Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Dagens: Forumets bästa Reverso, ifall man frågar mig!
Bifalles!Dagens: Forumets bästa Reverso, ifall man frågar mig!
Har funnits en på forumet! Fast limiterad med grå tavla, en av mina absoluta drömklockor!Fick prova på denna på Heathrow, lite oklar bild, men riktigt fet var den. Någon på forumet som sitter på en Duometre och kan posta fina bilder?
Tack! Jajamän, 1932 (enligt egen beräkning baserat på serienummer kontra andra exemplar). Andra tillverkningsåret, då modellen introducerades 1931. 1934 fick den sekundvisare och LeCoultre-verk, så äldre än så är den iallafall (Tavannesverk i min, som dom hade från början). En så kallad pre-JLC Reverso, eftersom Jaeger och LeCoultre gick ihop 1937 och bildade JLC. Den ursprungliga Reverson initierades och designades av LeCoultre, och boetten tillverkades av Jaeger, så tekniskt sett är den ändå en JLC!Väldigt fin!
Gissar tidigt 30-tal?
Tack! Jajamän, 1932 (enligt egen beräkning baserat på serienummer kontra andra exemplar). Andra tillverkningsåret, då modellen introducerades 1931. 1934 fick den sekundvisare och LeCoultre-verk, så äldre än så är den iallafall (Tavannesverk i min, som dom hade från början). En så kallad pre-JLC Reverso, eftersom Jaeger och LeCoultre gick ihop 1937 och bildade JLC. Den ursprungliga Reverson initierades och designades av LeCoultre, och boetten tillverkades av Jaeger, så tekniskt sett är den ändå en JLC!
Borde vara med på allas listor! Och det känns riktigt kul att äga en av mina absoluta drömklockor!Fantastiskt! Tack för informationen.
Vintage reverso är verkligen på listan...
Njaaa...Tack! Jajamän, 1932 (enligt egen beräkning baserat på serienummer kontra andra exemplar). Andra tillverkningsåret, då modellen introducerades 1931. 1934 fick den sekundvisare och LeCoultre-verk, så äldre än så är den iallafall (Tavannesverk i min, som dom hade från början). En så kallad pre-JLC Reverso, eftersom Jaeger och LeCoultre gick ihop 1937 och bildade JLC. Den ursprungliga Reverson initierades och designades av LeCoultre, och boetten tillverkades av Jaeger, så tekniskt sett är den ändå en JLC!
Njaaa på allt eller på utvalda delar?Njaaa...
Första frågan som är svår att besvara var om de verkligen hann tillverka några 1931. Sedan kan jag ju inte vara säker på att informationen jag hittade är riktig. Vad jag vet skall det ha varit Cesar De Trey som anlitade en ingenjör, Alfred Chauvot, till att designa uret. Och frågan är om det inte var Specialites Horlogeres som tillverkade de första Reverso-uren? Var Jaeger tillverkaren av boetten? Just Jaeger fick jag inget riktigt grepp om, hur och när de verkligen kom in i bilden. Min duoplan är ju en Jaeger...Njaaa på allt eller på utvalda delar?
Det jag har läst är att De Trey anlitade LeCoultre för att ta fram en "polosäker" klocka, som i sin tur anlitade Jaeger för att ta fram en boett, vilka i sin tur anlitade Chauvot för att designa den vändbara konstruktionen. Sen om den informationen stämmer kanske inte går att garantera. Eftersom JLC släppt en "Tribute to 1931" Reverso, så tolkar jag det som att det var då den släpptes på marknaden. Patentet för boetten togs i mars 1931.Första frågan som är svår att besvara var om de verkligen hann tillverka några 1931. Sedan kan jag ju inte vara säker på att informationen jag hittade är riktig. Vad jag vet skall det ha varit Cesar De Trey som anlitade en ingenjör, Alfred Chauvot, till att designa uret. Och frågan är om det inte var Specialites Horlogeres som tillverkade de första Reverso-uren? Var Jaeger tillverkaren av boetten? Just Jaeger fick jag inget riktigt grepp om, hur och när de verkligen kom in i bilden. Min duoplan är ju en Jaeger...
...och pateks reverso... var hittade du denna informationen?Det jag har läst är att De Trey anlitade LeCoultre för att ta fram en "polosäker" klocka, som i sin tur anlitade Jaeger för att ta fram en boett, vilka i sin tur anlitade Chauvot för att designa den vändbara konstruktionen. Sen om den informationen stämmer kanske inte går att garantera. Eftersom JLC släppt en "Tribute to 1931" Reverso, så tolkar jag det som att det var då den släpptes på marknaden. Patentet för boetten togs i mars 1931.
Oavsett bör min vara äldre än 1934 med tanke på Tavannesverket med endast minut och timme, precis som din. Kollar man på Reversos från innan 1937, då JLC bildades, så finns det dom som bara har Reverso på tavlan, Jaeger Reverso, LeCoultre Reverso och en del andra varianter. Får för mig att jag sett en Tiffany's Reverso på insta.
Här, exempelvis: https://www.timeandwatches.com/p/jaeger-lecoultre-reverso-history.html...och pateks reverso... var hittade du denna informationen?
Hittade en till historiebeskrivning nu, och det var helt klart ett löst och inte speciellt sammanhållet företag på denna tid. Verkar som det var just Reverson som var startskottet till kompletta varumärket som kom att bli JLC. Sedan är det fortfarande lite oklart varför engelska instrumenttillverkaren Ed Jaeger satte sitt namn på en del armbandsur. Kanske tullar eller annat påhitt. Var ju Ed Jaeger som tog fram DuoPlan om man skall tro internet.Här, exempelvis: https://www.timeandwatches.com/p/jaeger-lecoultre-reverso-history.html
Det med brandingen är nåt jag snappat upp bland samlare på instagram. Har sett en och annan handlarbrandad Reverso där.
Såhär står det på Wikipedia, ifall man ska tro på den versionen: ”LeCoultre of Switzerland and Jaeger of France formed a company in England, Ed. Jaeger (London) Limited, in 1921 to make instruments for prestige car manufacturers. In 1927 Jaeger LeCoultre sold 75 per cent of the company to S Smith & Sons and in 1937 the company name was changed to British Jaeger Instruments Limited.” S Smith & Sons är alltså moderbolaget för brittiska Smiths, som tillverkade både armbandsur och bilinstrument.Hittade en till historiebeskrivning nu, och det var helt klart ett löst och inte speciellt sammanhållet företag på denna tid. Verkar som det var just Reverson som var startskottet till kompletta varumärket som kom att bli JLC. Sedan är det fortfarande lite oklart varför engelska instrumenttillverkaren Ed Jaeger satte sitt namn på en del armbandsur. Kanske tullar eller annat påhitt. Var ju Ed Jaeger som tog fram DuoPlan om man skall tro internet.
Fortfarande udda att vissa ur såldes som Jaeger som iaf blev JLC-ur sedan. Och att Ed Jaeger skapade DuoPlan.Såhär står det på Wikipedia, ifall man ska tro på den versionen: ”LeCoultre of Switzerland and Jaeger of France formed a company in England, Ed. Jaeger (London) Limited, in 1921 to make instruments for prestige car manufacturers. In 1927 Jaeger LeCoultre sold 75 per cent of the company to S Smith & Sons and in 1937 the company name was changed to British Jaeger Instruments Limited.” S Smith & Sons är alltså moderbolaget för brittiska Smiths, som tillverkade både armbandsur och bilinstrument.
Galna saker hände på den tiden! Tänk om klockorna var lika sterila och trista på 30-talet som dom är nu!Fortfarande udda att vissa ur såldes som Jaeger som iaf blev JLC-ur sedan. Och att Ed Jaeger skapade DuoPlan.
Hittade en till historiebeskrivning nu, och det var helt klart ett löst och inte speciellt sammanhållet företag på denna tid. Verkar som det var just Reverson som var startskottet till kompletta varumärket som kom att bli JLC. Sedan är det fortfarande lite oklart varför engelska instrumenttillverkaren Ed Jaeger satte sitt namn på en del armbandsur. Kanske tullar eller annat påhitt. Var ju Ed Jaeger som tog fram DuoPlan om man skall tro internet.
Tycker Jaegers instrument är riktigt läckra! Uppenbart lånad bild:Tydligen hade Jaeger och LeCoultre redan 1907. Härvärvlite om hur man gav sig in i instrumentbranschen under kriget.
http://www.woundforlife.com/2015/09/09/lessons-in-wristory-jaeger-automotive-instruments/
Och en snygg bild. Typsnittet på Jaeger med strecket under texten var ju väldigt lik dagens JLC.
Fast det är två skilda ting, att samarbeta och gå samman och bilda gemensam firma.Tydligen hade Jaeger och LeCoultre redan 1907. Härvärvlite om hur man gav sig in i instrumentbranschen under kriget.
http://www.woundforlife.com/2015/09/09/lessons-in-wristory-jaeger-automotive-instruments/
Och en snygg bild. Typsnittet på Jaeger med strecket under texten var ju väldigt lik dagens JLC.
Fast det är två skilda ting, att samarbeta och gå samman och bilda gemensam firma.
Det första jag känner till var ju egentligen bara tillverkning av stört tunna fickursverk efter de antog Jaegers utmaning . Men visst är allt gråskalor, tills de började sälja ur tillsammans. Frågan var om de DuoPlan som såldes som Jaeger eller Reversos som såldes genom Specialités Horlogères var det första gemensamma riktiga armbandsuret.Gråskalor. Strategiska allianser, joint ventures, gemensamt ägande av IP, ett företag köper in maskiner som placeras i motpartens fabrik etc etc.
Skärp dig, detta är inget säljforum. Du borde veta.Då var det (tyvärr) dags att gå vidare och min Master Compressor Memovox ligger nu här: https://klocksnack.se/threads/jaeger-lecoultre-master-compressor-memovox.96547/#post-2439191
Om någon är intresserad så dra ett PM.
Och det är därför jag länkar till annonsen, knappast första gången detta händer i den här tråden. Men då vet jag att det inte är okej längre.Skärp dig, detta är inget säljforum. Du borde veta.
Två gånger här osv... Dock inte jag som är admin så ta det som vanligt Aurum-gnäll.Och det är därför jag länkar till annonsen, knappast första gången detta händer i den här tråden. Men då vet jag att det inte är okej längre.