• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jakt, får livet värt att leva.

Hej! Har just klarat av högviltprovet så nu är jag sugen på att börja handla. Lutar åt en Tikka T3x vilket är det vapen jag skjutit med under träning inför proven, men frågan är vad man ska ta för kikarsikte utan att ruinera sig? Jag har tittat på diverse vapenpaket där sikten från Kite ingår, är det någon som har erfarenhet av dessa? Vill inte köpa det sämsta kinaskräpet, men vill inte heller lägga 25-30k på siktet. Ska åka till Torsbo handels och klämma och känna lite, men om någon har input tas det tacksamt emot.
T3x är bra kvalitet för pengarna (inget lullull bara hög precision och kvalitet).

Risken är just att man snålar med sikte - hade en bekant som (tidigt i sin jaktkarriär) satt på pass med ett billigt sikte och när det skuttade fram en fin råbock framför honom och han tog upp geväret så var det helt mjölkigt i siktet... det hade blivit kondens inuti så det vara bara att släppa den bocken...

Mitt tips är att enkelt sikte från kvalitetsmärke är bättre än "fancy" modell av enkelt märke. ...så ett alternativ är att gå på begangnat för att få bra sikte till ok pris. Exempel på märken som jag tycker är bra utan att sticka jättemycket i pris är Meopta och Leupold.
 
IMG_1844.jpeg
En liten bock fick följa med hem igår
 
Hej! Har just klarat av högviltprovet så nu är jag sugen på att börja handla. Lutar åt en Tikka T3x vilket är det vapen jag skjutit med under träning inför proven, men frågan är vad man ska ta för kikarsikte utan att ruinera sig? Jag har tittat på diverse vapenpaket där sikten från Kite ingår, är det någon som har erfarenhet av dessa? Vill inte köpa det sämsta kinaskräpet, men vill inte heller lägga 25-30k på siktet. Ska åka till Torsbo handels och klämma och känna lite, men om någon har input tas det tacksamt emot.
Jag köpte ett vapenpaket från Jaktia med T3x & Steiner Ranger sikte, sköt in bössan för 3 år sedan & har inte skruvat på siktet alls sedan dess. Varit mycket nöjd!
 
Jag köpte ett vapenpaket från Jaktia med T3x & Steiner Ranger sikte, sköt in bössan för 3 år sedan & har inte skruvat på siktet alls sedan dess. Varit mycket nöjd!
Jag hade också en T3x + ranger för några år sen, hade rekommenderat att leta efter ett begagnat ranger så kan den säljas efter något år när det är dags att uppgradera och värdetappet är i princip obefintligt.
 
Hej! Har just klarat av högviltprovet så nu är jag sugen på att börja handla. Lutar åt en Tikka T3x vilket är det vapen jag skjutit med under träning inför proven, men frågan är vad man ska ta för kikarsikte utan att ruinera sig? Jag har tittat på diverse vapenpaket där sikten från Kite ingår, är det någon som har erfarenhet av dessa? Vill inte köpa det sämsta kinaskräpet, men vill inte heller lägga 25-30k på siktet. Ska åka till Torsbo handels och klämma och känna lite, men om någon har input tas det tacksamt emot.
Som tidigare påpekats så är Tilka t3x ett säkert kort. Sen när du kommit in i det kommer bössbytarsjukan och tar dig...
Kite är vad jag hört och det lilla jag sett av dom bra sikten. Har kollat i några och jag kan inte uppleva dom som något sämre än dom Steiner Ranger som nämns. Har dock inte ägt och jagat med något av märkena. Annars är Meopta som nämnts och även Leupold vettiga alternativ. Själv är jag Kahles Helia frälst.
 
Hej! Har just klarat av högviltprovet så nu är jag sugen på att börja handla. Lutar åt en Tikka T3x vilket är det vapen jag skjutit med under träning inför proven, men frågan är vad man ska ta för kikarsikte utan att ruinera sig? Jag har tittat på diverse vapenpaket där sikten från Kite ingår, är det någon som har erfarenhet av dessa? Vill inte köpa det sämsta kinaskräpet, men vill inte heller lägga 25-30k på siktet. Ska åka till Torsbo handels och klämma och känna lite, men om någon har input tas det tacksamt emot.
Stort grattis till att börja med. När jag började jaga fick jag tipset att lägga mer resurser på optiken än bössan. Det tycker jag i efterhand har varit ett bra tips som jag fortfarande håller kvar vid. Optiken skulle du senare kunna ta med dig till andra framtida bössor. Lycka till!
 
Stort grattis till att börja med. När jag började jaga fick jag tipset att lägga mer resurser på optiken än bössan. Det tycker jag i efterhand har varit ett bra tips som jag fortfarande håller kvar vid. Optiken skulle du senare kunna ta med dig till andra framtida bössor. Lycka till!
Tackar för alla svaren! Ser samma scenario framför mig som när jag började med klockor och tyckte 5k för en Seiko var en lagom nivå, och plötsligt är +100k ett rimligt pris (jämför Tikka->Blaser+dyr optik)😂

Ska åka och titta på lite olika sikten och fabrikat och försöka bilda mig en uppfattning, återkommer med rapport om utfallet.

Trevlig helg alla jägare!
 
Hej! Har just klarat av högviltprovet så nu är jag sugen på att börja handla. Lutar åt en Tikka T3x vilket är det vapen jag skjutit med under träning inför proven, men frågan är vad man ska ta för kikarsikte utan att ruinera sig? Jag har tittat på diverse vapenpaket där sikten från Kite ingår, är det någon som har erfarenhet av dessa? Vill inte köpa det sämsta kinaskräpet, men vill inte heller lägga 25-30k på siktet. Ska åka till Torsbo handels och klämma och känna lite, men om någon har input tas det tacksamt emot.
Har du kollat begagnat? Ingen expert med det är väl Swarowski eller Zeiss som gäller? :)
 
Som tidigare påpekats så är Tilka t3x ett säkert kort. Sen när du kommit in i det kommer bössbytarsjukan och tar dig...
Kite är vad jag hört och det lilla jag sett av dom bra sikten. Har kollat i några och jag kan inte uppleva dom som något sämre än dom Steiner Ranger som nämns. Har dock inte ägt och jagat med något av märkena. Annars är Meopta som nämnts och även Leupold vettiga alternativ. Själv är jag Kahles Helia frälst.

Japp, började med T3X. Efter ca 4 år kom bytarsjukan och det blev.. en till T3X 😎
 
Har du kollat begagnat? Ingen expert med det är väl Swarowski eller Zeiss som gäller? :)
Var och kollade lite varianter idag och kunde inte avgöra skillnaden mellan Zeiss V6 och ett från billigare märke som var hälften så dyrt så börjar nog på billigare märke! Återkopplar säkert här med Blaser och Swarowski om ett år men börjar nog med Tikka..😅
 
Vik förbi Walter Borg och jämför. Det känns lite märkligt att stå på trottoaren utanför och kika i dem, men det är inte så roligt att köpa ngt bara för att vissa höjt märket/modellen till skyarna. Tycker Kahles hade väldigt trevliga egenskaper i skymning, så valet föll på en sådan.
IMG_6889.jpeg
 
Var och kollade lite varianter idag och kunde inte avgöra skillnaden mellan Zeiss V6 och ett från billigare märke som var hälften så dyrt så börjar nog på billigare märke! Återkopplar säkert här med Blaser och Swarowski om ett år men börjar nog med Tikka..😅
Tillverkningen av kikarsikten är så pass mycket bättre idag en för ett antal år sedan, så budget varianterna (mellan segmentet) idag är på en högre nivå idag jämfört med tidigare.
Med det sagt ska du inte gå för det billigaste. En sak du kan tänka på är att enligt min uppfattning brukar billigare sikten vara sämre i dåliga ljusförhållanden (jämfört med dyrare i samma diameter) Samt du kommer märka av sämre optik om du går till de billigaste.
Men i mellansegmentet kan du hitta mycket bra sikten.

Ett råd dock, välj något med ganska låg lägsta förstoring, du kommer troligen skjuta flera jaktskott på korta avstånd än väldigt långa. 1-8 eller 2-12 gånger förstoring skulle jag rekommendera för jakt.
 
Tillbaka
Topp