• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jälmers ur i borås. Bra?

Code

AKA Vincent B
Ok tack för svar. Hittat en nu. Köpte en Breitling vitesse b13050.1 fullset, servad 2015 hos Breitling (medföljer kvitto) istället.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Vi pratar väl om det här ?
https://www.blocket.se/alvsborg/Breitling_Chronomat_Chrono_A13050_1_Toppskick_71849545.htm?ca=16&w=1
Den är INTE servad av honom, då hade det stått ! "Gångkontrollerad" och "Vattentät 100m trycktestad". Kanske har han kikat inuti ? Man får fråga honom. Servicehistorik okänd här helt enkelt. Ang det så köpte jag en nyservad Colt chrono av samma ålder i fjol, kan nämna att servicenotan var 5200:- inkl ny krona hos Mårtensson.
Utan att ha sett den i verkligheten så skulle jag själv kunna tänka mig att betala 28K för den, om det som står stämmer. Det som höjer priset, för mig, är att den är svensksåld, komplett historik, stål och blå tavla finner en bredare marknad, fint skick och sparsamt använd, fin pilotlänk. Jag ska tillägga att jag tycker den är värd det för mig därför att jag skulle använda den mycket eftersom den är så fin. Däremot om jag var en flippare, då skulle jag avstå för det går inte att tjäna pengar på den om man tänker att man lägger inköp+fullservice, 28K+7K=35K, men för de pengarna har man en klassisk Breitling Chronomat i absolut toppskick komplett med all historik och full dokumentation.
 

Code

AKA Vincent B
Utan att ha sett den i verkligheten så skulle jag själv kunna tänka mig att betala 28K för den, om det som står stämmer. Det som höjer priset, för mig, är att den är svensksåld, komplett historik, stål och blå tavla finner en bredare marknad, fint skick och sparsamt använd, fin pilotlänk. Jag ska tillägga att jag tycker den är värd det för mig därför att jag skulle använda den mycket eftersom den är så fin. Däremot om jag var en flippare, då skulle jag avstå för det går inte att tjäna pengar på den om man tänker att man lägger inköp+fullservice, 28K+7K=35K, men för de pengarna har man en klassisk Breitling Chronomat i absolut toppskick komplett med all historik och full dokumentation.
Ok inte värd 28 enligt mig plus service...Sånna går för ca 18-21kr fullservade och kompletta. Köpte precis en Breitling vitesse b13050.1 helt komplett servad hos Breitling 2015. (Med dokumentation) för mindre. Ska bara vänta tills jag får den..:)
 

Code

AKA Vincent B
Beror på iförsig vilken 90-tals breitling chronmat vi pratar om? Vissa chronomater är dyrare än andra. Köpte tex en Breitling twotone (GT) b13050.1 förut för 24..Och jälmers vill ha 28 för en stål....dom tar ju överpriser men förstår att dom också vill tjäna på det...
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag sålde en begagnad klocka till honom som han sedan annonserade ut som ny och oanvänd.. vad är det som är otydligt?
Jag trodde vi pratade om annonsen på Chronomaten, inte om Jählmer ur i allmänhet. Jag syftade iaf på annonsen på chronomaten. Det är nog därför det blir lite luddigt. När det gäller ditt specifika fall håller jag helt med, att skriva att den är ny är bedrägligt beteende. Jag vet fortfarande inte om någon information är osann när det gäller chronomaten, men jag släpper ämnet nu.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Jag trodde vi pratade om annonsen på Chronomaten, inte om Jählmer ur i allmänhet. Jag syftade iaf på annonsen på chronomaten. Det är nog därför det blir lite luddigt. När det gäller ditt specifika fall håller jag helt med, att skriva att den är ny är bedrägligt beteende. Jag vet fortfarande inte om någon information är osann när det gäller chronomaten, men jag släpper ämnet nu.
Jählmer? :D
 

Code

AKA Vincent B
Vad jag syftade på är att Jälmers tar överpris för GT:n...dom vill ha 28000kr och sen står det att den är "Igenomgången". Det kan betyda mycket. Får väl räkna med service på den för att själv vara på sin säkra sida. Och AD tar ca 7000kr för helservice. Så 28.000 + 7000kr = 35.000kr. Så i slutändan, WAAY för högt pris för en stål GT...
 

Code

AKA Vincent B
Sen om man läser gamla inlägg ang Jälmers så har dom inte fått så bra recensioner..
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Ok inte värd 28 enligt mig plus service...Sånna går för ca 18-21kr fullservade och kompletta. Köpte precis en Breitling vitesse b13050.1 helt komplett servad hos Breitling 2015. (Med dokumentation) för mindre. Ska bara vänta tills jag får den..:)

Sorry, men det är något oklart vad du egentligen undrade över från första början då du ju hela tiden har varit 100% säker på att du inte skulle köpa klockan från Jälmers.
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Vad jag syftade på är att Jälmers tar överpris för GT:n...dom vill ha 28000kr och sen står det att den är "Igenomgången". Det kan betyda mycket. Får väl räkna med service på den för att själv vara på sin säkra sida. Och AD tar ca 7000kr för helservice. Så 28.000 + 7000kr = 35.000kr. Så i slutändan, WAAY för högt pris för en stål GT...
Vet inte om det är en referens som är svår och få tag på eller så. Men för en chronomat från 98 som inte är servad är priset ganska mycket för högt. Skulle säga att folk oftast annonserar ut dom för mellan 15-22. Där 22 är rimligt om det är fullset i väldigt bra skick samt nyservad. Det är bara min uppfattning.
 

nonne23

Omega
Körde från Blekinge i torsdags förmiddag med sikte Borås för att kika på en Rolex 16750 från 1984 som Jälmers ur haft ute på försäljning i ca 3 månader.
Jag ringer på dörrkolockan och jag får komma in, jag frågar ganska direkt att jag kommer för att titta på GMT som dom har på annons, försäljaren går då tillbaka till rummet bakom kassan och ringer ett samtal, kommer efter ett tag ut till mig igen och säger att den är resarverad och kan inte visas.
Jag berättar då att jag kört flertalet timmar för att titta på klockan, så jag hade uppskattat att ändå få se klockan, om nu han eller hon som resarverat klockan ångrar sig,
men då säger sig försäljaren inte veta vart klockan är, vilket förvånar mig lite eftersom dom legat på den i ett antal månader.
I en monter inne i affären ser jag till min glädje 3 st GMT pepsi så jag börjar lite nyfiket fråga om dom, men då säger säljaren ganska snabbt att `det var bossens privata som han vill glänsa med, sneglar på en Submariner i en annan monter där, men det var tydligen även den bossens privata.
Vid det laget var jag ganska rejält besviken på butiken, så jag frågade om det fanns några klockor som var till salu där och tydligen så var resten av klockorna till salu.
Så jag tackade säljaren för ingenting och lämnade butiken och körde hem till lilla Blekinge igen

Givetvis skulle jag ringt dit innan jag körde, men det är ändå en butik jag ska försöka hålla mig borta ifrån.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Körde från Blekinge i torsdags förmiddag med sikte Borås för att kika på en Rolex 16750 från 1984 som Jälmers ur haft ute på försäljning i ca 3 månader.
Jag ringer på dörrkolockan och jag får komma in, jag frågar ganska direkt att jag kommer för att titta på GMT som dom har på annons, försäljaren går då tillbaka till rummet bakom kassan och ringer ett samtal, kommer efter ett tag ut till mig igen och säger att den är resarverad och kan inte visas.
Jag berättar då att jag kört flertalet timmar för att titta på klockan, så jag hade uppskattat att ändå få se klockan, om nu han eller hon som resarverat klockan ångrar sig,
men då säger sig försäljaren inte veta vart klockan är, vilket förvånar mig lite eftersom dom legat på den i ett antal månader.
I en monter inne i affären ser jag till min glädje 3 st GMT pepsi så jag börjar lite nyfiket fråga om dom, men då säger säljaren ganska snabbt att `det var bossens privata som han vill glänsa med, sneglar på en Submariner i en annan monter där, men det var tydligen även den bossens privata.
Vid det laget var jag ganska rejält besviken på butiken, så jag frågade om det fanns några klockor som var till salu där och tydligen så var resten av klockorna till salu.
Så jag tackade säljaren för ingenting och lämnade butiken och körde hem till lilla Blekinge igen

Givetvis skulle jag ringt dit innan jag körde, men det är ändå en butik jag ska försöka hålla mig borta ifrån.
Jag förstår inte hur denna butik överhuvudtaget kan överleva. En gåta faktiskt. En gång kan alla klanta till det men i Borås händer det ju hela tiden! Tråkig historia, du gör rätt i att hålla dig borta från jämmer&ur.
 

FreddeM

Panerai
2-Faktor
Körde från Blekinge i torsdags förmiddag med sikte Borås för att kika på en Rolex 16750 från 1984 som Jälmers ur haft ute på försäljning i ca 3 månader.
Jag ringer på dörrkolockan och jag får komma in, jag frågar ganska direkt att jag kommer för att titta på GMT som dom har på annons, försäljaren går då tillbaka till rummet bakom kassan och ringer ett samtal, kommer efter ett tag ut till mig igen och säger att den är resarverad och kan inte visas.
Jag berättar då att jag kört flertalet timmar för att titta på klockan, så jag hade uppskattat att ändå få se klockan, om nu han eller hon som resarverat klockan ångrar sig,
men då säger sig försäljaren inte veta vart klockan är, vilket förvånar mig lite eftersom dom legat på den i ett antal månader.
I en monter inne i affären ser jag till min glädje 3 st GMT pepsi så jag börjar lite nyfiket fråga om dom, men då säger säljaren ganska snabbt att `det var bossens privata som han vill glänsa med, sneglar på en Submariner i en annan monter där, men det var tydligen även den bossens privata.
Vid det laget var jag ganska rejält besviken på butiken, så jag frågade om det fanns några klockor som var till salu där och tydligen så var resten av klockorna till salu.
Så jag tackade säljaren för ingenting och lämnade butiken och körde hem till lilla Blekinge igen

Givetvis skulle jag ringt dit innan jag körde, men det är ändå en butik jag ska försöka hålla mig borta ifrån.
Väldigt tråkigt att höra! Visst, en stor chansning att åka dit utan att ringa före och är nog inget jag hade gjort... men bemötandet låter inte som det bästa. Kan förstå att du känner dig missnöjd.

Jag har dock bara träffat och gjort affär med Daniel och fick ett mycket bra bemötande. Nu är det ju min upplevelse och synd att det är många som upplever det åt andra hållet.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Väldigt tråkigt att höra! Visst, en stor chansning att åka dit utan att ringa före och är nog inget jag hade gjort... men bemötandet låter inte som det bästa. Kan förstå att du känner dig missnöjd.
Som kund ska man väl ändå kunna åka till en butik för att köpa utannonserade klockor utan att ringa först? Om det inte uttryckligen står i annonsen att man ska ringa först.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Körde från Blekinge i torsdags förmiddag med sikte Borås för att kika på en Rolex 16750 från 1984 som Jälmers ur haft ute på försäljning i ca 3 månader.
Jag ringer på dörrkolockan och jag får komma in, jag frågar ganska direkt att jag kommer för att titta på GMT som dom har på annons, försäljaren går då tillbaka till rummet bakom kassan och ringer ett samtal, kommer efter ett tag ut till mig igen och säger att den är resarverad och kan inte visas.
Jag berättar då att jag kört flertalet timmar för att titta på klockan, så jag hade uppskattat att ändå få se klockan, om nu han eller hon som resarverat klockan ångrar sig,
men då säger sig försäljaren inte veta vart klockan är, vilket förvånar mig lite eftersom dom legat på den i ett antal månader.
I en monter inne i affären ser jag till min glädje 3 st GMT pepsi så jag börjar lite nyfiket fråga om dom, men då säger säljaren ganska snabbt att `det var bossens privata som han vill glänsa med, sneglar på en Submariner i en annan monter där, men det var tydligen även den bossens privata.
Vid det laget var jag ganska rejält besviken på butiken, så jag frågade om det fanns några klockor som var till salu där och tydligen så var resten av klockorna till salu.
Så jag tackade säljaren för ingenting och lämnade butiken och körde hem till lilla Blekinge igen

Givetvis skulle jag ringt dit innan jag körde, men det är ändå en butik jag ska försöka hålla mig borta ifrån.

Nu tar jag på mig rollen som djävulens advokat, men sa de verkligen ordagrant, "Det är bossens privata som han vill glänsa med". Det känns rätt osannolikt att butikspersonal skulle säga...även om det var ägarens privata klockor. Tänker inte gå i försvar generellt för Jälmers, men det där lät rätt så märkligt.

Jälmers skapar ju, med all rätt, en del känslor. Men det är nästan så att om någon skulle skriva att det är förjävligt att Jälmers har barnarbetare på lagret, då skulle folk rasa över detta "faktum".
 

FreddeM

Panerai
2-Faktor
Som kund ska man väl ändå kunna åka till en butik för att köpa utannonserade klockor utan att ringa först? Om det inte uttryckligen står i annonsen att man ska ringa först.
Absolut, men om det är en längre sträcka hade jag kollat upp det först. Men det är min åsikt och så jag tänker. Har inte koll på avståndet mellan Borås och Blekinge dock. Men visst kan jag hålla med om att det bör stå något, kanske att den är reserverad till och med. Där hade Jälmers kunnat göra det bättre. Jag hade dock ringt före, särskilt när det rör sig om en klocka som legat ute flera månader. Nu är det ju inte TS som har gjort fel, men jag resonerar mer över att jag hade ringt då jag inte litar på försäljare.. men jag har en ganska bitter syn på det mesta :D
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Är mer regel än undantag bara att det oftast hanteras snyggare. Hur många är det som inte fått höra "du kan få titta men den är tyvärr såld till annan kund" hos ADs?
Inte ovanligt att butiker lånar exemplar av dyra klockor för att kunna visa vad de kan beställa. När kunden vill köpa är den "tyvärr reserverad".
 
  • Like
Reactions: Oli

D.B

Cartier
2-Faktor
Har själv aldrig haft problem med att få kolla klockor av Daniel (bossen), alltid plockat fram de klockor man velat klämma på. Men kolla alltid före att han är där, tror Daniel själv har hand om de dyrare klockorna.
 
Topp