• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jaeger-LeCoultre-tråden!

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
@Sir Bjorn Hej, jag lät gravera min Reverso via @Nymans Ur 1851 , mycket nöjd
4D95D595-C6F9-4492-956E-DCF169E30833.jpeg
 

Hampusoa

Omega
2-Faktor
Reverso duoface, står i valet och kvalet om man ska slå till på mono eller duo. Kommer egentligen inte ha någon större nytta av funktionaliteten för duo, men att kunna byta tavla beroende på humör känns ju lite roligt. Hur upplever ni som faktiskt har en saken?
 

Gary Coleman

Panerai
2-Faktor
Reverso duoface, står i valet och kvalet om man ska slå till på mono eller duo. Kommer egentligen inte ha någon större nytta av funktionaliteten för duo, men att kunna byta tavla beroende på humör känns ju lite roligt. Hur upplever ni som faktiskt har en saken?
Är egentligen fel person att svara då jag endast testat klockorna vid ett tillfälle. Vet inte hur stor skillnad det är på höjden/tjockleken mellan modellerna, men det kan ju även vara värt att ta i beaktning då pjäserna redan bärs stort.
 

Sir Bjorn

Breitling
Reverso duoface, står i valet och kvalet om man ska slå till på mono eller duo. Kommer egentligen inte ha någon större nytta av funktionaliteten för duo, men att kunna byta tavla beroende på humör känns ju lite roligt. Hur upplever ni som faktiskt har en saken?

@Hampusoa Jag stog o vägde samma beslut, men körde tillslut på mono eftersom den är ju liksom orginalet på nåt sätt plus att jag ville gravera in på baksidan. Lite som en Cartier Tank a Guichet etc, fanns det ju en tanke att man ville skydda urtavlan från skada. Men det känndes samtidigt egentligen mer "prisvärt" att köra på duon eftersom man får två klockor i en. Angående tjocklek, så känner man skillnaden på mono o duon tyckte jag när jag jämnförde dom i large. Man känner definitivt skillnaden mellan Duon o dom som är ultra thin (typ Tribute to 1931).
 

Laplander

Rolex
Reverso duoface, står i valet och kvalet om man ska slå till på mono eller duo. Kommer egentligen inte ha någon större nytta av funktionaliteten för duo, men att kunna byta tavla beroende på humör känns ju lite roligt. Hur upplever ni som faktiskt har en saken?
Duoface kommer väl standard med viklås om det känns viktigt för dej...
Ganska dyrt tillbehör till en mono.
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
@Margarinkungen riktigt grymt! Klockan åkte tillbaka från nymans till JLC eller? Kollar lite online nu o verkar som man kan beställa vissa "basic" designs direct från hemsidan. Hjälpte Nyman dig med din design?
Min gravyr gjordes på plats i Sthlm medans jag väntade bjöd jag @Graves på en råbiff om jag inte missminner mig. Jag har även graverat min Rolex kronograf där. Men ska du ha lite mer avancerad gravyr så blir det nog att skicka ner till JLC eller varför inte skicka den till: https://instagram.com/de.gravin.engraver?utm_medium=copy_link
Det är ju nästan roligare än JLC själva om du inte ska ha emaljerad baksida
 

Sir Bjorn

Breitling
Min gravyr gjordes på plats i Sthlm medans jag väntade och åt en råbiff med @Graves om jag inte missminner mig. Jag har även graverat min Rolex kronograf där. Men ska du ha lite mer avancerad gravyr så blir det nog att skicka ner till @Nymans Ur 1851 eller varför inte skicka den till: https://instagram.com/de.gravin.engraver?utm_medium=copy_link
Det är ju nästan roligare än JLC själva om du inte ska ha emaljerad baksida

Hade tänkt o göra det privat först men sen börja JLC säga att garantin inte gällde om jag inte gjorde den direkt med dom... Kanske bara "empty threat" men blev lite skraj o tänkte o bäst köra direkt med dom. Emaljerad baksida hade iof inte varit helt fel men lite utanför min prisklass misstänker jag! ;)
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Hade tänkt o göra det privat först men sen börja JLC säga att garantin inte gällde om jag inte gjorde den direkt med dom... Kanske bara "empty threat" men blev lite skraj o tänkte o bäst köra direkt med dom. Emaljerad baksida hade iof inte varit helt fel men lite utanför min prisklass misstänker jag! ;)
Skumt hot faktiskt. Verkar konstigt!
jag gillar hennes grejer som jag länkade ovan. Nästan så pass att jag överväger en klackring…
 

Hampusoa

Omega
2-Faktor
@Hampusoa Jag stog o vägde samma beslut, men körde tillslut på mono eftersom den är ju liksom orginalet på nåt sätt plus att jag ville gravera in på baksidan. Lite som en Cartier Tank a Guichet etc, fanns det ju en tanke att man ville skydda urtavlan från skada. Men det känndes samtidigt egentligen mer "prisvärt" att köra på duon eftersom man får två klockor i en. Angående tjocklek, så känner man skillnaden på mono o duon tyckte jag när jag jämnförde dom i large. Man känner definitivt skillnaden mellan Duon o dom som är ultra thin (typ Tribute to 1931).
Bra funderingar. Tjockleken är nog det som kan bli en dealbreaker. Vill ju att den ska vara relativt "smärt" annars känns det som modellens usp försvinner. Sen behöver det kanske inte vara ultra thin.
Duoface kommer väl standard med viklås om det känns viktigt för dej...
Ganska dyrt tillbehör till en mono.
Det känns sekundärt i sammanhanget, men bra att ta med i ekvationen iaf!

Tack för bra tankar!
 

Johan1

Omega
2-Faktor
Fick hem ett paket idag. Min första reverso :). Var lite orolig rörande storleken då jag innan endast testat small seconds medium som jag tyckte satt bra. Klockan är stor men funkar då den är så tunn. Väldigt nöjd med köpet. Blir det ytterligare en så blir det nog en mindre. Är dock svag för tunnare klockor :).

En fråga, har för avsikt att beställa 2 nya band via jlc och är lite osäker på om jag ska ta standard längden eller xs. Just nu använder jag näst sista hålet på bandet så spontant känns det som xs borde funka?

Fick infon att standard längden var 17,5 cm medans xs var 16 cm. Är det totala längden på bandet som avses?

Hade small på bandet till min nomos som var 105/70 och det funkade bra.

Någon som har koll och kan bidra med hjälp?

Min handled är 17 cm.

Bifogar lite snabba bilder från när jag öppnade paketet. :)
 

Bilagor

  • IMG_20210803_110055.jpg
    IMG_20210803_110055.jpg
    219.6 KB · Visningar: 32
  • IMG_20210803_110045.jpg
    IMG_20210803_110045.jpg
    244.8 KB · Visningar: 30
  • IMG_20210803_110042.jpg
    IMG_20210803_110042.jpg
    252.7 KB · Visningar: 30
  • IMG_20210803_110019.jpg
    IMG_20210803_110019.jpg
    185.1 KB · Visningar: 25

Gary Coleman

Panerai
2-Faktor
Fick hem ett paket idag. Min första reverso :). Var lite orolig rörande storleken då jag innan endast testat small seconds medium som jag tyckte satt bra. Klockan är stor men funkar då den är så tunn. Väldigt nöjd med köpet. Blir det ytterligare en så blir det nog en mindre. Är dock svag för tunnare klockor :).

En fråga, har för avsikt att beställa 2 nya band via jlc och är lite osäker på om jag ska ta standard längden eller xs. Just nu använder jag näst sista hålet på bandet så spontant känns det som xs borde funka?

Fick infon att standard längden var 17,5 cm medans xs var 16 cm. Är det totala längden på bandet som avses?

Hade small på bandet till min nomos som var 105/70 och det funkade bra.

Någon som har koll och kan bidra med hjälp?

Min handled är 17 cm.

Bifogar lite snabba bilder från när jag öppnade paketet. :)
Tror du kommer undan billigare hos Camille Fournet. Jag har beställt flertalet läder därifrån och alltid blivit nöjd. Vad beträffar längd så borde 105/70 bli bra på dig. https://www.camillefournet.com/en/superconfigurateur/1

Tillägg: och grattis till en grym klocka!
 

perdah

Breitling
Var och kikade på Jäger klockor för första gången i verkligheten. Finns ju ingen AD I Göteborg, men väl i Köpenhamn där vi var häromdagen. Hvelplund var fantastiskt tillmötesgående, men var tvungen att möte upp resten av familjen efter några minuter, så det blev ett lite för snabbt besök.

Första steget för en OWG (har en SMP som köptes ny 2006) blir antingen en Master Control (ultra thin moon provade jag denna gången, men kändes lite blek. Är annars inne på control date) eller en klassisk reverso (som kändes lite liten??). Hade nog helst kört guld. Men det är lite över min prisklass (om jag inte kör beg dårå)

Det enda trista med provningen var plasten runt mastern som gjorde det rätt svårt att se detaljerna vilket liksom är poängen med Jäger vs en 4000 kronors Seiko.

Tack för grymt forum. Jag fortsätter att drömma och kika in här.
20190729_154444.jpg
20190729_154340.jpg
Var en svängom i Köpenhamn nu härom veckan igen. Det är ingen snabb process att köpa klockor för mig. Var på Ole Mathiesen och Hvelplund. Hvelplund avfärdade mig som en fluktare (med fru och två barn i semesterklädsel) och gav ingen bra service alls, medans säljaren på Ole M var grymt bra och tog sig tid för mina två besök där.

Det börjar närma sig beslut, och jag provade (men fotograferade inte) en medium variant istället av Reverso Classic Duoface Small Seconds. Den är runt 4mm (42.9mm istället för 47mm) mindre på längden. Tänker svar armband, men komplettera med det bruna.

Så, om det inte dyker upp en fin begagnad här på forumet så blir det nog en sådan från Ole M.

Fråga: Om man köper armband från andra än JLC, kan man lösa quick-release mekanismen då? Nä, det låter svårt då det är små hål i armbandet för låsmekanismen, right?
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Var en svängom i Köpenhamn nu härom veckan igen. Det är ingen snabb process att köpa klockor för mig. Var på Ole Mathiesen och Hvelplund. Hvelplund avfärdade mig som en fluktare (med fru och två barn i semesterklädsel) och gav ingen bra service alls, medans säljaren på Ole M var grymt bra och tog sig tid för mina två besök där.

Det börjar närma sig beslut, och jag provade (men fotograferade inte) en medium variant istället av Reverso Classic Duoface Small Seconds. Den är runt 4mm (42.9mm istället för 47mm) mindre på längden. Tänker svar armband, men komplettera med det bruna.

Så, om det inte dyker upp en fin begagnad här på forumet så blir det nog en sådan från Ole M.

Fråga: Om man köper armband från andra än JLC, kan man lösa quick-release mekanismen då? Nä, det låter svårt då det är små hål i armbandet för låsmekanismen, right?
Camille Fournet tillverkar band som passar Reverso med quick release (om du menar infästningen band-klocka).
Gå att välja när man anpassar sitt band vid beställning.
 
Topp