• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jaeger-LeCoultre-tråden!

Den skapades ju av JLC på 30talet när en rik knös tyckte att det var uselt att det inte gick att skydda armbandsuret under polomatcher. Hur många som idag känner det brinnande behovet ska jag låta vara osagt men eftersom jag är livrädd för hästar kommer jag aldrig kunna syna just den funktionaliteten. Det det är iaf en skön kuriosa
image.jpg

image.jpg
image.jpg

image.jpg
Snygg som fan :)
Här är en härlig artikel om JLC Reverso signerat @Singular
http://www.manolo.se/artiklar/artikel/20110908/klockvarldens-25-klassiker-jaeger-lecoultre-reverso

Ni som har böjda bandstift på era klockor. Hur gör ni när ni byter band? Flyttar ni stiften eller kör ni med raka band? Blir lite nojig att de raka stiften kan slita på insidan av bandhornshålen eftersom hålen borde vara borrade i vinkel. Samtidigt vill man kanske inte köra med böjda bandstift om man exempelvis använder nato.

Ni som har böjda bandstift på era klockor. Hur gör ni när ni byter band? Flyttar ni stiften eller kör ni med raka band? Blir lite nojig att de raka stiften kan slita på insidan av bandhornshålen eftersom hålen borde vara borrade i vinkel. Samtidigt vill man kanske inte köra med böjda bandstift om man exempelvis använder nato.
Jag flyttar stiften. Funderar på att få tummen ur och skaffa ett par ersättningsstift, men det blir nog när det är dax för strutsband.

Jag har också funderat på det där med slitaget. Betyder det att hålen i bandhornen är borrade snett?

Upptäckte en väldigt skön JLC som jag skulle kunna tänka mig som dressare. 34mm i guld. Calibre 839 som är deras ultra-tunna (föregångaren till dagens). Vit tavla utan sekundvisare. Inget datum. Manuell. Heraion heter den. Har någon några erfarenheter av denna modell? Finns som quartz med datum och sekund, men utan applicerad logga. Finns även som kronograf.

JLCHeraionMechanical18k4.jpg

JLCHeraionMechanical18k6.jpg

Upptäckte en väldigt skön JLC som jag skulle kunna tänka mig som dressare. 34mm i guld. Calibre 839 som är deras ultra-tunna (föregångaren till dagens). Vit tavla utan sekundvisare. Inget datum. Manuell. Heraion heter den. Har någon några erfarenheter av denna modell? Finns som quartz med datum och sekund, men utan applicerad logga. Finns även som kronograf.

JLCHeraionMechanical18k4.jpg

JLCHeraionMechanical18k6.jpg
Det ligger en till salu på TZUK. :)
Snygg, men inte snygg nog att köpa för de pengarna om du frågar mig.

Tillbaka
Topp