• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jaeger-LeCoultre-tråden!

Kan nog tyvärr bli dyrt och kommer nog även tyvärr att ta några månader innan du ser den igen.
Bor du i Sthlm så gå in till nymans ur eller Krons så skickar dom ner den. Så for du ett kostnadsförslag att ta ställning till.
Men jag har hört skräckhistorier om just memovoxen, vill inte skrämma upp dig men...
Finns det möjlighet för fristående urmakare att serva dessa typer av urverk eller är det raka vägen ner till Genève som gäller?

Kanske finns någon lokal som kan dom verken, men jag vet inte. Men det blir ju garanterat betydligt billigare iaf...
Tyckte det var en intressant fråga bara... Då jag själv är lite sugen på att hitta mig en JLC där kanske en Memovox...

Det jag helst är intresserad av är att hitta en äldre JLC med squelette visare och helst svart tavla. Har du ev några tips på lager vad för modell som ev passar in på ovanstående specifikation?

Tyckte det var en intressant fråga bara... Då jag själv är lite sugen på att hitta mig en JLC där kanske en Memovox...

Det jag helst är intresserad av är att hitta en äldre JLC med squelette visare och helst svart tavla. Har du ev några tips på lager vad för modell som ev passar in på ovanstående specifikation?
Nej, inte så specifikt men kolla på Austin Martin klockorna, jag upplever dom som prisvärda momovoxer... och ett trevligt formspråk.

Hittade denna, skulle det kunna vara något?
Du gillar ju också Reversos
https://www.chrono24.com/se/jaegerl...35x1--id9242860.htm?SETLANG=se_SE&SETCURR=SEK

Lägger in denna:

"Do you know its legendary story, the origin of its reversing case? At the beginning of the 1930s, the watch was born of a challenge, that of designing a model that could withstand the polo matches of the British Army officers in India. Its dial smoothly concealed by reversing the case, to reveal a back that fully protects the face from possible mallet strokes. We had to think about it...."

https://www.jaeger-lecoultre.com/eu/en/watches/story-of/story-of-reverso.html

Jo, lite inkonsekvent, men gissar att polobollen gör sig bättre i reklamfilm?

Citerar mig själv för att få lite uppmärksamhet på min fråga ovanstående.

Jag skulle vilja ha lite tips på JLC modeller som passar in på ovanstående specifikationer. Please help a friend!

Kanske även kallas för Cathedral?
78271930-955A-4883-A05A-0C43DA02D949.jpeg

Eller så blandar jag ihop allt som vanligt...

Finns det möjlighet för fristående urmakare att serva dessa typer av urverk eller är det raka vägen ner till Genève som gäller?
Det svåra är inte själva servicen utan tillgången på reservdelar. JLC använder exempelvis speciella uppdragsfjädrar med T-format ytterfäste som bara de tillhandahåller, om man nu inte lyckas hitta en NOS eller liknande.
Har själv servat ett par äldre JLC's(ej memovox). Trevliga verk men klurigt om något behöver bytas ut.
Troligtvis därför de helst skickar ned dem till fabriken.

Var tveksam till svart tavla på den här men den är mycket roligare än vad som går att återge på bild. Elegant matt med svaga radiella ”linjer”. Kontrasten till det blå i månfasen lyfter verkligen tavlan ett snäpp. Sen är ju boetten magiskt bra... Har i princip inte lämnat handleden sen den kom in i samlingen.

Funderar ni på svart tavla på JLC dressare så säger jag kör!

40D4FBCB-6123-48D5-BBCF-DE7BB943FF5A.jpeg

Tillbaka
Topp