• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jakt, får livet värt att leva.

Ingen älg igår heller...

931C0E00-81D2-4EE0-AA42-221E166AD6FF.jpeg

Hur står det till med jakten så här efter helgerna? Själv ska jag ut på lördag :) så får vi se om något lovligt vilt behagar visa sig. De är ganska lömska och visar sig mest när de är olovliga.

För egen del är det nog bara utfodring och arbetsdagar kvar av årets säsong! :rolleyes::(

(Någon som vill köpa en Astro 320 förresten? Vårt lag ska byta till Alpha till nästa säsong. Ligger här på Lifestyle K&S och läggs upp på blocket idag/ikväll.)

Lutar åt att vi kör ett dubbelsläpp med basset och tysk jaktterrorist på lördag. Hoppas det inte är för blött för hundarna bara. Försöker alltid samla allsköns polare såhär på slutet av säsongen för lite samkväm och soft jakt utan de vanliga sura gamla flanellbukarna.

Det var gott om dov som vi såg på väg ut. På passet sen kom en förbi hos mig. Tyvärr för svårt skottläge för mig då den tokrusade och studsade som en speedad antilop på 100+ meter. Kan ha berott på hundarna.... hehe. Dumt att chansa då. Vi får nog smyga ut tidigt och ta dem när de betar i gryningen.

På tal om weekend-intensivkurser, någon som har tips på ett ställe i Stockholm (med omnejd)? Finns säkert tips i tråden någonstans men ändå!

Det är samma Dan som gör det åt j&f i Lund. Den utbildningen är säkert bättre då den spänner över längre tid. Intensivkurserna går ut på att klara examen och inte nödvändigtvis lära sig allt man behöver för att bli en duktig jägare. Såklart.

Jag hade helt enkelt inte möjlighet att sätta av flera tisdagar på raken, jägarskolan innebar lö/sö, må kväll, ti dag, on kväll och uppskrivning torsdag. Det var enklare att få in i livspusslet med fru, barn, rolex och älskarinna.

Det är samma Dan som gör det åt j&f i Lund. Den utbildningen är säkert bättre då den spänner över längre tid. Intensivkurserna går ut på att klara examen och inte nödvändigtvis lära sig allt man behöver för att bli en duktig jägare. Såklart.

Jag hade helt enkelt inte möjlighet att sätta av flera tisdagar på raken, jägarskolan innebar lö/sö, må kväll, ti dag, on kväll och uppskrivning torsdag. Det var enklare att få in i livspusslet med fru, barn, rolex och älskarinna.
Håller med, Rolex kräver sin tid :)

Jag är otroligt sugen på att ta jägarexamen, bara att få "skjuta" sitt egna kött och veta att allt går rätt till under proceduren är otroligt viktigt!
funderingen jag har är väl lite ströa, men bra kurser i Sthlmsområdet finns det?
också när det kommer till jaktlag, har hört att det är svårt att komma med ett då alla är väldigt slutna (kommer man inte in är det onödigt med licens)...

några inputs från gamla rävar som suttit på licens ett bra tag?

Halloj,

Även jag tänkte ta jägarexamen här framöver. Det blir med största sannolikhet i sommar och då i form av en intensivkurs. Är det möjligtvis någon som har erfarenhet av något ställe som erbjuder sådana? Kan tillägga att jag bor i mitten-Sverige och inte är så sugen på att åka ner till Skåne. ;)

Tack på förhand,

För drygt en vecka sedan fällde jag det här rådjuret (ett bock-kid).
Jag bar Rolex och plasthandskar när jag passade djuret, tyvärr saknas bildbevis då den enda klockintresserade jaktkamraten var upptagen med att asgarva åt min uppenbara brist på horologisk respekt.

Lite diskmedel och en ultraljudstvätt senare kan jag meddela att klockan mår bra.

(Rådjurshjärtat smakade magiskt med nyriven pepparrot och kantareller.)

1677F5C6-245C-4C84-97A3-1163F1ECF579.png

Senast ändrad:
Så..Snart har jag förhoppningsvis fixat jägarexamen. Har kittat lite gear får sånt är ju kul, men nu är det dags för skåp och snart vapen. Behöver lite hjälp och råd.

1. Tips på ett mindre prisvärt skåp. Ska inte bultas, så vikter ska också inhandlas. Eller finns det klara fördelar med att bulta?
2. Tips vart man runt stockholm kan handla begagnade vapen. Har koll på WB auktionen, men är ute efter butik med fast pris.
3. Tips på prisvärda klass 1 studsare?
4. Sen undrar jag vart i Stockholm man kan övningsskjuta hagel och kula året runt?

Senast ändrad:
Så..Snart har jag förhoppningsvis fixat jägarexamen. Har kittat lite gear får sånt är ju kul, men nu är det dags för skåp och snart vapen. Behöver lite hjälp och råd.

1. Tips på ett mindre prisvärt skåp. Ska inte bultas, så vikter ska också inhandlas.
2. Tips vart man runt stockholm kan handla begagnade vapen. Har koll på WB auktionen, men är ute efter butik med fast pris.
3. Tips på prisvärda klass 1 studsare?
4. Sen undrar jag vart i Stockholm man kan övningsskjuta hagel och kula året runt?
Vill minnas att Walter Borg på Kungsgatan säljer endel beg vapen i butiken? Eller har de all beg på auktionen du nämnde ovan?

Tillbaka
Topp