• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jaeger-LeCoultre-tråden!

Är det bara jag eller är det ovanligt många JLC reverso i guld till salu just nu på forumet, relativt nuvarande utbud.

Jag gillar också reverso. Men tycker i ärlighetensnamn att dom nyare har blivit alldeles för tjocka och om jag ändå gnäller så anser jag dom ska vara manuella och inte automater...
Håller med fast mest om att de ska vara manual wind. Hade en Reverso 8 days (från 2010) tidigare i år, den är lite tjockare men manual wind. Är de för små boetter och man har grövre handled väger tjockleken upp.

Håller med fast mest om att de ska vara manual wind. Hade en Reverso 8 days (från 2010) tidigare i år, den är lite tjockare men manual wind. Är de för små boetter och man har grövre handled väger tjockleken upp.
Fast man har nog snarare fel preferens om man inte hittar en tillräckligt stor manuell Reverso...

beror på hur man resonerar, 29mm bred är inte så stort för vissa, även om 46mm hög såklart inte är litet... (Reverso 8 days ref 240.8.14 = 29 x 46 mm)
Klart det är alla fritt att bestämma vad man vill ha, men har aldrig sett Tribute 1931 tex sitta riktigt bra på någon handled. För stor. 29 mm låter riktigt brett på en Reverso.

Jag är lite sugen på Reverso Classic Small men är egentligen mer taggad på något i guld, vilket inte verkar erbjudas. Vad finns det för äldre modeller i liknande storlek?
Time only, kvarts eller manuell.

Jag är lite sugen på Reverso Classic Small men är egentligen mer taggad på något i guld, vilket inte verkar erbjudas. Vad finns det för äldre modeller i liknande storlek?
Time only, kvarts eller manuell.
Den verkar vara lite för liten? Testat den? Annars är det ju bara på att köra på den förra Classique, det är originalstorleken på Reverson. Finns både som manuell och kvarts i guldboett.

Den verkar vara lite för liten? Testat den? Annars är det ju bara på att köra på den förra Classique, det är originalstorleken på Reverson. Finns både som manuell och kvarts i guldboett.
Inte haft möjlighet att testa på armen än, kan mycket väl vara som du säger. Kikat på den i skyltfönster men det är lätt att bli storleksblind utan armen där för jämförelse. Tack för tips!

Laddar upp...
IMG_5550.JPG

Jag måste ju sadla först.

;)
Nu blev det för tekniskt för mig ;)

Jag har en fråga till tråden: I flera månader har jag letat Reverso och har nu hittat en. Tyvärr har den dock gravyr. Den är inte särskilt diskret utan jag vill faktiskt polera bort den.

- Hur djupt kan man polera baksidan på en Reverso i guld? (baksidan menar jag alltså baksidan av den vändbara delen).

Nu blev det för tekniskt för mig ;)

Jag har en fråga till tråden: I flera månader har jag letat Reverso och har nu hittat en. Tyvärr har den dock gravyr. Den är inte särskilt diskret utan jag vill faktiskt polera bort den.

- Hur djupt kan man polera baksidan på en Reverso i guld? (baksidan menar jag alltså baksidan av den vändbara delen).
Har hört att Cartier erbjuder tjänsten att lasersvetsa bort gravyren, hör med dem.

Ja precis, man fyller i med smält guld. Skulle gissa JLC har den tjänsten men vet inte. Är gravyren riktigt grund kan man slipa ner den, men det gäller mest maskingjorda gravyrer.
Tror den här gravyren i fråga är 1mm+, blir svårt att slipa ner den utan att förlora för mkt kött.

Lasersvetsning verkar intressant. Kan man se tydliga spår av det?

Tror den här gravyren i fråga är 1mm+, blir svårt att slipa ner den utan att förlora för mkt kött.

Lasersvetsning verkar intressant. Kan man se tydliga spår av det?
Iom att du tillför guld måste det vara exakt rätt färg. Bör dock inte vara ett problem om JLC själva fixar. Men vet som sagt inte säkert att de gör detta och har inte sett något exempel. Själv hade jag nog köpt utan ist.

Iom att du tillför guld måste det vara exakt rätt färg. Bör dock inte vara ett problem om JLC själva fixar. Men vet som sagt inte säkert att de gör detta och har inte sett något exempel. Själv hade jag nog köpt utan ist.
Ja, och även om det är rätt färg så förändras ju ytstruktren över åren (patineras). Svårt att få det att se lila ut såvida man inte polerar efter lasersvetsningen (?).

Ja, det blir ett annat exemplar ändå. Dock ska jag nog fråga dem om de utför svetsningen, mkt intressant.

Tillbaka
Topp