• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jakt, får livet värt att leva.

Du kan inte ansöka om en "generell" licens i förväg utan du ansöker om licens för ett specifikt vapen då licensen är kopplad till vapnet. Dvs har du inga vapen har du ingen licens, och har du 2 klass 1 vapen har du 2 licenser. Din jägarexamen ger dig rätt att söka licens för de klasser du har klarat examen för. Mao ska du inte göra något förrän du hittat ett vapen som du vill köpa. Om du köper av en vapenhandlare brukar de hjälpa till med pappersexercisen.
Om vapnet inte finns än utan beställs från fabrik söker du istället om ett Inköpstillstånd för en specifik modell.

Tror jag fattar lite mer nu vad du tänkte på. Men som @OSBA skrev så finns inte någon allmän vapenlicens utan du söker licens på respektive vapen så en licens per vapen.
Om man ska krångla till det lite kan man ha flera licenser på ett vapen med separat på olika delar. Jag har ett gevär med 5 olika licenser, låda, slutstycke, två olika pipor samt ljuddämpare (den sista behöver man inte licens för längre)
Men det absolut vanligaste är 1 vapen en licens.

Angående vapenskåp har jag aldrig gjort mer än att kryssa för en ruta i ansökningen att jag har ett. Vill PM se kvitto får de höra av sig men som sagt aldrig hänt mig.
Då har polletten nog trillat ner till slut! 😄👍 Tack för utförliga svar, bra tråd det här!
 
Då har polletten nog trillat ner till slut! 😄👍 Tack för utförliga svar, bra tråd det här!
Jag tyckte ditt första inlägg var lite förvirrat men förstår nu varför.
Det ska du för övrigt ge dålig feedback till där du tog jägarexamen, sånt ska de lära ut.

Men licenser kan man ha många av, jag har 13 st men inte lika många vapen.
IMG_5148.jpeg
 
Jag tyckte ditt första inlägg var lite förvirrat men förstår nu varför.
Det ska du för övrigt ge dålig feedback till där du tog jägarexamen, sånt ska de lära ut.

Men licenser kan man ha många av, jag har 13 st men inte lika många vapen.
IMG_5148.jpeg
Nej, det har varit lite briställig information där. Kan tycka att man kunde fått till sig en enkel lathund på detta, men det är ju tur information finns att ta del av på annat håll!
 
Ingen som är sugen på en Z8i 1-8 x 24 (4A-IF) kittad med Swarres egna skydd fram & bak samt throwlever? Kommer på ett Innomount för Blaser! Gör en KS deal om någon är intresserad!
 
Hej,

Jag har sedan några år tillbaka varit intresserad av att ta jägarexamen och komma ut i skog och mark för lite jakt. Tyvärr har andra saker kommit emellan och att ta jägarexamen har prioriterats ner. Nu har det dock blivit lite mer prioriterat igen och efter att ha försökt att kolla vilken utbildning man ska gå så drunknar jag lite i djungeln av utbildningar och intensivkurser. Därför vill jag fråga expertisen här om någon kan rekommendera en utbildning i Göteborgstrakten?
 
Hej,

Jag har sedan några år tillbaka varit intresserad av att ta jägarexamen och komma ut i skog och mark för lite jakt. Tyvärr har andra saker kommit emellan och att ta jägarexamen har prioriterats ner. Nu har det dock blivit lite mer prioriterat igen och efter att ha försökt att kolla vilken utbildning man ska gå så drunknar jag lite i djungeln av utbildningar och intensivkurser. Därför vill jag fråga expertisen här om någon kan rekommendera en utbildning i Göteborgstrakten?
Tyvärr inget att rekommendera i det området men säkerligen någon annan som kan.

Jag fick av min fru en intensivkurs under en fredag-söndag. Upplägget med det kräver att plugga teori på egen hand innan samt skulle även rekommendera att via skjutbana ta lite lektioner med instruktör för att öva skytte om man inte varit i kontakt med det innan.

Det finns däremot många olika upplägg att välja mellan så där får man utgå från sina egna förutsättningar vilket som fungerar bäst!

Stort lycka till med examen - Det är så värt det, en helt ny värld öppnas upp och för mig så blev skogen så mycket mer levande efteråt!
 
Har vi någon aning om hur handläggningstiden för vapen är nu?

Jag har väntat några veckor och skulle verkligen behöva ha min nya bössa innan 21 augusti...
helst innan den 15 augusti.

Jag sökte i början av juni och fick licensen i lådan i förra veckan, nån form av seghetsrekord så här under semestertider.
 
  • Wow
Reactions: Beo
Jag har en sån här (tror de flesta i jaktlaget har samma variant)...
1723886600242.png
Har också en Buttolo, men tycker ofta att brunsten redan är över när bockjakten börjar och att det många år är för sent för att lunna locka in dom. Kul när det lyckas dock.
Locka räv däremot är en av de roligaste jaktformerna tycker jag. 😄
 
  • Like
Reactions: Beo
Hej! Har just klarat av högviltprovet så nu är jag sugen på att börja handla. Lutar åt en Tikka T3x vilket är det vapen jag skjutit med under träning inför proven, men frågan är vad man ska ta för kikarsikte utan att ruinera sig? Jag har tittat på diverse vapenpaket där sikten från Kite ingår, är det någon som har erfarenhet av dessa? Vill inte köpa det sämsta kinaskräpet, men vill inte heller lägga 25-30k på siktet. Ska åka till Torsbo handels och klämma och känna lite, men om någon har input tas det tacksamt emot.
 
Tillbaka
Topp