• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jaeger-LeCoultre-tråden!

Här då! Nu då!
image.jpg

JLC bygger vackra urverk! Vackra klockor också för den delen. Gillar att tavla och boett delar struktur.
Visst för de, men tycker att den klassiska designuppgraderingen på 849 jämfört med 839 gör stor skillnad. 839an är inte så snyggt kan jag tycka. Problemet med många av de tunna uren är att de blir lite generiskt tråkiga vilket jag inte tycker mitt är. Tavelstruktur i de flesta former är så jäkla nice!

Fasiken vad den är snygg på Nato. Har aldrig uppskattat det bandet men nu ser jag storheten i det. Alternativt så är klockan så förbannat läskande att den t.o.m. får ett nato att de smakfullt ut.
Det senare är nog mest troligt nu när jag tänker efter.
Tycker den är grym på nato. Känns härligt toolig. tyvärr är det 22mm på bandet och 21mm mellan bandhornen men idag beställde jag 21mm-naton.

Har satt på originalbandet igen och som vanligt med min tur så är jag mellan två hål storleksmässigt. :mad:

Tänkte jag ska be MJ knåpa ihop ett fint håaet "racing"-läder till mig.

Som sagt, tycker om båda, men tycker verkligen inte valet är helt klart. Tror det kan skilja sig lite åt beroende på hur man klär sig osv.
För några år sedan så hade jag alltid valt svart om den möjligheten finns men nu gillar jag verkligen ljusa tavlor, i alla fall på denna typ av klocka. Brukar aldrig fundera på om en klocka är för mig eller inte utifrån min klädstil, men visst, jag är med på hur du tänker. :)

Vad tycker ni om den förra generationens Memvox? Med lite smågula index? Jag gillar den nog bättre än både nyaste och vintage-varianterna:
DSC_0996.jpg
3268241f_xxl.jpg

EDIT: Nu är det ju inte samma klocka på bilderna, men gå på den senare bilden.
Jag har generellt sett väldigt svårt för när man väljer att färga index pådet sättet. Är den inte vintage finns ingen anledning att låtsas heller.
Lika dumt som det ser ut på nya seamastern, lika dumt ser det ut här.

Jag har generellt sett väldigt svårt för när man väljer att färga index pådet sättet. Är den inte vintage finns ingen anledning att låtsas heller.
Lika dumt som det ser ut på nya seamastern, lika dumt ser det ut här.

Hmm, jag trodde att den förra generationens Memvox (nedre bilden ovan) inte alls var färgade utan bara gulnade rätt fort? Är du säker på att den generationen såldes med redan gula index?

Haft fler JLC och alltid varit mer än nöjd...aldrig provat Reverso och känner mig mer och mer sugen. Problemet är att det finns så många att välja på

Den är ju faktiskt sjukt trevlig. Lite stor men annars är det inte mycket att klaga på... Om modet rör sig bort från sportur måste JLC ligga jäkligt bra till i nördkretsarna iaf.
Hade 40,5mm-versionerna funnits utan fakepatina så hade jag nog satsat på en sådan istället. Tycker dock denna funkar bra. Avsmalnande korta och blanka bandhorn gör sitt för att få den att upplevas mindre. Min handled 19cm också så 42mm funkar.

Planen är att komplettera med en JLC Master Calendar (39mm). Tror det hade varit en kanonkombo som funkar för det mesta.

Hade 40,5mm-versionerna funnits utan fakepatina så hade jag nog satsat på en sådan istället. Tycker dock denna funkar bra. Avsmalnande korta och blanka bandhorn gör sitt för att få den att upplevas mindre. Min handled 19cm också så 42mm funkar.

Planen är att komplettera med en JLC Master Calendar (39mm). Tror det hade varit en kanonkombo som funkar för det mesta.
Hehe, nu syftade iofs jag på evighetskalendern men det är ju tillämpbart även på din jlc. Korta bandhorn på din? Min heuer har långa så tänkte att även denna homage hade det. Angående homageliknelsen tycker jag den är högst relevant då de lånat en heel del från deras gamla alarmdykare.

Hehe, nu syftade iofs jag på evighetskalendern men det är ju tillämpbart även på din jlc. Korta bandhorn på din? Min heuer har långa så tänkte att även denna homage hade det. Angående homageliknelsen tycker jag den är högst relevant då de lånat en heel del från deras gamla alarmdykare.
Jaha, missförstod. :bored:
Korta bandhorn är väl en definitionsfråga, den är 50mm lug/lug.

Tycker DSC klarar sig bra på egna meriter i och med att den har andra komplikationer, men visst är boetten såklart avsiktligt lik. Den mindre 40,5mm-kronografen är väl mer homage i så fall (om vi nu pratar kronografer).
image.jpg

image.jpg

Tillbaka
Topp