Så..Snart har jag förhoppningsvis fixat jägarexamen. Har kittat lite gear får sånt är ju kul, men nu är det dags för skåp och snart vapen. Behöver lite hjälp och råd.
1. Tips på ett mindre prisvärt skåp. Ska inte bultas, så vikter ska också inhandlas. Eller finns det klara fördelar med att bulta?
- Sök runt och köp ett begagnat skåp, finns absolut ingen anledning att köpa nytt. Många gör misstaget och köper ett litet skåp och upptäcker efter ett tag att det inte räcker till, ha detta i åtanke.
-En fördel med bultat är att det finns mindre risk för att det "tippar" om du plötsligt fyller skåpet. Har själv bultat och tycker det var enkelt att sätta in. Annars måste det väga 150 Kg om jag minns rätt, känns bara bökigt och jobbigt med viktat skåp, men du vet bäst själv hur det ser ut där du planerar att ställa skåpet osv. Bor du i lägenhet eller villa?
2. Tips vart man runt stockholm kan handla begagnade vapen. Har koll på WB auktionen, men är ute efter butik med fast pris.
- Vet inte tillräckligt mycket för att rekommendera en butik i närheten av Stockholm, men vill du göra det till en heldag hade jag åkt till Kjellsvapen alternativt Torsbohandel. Runt 3-4 timmar från Stockholm. Stora butiker där du lätt spenderar en heldag med att skjuta, känna/klämma, snacka strunt, testa kläder och dricka kaffe.
-Vapen/Jaktmässor är roliga att snurra runt på, finns iallafall två tre stora per år.
3. Tips på prisvärda klass 1 studsare?
-Använder själv en Sauer 202, 30-06 med ett Z6i sikte. Köpte paketet nytt för ca 11 år sedan. Ser ingen anledning att köpa nytt, supernöjd.
-Osäker på din budget men bestäm dig för en kaliber, exempelvis 30-06 eller 308 (beroende på vad du tänkt jaga) och titta på begagnade bössor och lägg den stora pengen på ett bra (nytt) kikarsikte.
- Jag hade letat efter; Mauser, Sauer (högre prislapp) och (mindre prislapp) Husqvarna, Carl Gustaf, Tikka, Sako.
4. Sen undrar jag vart i Stockholm man kan övningsskjuta hagel och kula året runt?
Detta vet säkert någon annan bättre än mig.