• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jaeger-LeCoultre-tråden!

Duckie

Omega
Kör lite struts nu på sommaren. Blev helt OK tycker jag. Lite mörkt på bilden men bandet ger ett mer ledigt intryck till kockan jff. crocon som de flesta har.
Ska ta bättre bild när jag kommer ut i ljuset.
FD9F0522-C39B-40BE-8A06-D8FA006A7107.jpeg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Du råkar inte ha en geophysic undangömd bland dina fian klockor? Din WWW är äldre och i bättre skick än min mark - mäktigt! Har du några bilder på urverket i din?

fullsizeoutput_fb7.jpeg
Tyvärr inte, får dras med denna i fulmetall. Bättre skick är en definitionsfråga, min boett är rätt sliten, mycket mässing som lyser igenom. Tog en bild på verket, inte lika pimpat som ditt även om mitt är gulddoppat.
21F7E0B9-09D8-4156-A787-D99464E040C8.jpeg
 

evki

Audemars
2-Faktor
Tyvärr inte, får dras med denna i fulmetall. Bättre skick är en definitionsfråga, min boett är rätt sliten, mycket mässing som lyser igenom. Tog en bild på verket, inte lika pimpat som ditt även om mitt är gulddoppat.
21F7E0B9-09D8-4156-A787-D99464E040C8.jpeg

Jag var otydlig - syftade mest på tavlan och visare. Mina har en sorts radium relume som enligt en JLC expert (Zaf Basha) gjordes av MOD i samband med service som de utförde själva (inte tillverkare alltså). Visare är har korroderat. Med detta är helt ok för en gammal krigare - klockan har inte varit någon lyxvara trots sitt fantastiska kvalité.

Funderar om jag ska byta det krackelerade glaset eller behålla det som en mysig detalj av klockans tuffa liv? Vad säger panelen?

D576D1FA-AFD3-480A-85B3-571EE2C3E58E.jpeg
 
Senast ändrad:

Tengryd

Breitling
Hej,
Ny på detta forum.
Undrar hur ni ser på Jeager- LeCoultre som klocka Vs Rolex exempelvis?
Oavsett modell- och i generella termer vilka är klockvärdens 10 mest exklusiv klockmärken?

Häl A
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Hej,
Ny på detta forum.
Undrar hur ni ser på Jeager- LeCoultre som klocka Vs Rolex exempelvis?
Oavsett modell- och i generella termer vilka är klockvärdens 10 mest exklusiv klockmärken?

Häl A
Varken Rolex eller JLC är ett av världens 10 mest EXKLUSIVA märken.
Edit: Vissa modeller från JLC är dock VÄLDIGT exklusiva, men de är ytterst få och jag räknar inte in dem i detta.
Den genomsnittliga rolex:en och den genomsnittliga JLC:n platsar inte i den listan.

När det gäller Rolex vs JLC säger jag så här, det varierar rejält från person till person.
Rolex - "marknadsföringsgeniuset" i klockbranschen som samtidigt gör de kanske mest kompletta klockorna som finns. Helt amazing länkar och ikonisk design.
JLC - urmakarnas urmakare brukar JLC kallas då de tillverkat urverk till samtliga i "the holy trinity" och massa andra företag. Tror de har gjort över 1000 olika urverk genom åren. Samt att de gör helt galet roliga klockor rent hantverksmässigt och vad gäller urverken. Har också några ikoner.

Rolex är enligt mig för den som bara vill ha en bra klocka som man vet håller i längden och håller sitt värde (samt kanske får lite uppmärksamhet)
JLC är enligt mig för den som uppskattar hantverket, urverken och den fantastiska historia bakom märket och den höga klass det är på deras klockor. Inte ett märke för den som vill ha status eller kanske bara vill köpa en klocka och vara klar med det hela.

Det är iallafall så här jag uppfattat det hela....
 

Tengryd

Breitling
Ok - syftade inte på att någon av dem skulle vara bl a dem 10 mest exklusiva. Mest nyfikna på vilka. Jag har precis köpt en JL och äger både en omega och rolex så var mest nyfiken. Andrahandsvärdet är viktigt för mig.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Ok - syftade inte på att någon av dem skulle vara bl a dem 10 mest exklusiva. Mest nyfikna på vilka. Jag har precis köpt en JL och äger både en omega och rolex så var mest nyfiken. Andrahandsvärdet är viktigt för mig.
Förlåt! Läste fel.
Jag har ingen lista eller så. Men då snackar vi oberoende "studios" som tillverkar typ tjugo klockor per år som kostar några miljoner per styck. Det är sådant vi snackar om vad gäller de mest exklusiva märkena. Sen finns det givetvis VÄLDIGT exklusiva klockor från större, mer mainstream märken som JLC, AP, PP osv...
Får jag fråga varför andrahandsvärdet är så viktigt för dig? Flippar du ofta eller vill du bara ha den säkerheten? För det finns så många klockor där ute som kanske inte håller sitt värde speciellt bra, men som är bra mycket roligare än en tråksubmariner....
 

Tengryd

Breitling
Ingen fara.
Sorrry, syftade inte på klockorna i den klassen. Men är nyfiken på en lista fanns och te x om JL vs Rolex. Hoppad du förstår vad jag menar!
Jag har desvärre en tendens att byta - och säljer därmed för att köpa nya och då vill jag inte att klockan tappar för mkt i värde. Sen har jag alltid köpt nya klockor och inte begagnade, aning dumt kanske.
 

DrDre

Patek
Blir lite sugen pa en Reverso efter att ha kollat denna traden, men har ar min Polaris som jag ar valdigt nojd med.
IMG_2502.jpg

Väldigt trevlig! Jag har blivit lite sugen på den modellen efter att ha fingrar på Polaris kronografen i helgen (vilken kvalitetskänsla!).

Hur är det med armbandet, funkar vilka band som helst eller är det bara just det gummibandet som passar?

På de bilder jag sett så verkar bandstiften rätt krökta vilket gör att man måste ha band med konkav (istf rak) form mellan bandhornen.
 
  • Like
Reactions: p13

p13

Breitling
Väldigt trevlig! Jag har blivit lite sugen på den modellen efter att ha fingrar på Polaris kronografen i helgen (vilken kvalitetskänsla!).

Hur är det med armbandet, funkar vilka band som helst eller är det bara just det gummibandet som passar?

På de bilder jag sett så verkar bandstiften rätt krökta vilket gör att man måste ha band med konkav (istf rak) form mellan bandhornen.
Bandstiften är raka, så många band borde funka. Är lite tajt mellan stiftet och boetten så ett tjockt läderband kanske blir lite pilligt att få dit.
1556C8EA-7E32-4EB8-8DDA-106ABAA2EB05.jpeg
 

DrDre

Patek
Bandstiften är raka, så många band borde funka. Är lite tajt mellan stiftet och boetten så ett tjockt läderband kanske blir lite pilligt att få dit.
1556C8EA-7E32-4EB8-8DDA-106ABAA2EB05.jpeg

Tack för ditt svar och för bilden. Jag tittade lite på bilder och det ser nästan ut att finnas två varianter, en som är en väldigt krökt (se övre bilden)
och en som är rak (som din). Kanske är det bilder som på någon tidig prototyp som också far omkring? Hur som helst så är det goda nyheter. Det är ju roligt att kunna välja band bland annat än JLCs sortiment.

jaeger-lecoultre-polaris-memovox-1-watches-news.jpg


Jaeger-LeCoultre-Polaris-Automatic-Date-aBlogtoWatch-9.jpg
 

Bilagor

  • JLCPolarisMemovox_LE_Ref9038670-4.jpg
    JLCPolarisMemovox_LE_Ref9038670-4.jpg
    112.7 KB · Visningar: 2

Omegav

Omega
20190513_162115.jpg

Någon som har en aning om vilken detta skulle kunna vara?
Om det hjälper vet jag att alla delar som ni inte ser är i guld.
Går den att fixa eller är det lost cause?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
20190513_162115.jpg

Någon som har en aning om vilken detta skulle kunna vara?
Om det hjälper vet jag att alla delar som ni inte ser är i guld.
Går den att fixa eller är det lost cause?
Den tavlan är körd, måste målas om. Någon klant som rengjort den. Det har varit uppe tidigare för diskussion på forumet.
 
Topp