • 10825279_fullsize.jpg
    10825279_fullsize.jpg
    326.5 KB · Visningar: 7
  • Polish_20230728_165929665.jpg
    Polish_20230728_165929665.jpg
    149.6 KB · Visningar: 7

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Jag skulle posta inlägget här sa , yonsson
Kikuchiyo


Då jag tycker att teckensnitt och utförandet är någorlunda dåligt för att vara en iwc.
Moderatorn, höll inte med och jag tycker som man klart kan se på hur ojämn fördelning mellan bokstäverna och se noga på S , H , OCH MELLANRUMMET MELLAN DESSA BOKSTÄVER, KLART EN REPLICA. Sen säger det sig självt lite ,ingen box /papper 🤔

Min åsikt iaf , jag tycker det är otroligt dåligt gjort, vad tycker ni ?
IMG_20230728_171803.jpg





Iwc IW356511
Deploymant clasp även den i guld. Keramisk rotor så lång servicintervall.
År 2014.
Väldigt fint skick på klockan, finns ett märke på baksidan. Armbandet är använt.

Nyservad på Nymans med sedvanlig garanti på 2år. Ingen🤔🤔 box/papper. 🤔🤔

Gärna byte mot rolex submariner m.m (40mmhttps://klocksnack.se/threads/iwc-portofino-roséguld.179379/ +) eller... https://klocksnack.se/threads/iwc-portofino-roséguld.
10825281_fullsize.jpg
IMG_3441~2.jpeg
179379/
Jag förstår väldigt lite av ditt inlägg.

Vad är eventuellt fejk, vems är klockorna och försöker du byta bort en klocka mot en annan i istället för att skapa en annons?!

Edit.
Hävdar du att denna klocka är fejk?
 

Honung is great

Breitling
Jag förstår väldigt lite av ditt inlägg.

Vad är eventuellt fejk, vems är klockorna och försöker du byta bort en klocka mot en annan i istället för att skapa en annons?!

Edit.
Hävdar du att denna klocka är fejk?
Nej , jag försöker inte byta bort någon klocka, den klockan jag länkade till är en klocka här på annons, jag antyder att den inte är äkta, skrev till moderatorn som sa att jag skulle ta frågan till er , han kunde inte avgöra , den klockan som jag jämför med är en autentisk iwc, den som är på annons här på KLOCKSNACK. Diffar otroligt mycket på stämpling och bokstäverna även teckensnitt
 

Honung is great

Breitling
Jag förstår väldigt lite av ditt inlägg.

Vad är eventuellt fejk, vems är klockorna och försöker du byta bort en klocka mot en annan i istället för att skapa en annons?!

Edit.
Hävdar du att denna klocka är fejk?
Aa zippan , jag hävdar det, av att döma utifrån bilderna och materialet på klockan som är till salu här på KLOCKSNACK.

Sen guld stämpeln med , ser för dåligt ut . Jämfört bägge bilderna , kolla på stilen på skriften , man ser att H :t är alldeles för tjockt, och S:et på hau-s-en är i helt fel typsnitt.
 

Bilagor

  • Screenshot_2023-07-28-16-58-27-190_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_2023-07-28-16-58-27-190_com.android.chrome.jpg
    234.8 KB · Visningar: 15
  • Screenshot_2023-07-28-13-53-36-935_com.android.chrome-edit.jpg
    Screenshot_2023-07-28-13-53-36-935_com.android.chrome-edit.jpg
    120.3 KB · Visningar: 16
Senast ändrad:

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Nej , jag försöker inte byta bort någon klocka, den klockan jag länkade till är en klocka här på annons, jag antyder att den inte är äkta, skrev till moderatorn som sa att jag skulle ta frågan till er , han kunde inte avgöra , den klockan som jag jämför med är en autentisk iwc, den som är på annons här på KLOCKSNACK. Diffar otroligt mycket på stämpling och bokstäverna även teckensnitt

Aa zippan , jag hävdar det
Så det är låset du hävdar är fejk. Inte klockan?
 

Honung is great

Breitling
Så det är låset du hävdar är fejk. Inte klockan?
Nej , hela klockan, varför skulle man ha ett lås av pläterad guld , med stämplar för att efterlikna riktigt guld om hela klockan är orginal? Då skulle man. Köpa ett riktigt lås. Jag ville bara dela med mig av det jag såg och tycker att det kanske hjälper någon som slipper bli lurad.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hur är det med IWC nuförtiden? Historiskt sett har de ju använt väldigt mycket ETA-verk, som varit mer eller mindre modifierade.
I takt med de ganska otroliga prishöjningarna man sett från IWC de senaste åren, så borde man kunna förlita sig på att de använder inhouse?
...Men är det så?

Nån som vet vad man skall tycka i den här frågan?
Som komplement till svaret från @zippan

När vi pratar inhouse eller inte så bör man vara medveten om att den schweiziska klockindustrin samarbetar väldigt mycket. Det är väldigt få tillverkare som tillverkar allt (tavla, visare, boett, urverk) själva. IWC är även en del av Richemont, de samarbetar mycket mellan dessa märken.

Så nej, de nya basverken är inte in-house per definition utan ägs av Richemont. Samma verk som sitter i nya lilla Big Pilot 43, Mark XX och nya ingenjören sitter i Baum Mercier-klockor för 1/5 av priset.

Stora Big Pilot är mer in house om man så vill.

Det är väldigt få tillverkare som tillverkar allt själva.
Tror du att den kommer att bli så het att man bör beställa och lägga handpenning? Undrar om den inte kommer att finnas tillgänglig direkt när de skickas ut till butik.
Nya Ingenjören lär knappast bli populär. Har du läst kommentarerna på IWCs Instagram? Å andra sidan kan man hålla nere rabatterna genom att tillverka väldigt få av dem.
 

Byerly80

Omega
Aa zippan , jag hävdar det, av att döma utifrån bilderna och materialet på klockan som är till salu här på KLOCKSNACK.

Sen guld stämpeln med , ser för dåligt ut . Jämfört bägge bilderna , kolla på stilen på skriften , man ser att H :t är alldeles för tjockt, och S:et på hau-s-en är i helt fel typsnitt.
Då det är min klocka så tänkte jag svara.....

Det stämmer att klockan saknar papper och box, den är däremot registrerad på Iwc:s hemsida med korrekt i formation som till exempel serienummer. Vidare är den servad med garanti på av Nymans ur nyss, då var även spännet med. De är återförsäljare av Iwc.

Jag kan hålla med om att bilden är något suddig på spännet på grund av mobilkameran men jag kan inte se någon skillnad alls på varesig typsnitt eller övrig märkning.....
 

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
I valet och kvalet 😏

IMG_9895.jpeg
IMG_9728.jpeg
IMG_9727.jpeg
Vart är du och kollar klockor? Alla tre är så klart fina. Jag håller följande rangordning:

PB Ti 46mm om du kan bära upp klockan. Är redan en eftertraktad modell.
Pilot Woodland - den gröna. Står på min inköpslista långt i framtiden. Den är häftig, roligare än den vita. Mer Topgun och militär så som den klockan skall vara.
Ingenjör- well det är helt fel prissättning på den. Sjävklart superfin, men skulle kosta 70-100’ max för att vara säljbar.

Edit: Sista klockan Racing Miami Ti har jag funderar på fram och tillbaka. Gillar 41mm men den är lite för poppig givet prislappen. Köpte själv en Seiko med motsvarande lysmassa för 1/10.

Hade de varit intresserade av att sälja mycket av Ingenjören så skulle priset kunnat vara 50-60’ också. Med tanke på marknadsföringsbudgeten så måste det ses som ett misslyckande.

Edit2: Och jag tycker att IWC fånar sig med racing tills de tar fram en riktig bra racing klocka. Kolla bara på Tag Heuer och vad de spottar ur sig för klockor som har motorsport DNA.

Edit3: bra flygare gör de dock fortfarande :) bland de bästa.
 
Senast ändrad:

Mr_Happyfeet

Omega
2-Faktor
Hade inte koll på att det fanns en BP kronograf 😲. Supersnygg👍
Ja och tack, är grymt nöjd med den :)

Deras första BP med kronograffunktion blev jag informerad om vid köpet. För att behålla den traditionella BP-designen med endast den stora kronan så placerade man diskret in start/stop/reset på toppen av kronan :)
 

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
fick möjlighet att testa dessa i IWC egna butik i Aten:

den vita såg riktigt läcker ut live. Blev positivt överraskad. Blir inte lika fin på bild. Märk väl att både vit och grön är samma storlek, 44,5 där den vita ser större ut. Olika spännen där den vita har folding clasp och den gröna har vanligt spänne där det var lättare att få klockan att sitta perfekt direkt. Så passformen talar för den gröna som jag tyckte var finast före jag testat både. Tyvärr väntetid på båda.

IMG_4635.jpeg


IMG_4638.jpeg


Sedan en överraskning, attans vad fin och vacker. Eller säger ni?

IMG_4642.jpeg
 
Senast ändrad:

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Är det en 43:a? Sneglar lite på att skaffa mig en 41:a på länk (borde verkligen inte när jag nyligen köpt en Mark XX som jag är nöjd med), men kan tycka de ser lite väl tjocka ut. Skulle du säga att den är "topptung"?
41mm sitter bra på mig, den kramar om fint och upplever inte dessa som topptung på läder. Har ej någon på länk. Bandhornen är mer följsamma jämfört med Mark som är mer raka och då ligger klockan mer platt på. Nu har jag ifs inte testat nyaste XX utan har 18 som referens. En kronograf är betydligt tjockare än en Mark så du kommer att uppleva en skillnad. Bästa är att testa.

Och ovan ser du 44,5mm i keramik. Byter man material kan man också gå upp i storlek. TopGun 41mm i keramik lär du med lätthet kunna ha.
 
Topp