• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jakt, får livet värt att leva.

Veratio

Cartier
När det gäller det här med licenser. Jag har två licenser i dagsläget, bössor jag aldrig använder. En 22 lr. och en hagelbock.

Min far har en älgstudsare, en 22 hornet och tre hagelbössor. Han har varit sjuk och kommer aldrig mer att jaga. Jag har inte högvilt, så älgstudsaren är inte aktuell att ta över, samt att två av hagelbössorna är med hanar, inte heller speciellt intressanta. Så det blir nog så att jag tar över 22 horneten och en av hagelbössorna (var farfars innan, så det är lite kul). Problemet är väl med de andra två hagelbössorna samt älgstudsaren... Det är inget värde på de tre bössorna - tänker mer, hur gör man för att bli av med dessa? Lämnar man in de hos polisen, hos sin lokala jaktbutik eller vad? Tacksam för råd!

//Niclas
 

Tapiren

Cartier
Hej på er! Premiär för mig i denna tråd, sitter och pluggar till jägarexamen just nu.
Tänkte kolla om någon av er kan upplysa mig hur vapenlicenser funkar i praktiken. Jag har förstått att man måste ha godkänt prov och en licens för varje vapen du äger samt vapenskåp och övrig formalia på plats. Men hur funkar det i praktiken? Om jag går in i en jaktaffär och vill köpa ett vapen, ansöker jag om licensen på plats och får hämta ut vapnet först när polisen godkänt min licens? Eller ansöker jag om licens för ett vapen i en viss klass och sedan kompletterar med serienummer osv. när Polisen godkänt ansökan och jag hittat det vapen jag vill köpa?

Ursäkta om min undran på något sätt är otydlig.

Kul, det blir nu premiär även för mig, anmälde mig till kursen igår, skall gå i december. Hustrun jagar en hel del så det är väl lika bra att jag också börjar antar jag.

Är det någon som har förslag på hur man skall lägga upp studierna, böckerna+kurs förstås men finns det någon bra app eller liknande ni vill tipsa om?
 

JohnDoe

Rolex
När det gäller det här med licenser. Jag har två licenser i dagsläget, bössor jag aldrig använder. En 22 lr. och en hagelbock.

Min far har en älgstudsare, en 22 hornet och tre hagelbössor. Han har varit sjuk och kommer aldrig mer att jaga. Jag har inte högvilt, så älgstudsaren är inte aktuell att ta över, samt att två av hagelbössorna är med hanar, inte heller speciellt intressanta. Så det blir nog så att jag tar över 22 horneten och en av hagelbössorna (var farfars innan, så det är lite kul). Problemet är väl med de andra två hagelbössorna samt älgstudsaren... Det är inget värde på de tre bössorna - tänker mer, hur gör man för att bli av med dessa? Lämnar man in de hos polisen, hos sin lokala jaktbutik eller vad? Tacksam för råd!

//Niclas
Ibland kan man ha tur med gamla bössor o de är värda något. Kontakta Walter Borg
 

Depp-Erik

Cartier
Kul, det blir nu premiär även för mig, anmälde mig till kursen igår, skall gå i december. Hustrun jagar en hel del så det är väl lika bra att jag också börjar antar jag.

Är det någon som har förslag på hur man skall lägga upp studierna, böckerna+kurs förstås men finns det någon bra app eller liknande ni vill tipsa om?

Jag har kört boken "Din väg till Jägarexamen", den är ganska bra tycker jag.
Jag har hittat några appar men bara använt dem för gratis övningsprov. Finns övningsprov på bland annat Svenska jägarförbundets och jägarnas riksförbunds hemsidor också. Över lag tycker jag att frågorna/materialet skiljer sig rätt mycket beroende på var man läser/övar (inte så att det blir faktafel, bara hur djupgående kunskap som efterfrågas och hur de klumpar ihop olika fakta i samma fråga). Generellt har jag nog underskattat provet lite, tänkt att "jag har ju studievana, hur svårt kan det vara?", men det är fan endel som ska bankas in i skallen så mitt bästa tips är nog att börja i god tid och repetera mycket :) Finns en hel del på youtube också, lättare att förstå endel när man får grafiska exempel!
 
När det gäller det här med licenser. Jag har två licenser i dagsläget, bössor jag aldrig använder. En 22 lr. och en hagelbock.

Min far har en älgstudsare, en 22 hornet och tre hagelbössor. Han har varit sjuk och kommer aldrig mer att jaga. Jag har inte högvilt, så älgstudsaren är inte aktuell att ta över, samt att två av hagelbössorna är med hanar, inte heller speciellt intressanta. Så det blir nog så att jag tar över 22 horneten och en av hagelbössorna (var farfars innan, så det är lite kul). Problemet är väl med de andra två hagelbössorna samt älgstudsaren... Det är inget värde på de tre bössorna - tänker mer, hur gör man för att bli av med dessa? Lämnar man in de hos polisen, hos sin lokala jaktbutik eller vad? Tacksam för råd!

//Niclas

Du kan alltid lämna in till Polisen för skrotning.
 

Tapiren

Cartier
Jag har kört boken "Din väg till Jägarexamen", den är ganska bra tycker jag.
Jag har hittat några appar men bara använt dem för gratis övningsprov. Finns övningsprov på bland annat Svenska jägarförbundets och jägarnas riksförbunds hemsidor också. Över lag tycker jag att frågorna/materialet skiljer sig rätt mycket beroende på var man läser/övar (inte så att det blir faktafel, bara hur djupgående kunskap som efterfrågas och hur de klumpar ihop olika fakta i samma fråga). Generellt har jag nog underskattat provet lite, tänkt att "jag har ju studievana, hur svårt kan det vara?", men det är fan endel som ska bankas in i skallen så mitt bästa tips är nog att börja i god tid och repetera mycket :) Finns en hel del på youtube också, lättare att förstå endel när man får grafiska exempel!

Tack för ett bra svar! Jag har nog haft samma inställning som du, "ja ja, man har väl studievana" men i mitt fall är det väl typ tio år sedan jag studerade något...
 
Jag har jagat i ca 10 år, mest fågel med min trädskällare (finska spetsen Trixie) vilket i mitt tycke är en fantastisk jakt där man själv med relativt enkla medel samarbetar med en glad hund men jag jagar även älg tillsammans med goda kamrater. Jag jagar i Norrbotten, mestadels i fjällnära urskogar - lite bökigt att ha 17/18 mil enkel väg till jaktmarkerna men det är värt det extra besväret. Har tillgång till några tusen hektar fantastisk vildmark där man under fågeljakten oftast är miltals från närmaste medmänniska och kan njuta av orörd natur och stillhet.

Älgjakten är lite annorlunda då vi är bara några stycken som jagar och då i denna vildmark, ganska glest med älg men man har chans på riktiga storoxar - ni skulle ha sett skoveltjuren som finnspetsen min levererade fram förra hösten! (hon tycker tyvärr om att schasa bort älgar ;-)

/Rikard

A144F6C6-3A0D-46C7-8BBB-54BE07DBD848.jpeg
 

Veratio

Cartier
Jag har jagat i ca 10 år, mest fågel med min trädskällare (finska spetsen Trixie) vilket i mitt tycke är en fantastisk jakt där man själv med relativt enkla medel samarbetar med en glad hund men jag jagar även älg tillsammans med goda kamrater. Jag jagar i Norrbotten, mestadels i fjällnära urskogar - lite bökigt att ha 17/18 mil enkel väg till jaktmarkerna men det är värt det extra besväret. Har tillgång till några tusen hektar fantastisk vildmark där man under fågeljakten oftast är miltals från närmaste medmänniska och kan njuta av orörd natur och stillhet.

Älgjakten är lite annorlunda då vi är bara några stycken som jagar och då i denna vildmark, ganska glest med älg men man har chans på riktiga storoxar - ni skulle ha sett skoveltjuren som finnspetsen min levererade fram förra hösten! (hon tycker tyvärr om att schasa bort älgar ;-)

/Rikard

A144F6C6-3A0D-46C7-8BBB-54BE07DBD848.jpeg

Vilken toppenbild!!
 

Ettåttatvåtre

Cartier
2-Faktor
Jo jag ”fyllde garderoben” direkt. Så nu blev det till att byta ut en pang när jag ropade in en pang på WB i helgen.
Vad blev det för kul?
Själv kunde jag inte vara där under söndagen då jag var nere i Skåne på fasanjakt.. MEN jag fick med mig en rackare jag också. Hade spanat in en bössa innan som aldrig blev såld under auktionen så jag var inne på WB på tisdagen och lyckades få ner priset och då var det bara att slå till :D
 
Senast ändrad:

kungmikael

KS Explorers Club
2-Faktor
Letar efter ett vettigt skåp för minst 6 vapen och lite krimskrams kanske, dvs med hyllor. Vad har ni där hemma som ni rekommenderar, eller avråder från?
 

kungmikael

KS Explorers Club
2-Faktor
Puff men för fyra vapen. Är detta ett vettigt alternativ: http://shop.nordsec.se/jaktpaket-hl6-p-769-c-262.aspx

Absolut inget fel på detta skåp :). In med 30kg extra vikt i skåpet så slipper du även att fästa det i väg och golv, även om jag skulle rekommendera dig att göra det för att du vara så säker som möjlig att ingen försöker få med sig det vid ett inbrott tex..

Tack för svar! Har nyligen beställt ett liknande men något större. :)
 

Tapiren

Cartier
Kul, det blir nu premiär även för mig, anmälde mig till kursen igår, skall gå i december. Hustrun jagar en hel del så det är väl lika bra att jag också börjar antar jag.

Är det någon som har förslag på hur man skall lägga upp studierna, böckerna+kurs förstås men finns det någon bra app eller liknande ni vill tipsa om?
Citerar mig själv lite nu...men; F-n. Vad. Skönt. Klarade skrivningen med ett resultat jag är nöjd med. Det var många år sedan jag var så nervös! Nu kan jag äntligen börja lära mig om jakt "på riktigt".
 

Ettåttatvåtre

Cartier
2-Faktor
Citerar mig själv lite nu...men; F-n. Vad. Skönt. Klarade skrivningen med ett resultat jag är nöjd med. Det var många år sedan jag var så nervös! Nu kan jag äntligen börja lära mig om jakt "på riktigt".
Stort grattis!!!!! Ja teori är väldigt bra att ha med sig att kunna grunderna, men jäklar vad man lär sig mycket av att bara vara ute i skogen.
Sköt du upp också?
 

Tapiren

Cartier
Drt fixar du utan problem. Att skjuta upp med kula, framförallt högviltsprovet, upplevde jag som att måla en tennsoldat med mårdhårspensel. Hagel är som att rolla en vägg.
Jag var och sköt lite hagel förra helgen, missade varje skott, till slut var till och med instruktörerna förvånade, hur är det ens möjligt? Då fick jag tipset att blunda med ena ögat, då gick det bättre och jag fick omgående 8 av 10 träffar, så jag är vid gott mod inför helgens övning:)

Tikka T3 är en favorit just nu, det känns som att det finns en del prisvärda paketpriser på den men jag har även luskat på att köpa något begagnad, kan inte riktigt bestämma mig där...
 

Exekys

Cartier
Jag var och sköt lite hagel förra helgen, missade varje skott, till slut var till och med instruktörerna förvånade, hur är det ens möjligt? Då fick jag tipset att blunda med ena ögat, då gick det bättre och jag fick omgående 8 av 10 träffar, så jag är vid gott mod inför helgens övning:)

Tikka T3 är en favorit just nu, det känns som att det finns en del prisvärda paketpriser på den men jag har även luskat på att köpa något begagnad, kan inte riktigt bestämma mig där...
T3 kikar även jag på. Känns som en vettig bössa och påslaget för att få den i vänsterutförande är inte för stort. Blaser R8 ligger också bra till men den är en hel del dyrare.
 

kungmikael

KS Explorers Club
2-Faktor
T3 kikar även jag på. Känns som en vettig bössa och påslaget för att få den i vänsterutförande är inte för stort. Blaser R8 ligger också bra till men den är en hel del dyrare.

Precis så gick min tankegång, svårt att motivera R8:an som första-bössa och jag vill ha något kvar att längta efter i några år, om man kan hålla sig. :) Kan tillägga att påslaget på en vänster-R8 var dryga 5k mot Tikkas tusenlapp när jag beställde, tror att det var runt 25k i påslag för mitt köp om jag hade valt R8 istället för T3X med extra allt.

Närmare 12 veckor för en licens i Stockholm nu för övrigt, blir inget eget pangande i år... :(
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Jag var och sköt lite hagel förra helgen, missade varje skott, till slut var till och med instruktörerna förvånade, hur är det ens möjligt? Då fick jag tipset att blunda med ena ögat, då gick det bättre och jag fick omgående 8 av 10 träffar, så jag är vid gott mod inför helgens övning:)

Tikka T3 är en favorit just nu, det känns som att det finns en del prisvärda paketpriser på den men jag har även luskat på att köpa något begagnad, kan inte riktigt bestämma mig där...
Det där är en smakfråga. Vanligtvis är det lättast att stänga ett öga i början för att lära sig bra anlägg, sikt över spången etc och sen jobba in att titta med båda ögonen. Tycker att det är lättare med båda öppna, särskilt på fågeljakt när dom kommer från alla möjliga håll. Men som sagt en smaksak
 

Veratio

Cartier
Allmän fråga, fått bra hjälp här tidigare!

Har två licenser idag, en 22lr och en hagelbock. Tänkte ta över pappas (farfars) sidebyside hagel och 22 hornet med kikare. Fyra licenser. Jag har två licenser till, en gammal 22lr pistol och en .357 magnum revolver (båda på gamla gula licenser, utan tidsbegränsning). Totalt då sex licenser.

Har börjat skjuta pistol igen, just nu luft, men tänker fortsätta och planerar då för en tävlings 22lr till/efter sommaren och senare, kanske 2019, en bättre 9mm pistol. Då blir det totalt åtta licenser...

Har ett vapenskåp, Norlyx modell större, väger över 150 kilo.

Två frågor.

Är ett sådant skåp godkänt för förvaring för mer än sex vapen?

Räknas jaktvapen tillsammans med enhandsvapen till "vapengarderoben"?
 
Topp