Gelmax
Basic
T3x är bra kvalitet för pengarna (inget lullull bara hög precision och kvalitet).Hej! Har just klarat av högviltprovet så nu är jag sugen på att börja handla. Lutar åt en Tikka T3x vilket är det vapen jag skjutit med under träning inför proven, men frågan är vad man ska ta för kikarsikte utan att ruinera sig? Jag har tittat på diverse vapenpaket där sikten från Kite ingår, är det någon som har erfarenhet av dessa? Vill inte köpa det sämsta kinaskräpet, men vill inte heller lägga 25-30k på siktet. Ska åka till Torsbo handels och klämma och känna lite, men om någon har input tas det tacksamt emot.
Risken är just att man snålar med sikte - hade en bekant som (tidigt i sin jaktkarriär) satt på pass med ett billigt sikte och när det skuttade fram en fin råbock framför honom och han tog upp geväret så var det helt mjölkigt i siktet... det hade blivit kondens inuti så det vara bara att släppa den bocken...
Mitt tips är att enkelt sikte från kvalitetsmärke är bättre än "fancy" modell av enkelt märke. ...så ett alternativ är att gå på begangnat för att få bra sikte till ok pris. Exempel på märken som jag tycker är bra utan att sticka jättemycket i pris är Meopta och Leupold.