• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jaeger-LeCoultre-tråden!

ante_77

Cartier
2-Faktor
Faktum är att jag såg fel. Priset för roseguldaren är 186k, den jag tittade på hade stenar runt boetten. Deras rose, som de kallar pink, är mer åt det gula hållet.
IMG_6447.PNG

Fast detta är inte enamel tavlan, vilken också har bättre power reserve.
 

Kaká

Omega
Hej!
Är lite halvny här på forumet så rätta mig gärna ifall jag frågar på fel plats. Jag har alltid haft på min lista att köpa en Reverso, och har efter många om och men bestämt mig att det är en Classique jag ska ha (stolt ägare av en uppsättning rediga 16 cm handleder :facepalm:). Dock så har jag läst en del om att service på Reverso eller JLC överlag är en dyr historia och ville ha ha er input på det? Övriga tips inför köpet eller om det är någon här som säljer en mottages också gärna!
 
Hej!
Är lite halvny här på forumet så rätta mig gärna ifall jag frågar på fel plats. Jag har alltid haft på min lista att köpa en Reverso, och har efter många om och men bestämt mig att det är en Classique jag ska ha (stolt ägare av en uppsättning rediga 16 cm handleder :facepalm:). Dock så har jag läst en del om att service på Reverso eller JLC överlag är en dyr historia och ville ha ha er input på det? Övriga tips inför köpet eller om det är någon här som säljer en mottages också gärna!
Service på en manuell i stål kostar 5,4 K hos Nymans vilket är i paritet med övriga märken.
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Hej!
Är lite halvny här på forumet så rätta mig gärna ifall jag frågar på fel plats. Jag har alltid haft på min lista att köpa en Reverso, och har efter många om och men bestämt mig att det är en Classique jag ska ha (stolt ägare av en uppsättning rediga 16 cm handleder :facepalm:). Dock så har jag läst en del om att service på Reverso eller JLC överlag är en dyr historia och ville ha ha er input på det? Övriga tips inför köpet eller om det är någon här som säljer en mottages också gärna!
Det är rätt, Classique är en bra size, ska du köpa ny eller begagnat?
Den senaste tiden så har begagnade försvunnit snabbt så det gäller att vara påläst och veta vad man vill ha och kunna hugga snabbt!
 

Kaká

Omega
Det är rätt, Classique är en bra size, ska du köpa ny eller begagnat?
Den senaste tiden så har begagnade försvunnit snabbt så det gäller att vara påläst och veta vad man vill ha och kunna hugga snabbt!
Så som jag uppfattat det så säljs Classique'n (38mm) inte längre, iaf inte på JLC site, utan nu finns Classic Medium (40mm) eller en Classic Large (46mm). Så jag uppfattat det iaf, så det är begagnat som gäller. Ref 250.8.86 (såldes en här på KS för ett tag sedan) är nog den som jag just nu är inställd på. Om inte någon här pekar mig åt ett helt annat håll dvs. :)
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Så som jag uppfattat det så säljs Classique'n (38mm) inte längre, iaf inte på JLC site, utan nu finns Classic Medium (40mm) eller en Classic Large (46mm). Så jag uppfattat det iaf, så det är begagnat som gäller. Ref 250.8.86 (såldes en här på KS för ett tag sedan) är nog den som jag just nu är inställd på. Om inte någon här pekar mig åt ett helt annat håll dvs. :)
@Margarinkungen vad tycker du, ska man köra på stor eller "liten", du som har båda nu?
@Kaká du har som mig ca 16cm omkrets, jag har testat den "lilla" och tyckte den satt prefekt på mig.
Jag tycker också att det är snyggare att dressur är lite mindre :)
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
@Margarinkungen vad tycker du, ska man köra på stor eller "liten", du som har båda nu?
@Kaká du har som mig ca 16cm omkrets, jag har testat den "lilla" och tyckte den satt prefekt på mig.
Jag tycker också att det är snyggare att dressur är lite mindre :)
Ärligt talat så är faktiskt Classique den optimala storleken! Men large har sin charm också så det får bli hur dom känns på armen som avgör, kan inte gå fel hurusom...
 

Kaká

Omega
Ärligt talat så är faktiskt Classique den optimala storleken! Men large har sin charm också så det får bli hur dom känns på armen som avgör, kan inte gå fel hurusom...
Skönt att höra att man är på rätt spår iaf :) Jag försöker få grepp om vad det är för skillnad mellan ref. 250.8.86 och 252.8.86, är det något du @Margarinkungen vet? Eller ifall du kan peka på nån bra källa för att läsa på?

Sen såg jag en ref. 252.8.71 som hade sålts här på KS (https://klocksnack.se/threads/jlc-reverso-classique.54796/), men den hittar jag ingen annanstans. Sekundvisare eller inte är frågan? ;):pompus:
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Skönt att höra att man är på rätt spår iaf :) Jag försöker få grepp om vad det är för skillnad mellan ref. 250.8.86 och 252.8.86, är det något du @Margarinkungen vet? Eller ifall du kan peka på nån bra källa för att läsa på?

Sen såg jag en ref. 252.8.71 som hade sålts här på KS (https://klocksnack.se/threads/jlc-reverso-classique.54796/), men den hittar jag ingen annanstans. Sekundvisare eller inte är frågan? ;):pompus:
Den du länkade till med subsekund var ganska porrig ;)
Utan kanske är mer cleant?
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Skönt att höra att man är på rätt spår iaf :) Jag försöker få grepp om vad det är för skillnad mellan ref. 250.8.86 och 252.8.86, är det något du @Margarinkungen vet? Eller ifall du kan peka på nån bra källa för att läsa på?

Sen såg jag en ref. 252.8.71 som hade sålts här på KS (https://klocksnack.se/threads/jlc-reverso-classique.54796/), men den hittar jag ingen annanstans. Sekundvisare eller inte är frågan? ;):pompus:
250 tror jag är Classique modellerna och 252 är grand taile modellerna. Det skiljer några millimeter mellan dom och den jag har är 250
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Det är den stora frågan :) Är inne på att man kanske hade tröttnat på den, trots att den är grymt fin. Nu är det bara att sitta och vara redo på avtryckaren när det dyker upp en till salu!

Tack för hjälpen @mofo & @Margarinkungen!
Lycka till i jakten, försök prova storleken om du kan innan du handlar på distans, dom där millimetrarna gör faktiskt stor skillnad.
Allt gott och välkommen i Reverso klubben! Du kommer inte ångra dig
 
Så som jag uppfattat det så säljs Classique'n (38mm) inte längre, iaf inte på JLC site, utan nu finns Classic Medium (40mm) eller en Classic Large (46mm). Så jag uppfattat det iaf, så det är begagnat som gäller. Ref 250.8.86 (såldes en här på KS för ett tag sedan) är nog den som jag just nu är inställd på. Om inte någon här pekar mig åt ett helt annat håll dvs. :)

250.3.86
7F2317FC-4C35-49CD-BA8D-E7DDEBD21618.jpeg
 

Zingo77

Cartier
2-Faktor
Min reverso har börjat ge ifrån sig ett klickande ljud (som när en fjäder dras ut) när jag flippar klockan. Samt att när jag vrider upp klockan så klickar det högt från utverket. Något ni känner igen?
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Min reverso har börjat ge ifrån sig ett klickande ljud (som när en fjäder dras ut) när jag flippar klockan. Samt att när jag vrider upp klockan så klickar det högt från utverket. Något ni känner igen?
Upphängningen är fjäderbelastad, skruva loss bakboetten och och fram boetten och rätta till fjädrarna.
Eller lossa bara boetten från släden och skruva på infästningen tills den hamnar rätt, kanske börja här?
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Finns det något Youtube klipp hur man gör det?

Här ser du iaf hur du lossar boetten, fjärdarna sitter på upphängningen innanför boetthalvorna.

Se bilden nedan
8520112D-F6D0-4564-B5D1-30B964DE0B29.jpeg

Tänker mig att fjädern snurrar och ger i från sig ljud, dom två på vänstra sidan som agera ”gångjärnet” och skruvar du lite på dom så dom kommer i neutralt läge bör det sluta låta
 

Zingo77

Cartier
2-Faktor

Här ser du iaf hur du lossar boetten, fjärdarna sitter på upphängningen innanför boetthalvorna.

Se bilden nedan
8520112D-F6D0-4564-B5D1-30B964DE0B29.jpeg

Tänker mig att fjädern snurrar och ger i från sig ljud, dom två på vänstra sidan som agera ”gångjärnet” och skruvar du lite på dom så dom kommer i neutralt läge bör det sluta låta
Verkar inte allt för svårt men osäker om jag vågar pilla. Kanske bättre att lämna in till urmakare så får dom fixa?
 
Topp