• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jaeger-LeCoultre-tråden!

Nytt i klocklådan. JLC ref 6029.22 i 18k vitt guld. Inuti tickar ett manuellt verk med kalibern 846. Mått alldeles lagoma 24x32 mm. Ålder troligen 80-tal. Verket kom väl i mitten på 70-talet. Om någon har mer info om modellen får ni gärna dela med er. :)
D14AD6F5-B262-4551-816A-BB539E00B6F3.jpeg

CB856073-AA3D-4DFE-9A19-5CE1D45A6D52.jpeg

E0EF6D63-C524-4823-94C7-7EF451FC1E3B.jpeg

B1FB4D1F-84B6-4FEA-AEDD-824EC2BD8E06.jpeg
Mycket trevligt dinka

Är sugen på att prova denna... Någon som klämt eller har/haft en?

931CE08C-7E8F-4494-AD59-3C67D0F3C187.jpeg
Jag har nog haft en snarlik i 18k gulguld, som var trevlig. Har haft 2st olika, men snarlika, båda med lock på baksidan och glas under för att se urverket
Höjer väl upp tråden igen och skickar in en bild på en Master Geographic refnr 142.2.92 som får testa den nyinköpta klockhållaren. Nu skall bara ett armband köpas in så man kan ha den på armen också.:D
020.JPG

030.JPG
028.JPG

Det som gjorde att jag sålde var att jag ville kunna vara "väldigt" säker på att den var vattentät.
Visst klarade den 5ATM, dock ville jag ha länk eller gummi och lite högre vattentålighet. Bägge gångerna fick de gå av den anledning, är ju så senil så jag kom inte ihåg varför jag sålde den första Jag tyckte ju att den var snygg, men när sommaren kom, insåg jag varför. Jag badar med mina klockor, om jag badar.

Det som gjorde att jag sålde var att jag ville kunna vara "väldigt" säker på att den var vattentät.
Visst klarade den 5ATM, dock ville jag ha länk eller gummi och lite högre vattentålighet. Bägge gångerna fick de gå av den anledning, är ju så senil så jag kom inte ihåg varför jag sålde den första Jag tyckte ju att den var snygg, men när sommaren kom, insåg jag varför. Jag badar med mina klockor, om jag badar.

Håller med om 5ATM alltid känns osäkert.

Jo, men vet du att det förekommer den typen av produktion?

Volvo skulle troligen kunna nyproducera en 245 åt mig också men prislappen skulle troligen bli varken vad den kostade ny när det begav sig eller vad motsvarande modell kostar idag.

Om det är en tjänst Jaeger tillhandahåller är det dock fantastiskt. Finns några modeller jag gärna skulle ha personliga re-issues av.
Jag ställer mig i kö på en ny :hungry:

117C0ABE-FF13-4200-A2CA-D270AEE9F3C5.jpeg

Har lagt vantarna på en Reverso Grande Taille. Klockan är i finfint skick och jag fick med både boxar och garanticertifikatet, men försäljningsdatumet är inte ifyllt i certifikatet. :banghead: Timetowrite.nl hade tidigare en tabell med JLC:s seienummer per år, men de tvingades plocka bort den p.g.a. "upphovsrättsskäl". Jag har mailat Timetowrite idag för att se om jag kan få tabellen per mail, eller om de kan göra en enkel slagning på mitt serienummer. Ska också höra av mig till det ursprungliga försäljningsstället (stämplat i certet) och se om de har en logg med serienummer och datum på klockorna som de sålt. Men så slog det mig - kanske någon insatt KS:are har en motsvarande tabell eller kan hjälpa till på annat sätt? Känns inte riktigt värt att göra en "extract from the archives" för 260 CHF, men vore kul att veta exakt hur gammal klockan är. I första hand tillverkningsår och i andra hand försäljningsdatum. Klockan har referensen 270.8.62.
IMG_6020.jpg

Har lagt vantarna på en Reverso Grande Taille. Klockan är i finfint skick och jag fick med både boxar och garanticertifikatet, men försäljningsdatumet är inte ifyllt i certifikatet. :banghead: Timetowrite.nl hade tidigare en tabell med JLC:s seienummer per år, men de tvingades plocka bort den p.g.a. "upphovsrättsskäl". Jag har mailat Timetowrite idag för att se om jag kan få tabellen per mail, eller om de kan göra en enkel slagning på mitt serienummer. Ska också höra av mig till det ursprungliga försäljningsstället (stämplat i certet) och se om de har en logg med serienummer och datum på klockorna som de sålt. Men så slog det mig - kanske någon insatt KS:are har en motsvarande tabell eller kan hjälpa till på annat sätt? Känns inte riktigt värt att göra en "extract from the archives" för 260 CHF, men vore kul att veta exakt hur gammal klockan är. I första hand tillverkningsår och i andra hand försäljningsdatum. Klockan har referensen 270.8.62.
IMG_6020.jpg
Skriv gärna här om du får svar från Timetowrite, är också intresserad av att kolla upp min.

Skriv gärna här om du får svar från Timetowrite, är också intresserad av att kolla upp min.
Jag fick ett trevligt svar direkt:
”Sadly my list only covers until the 1970's, however you can estimate the year through comparing your example with serialnumbers on other examples on Chrono24, apparently this model was sold between 1993 and 2015, so the one nearest with papers should give you an approximate year.”

Serva Reverso via Nymans/Krons eller ska man vända sig direkt till JLC (eller kommer de hänvisa till N/K?)?
Du kan skicka den direkt ner till Richemont service center, i Amsterdam(?).

Ofta går det fortare att skicka till en av Richemonts kontor direkt än att en AD med verkstad gör det.
Detta pga att det finns fler urmakare fokuserade på ett märke samt att merparten av alla delar finns redan på lager!

Det är inte något som skyltas med privatpersoner kan absolut skicka direkt hit. Bud hit och tillbaka, samt betalning innan den skickas tillbaka och lite uppgifter på dig så är allt löst.
Ofta är det till och med en slant billigare också ;)

Tillbaka
Topp