Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Tror att det är de rejäla prishöjningarna de senaste åren som påverkar. Nu listar en Polaris chrono på länk 200k.Går och funderar på nya uppdaterade Polaris chrono. Fattar inte riktigt, varför får Polaris chrono så lite kärlek? Är det något jag missat, typ är den obekväm?
Du har konkurrens idag... Undra vilken som är äldst.Dagens äldsta och koolaste urverket!
Din är väl ingen Jaeger? Min Duoplan är ju från 1933. Jag var ju i kontakt med en samlare i Holland (Geert Schoots) som gjort ett eget serienummer register med dateringar.Du har konkurrens idag... Undra vilken som är äldst.
De kallar alla med tavannes-verk för 1931, så de har nog inte så bra arkiv eller så gjordes de endast 1931. Lite oklara serienummer på boetterna där. Min har gravyr från juldagen 1933. Boettnummer 5566. Förmodar den såldes under Jaeger? Eller syftar du på att de såldes om Reverso endast?Din är väl ingen Jaeger? Min Duoplan är ju från 1933. Jag var ju i kontakt med en samlare i Holland (Geert Schoots) som gjort ett eget serienummer register med dateringar.
Min gamla Jaeger Reverso daterade han till 1931. Min 14k JLC ovanför i tråden till 1936.
Jag gissar på att din Reverso är från 1931 eller däromkring
Din är ju en så kallad Specialités Horlogères (och med Tavannes verk som sagt). Så pre Jaeger Reverso.De kallar alla med tavannes-verk för 1931, så de har nog inte så bra arkiv eller så gjordes de endast 1931. Lite oklara serienummer på boetterna där. Min har gravyr från juldagen 1933. Boettnummer 5566. Förmodar den såldes under Jaeger? Eller syftar du på att de såldes om Reverso endast?
Man skriver att de första uren märkta JLC kom 1937, hur fungerar det med din DuoPlan? Vi har säkert diskuterat detta men minns inte...
Har glömt hur din Reverso ser ut, kan du lägga upp bild?
Måste varit Jaeger som sålde dem, eller har du sett något som talar för att den tekniska firman som ritade boetter faktiskt fysiskt sålde klockor till slutkonsumenter?Din är ju en så kallad Specialités Horlogères (och med Tavannes verk som sagt). Så pre Jaeger Reverso.
Vad gäller Duoplan så misstänker jag att tavlan kan ha blivit ommålad iom att klockan tillverkades 1933 och JLC "bildades" 1937. Vad gäller 14k (med samma verk som Jaegers första Reverso) så kan det vara att den tillverkades 1936 men fick tavla och såldes 1937? Måste vara en av de allra första med nya namnet.
Min gamla Reverso har jag inte kvar. Den såldes jag till Holland efter en enveten övertalning för rätt många år sedan.
Han gick på boettnummerna. Så det kan ju förklara verket i Reverson och kanske även de andra med?Måste varit Jaeger som sålde dem, eller har du sett något som talar för att den tekniska firman som ritade boetter faktiskt fysiskt sålde klockor till slutkonsumenter?
Din Reverso bör ju vara efter 1933 då verket inte fanns 1931. Låter udda att de skulle hinna ta patent, avsluta första generationen Reversos och sälja ersättaren med inhouseverk samma år.
Angående din DuoPlan, gick samlaren på verksnummer eller boettnummer när han daterade den? Kan ju i vilket fall blivit liggandes till att JLC skapades. Eller att det bytts ut som du nämnde. Duoplan hade ju ett koolt utbytesprogram där handlarna hade kompletta verk med tavla så kunden kunde får det fixat över dagen.
Hade du den första korta boetten? Har du kvar bild på baksidan?Han gick på boettnummerna. Så det kan ju förklara verket i Reverson och kanske även de andra med?
Hade du den första korta boetten? Har du kvar bild på baksidan?
Aldrig sett femsiffrigt till Tavannes (Lisica), dvs första generationen. Aja, den var tidigt och fin. Tyvärr borta då.
Jag fick bra betalt (samt att jag hade svårt att förlika mig med att boetten av misstag polerades)Aldrig sett femsiffrigt till Tavannes (Lisica), dvs första generationen. Aja, den var tidigt och fin. Tyvärr borta då.
Classique på 16,5cm handledHej alla,
Är på jakt efter min första reverso och undrar viken modell som passar bäst för en mindre handled (ca 15cm). Skulle både en Classique (38mm lug to lug) och en Grand Taille (42mm) ge en bra passform?
Tack på förhand!
Hej alla,
Är på jakt efter min första reverso och undrar viken modell som passar bäst för en mindre handled (ca 15cm). Skulle både en Classique (38mm lug to lug) och en Grand Taille (42mm) ge en bra passform?
Tack på förhand!
Snygg ref (och sitter riktigt bra)!Classique på 16,5cm handled
Ah den ser bra ut på, får passa på nästa gång Kaplans/Bukowskis har modeller inneJag provade nya Tribute Monoface för ett tag sedan (länken nedan). Tror den är 40mm lug to lug. Tyckte den satt bra på min 16,5cm handled, men det bästa är ju att prova själv om möjligheten finns.
Jaeger-LeCoultre-tråden!
Var precis förbi NK i Stockholm och provade den nya Reverso ”saffiano Fagliano”, och wow, Storleken är helt perfekt! Älskar enkelheten i tavlan utan guilloche och siffror. Silver eller vit?klocksnack.se
Vad är den längst upp? Skjutbart lock över tavla? Svarta dam, tillverkare Cord? (JLC dammodellen kallades väl Cordo eller något?)
Längst upp är Jaeger duoplan, minns inte vad den kallas. Finns även som Cartier. Det är ett skjutbart och fjäderladdat lock.Vad är den längst upp? Skjutbart lock över tavla? Svarta dam, tillverkare Cord? (JLC dammodellen kallades väl Cordo eller något?)
Knasiga bandhorn, följde den. Den är nog lagad/svetsad.bra drag i budgivningen på den här pärlan igår: