• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jakt, får livet värt att leva.

Alltid kul med en bra start på säsongen!

IMG_5515.jpeg

Hade inte möjlighet att vara med idag men laget fick en fin tjur... kul men ändå synd (för jag hade velat vara med...)

Haft tre högst mediokra släpp för taxen med två drev (kort drev på räv, och idag kort drev på rådjur).
Efter förra säsongens superprestationer trodde jag att det skulle sitta i, men jag borde låtit honom jobba spårlina under sept. Känns som vi är tillbaka på ruta ett..
Det får bli "gubbe på stubbe"-igen och trygga honom i skogen. Efter ett par släpp ska han nog vara i form igen. Trots allt bara strax över två år gammal.

Tog inte heller någon bild från skogen så det får bli en bild från i somras med bästa kompisen
tempImageO11rMn.png

Hej! Sitter och funderar på inköp av hagelbock och då en Browning 525 som är den som passat mig bäst under skytteträning och hagelprov. Tror dock inte den blir lika frekvent använd som studsaren och därför funderar jag på en begagnad. Finns det någon tid på året då folk säljer av vapen eller där butiker rear ut något extra? Nya ligger dessa på 22-25k och en snabbkoll på blocket ger att de finns i fint skick hos handlare för ~18k, tror ni det är där någonstans man landar eller går det att komma ner ytterligare?
Hälsningar Jonas

Hej! Sitter och funderar på inköp av hagelbock och då en Browning 525 som är den som passat mig bäst under skytteträning och hagelprov. Tror dock inte den blir lika frekvent använd som studsaren och därför funderar jag på en begagnad. Finns det någon tid på året då folk säljer av vapen eller där butiker rear ut något extra? Nya ligger dessa på 22-25k och en snabbkoll på blocket ger att de finns i fint skick hos handlare för ~18k, tror ni det är där någonstans man landar eller går det att komma ner ytterligare?
Hälsningar Jonas
Upplever att man kan få bra priser på auktionshusens egna vapenauktioner som de har någon gång per år.

Hälsningar Jonas
Walter Borg har auktion två gånger om året, om du orkar vänta till våren kan du säkert hitta något där.

Har för övrigt en 525 själv och mycket trevligt gevär, men ser att den ökat i pris ganska mycket sedan jag köpte min (men vad har inte ökat i pris? )

Sköt ett rådjur med drilling laddad med bismuth som inte dog trots bra träff. Så nu har jag införskaffat tungsten istället. Någon som nöjd med sitt alternativ-hagel?

IMG_8224.jpeg

Ingen aning men fan vad dyrt med bra ammo nuförtiden!

Lekskjuter en del .223 (Ar-15) och 22 lr (Tippmann) och det kan gå ganska många tusenlappar på kort tid.

Haha, ja det har du en poäng i.

Då är bara frågan om vilken storlek på haglet som @Jakobb pangade med.

Det var US4 i den första asken som var Bismuth. Enligt vapenbutiken skulle det ge samma effekt som det blyhagel jag körde innan. Ingen skugga skall falla över någon men kan tycka efter hört mer att det inte kan ge samma effekt. Hur som haver så ser jag fram emot första rådjuret med wolfram och att det ger bra effekt 👍

• Like
Reactions: Beo
Det var US4 i den första asken som var Bismuth. Enligt vapenbutiken skulle det ge samma effekt som det blyhagel jag körde innan. Ingen skugga skall falla över någon men kan tycka efter hört mer att det inte kan ge samma effekt. Hur som haver så ser jag fram emot första rådjuret med wolfram och att det ger bra effekt 👍
I riktig vinterpäls så kan en 3:a var bra att köra med. Men 4:a ska även fungera.
Nu skjuter jag väldigt lite hagel så finns säker de som kan ge bättre input.

Sköt ett rådjur med drilling laddad med bismuth som inte dog trots bra träff. Så nu har jag införskaffat tungsten istället. Någon som nöjd med sitt alternativ-hagel?

IMG_8224.jpeg
Hur många hagel i kroppen? om ni inte fick reda på djuret, hur vet du att det var en bra träff? Rådjur är ju hyggligt lättskjutna så bra träff och odöd rimmar illa?

Hur många hagel i kroppen? om ni inte fick reda på djuret, hur vet du att det var en bra träff? Rådjur är ju hyggligt lättskjutna så bra träff och odöd rimmar illa?

Det har du förstås en poäng i, svårt veta om man inte får tag på djuret. Det vi såg som fick mig övertygad om bra träff var att på trädet bakom så var det lite hagel ovan och lite nedanför där djuret i profil stått, så hela svärmen träffade rakt på djuret.

Håller med om rådjur lättskjutna så jag utgår från det är klena haglet som var mest bidragande. Har skjutit liknande innan med blyhagel US2 och då djuren vält inprincip.

Min nya kolv ( SO3) till min Perazzi High Tech tänkte jag ge en SPA-behandling genom att applicera Tru-Oil. Jag räknar med att det kommer att ta ca 1 månad eftersom varje lager kommer vara väldigt tunt. Framstocken är sedan tidigare inoljad med Tru-O
20250108_152544.jpg
20250106_172139.jpg
il
Den där ytan kan du få mkt bättre. Spegelblank om man gör det på rätt sätt! :)

• Like
Reactions: Beo
Min nya kolv ( SO3) till min Perazzi High Tech tänkte jag ge en SPA-behandling genom att applicera Tru-Oil. Jag räknar med att det kommer att ta ca 1 månad eftersom varje lager kommer vara väldigt tunt. Framstocken är sedan tidigare inoljad med Tru-O
20250108_152544.jpg
20250106_172139.jpg
il

Fin! Vad räknar Perazzi det där som för "grade"?

Tillbaka
Topp