• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jakt, får livet värt att leva.

tips till kommande drevjakter, du får en drös med djur i pass pga din vittring döljs och du får en härig arom i gommen.
ta med en el två garrar ;-)
IMG_2898.JPG
IMG_2895.JPG

det heter jägarexamen, och vill du ha det på kvällstid typ studiecirkel ( där lär du dig mest ) eller en snabbkurs över en helg ( du betalar mer men är nästan garanterad din examen ) ?"!?
Just så heter det, blandade säkert ihop begreppet med vapenlicens. Hur som haver: jag vill helst ta det på kvällstid just för att lära mig mest men är rädd för att helgkursen är det som är mer görbart i detta skede av mitt liv ;) jag tar dock tacksamt emot tips/förslag/rekommendationer på båda alternativen.

kan tyvärr inte ge tips på snabbkurserna då jag ej vet om någon vettig sådan, men för kvällstid så kolla studiefrämjandets utbud, de brukar vara ruskigt lärorika.
när du sedan är klar, så se till att du kan få tag på en " mentor " då de mesta om jakt handlar om vind, ansmygning, anläggning och SÄKRA SKOTT.
hade du bott i Uppsala så skulle du kunna följt med mig då jag har en plats över till en nyexad.

beror på om du vill köra klass, modernt eller status.
Klass : en sbs, förhöjt nöje om det är kaliber 20
Modernt : en bock alt halvauto kal 12
Status: En drilling alt en Blaser f3 el något Italienskt.

beror på om du vill köra klass, modernt eller status.
Klass : en sbs, förhöjt nöje om det är kaliber 20
Modernt : en bock alt halvauto kal 12
Status: En drilling alt en Blaser f3 el något Italienskt.
Tack :) En Blaser F3 är något utanför budget. Tänkte lägga max 10k (måste ju ha råd med klockor också) ;)

Då tycker jag herrn skall kika på en beg beretta 686 alt liknande ca 8-10kkr klassen, bättre än de nyare bössorna från ex turkiet och usa.
Men jag är mer " skolad " på kula, men så kan de va.

Viktigast är att bössan passar dig, sen är det skitsamma om det är en svs, bock, drilling el halvis.
Men testa grundligt, gärna med olika klädesplagg innan köp.

Vad ska jag köpa för hagelgevär?

Jag själv kör en fabarm elos c just nu, helt okej pang faktiskt. Praktiskt att kunna skjuta full chokat med stålhagel ibland!

Innan det använde jag en miroku 7000. Men den fick sambon ta över.

Generellt är beretta, skb, miroku säkra val, finns några till jag inte kommer ihåg nu.
Men jag köper hellre något billigare och lägger resten på kolvanpassning och ammunition.

Blasern: pipor 9,3 ink dämp för dfa´n samt åteljakt, 308:an ink dämpare för allroundjakt.
Berettan: för social jakt, då jag har en drös olika rena klass2 jakter per år.
Bygeln: för att de är så jävla coola ! sen om du handladdar kan du ladda din ammo så de kan fälla en elefant utan större bekymmer..
Costumbössan: då jag en gång i tiden blev utbildad för PSG, och ingen räv går säker ut till 400m, beroende på vind samt att långhållsskytte är tämligen intressant.

Min ultimata drömuppställning!

En 6,5 eller .308 med bra kikare för den mesta kuljakten. Älg, rådjur, bäver, toppfågel osv.

En 45-70 med rödpunkt till allt "tyngre".
Vildsvin, björn, älg.

Min avkapade hagelbössa till de gånger jag går i skogen och skjuter om det dyker upp något kul.

En halvauto hagel för fågeljakten.
Gås och övrig sjöfågel.

En ruger 10/22 för så kallad övning.
Dvs billig lek.

Jag måste satsa på mina vapen igen!

Min ultimata drömuppställning!

En 6,5 eller .308 med bra kikare för den mesta kuljakten. Älg, rådjur, bäver, toppfågel osv.

En 45-70 med rödpunkt till allt "tyngre".
Vildsvin, björn, älg.

Min avkapade hagelbössa till de gånger jag går i skogen och skjuter om det dyker upp något kul.

En halvauto hagel för fågeljakten.
Gås och övrig sjöfågel.

En ruger 10/22 för så kallad övning.
Dvs billig lek.

Jag måste satsa på mina vapen igen!

Fan du borde du komma ner till mig då du precis raddade upp min garderob, typ.

Blasr r8 308/9,3 ink 2 dämp stalon, 3 kikare och en dfa 75, zeiss v8 x56, trijicon 1-4 och x56:an.
Marlin GG JM stämplad i 45-70 ink aimpoint och en trijicon.
Merkel 96k klass 1 ink en micro 2:a, nämnde du dock ej ;-)
Beretta Black Editon 686 Pro
En costum 700p i acis chassi ink trijicon 5-20 men en pmII är besälld.
Remington 11-87 för allt kladd i lera vid kusten .

• Like
Reactions: P-A
Fan du borde du komma ner till mig då du precis raddade upp min garderob, typ.

Blasr r8 308/9,3 ink 2 dämp stalon, 3 kikare och en dfa 75, zeiss v8 x56, trijicon 1-4 och x56:an.
Marlin GG JM stämplad i 45-70 ink aimpoint och en trijicon.
Merkel 96k klass 1 ink en micro 2:a, nämnde du dock ej ;-)
Beretta Black Editon 686 Pro
En costum 700p i acis chassi ink trijicon 5-20 men en pmII är besälld.
Remington 11-87 för allt kladd i lera vid kusten .

Du kommer inte bli besviken på PMII

Tillbaka
Topp