• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jakt, får livet värt att leva.

Tackar, ibland blir laddningen så bra som man hoppats.
De ja körde nu var nosler bst 180gr och normas tipstrike.
Riktigt elaka små ting.

man vet att det har spårat ur när man funderar på en
ati_ruger_10_22_ar-22_system_8_sided_forend.jpg

kul och plinka med i alla fall ;)

Bara att kötta på, det som är kul med dom.
Upp med bilder på projektet.
Sen är det bara att tejpa fast en 50cl flaska med grymt mkt silvertejp. Sen har du skatornas värsta fiende...

Bara att kötta på, det som är kul med dom.
Upp med bilder på projektet.
Sen är det bara att tejpa fast en 50cl flaska med grymt mkt silvertejp. Sen har du skatornas värsta fiende...
haha hade ju inte varit fel =) När jag får den (licenstid 11 veckor i örebro :S ) så får det bli en modd tråd ;)
Gör så,det är hutlöst att vänta så länge.

Hade känts tryggare med 11 års väntetid :D

Känsliga klicka ej på bilderna.
Ni som jagar, vet att det är vardagsmat!

Pyrschade ut på vallen runt kl 18, efter ca 15min kommer ett gäng årsgrisar m sugga.
Skotten gick men ingen låg kvar, undersöker platsen och finner detta, spårade ca 160m sen hittade jag gyltan.
Skotten satt OK och hjärtat va mos ändå han hen så pass långt.

Bilagor

• IMG_20160229_183642.jpg
    IMG_20160229_183642.jpg
    60.2 KB · Visningar: 126
  • IMG_20160229_183657.jpg
    IMG_20160229_183657.jpg
    38.4 KB · Visningar: 117
  • IMG_20160229_183709.jpg
    IMG_20160229_183709.jpg
    46.9 KB · Visningar: 115
  • IMG_20160229_183714.jpg
    IMG_20160229_183714.jpg
    66.4 KB · Visningar: 114
  • IMG_20160229_183918.jpg
    IMG_20160229_183918.jpg
    91.2 KB · Visningar: 117
Blev en del stavfel och " konstiga ord " igår, får skylla på att det var ruskigt kallt om fingrarna efter jag var klar och skrev detta.

Ska ta jägarexamen om två veckor. Är det svårt? :bag:
"Ta jägarexamen om två veckor", alla delar?
Teorin, beror nog på vart man gör den och om man pluggar det man ska ha gjort. Den läraren jag hade var hård men rättvis (hälften kuggade men så var vi ett gäng asfaltsbarn som inte tog det där med att plugga så seriöst, men tror att det brukar var mer eller mindre alla på intensivkurserna).
Skjutningen (hagel+klass 2) klara det flesta efter lite övande.
Högvilt, svåraste delen. Hade en bra dag men den gör många om som jag har förstått det.

Lycka till!

Ska ta jägarexamen om två veckor. Är det svårt? :bag:
Är det en snabbkurs du går, typ en helg?
Teoriprovet kräver en del pluggande, många missar första gången.
Grundprovet på skjutning, består ju som du kanske känner till av tre delar, hagel på frånflygande lerduva, jaktstig och klass 2 vapen.
Högviltsprovet, klass 1, sker oftast vid separat tillfälle. Skjutningen klarar men efter övning.
Om du sen ska vara med i ett jaktlag så har de flesta som regel att man gör om högviltsprovet inför älgjakten.

Skjuta har jag gjort och kan men hagel har alltid gått åt helvete så jag är lite orolig för just hagelskjutningen. Är väl plugget som är den stora frågan. Jag har fått boken och ska läsa igenom den innan kursen, men räcker det? Antar att det blir en del teori även på plats. Vi kör tredagarskurs inkl helpension så det blir nog ganska intensivt.

Läs boken ett par gånger om du hinner. Tror att det är 60 rätta av 70 frågor du ska klara.
Hagel är lite trickigt men när man hittat känslan så brukar det funka. Lycka till på kursen! :)

Så här säger jag till de som har mig som jaktledare och " mentor "

Teori:
Läs böckerna, skaffa en app alt licens så du kan öva på liknande frågor du kommer få på provet, läs på om fåglarna ( oftast de som man svarar fel på ).

Skytte:
Hagel, på lerduvorna som du ska skjuta ( 6 st ) 4 så är du godkänd, håll mitt i och skjut innan de hunnit för långt, ang löpande målet och hagel så håll i frambenets nederkant, då blåser du bort halva papplappen som haglena skall träffa.
Ang kula så är det 22:a, de möter hur du håller ihop gruppen INTE att du sätter alla skotten i mitten !
Löpande älg, håll precis under skäggtoffsen på älgen så har du i snitt 17-19p dvs godkänd med marginal.
Ta dig tid på första skottet allt det som är de viktigaste.

Gör ovanstående så är du i hamn, har sagt/skrivit likadant och fått igenom 8 st, so far ;-)

Tillbaka
Topp