• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jaeger-LeCoultre-tråden!

JesperO

Rolex
Misstänkte det... är förvånansvärt osugen på Reverso så kikar på alternativ. Något med JLC lockar bara!

Den tidigare versionen var ju 37 mm - helt klart mycket bättre storlek
FullSizeRender%2022_zpsyrn4mdlk.jpg
 

Psykel

Patek
Vad ska man hålla utkik efter för vintagemodeller om man inte vill betala multum för en JLC? Under 10.000. Memovox brukar ju falla i den prisklassen, men vad finns det mer? En trevlig stålis omkring 34-36mm med tre visare vore fint.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Vore absolut trevligt, men tänkte mer modellnamn eller refkoder.
Jo jag såg det när jag läste en gång till. Jag tänkte mer vad som är bra ekonomiskt över tid när pris och drift slås ihop. Jag köpte iofs en nyare Reverso, men jag tänkte då att ju färre rörliga delar, desto lägre servicekostnad och bättre driftsäkerhet. Kan det bli mer minimalistiskt än avsaknad av sekundvisare och manuellt verk? Memovox är ett fint alternativ. En äldre Reverso kanske? Du har nog bättre koll på vintage JLC än jag, men det finns en del på Chrono24.
 

Psykel

Patek
Jo jag såg det när jag läste en gång till. Jag tänkte mer vad som är bra ekonomiskt över tid när pris och drift slås ihop. Jag köpte iofs en nyare Reverso, men jag tänkte då att ju färre rörliga delar, desto lägre servicekostnad och bättre driftsäkerhet. Kan det bli mer minimalistiskt än avsaknad av sekundvisare och manuellt verk? Memovox är ett fint alternativ. En äldre Reverso kanske? Du har nog bättre koll på vintage JLC än jag, men det finns en del på Chrono24.
Kollat Chrono24, men tråkigt lite stål där tyvärr. Hittade dock en modell som heter Master Mariner. Speciellt för den amerikanska marknaden, så det är alltså "bara" en LeCoultre och inte en Jaeger-LeCoultre. Verkar gå att hitta för omkring 10.000.
lecoultre-master-mariner-vintage-automatic-watch.jpg
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Kollat Chrono24, men tråkigt lite stål där tyvärr. Hittade dock en modell som heter Master Mariner. Speciellt för den amerikanska marknaden, så det är alltså "bara" en LeCoultre och inte en Jaeger-LeCoultre. Verkar gå att hitta för omkring 10.000.
lecoultre-master-mariner-vintage-automatic-watch.jpg
Är det inte ännu finare och äldre med "bara" le coultre? Blev det inte en sammanslagning sv Jaeger och LeCultre senare? Hur det påverkade urverken har jag ingen aning om men är väldigt nyfiken, om någon som vet kan svara.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Är det inte ännu finare och äldre med "bara" le coultre? Blev det inte en sammanslagning sv Jaeger och LeCultre senare? Hur det påverkade urverken har jag ingen aning om men är väldigt nyfiken, om någon som vet kan svara.
Nej så är det inte. Blev jlc på 30-talet så få armbansur som är innan den tiden. LeCoultre var nästan uteslutande ihopsatta i USA för den marknaden. Tullfiffel.
 

Kanadicken

Panerai
Vad ska man hålla utkik efter för vintagemodeller om man inte vill betala multum för en JLC? Under 10.000. Memovox brukar ju falla i den prisklassen, men vad finns det mer? En trevlig stålis omkring 34-36mm med tre visare vore fint.
Jag tycker memovox börda vera värde mycket mer än de är, de är sjukt fint. Jag vet inte hur stor Master Quartz har varit men de koster mindre och börda går att hitta under 10.
 

Psykel

Patek
Jag tycker memovox börda vera värde mycket mer än de är, de är sjukt fint. Jag vet inte hur stor Master Quartz har varit men de koster mindre och börda går att hitta under 10.
Master Quartz verkar ju rätt kul, men är först och främst ute efter nåt från 50- eller 60-talet. Tack för tipset!
Borde ju för övrigt huggit den galet billiga Memovoxen som gick på K&S under sommaren. Tror den slutade på 6.700 eller nåt! Galet billigt! Även den var ju en LeCoultre, för den amerikanska marknaden.
 

Kanadicken

Panerai
Master Quartz verkar ju rätt kul, men är först och främst ute efter nåt från 50- eller 60-talet. Tack för tipset!
Borde ju för övrigt huggit den galet billiga Memovoxen som gick på K&S under sommaren. Tror den slutade på 6.700 eller nåt! Galet billigt! Även den var ju en LeCoultre, för den amerikanska marknaden.
jag äger ingen JLC själv men memovox cal 825 är nån slags grail for mig ;)
kul läsning här om du har inte sett den:
https://www.hodinkee.com/articles/a-week-on-the-wrist-the-jaeger-lecoultre-memovox-cal-825
 

Roger Wilco

Breitling
Här var forumet för mig. Ny på Klocksnack, men alltid gillat JLC:s klassiska och rena design. Kombon blankt stål och läder tilltalar mig.
  • Jaeger-LeCoultre Memovox, Automatic, 60-tal
  • Jaeger-LeCoultre Master Réserve de Marche, Automatic, 00-tal
och favoriten
  • Ur: Jaeger-LeCoultre Deep Sea Master Mariner, stål, automatiskt urverk, roterbar innerring, Ref. E558, c:a 1969.
  • Band: Hirsch James, kalvläder på gummi, alldeles nytt. Rekommenderas för dykarur på land.
:jlc::):):)

IMG_2836.JPG
IMG_2839.JPG
IMG_2837.JPG
IMG_2838.JPG
IMG_28341.JPG
IMG_28351.JPG
IMG_28401.JPG
 
Topp