• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jaeger-LeCoultre-tråden!

Kanske scrollat igenom för snabbt och missat tidigare inlägg kring detta, men någon som har några pros and cons på Memovox Tribute to Deep Sea? case-diametern tilltalar mig, men har inte haft möjlighet att kika på någon live :/
Fakepatinerad lyspasta är en klar nackdel skulle jag säga.

Provade två olika Reverso igår eftersom jag tycker mycket om dem. Dock är jag lite konfundersam kring hur de sitter på armen. På mig så svävar själva klockan några mm ovanför handleden. Som jag tolkar det beror det på att själva klockan är väldigt lätt och att läderarmbandet är styvt och lyfter upp klockan. Känns så där måste sägas.

Ni som köpt en Reverso: Har ni upplevt samma sak? Justeras detta över tiden, läderarmbandet kanske mjuknar och formas efter handleden?

Tacksam för att höra era tankar.

Rotorn på min fars Master Ultra Thin Perpetual har börjat göra ifrån sig ett dovt ljud när den snurrar.. Var inte så i början och det känns ju inte så bra, bums till urmakaren eller vad tror ni?

Provade två olika Reverso igår eftersom jag tycker mycket om dem. Dock är jag lite konfundersam kring hur de sitter på armen. På mig så svävar själva klockan några mm ovanför handleden. Som jag tolkar det beror det på att själva klockan är väldigt lätt och att läderarmbandet är styvt och lyfter upp klockan. Känns så där måste sägas.

Ni som köpt en Reverso: Har ni upplevt samma sak? Justeras detta över tiden, läderarmbandet kanske mjuknar och formas efter handleden?

Upplever samma sak, dock beroende på hur hårt bandet är spänt. Upplever att det blir bättre när bandet blir mer använt och stör mig inte på det. Bara att köpa. :)

Rotorn på min fars Master Ultra Thin Perpetual har börjat göra ifrån sig ett dovt ljud när den snurrar.. Var inte så i början och det känns ju inte så bra, bums till urmakaren eller vad tror ni?
Min mut moon "surrar" om rotorn, men det har den å andra sidan gjort sen första början. Om jag förstått det rätt beror det på keramiska lager - någon tekniskt bevandrad kan kanske utveckla?

Senast ändrad:
De låter ju en hel del, det är inte så att han haft den liggande ett tag? Ungefär som när man tar fram motorcykeln på vågen och varje år hör nya oroväckande ljud från motorn? :)

De låter ju en hel del, det är inte så att han haft den liggande ett tag? Ungefär som när man tar fram motorcykeln på vågen och varje år hör nya oroväckande ljud från motorn? :)
Min mut moon "surrar" om rotorn, men det har den å andra sidan gjort sen första början. Om jag förstått det rätt beror det på keramiska lager - någon tekniskt bevandrad kan kanske utveckla?

Okej skönt att man inte är ensam. Tyckte aldrig den lät innan men kanske bara inte lyssnat ordentligt :)

Yonsson: den sitter på en winder mestadels av tiden! Önskar ja kunde spela upp ljudet men tror mobilen skulle ha svårt att snappa upp det

Vilka provade du? Jag provade Classique, Duo och Grande. Av de satt Classique jättebra, Grande rätt bra och Duo inte så bra, vet inte om det berodde på bandet eller min handled.

JLC:s originalband till de flesta Reversos är tjocka och tar en stund att "bryta in", men är bland de finaste som finns och blir perfekt därefter. Har haft detta i-landsproblem med båda mina JLC (Reverso GT och Master Chronograph).
Ja, de är tjocka och styva. Inte så följsamma. Tar du med din ingångna Reverso den 9/1 så provar jag den gärna ;-)

Ja, de är tjocka och styva. Inte så följsamma. Tar du med din ingångna Reverso den 9/1 så provar jag den gärna ;-)
Klart det blir skillnad. Bandet på min JLC DSC var stelt som en länk första tiden, satt väl sådäär, efter att jag badat med det blev det dock väldigt följsamt utan att bli flimsigt. Är dock lite fjantig vad gäller att slita på originalband eftersom jag sällan behåller en klocka över längre tid så nu ligger det i lådan. Var dock exakt samma sak med ersättningsbandet (canvas från Hadley Roma), hårt i början, nu klockrent.

Senast ändrad:
Oj, gillar du inte klockan eller?
Klockan är kanon, i-lands problemet ligger i antal valmöjligheter ;)
image.jpeg

Jag förstår. Funderar på att åka ner till Nürnberg i januari och köpa en. Finns två handlare där som säljer den för 59'. Listpris i Stockholm är 80'. Blivit erbjuden 73' från AD i Sthlm.
När du skriver handlare menar du då AD, eller är det beg.priser/nästan ny hos en gråhandlare?
Jag trodde inte att priset diffade så mycket hos AD från olika länder....eller?

Jag satt och försökte beställa ett armband hos Camille Fournet, och upptäckte då att de hade en variant med färdiga bandstift i armbandet, precis sådant som jag kommenterade att mitt armband från italienaren på Chrono24 hade. Jag gillade inte det direkt, då det kom så nära boetten. Jag beställde ett diskret blått armband.....:D Får se om jag törs använda det......:rolleyes:

IMG_3065.JPG

Nu såg jag att det armband som jag köpte hos Rob häromdagen hade hål efter bandstift också
IMG_3273.JPG

Jag har inte sett sådant förut, men det kanske är ganska vanligt.....:oops: Fast bandet från Rob hade bara hålen kvar, inga bandstift.

Funderade även på servicen av Reverson. Byter man alltid krona? Såg att Nymans hade med kronbyte på serviceprislistan.
Min fjäder har gått av, men jag antar att det inte är något extra om man gör en fullservice? Putsar ni alltid när ni gör service, om det är nyare klockor?
IMG_3274.JPG

@bjrn
T-bandstift går att köpa löst om du vill, de som servat borde ha liggandes, om inte finns det att köpa på nätet.

Tillbaka
Topp