• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jaeger-LeCoultre-tråden!

Reverso och tweed känns helt rätt.
IMG_8148.jpeg

Av nån anledning så har JLC inte fått någon större notis av mig. Men ju mera jag har läst och sett av märket så uppskattar jag det allt mer och mer. Favoriten är perpetual calender. Jag tittade för skojs skull på deras "kostymdykare" master compressor, helt lösbara och trevliga klockor. Ni som äger dylika, hur upplever ni storleken?Några är ju kring 46 mm

Går och funderar på nya uppdaterade Polaris chrono. Fattar inte riktigt, varför får Polaris chrono så lite kärlek? Är det något jag missat, typ är den obekväm?

Går och funderar på nya uppdaterade Polaris chrono. Fattar inte riktigt, varför får Polaris chrono så lite kärlek? Är det något jag missat, typ är den obekväm?
Tror att det är de rejäla prishöjningarna de senaste åren som påverkar. Nu listar en Polaris chrono på länk 200k.

Klockan är bra men skulle inte vilja lägga 200k på den och andrahandsvärdet är inte heller det bästa. Skulle i så fall köpa den pre owned.

Själv har jag en Polaris Chrono World Time, som trots sina 44mm är riktigt bekväm.

1000000046.jpg

Du har konkurrens idag... Undra vilken som är äldst.
1733478311771.png
Din är väl ingen Jaeger? Min Duoplan är ju från 1933. Jag var ju i kontakt med en samlare i Holland (Geert Schoots) som gjort ett eget serienummer register med dateringar.
Min gamla Jaeger Reverso daterade han till 1931. Min 14k JLC ovanför i tråden till 1936.
Jag gissar på att din Reverso är från 1931 eller däromkring. Snygg länk förresten!

Senast ändrad:
Din är väl ingen Jaeger? Min Duoplan är ju från 1933. Jag var ju i kontakt med en samlare i Holland (Geert Schoots) som gjort ett eget serienummer register med dateringar.
Min gamla Jaeger Reverso daterade han till 1931. Min 14k JLC ovanför i tråden till 1936.
Jag gissar på att din Reverso är från 1931 eller däromkring
De kallar alla med tavannes-verk för 1931, så de har nog inte så bra arkiv eller så gjordes de endast 1931. Lite oklara serienummer på boetterna där. Min har gravyr från juldagen 1933. Boettnummer 5566. Förmodar den såldes under Jaeger? Eller syftar du på att de såldes om Reverso endast?

Man skriver att de första uren märkta JLC kom 1937, hur fungerar det med din DuoPlan? Vi har säkert diskuterat detta men minns inte...

Har glömt hur din Reverso ser ut, kan du lägga upp bild?

Senast ändrad:
De kallar alla med tavannes-verk för 1931, så de har nog inte så bra arkiv eller så gjordes de endast 1931. Lite oklara serienummer på boetterna där. Min har gravyr från juldagen 1933. Boettnummer 5566. Förmodar den såldes under Jaeger? Eller syftar du på att de såldes om Reverso endast?

Man skriver att de första uren märkta JLC kom 1937, hur fungerar det med din DuoPlan? Vi har säkert diskuterat detta men minns inte...

Har glömt hur din Reverso ser ut, kan du lägga upp bild?
Din är ju en så kallad Specialités Horlogères (och med Tavannes verk som sagt). Så pre Jaeger Reverso.
Vad gäller Duoplan så misstänker jag att tavlan kan ha blivit ommålad iom att klockan tillverkades 1933 och JLC "bildades" 1937. Vad gäller 14k (med samma verk som Jaegers första Reverso) så kan det vara att den tillverkades 1936 men fick tavla och såldes 1937? Måste vara en av de allra första med nya namnet.

Min gamla Reverso har jag inte kvar. Den såldes jag till Holland efter en enveten övertalning för rätt många år sedan.

1733480890620.png

Senast ändrad:
Din är ju en så kallad Specialités Horlogères (och med Tavannes verk som sagt). Så pre Jaeger Reverso.
Vad gäller Duoplan så misstänker jag att tavlan kan ha blivit ommålad iom att klockan tillverkades 1933 och JLC "bildades" 1937. Vad gäller 14k (med samma verk som Jaegers första Reverso) så kan det vara att den tillverkades 1936 men fick tavla och såldes 1937? Måste vara en av de allra första med nya namnet.

Min gamla Reverso har jag inte kvar. Den såldes jag till Holland efter en enveten övertalning för rätt många år sedan.

1733480890620.png
Måste varit Jaeger som sålde dem, eller har du sett något som talar för att den tekniska firman som ritade boetter faktiskt fysiskt sålde klockor till slutkonsumenter?

Din Reverso bör ju vara efter 1933 då verket inte fanns 1931. Låter udda att de skulle hinna ta patent, avsluta första generationen Reversos och sälja ersättaren med inhouseverk samma år.

Angående din DuoPlan, gick samlaren på verksnummer eller boettnummer när han daterade den? Kan ju i vilket fall blivit liggandes till att JLC skapades. Eller att det bytts ut som du nämnde. Duoplan hade ju ett koolt utbytesprogram där handlarna hade kompletta verk med tavla så kunden kunde får det fixat över dagen.

Måste varit Jaeger som sålde dem, eller har du sett något som talar för att den tekniska firman som ritade boetter faktiskt fysiskt sålde klockor till slutkonsumenter?

Din Reverso bör ju vara efter 1933 då verket inte fanns 1931. Låter udda att de skulle hinna ta patent, avsluta första generationen Reversos och sälja ersättaren med inhouseverk samma år.

Angående din DuoPlan, gick samlaren på verksnummer eller boettnummer när han daterade den? Kan ju i vilket fall blivit liggandes till att JLC skapades. Eller att det bytts ut som du nämnde. Duoplan hade ju ett koolt utbytesprogram där handlarna hade kompletta verk med tavla så kunden kunde får det fixat över dagen.
Han gick på boettnummerna. Så det kan ju förklara verket i Reverson och kanske även de andra med?

Jag har inga belägg gällande din Reverso. Men jag tycker det vore märkligt att Jaeger inte skulle stoppa ett av deras egna fina verk (det var ju det de var bra på) och dessutom inte märka dem Jaeger om de nu sålde dem?

Hej alla,

Är på jakt efter min första reverso och undrar viken modell som passar bäst för en mindre handled (ca 15cm). Skulle både en Classique (38mm lug to lug) och en Grand Taille (42mm) ge en bra passform?

Tack på förhand!

Hej alla,

Är på jakt efter min första reverso och undrar viken modell som passar bäst för en mindre handled (ca 15cm). Skulle både en Classique (38mm lug to lug) och en Grand Taille (42mm) ge en bra passform?

Tack på förhand!

Jag provade nya Tribute Monoface för ett tag sedan (länken nedan). Tror den är 40mm lug to lug. Tyckte den satt bra på min 16,5cm handled, men det bästa är ju att prova själv om möjligheten finns.

Jag provade nya Tribute Monoface för ett tag sedan (länken nedan). Tror den är 40mm lug to lug. Tyckte den satt bra på min 16,5cm handled, men det bästa är ju att prova själv om möjligheten finns.

Ah den ser bra ut på, får passa på nästa gång Kaplans/Bukowskis har modeller inne

Vad är den längst upp? Skjutbart lock över tavla? Svarta dam, tillverkare Cord? (JLC dammodellen kallades väl Cordo eller något?)
Längst upp är Jaeger duoplan, minns inte vad den kallas. Finns även som Cartier. Det är ett skjutbart och fjäderladdat lock.

Tyvärr är den svarta Cord med synlig krona utböling i denna tråd. Ingen jlc/jaeger/lecoultre utan bara fint isat platinaur.

Den vittavlade är dock original med isad stålboett. Udda.

Tillbaka
Topp