Laddar...
Nymans Ur 1851

Jakt, får livet värt att leva.

Diskussion i 'Lifestyle' startad av P-A, 15 april 2015.

1. JohnDoe

JohnDoe X-Wing Pilot

Från:
    Sverige, stockholm
    Spännande! Måste träna mer på älgen så jag blir "guldig". I dagsläget är jag inte där än. Återkommer när jag är kvalificerad.

Ticktack gillar detta.
  2. Fryken

Fryken Kamrern

Från:
    STOCKHOLM
    Vad klipper man för studsare inkl schyst sikte för runt 20 kakor? 30-06 tänker jag. Tikka? Gå upp och köpa Sako? Vill eg ha träkolv men det kanske är omodernt?

3. spammerstakeahike

spammerstakeahike Rebel soldier

Kanske OT : För mig som är totalt oinsatt har jag inte riktigt förstått argumentet man gärna för fram när jakt kommer på tal :
    "Man får ju vara ute i naturen med grabbarna eller gänget, och den fina gemenskapen"... men då undrar jag ju om det är nödvändigt att skjuta djur "för nöjes skull" för att uppleva gemenskapen ute i naturen. Är det själva dödandet som är kulmen?

4. Ticktack

Ticktack Y-Wing pilot

Från:
    Uptown
    Lägg 15k på kikare av premium sort alt beg zeiss med 42mm öppning så har du en kikare till allt.

Bössa: sako, tikka, remington, sauer 101/202 funkar till allt.

Personligen hade jag tagit en beg sauer 202 i 6,5 alt 308 och ett beg zeiss ht 1,7-6x42 belyst.

Täcker allt du kan tänkas jagas här !

Fryken gillar detta.
  5. Ticktack

Ticktack Y-Wing pilot

Från:
    Uptown

Kolla på en av alla dokumentärer om hur köttindustrin är så har du en av de starkaste anledningarna till varför man jagar.
    Det andra är att man gillar att döda, allt annat är bullshit för det är det enda som skiljer en naturskådare från en jägare är att jägaren ämnar att döda det som syns i kikarsiktet !!

6. spammerstakeahike

Jo jag vet hur köttindustrin ser ut. Den är horribel. Så, jo, jag förstår de som väljer att skjuta djur och äta upp dem istället för att köpa en biff på ICA. Men äter ni allt ni dödar?
    Och det var ett rättframt svar om själva dödandet. Givetvis följer en fråga på denna : Är det alltså ren blodtörst det handlar om?

7. Ticktack

Ticktack Y-Wing pilot

Från:
    Uptown
    Vad är tanken med att skjuta, om du inte tänkte äta ?!?

Leafvalley gillar detta.
  8. Magnus Eriksson

Magnus Eriksson Stormtrooper

Det här är kanske den vanligaste frågan man får som jägare. Kanske också den som är svårast att förklara. För vissa är säkert gemenskapen viktig för andra inte. Det man inte ska hymla om är att dödandet är en viktig del i upplevelsen. För mig stärks själva känslan av vördnad inför djuren/naturen när jag är en aktiv del av den. Har dock inget med blodtörst att göra utan mer en "kamp" mellan jägare och byte. Är jag inte tillräckligt skicklig får jag lyfta på hatten för djuren.

Ticktack gillar detta.
  9. spammerstakeahike

Finns ju troféjägare.

10. spammerstakeahike

Tacck för ett ärligt och långt svar. Det är dock inte utan en viss förundran jag läser att ni / jägare känner vördnad för djuret när ni dödar den. Det kommer jag nog aldrig att förstå. Om man känner vördnad (respekt) vill man väl inte döda ens "motståndare" tänker jag. Det uppstår väl inte heller en regelrätt kamp när djuret inte kan direkt försvara sig mot höghastighetsgevär och sikte och noggrann planering. Samma resonemang har jag hört tfrån de som försvarar tjurfäktning, att man blir "ett med djuret och känner djup vördnad" inför den men i mitt tycke är tjurfäktning enbart fegt och grymt. Vad gäller jakt (alltrså inte trofejakt) kan jag köpa argumentet att man vill ta avstånd från köttindustrin genom att själv jaga och äta upp bytet. Det blir väl oftast en snabb död för djuret också så den lider väl inte.

Forsberg gillar detta.
  11. Magnus Eriksson

Magnus Eriksson Stormtrooper

Jag hyser full respekt för att vi tänker och känner olika här. Förväntar mig samma sak tillbaka då allt inte är logiskt för alla. Ej heller för mig. Det går liksom inte att sätta några passande ord på känslan som infinner sig när man skjutit t.ex. en älg och går fram till den. Det handlar för mig mycket om att vara medveten över vilken makt jag tar mig friheten att utöva. Självklart är kampen orättvis många gånger men likt förbannat går jag oftast hem utan byte.

spammerstakeahike gillar detta.
  12. ZQT

ZQT The Banker

Beror på vad du ska jaga (angående optiken), köpte en allround-kikare á la Zeiss 3-12x50 som landade på strax över 10 och en bössa för runt/under 10 finns massor. Mitt tips är att gå in till Walter Borg och förklara vad du är ute efter, dom har en hel del där även beggat.

Fryken gillar detta.
  13. SdV

SdV Rebel soldier

Klart du ska ha träkolv!
    Nytt : Tikka t3x Hunter
    Begagnad: Äldre tikka, sako, winchester etc Huskvarna 1600/1900 tycker jag är riktigt fina som förstabössa
    Optik: Sikta på begagnad tysk kvalitet. Zeiss, swarovski, Kahles, S&B

Fryken gillar detta.
  14. Fryken

Fryken Kamrern

Från:
    STOCKHOLM
    Mm har spanat på Tikka Hunter. Har klämt på vanliga T3x och den kändes riktigt bra. Ska klämma på Sako 85 Hunter också men då får man ju gå upp lite... Är ändå sugen på nytt, så man får slita in den själv.

15. ZQT

ZQT The Banker

Köp med träkolv bara

Fryken gillar detta.
  16. ZQT

ZQT The Banker

Premiär för 686:an

IMG_1372.JPG
    IMG_1371.JPG

Fjällgrisen, JaTack, JohnDoe och 3 andra gillar detta.
  17. Knugen

Knugen Y-Wing pilot

Från:
    Göteborg
    Hotshot gillar detta.
  18. Ticktack

Ticktack Y-Wing pilot

Från:
    Uptown
    Knugen gillar detta.
  19. Ticktack

Ticktack Y-Wing pilot

Från:
    Uptown
    Inte långt kvar till älgjakten nu.
    Obs lånad bild.
    FB_IMG_1497536336048.jpg

williamlewin gillar detta.
  20. Poppe

Poppe Stormtrooper

Från:
    Varberg
    Ja jösses. Började i mars med detta spektakel till utbildning. Igår skrev jag upp och gjorde hagelprovet med godkänt resultat. Bara kula och klass 1 kvar nästa vecka. Vilken spännande resa det har varit.och för mig utan jakterfarenhet eller egentligt intresse har jag lärt mig så grymt mycket. Nu får framtiden avgöra om det blir någon jakt.

21. Ticktack

Ticktack Y-Wing pilot

Från:
    Uptown
    Handen på hjärtat nu klockjägare !
    Hur många eftersök orsakde ni gångna året ?
    Kan börja : 2 st.
    IMG_20170615_230237.jpg

22. SdV

SdV Rebel soldier

0 förra året. Annars ligger jag på 1 esök om året ungefär.

23. Schaffenhausen

Schaffenhausen Rebel soldier

Från:
    Skåne
    Vad kör ni för jaktklocka? :)
    IMG_8331.JPG

24. Schaffenhausen

Schaffenhausen Rebel soldier

Från:
    Skåne
    Jag har själv köpte en Tikka T3 Hunter 308w. Mycket nöjd!

Fryken gillar detta.
  25. Ticktack

Ticktack Y-Wing pilot

Från:
    Uptown
    Suunto core black, Rolex daydate och gmtc beroende på dag

Schaffenhausen gillar detta.
  26. Ticktack

Ticktack Y-Wing pilot

Från:
    Uptown
    Dagens snabbpassning: finns det någon här som vill vara behjälplig för lite skyddsjakt i grödor ikväll ?
    Dock efter 21 då jag ska kolla på travet !

Schaffenhausen gillar detta.
  27. Ticktack

Ticktack Y-Wing pilot

Från:
    Uptown
    Som grupperna såg ut igår så rör det sig om 3 grupper.
    1) ensam sugga med 4 pyjamasnassar
    2) 2-3 äldre suggor med 5 - 7 fjolingar
    3) 2 st ensamma galtar ca 100 +

Satt två killar igår som pga oerfarenhet inte sköt ngn så jag behöver en till två ej grönisar till ikväll.

Även skrivit på fb, där folk undrade om grupper och tider.

28. Ticktack

Ticktack Y-Wing pilot

Från:
    Uptown
    Resultatet blev :
    Baff baff baff som flaskorna i Båstad IMG_4766.JPG IMG_4766.JPG

Pistol_Pete, Magnus Eriksson och JohnDoe gillar detta.
  29. JohnDoe

JohnDoe X-Wing Pilot

Från:
    Sverige, stockholm
  30. Ticktack

Ticktack Y-Wing pilot

Från:
    Uptown
    Ja just nu så är det en drös, typiskt att det är under sommaren de rackarna behagar visa sig och inte under hösten.