• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jaeger-LeCoultre-tråden!

Då har du inte förstått att det inte är någon mätbar skillnad mellan statiskt och dynamiskt tryck om du ska överleva med klockan på armen. Framförallt ingen praktisk skillnad. Om det sedan är mer skillnad än jag tror, då är det kanske 28 m istället för 30 m. Sedan vet du inte vilka marginaler JLC har i detta exemplet?

Om vi sedan ska vara ärliga är det sjukt svårt att reklamera ett ur pga tätheten, för båda parterna. Jag dök bara till 30 m! Packningarna var bra! Kronan var iskruvad!

Kan du åtminstone erkänna att det som är skrivet av någon på ISO hemsida om "...all aquatic activities... bla...bla...bla.." går inte att bekräfta genom själva ISO texten?
Vår dispyt började från skillnaden mellan vad tillverkaren rekommenderar och vad som gällde enligt ISO statement som du och yonsson citerade. Nu säger du att KANSKE har JLC högre marginaler än vad krävs av ISO. JLC har likadana rekommendationer gällande vattentäthet för sina klockor som alla andra tillverkare - annars skulle de marknadsföra Reverso klockor som "beach watches".

Du har ingen bekräftelse på det du säger om ingen praktisk skillnad mellan statiskt och dynamiskt tryck. Din citat saknar källan och handlar om luft trycket, inte trycket under vatten. Luften trycker inte lika hårt som vattnet gör ;) Så det handlar inte om att jag inte förstått. Jag tror inte på det hen skrev, helt enkelt. Det lät inte rimligt.

Jag har aldrig riktigt tyckt om hur min Reverso Grande Calendar sitter på min smala handled med sitt hårda/styva alligatorband. Bandet och infästningen lägger till några millimeter och det blir till och med ett glapp mellan band och handled...
20170724_154916.jpg

@Margarinkungen tipsade om mjukt och snyggt strutsband på GTGn och nu ramlade det ner i brevlådan...

Mycket bättre passform... :)
20170724_155017.jpg

Sommarsnyggt med struts dessutom... :D
20170724_155437.jpg

Hjälp! :)

Har nog släppt tankarna på en AP utan har istället snöat in på en JLC duoface med ref q3788570.

Det enda minuset är att den verkar väldigt lång lug to lug, nämligen 46.8 mm. Kan det stämma?

Jag har ju tidigare haft en Reverso Grand Taille som mätte 42mm lug to lug om jag inte missminner mig. Är duofacen verkligen 6mm längre?

Lånad bild på skönheten:

IMG_0363.JPG

@Kleiz - vad är det för infästning på armbandet? Om du ser på bilderna i min post så "bygger" originalbandet på min Grande 5-6mm i längd jämfört med det jag nyss köpte och satte på. Originalbandet är (i alla fall mitt...) har en liten uppbyggnad vid stifthålen som gör att det blir så...

Kan du åtminstone erkänna att det som är skrivet av någon på ISO hemsida om "...all aquatic activities... bla...bla...bla.." går inte att bekräfta genom själva ISO texten?
Vår dispyt började från skillnaden mellan vad tillverkaren rekommenderar och vad som gällde enligt ISO statement som du och yonsson citerade. Nu säger du att KANSKE har JLC högre marginaler än vad krävs av ISO. JLC har likadana rekommendationer gällande vattentäthet för sina klockor som alla andra tillverkare - annars skulle de marknadsföra Reverso klockor som "beach watches".

Du har ingen bekräftelse på det du säger om ingen praktisk skillnad mellan statiskt och dynamiskt tryck. Din citat saknar källan och handlar luft trycket, inte trycket under vatten. Luften trycker inte lika hårt som vattnet gör ;) Så det handle inte om att jag inte förstått. Jag tror inte på det hen skrev, helt enkelt. Det lät inte rimligt.
Säger att det är en försumbar skillnad mellan statiskt och dynamiskt tryck, anser mitt citat demonstrerar det. Visa gärna på motsatsen? Har aldrig påstått att jag vetat vad JLC har för marginaler.

Förövrigt trycker luft och vatten på samma vis, bara att densiteten på vatten är bra mycket högre.

Du har ingen bekräftelse på det du säger om ingen praktisk skillnad mellan statiskt och dynamiskt tryck. Din citat saknar källan och handlar om luft trycket, inte trycket under vatten. Luften trycker inte lika hårt som vattnet gör ;) Så det handlar inte om att jag inte förstått. Jag tror inte på det hen skrev, helt enkelt. Det lät inte rimligt.
Du är mer intresserad av att vinna diskussionen än att faktiskt ta till dig vad som står skrivet. Tror knappast ISO skulle skriva något de inte står för i en pressrelease på sin egen hemsida.

Spännande diskussion och ett ämne jag undrat över en tid. Wikipedia har denna info: https://en.wikipedia.org/wiki/Dynamic_pressure
Det innebär att det dynamiska trycket är korrelerat med kvadraten på hastigheten av rörelsen, vilket är självklart egentligen, luftmotstånd beter sig likadant och det är ju samma lagar som gäller. Trycket mäts i Pascal och 1 atm = 101,325 Pascal. Lite snabb excel visar att man adderar 1 atm dynamiskt tryck vid 14 m/s rörelse, 2 atm vid 20 m/s, 3 atm vid 25 m/s osv... Sen om någon kan uppnå så höga hastigheter med sin hand under vatten vid vanlig simning kan jag inte svara på men det verkar osannolikt. Däremot skulle jag ta det lugnt med dykningen med tanke på vilka hastigheter man kan uppnå där och den extra kraft (slag) som uppstår när ytspänningen ska brytas....

Fortfarande förvirrad, vad gäller? Kan jag dyka till 40 m med 5 atm klocka (dyker inte djupare än så)?

Har för mig att detta behandlades i en av poddarna och vill minnas från den att det då sa att det inte var läge att dyka med den utan att det var statiskt tryck. Kan minnas fel, @Denke kanske kan bättra på minnesbilden. Sedan kanske det avser olika ISO standarder? :confused:

Fortfarande förvirrad, vad gäller? Kan jag dyka till 40 m med 5 atm klocka (dyker inte djupare än så)?
Ja

Har för mig att detta behandlades i en av poddarna och vill minnas från den att det då sa att det inte var läge att dyka med den utan att det var statiskt tryck. Kan minnas fel, @Denke kanske kan bättra på minnesbilden. Sedan kanske det avser olika ISO standarder? :confused:
Vilket jag ifrågasatte i kommentarsfältet, det sades en hel del felaktigheter i det avsnittet. Sedan låstes kommentarsfälten till poddtrådarna.

Sköna, är det en märkning från erkänd tillverkare kan du lite på tätheten till det djup den anger. Är inget problem i verkligheten. Poddarna innehåller en hel del felaktigheter.

Ja

Vilket jag ifrågasatte i kommentarsfältet, det sades en hel del felaktigheter i det avsnittet. Sedan låstes kommentarsfälten till poddtrådarna.

Kom in i matchen nu Jönzon, de klistrade push-trådarna är låsta. Vill man diskutera avsnitten är det bara att starta en tråd. Vilket också har gjorts... ;)

Kom in i matchen nu Jönzon, de klistrade push-trådarna är låsta. Vill man diskutera avsnitten är det bara att starta en tråd. Vilket också har gjorts... ;)
Jag startar väl inte en tråd enbart för att påpeka någon felaktighet? Såååå dryg är jag inte. Det var samma sak denna säsongens "täthetsavsnitt".

@Kleiz - vad är det för infästning på armbandet? Om du ser på bilderna i min post så "bygger" originalbandet på min Grande 5-6mm i längd jämfört med det jag nyss köpte och satte på. Originalbandet är (i alla fall mitt...) har en liten uppbyggnad vid stifthålen som gör att det blir så...
Och detta är gjort för att man inte vill att bandet ska vika av allt för tvärt kan jag tänka mig.

Tramshatt, verkar som jag läst betydligt fler poäng fysik än vad du har. Nedan följer ett utlägg:

...We've had a heated discussion over in Breitling forum. on this very topic of dynamic vs. static pressure and I think the differences are WAY overblown. Any arm movement, water current, shower head, water jet, or dive from a diving board, etc. simply cannot not add much INCREMENTAL dynamic pressure ABOVE what a watch is already experiencing at even ONE atmosphere of static pressure, or about 10 meters depth. If a watch is TRULY a 30 meter watch, and properly assembled, then nothing you encounter while swimming or free diving (from a board) should effect it (disregarding possible shock damage). My explanation is as follows...

: Consider that pressure at sea level (or the weight of one atmosphere) is equal to about 15 lbs/square inch (i.e. a vacuum will raise a 1 square inch column of water about 33 ft. at sea level, and this column weighs about 15 lbs.). Furthermore, this weight increases linearly as we descend down into the sea., i.e. pressure 66 feet down is equal to twice that of sea level, or two atmospheres. Furthermore, consider that Bernoulli’s law tells us that total pressure at any liquid depth is equal to static pressure + dynamic pressure. Given that we already know what static pressure is at any depth, we then need only concern ourselves with dynamic pressure – How much more would we ADD, by anything we might do or encounter, above what we already expect? That is, if a watch is rated for 10 atmospheres, what might be the maximum pressure that that watch might ever encounter, due to other conditions or circumstances, at any lesser depth? What might this be, as a maximum? As a generous estimate (interpolating from various on-line sources), I would say that no person could generate a velocity of greater than 50 feet/second (or 34 mph), either INTO or UNDER water, and survive. This is approximately the terminal velocity of a free dive into a pool from 150 feet (for reference, a sky diver generates a terminal velocity of only about 170 feet/second, or about 120 mph). That is, nothing you yourself could do, and no condition you could ever survive, would generate a momentary or continuous water velocity greater than 50 feet/second. So, 50 ft/sec = 600 inches/second. Therefore, any movement into or under water at any velocity up to 600 inches/second, would load 600 cubic inches of water onto every square inch of watch surface area, or .3472 cubic feet (i.e. 600 / (12*12*12)). At 62.427 lbs./cubic foot of water, this yields a pressure of 21.67 lbs./square inch, or about 1.44 atmospheres (21.67 / 15 lbs. per atmosphere) maximum momentary dynamic pressure. Note that this is a VERY generous maximum, and I stand by my assertion that no one is likely to EVER encounter or generate an INCREMENTAL pressure greater than 1 ADDITIONAL atmosphere above what the watch wearer is already experiencing in any given condition. Again, unless the watch is improperly assembled or specified, a true 10 atmosphere watch would NEVER experience a momentary pressure greater than 10+1.44 = 11.44 atmospheres at any depth UP TO 10 atmospheres. So, for a 30 meter watch, rated to 3 atmospheres, if you are able to free dive to 33 feet (and generate one atmosphere static pressure), you have my immense respect because your are in world class condition. Add 1.44 possible dynamic pressure and you're still below the 3 atmosphere total loading capacity of the watch. RIGHT?

Dvs i princip vad du än gör på ett visst djup är försumbart. Eller i alla fall inom säkerhetsmarginalen.

Det är väl inte drygt att diskutera innehållet?
Det är ju drygt att starta en tråd bara för att diskutera något man inte håller med om. Om det däremot finns en tråd om innehållet så tycker jag inte det är lika drygt att kommentera det.

Ingen big deal men det är ju såklart lättare att kommentera ett ämne som det redan finns en tråd för. Jag uppskattar dessutom podden mycket så att skapa en tråd för att skriva att jag inte håller med om något som tas upp i podden tänker jag inte göra. Dessutom hade jag redan vädrat den åsikten året innan.

Senast ändrad:
Du är mer intresserad av att vinna diskussionen än att faktiskt ta till dig vad som står skrivet. Tror knappast ISO skulle skriva något de inte står för i en pressrelease på sin egen hemsida.

Jag är van vid att ta reda på fakta och inte tro på vad folk skriver på nätet utan att ange underlag för sina ord. Är det bara den här meningen från ISOs hemsida som du baserar din åsikt på?

Jag är van vid att ta reda på fakta och inte tro på vad folk skriver på nätet utan att ange underlag för sina ord. Är det bara den här meningen från ISOs hemsida som du baserar din åsikt på?
Du får leta runt om du vill ha mer underlag för din åsikt, denna diskussion har jag läst rätt mycket om de senaste 7 åren. Jag tog som sagt denna diskussion även för ett år sedan, är rätt trött på den nu. Tyck vad du vill.

Du får leta runt om du vill ha mer underlag för din åsikt, denna diskussion har jag läst rätt mycket om de senaste 7 åren. Jag tog som sagt denna diskussion även för ett år sedan, är rätt trött på den nu. Tyck vad du vill.

Så du har inga andra fakta bakom din åsikt som går att granska? :)

Tillbaka
Topp