Kör MC med nya guldrotorn - 39mm med vit tavla. Otrolig.Misstänkte det... är förvånansvärt osugen på Reverso så kikar på alternativ. Något med JLC lockar bara!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Kör MC med nya guldrotorn - 39mm med vit tavla. Otrolig.Misstänkte det... är förvånansvärt osugen på Reverso så kikar på alternativ. Något med JLC lockar bara!
Var väl inte så mycket mer än andra att det är värt att göra en grej överhttp://www.krons.se/index.php?main_page=contact_service&zenid=q9bhkmoj4qpdvmed21u31k7f91
Service inkl polering 6000kr eller 7500kr om du har fler komplikationer än sekund.
Väntan kan vara lång...Var väl inte så mycket mer än andra att det är värt att göra en grej övertrodde ni pratade om vanliga servicekostnader om typ 15 papp.
Väntan kan vara lång...
Mja, om jag vore JLC skulle jag ju fundera över vad en "1000-timmarstest" är värd i PR-syfte kontra kostnaderna. Man utgår ju ändå ifrån att urmakarna utfört servicen korrekt och då behövs ingen 1000-timmarstest.Väntan kan vara lång...
Vet du att de kör 1000 hrs-test efter service?Mja, om jag vore JLC skulle jag ju fundera över vad en "1000-timmarstest" är värd i PR-syfte kontra kostnaderna. Man utgår ju ändå ifrån att urmakarna utfört servicen korrekt och då behövs ingen 1000-timmarstest.
Det kan ju vara en marknadsföringsbluff också men flera oberoende källor har vittnat om långa servicetider iafVet du att de kör 1000 hrs-test efter service?
Misstänkte det... är förvånansvärt osugen på Reverso så kikar på alternativ. Något med JLC lockar bara!
Tveksamt om de gör det efter varje service, däremot vid nytillverkning.Det kan ju vara en marknadsföringsbluff också men flera oberoende källor har vittnat om långa servicetider iaf![]()
En nyservadVad ska man hålla utkik efter för vintagemodeller om man inte vill betala multum för en JLC? Under 10.000. Memovox brukar ju falla i den prisklassen, men vad finns det mer? En trevlig stålis omkring 34-36mm med tre visare vore fint.
Vore absolut trevligt, men tänkte mer modellnamn eller refkoder.En nyservad![]()
Jo jag såg det när jag läste en gång till. Jag tänkte mer vad som är bra ekonomiskt över tid när pris och drift slås ihop. Jag köpte iofs en nyare Reverso, men jag tänkte då att ju färre rörliga delar, desto lägre servicekostnad och bättre driftsäkerhet. Kan det bli mer minimalistiskt än avsaknad av sekundvisare och manuellt verk? Memovox är ett fint alternativ. En äldre Reverso kanske? Du har nog bättre koll på vintage JLC än jag, men det finns en del på Chrono24.Vore absolut trevligt, men tänkte mer modellnamn eller refkoder.
Kollat Chrono24, men tråkigt lite stål där tyvärr. Hittade dock en modell som heter Master Mariner. Speciellt för den amerikanska marknaden, så det är alltså "bara" en LeCoultre och inte en Jaeger-LeCoultre. Verkar gå att hitta för omkring 10.000.Jo jag såg det när jag läste en gång till. Jag tänkte mer vad som är bra ekonomiskt över tid när pris och drift slås ihop. Jag köpte iofs en nyare Reverso, men jag tänkte då att ju färre rörliga delar, desto lägre servicekostnad och bättre driftsäkerhet. Kan det bli mer minimalistiskt än avsaknad av sekundvisare och manuellt verk? Memovox är ett fint alternativ. En äldre Reverso kanske? Du har nog bättre koll på vintage JLC än jag, men det finns en del på Chrono24.
Är det inte ännu finare och äldre med "bara" le coultre? Blev det inte en sammanslagning sv Jaeger och LeCultre senare? Hur det påverkade urverken har jag ingen aning om men är väldigt nyfiken, om någon som vet kan svara.Kollat Chrono24, men tråkigt lite stål där tyvärr. Hittade dock en modell som heter Master Mariner. Speciellt för den amerikanska marknaden, så det är alltså "bara" en LeCoultre och inte en Jaeger-LeCoultre. Verkar gå att hitta för omkring 10.000.
![]()
Nej så är det inte. Blev jlc på 30-talet så få armbansur som är innan den tiden. LeCoultre var nästan uteslutande ihopsatta i USA för den marknaden. Tullfiffel.Är det inte ännu finare och äldre med "bara" le coultre? Blev det inte en sammanslagning sv Jaeger och LeCultre senare? Hur det påverkade urverken har jag ingen aning om men är väldigt nyfiken, om någon som vet kan svara.
Vad @Aurum sa. Är det en LeCoultre från 50-/60-talet så är den för amerikanska marknaden.Är det inte ännu finare och äldre med "bara" le coultre? Blev det inte en sammanslagning sv Jaeger och LeCultre senare? Hur det påverkade urverken har jag ingen aning om men är väldigt nyfiken, om någon som vet kan svara.
Sedan finns det även Jaeger bara för att göra det lite jävligare...Väldigt intressant. Tack @Aurum!
En Reverso från förmodligen innan 1937 då de Jaeger och LeCoultre slogs ihop.Nej så är det inte. Blev jlc på 30-talet så få armbansur som är innan den tiden. LeCoultre var nästan uteslutande ihopsatta i USA för den marknaden. Tullfiffel.
Jag kände det på mig.Sedan finns det även Jaeger bara för att göra det lite jävligare...
![]()
Så har jag tolkat det i alla fall... Men det kan ju vara fel.Tveksamt om de gör det efter varje service, däremot vid nytillverkning.
Jag tycker memovox börda vera värde mycket mer än de är, de är sjukt fint. Jag vet inte hur stor Master Quartz har varit men de koster mindre och börda går att hitta under 10.Vad ska man hålla utkik efter för vintagemodeller om man inte vill betala multum för en JLC? Under 10.000. Memovox brukar ju falla i den prisklassen, men vad finns det mer? En trevlig stålis omkring 34-36mm med tre visare vore fint.
Master Quartz verkar ju rätt kul, men är först och främst ute efter nåt från 50- eller 60-talet. Tack för tipset!Jag tycker memovox börda vera värde mycket mer än de är, de är sjukt fint. Jag vet inte hur stor Master Quartz har varit men de koster mindre och börda går att hitta under 10.
jag äger ingen JLC själv men memovox cal 825 är nån slags grail for migMaster Quartz verkar ju rätt kul, men är först och främst ute efter nåt från 50- eller 60-talet. Tack för tipset!
Borde ju för övrigt huggit den galet billiga Memovoxen som gick på K&S under sommaren. Tror den slutade på 6.700 eller nåt! Galet billigt! Även den var ju en LeCoultre, för den amerikanska marknaden.
Kul, ska läsa den! Tack för tipset!jag äger ingen JLC själv men memovox cal 825 är nån slags grail for mig
kul läsning här om du har inte sett den:
https://www.hodinkee.com/articles/a-week-on-the-wrist-the-jaeger-lecoultre-memovox-cal-825