Jglgbg
Silver
Du kan inte ansöka om en "generell" licens i förväg utan du ansöker om licens för ett specifikt vapen då licensen är kopplad till vapnet. Dvs har du inga vapen har du ingen licens, och har du 2 klass 1 vapen har du 2 licenser. Din jägarexamen ger dig rätt att söka licens för de klasser du har klarat examen för. Mao ska du inte göra något förrän du hittat ett vapen som du vill köpa. Om du köper av en vapenhandlare brukar de hjälpa till med pappersexercisen.
Om vapnet inte finns än utan beställs från fabrik söker du istället om ett Inköpstillstånd för en specifik modell.
Då har polletten nog trillat ner till slut! Tack för utförliga svar, bra tråd det här!Tror jag fattar lite mer nu vad du tänkte på. Men som @OSBA skrev så finns inte någon allmän vapenlicens utan du söker licens på respektive vapen så en licens per vapen.
Om man ska krångla till det lite kan man ha flera licenser på ett vapen med separat på olika delar. Jag har ett gevär med 5 olika licenser, låda, slutstycke, två olika pipor samt ljuddämpare (den sista behöver man inte licens för längre)
Men det absolut vanligaste är 1 vapen en licens.
Angående vapenskåp har jag aldrig gjort mer än att kryssa för en ruta i ansökningen att jag har ett. Vill PM se kvitto får de höra av sig men som sagt aldrig hänt mig.