• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jakt, får livet värt att leva.

jwh

Omega
Så..Snart har jag förhoppningsvis fixat jägarexamen. Har kittat lite gear får sånt är ju kul, men nu är det dags för skåp och snart vapen. Behöver lite hjälp och råd.

1. Tips på ett mindre prisvärt skåp. Ska inte bultas, så vikter ska också inhandlas. Eller finns det klara fördelar med att bulta?
- Sök runt och köp ett begagnat skåp, finns absolut ingen anledning att köpa nytt. Många gör misstaget och köper ett litet skåp och upptäcker efter ett tag att det inte räcker till, ha detta i åtanke.
-En fördel med bultat är att det finns mindre risk för att det "tippar" om du plötsligt fyller skåpet. Har själv bultat och tycker det var enkelt att sätta in. Annars måste det väga 150 Kg om jag minns rätt, känns bara bökigt och jobbigt med viktat skåp, men du vet bäst själv hur det ser ut där du planerar att ställa skåpet osv. Bor du i lägenhet eller villa?
2. Tips vart man runt stockholm kan handla begagnade vapen. Har koll på WB auktionen, men är ute efter butik med fast pris.
- Vet inte tillräckligt mycket för att rekommendera en butik i närheten av Stockholm, men vill du göra det till en heldag hade jag åkt till Kjellsvapen alternativt Torsbohandel. Runt 3-4 timmar från Stockholm. Stora butiker där du lätt spenderar en heldag med att skjuta, känna/klämma, snacka strunt, testa kläder och dricka kaffe.
-Vapen/Jaktmässor är roliga att snurra runt på, finns iallafall två tre stora per år.
3. Tips på prisvärda klass 1 studsare?
-Använder själv en Sauer 202, 30-06 med ett Z6i sikte. Köpte paketet nytt för ca 11 år sedan. Ser ingen anledning att köpa nytt, supernöjd.
-Osäker på din budget men bestäm dig för en kaliber, exempelvis 30-06 eller 308 (beroende på vad du tänkt jaga) och titta på begagnade bössor och lägg den stora pengen på ett bra (nytt) kikarsikte.
- Jag hade letat efter; Mauser, Sauer (högre prislapp) och (mindre prislapp) Husqvarna, Carl Gustaf, Tikka, Sako.
4. Sen undrar jag vart i Stockholm man kan övningsskjuta hagel och kula året runt?
Detta vet säkert någon annan bättre än mig.
 

Wi

NLA
2-Faktor
Bra input @jwh
Har läst på lite nu och det finns många fördelar med att bulta och slippa ta upp hela skåpet av vikter. Ville helst undvika det, men men..
 
  • Like
Reactions: jwh

JohnDoe

Rolex
Så..Snart har jag förhoppningsvis fixat jägarexamen. Har kittat lite gear får sånt är ju kul, men nu är det dags för skåp och snart vapen. Behöver lite hjälp och råd.

1. Tips på ett mindre prisvärt skåp. Ska inte bultas, så vikter ska också inhandlas. Eller finns det klara fördelar med att bulta?
2. Tips vart man runt stockholm kan handla begagnade vapen. Har koll på WB auktionen, men är ute efter butik med fast pris.
3. Tips på prisvärda klass 1 studsare?
4. Sen undrar jag vart i Stockholm man kan övningsskjuta hagel och kula året runt?
Skåp finns på blocket. Sök på 3492 mm. Annars har e-safe rätt bra priser.
WB har beg om man frågar. Det har säkert jaktia o widforss med. Alla handlare har svårt att bli av med beg vapen som inte är beretta eller Blaser.
Robsoft.nu har en bra köp o sälj. Prisvärt är svårt utan budget, typ som klockor. Men det finns gott om klass 1 av äldre modell för 2-3 tusen. Fast jag skulle nog satsa på wb auktionen. Lite research o du kan få bössor billigt. Håller du hus i 08 kan vi ta en fika. Har gjort samma ”resa” förra året.
Skjutbanorna brukar ofta dra ned på verksamheten under jaktsäsong. Men är man medlem går det att skjuta året runt hos de flesta. Tror Haninge har bra öppettider men mycket kö. Har dålig koll på norra sidan. Finns ju skjutbio men blir ju dyrare.
 

JohnDoe

Rolex
Kollade in Bass Pro i Vegas. Sjukt stor butik. Förutom ALLT i jakt, fiske, vildmark etc så hade de rätt mycket djurmontage.
732DF787-92C3-41D3-81A3-94FA5B5E1F73.jpeg
2D96AE4D-CBE0-4EC2-8F8A-7EE145080181.jpeg
 

Wi

NLA
2-Faktor
Skåp finns på blocket. Sök på 3492 mm. Annars har e-safe rätt bra priser.
WB har beg om man frågar. Det har säkert jaktia o widforss med. Alla handlare har svårt att bli av med beg vapen som inte är beretta eller Blaser.
Robsoft.nu har en bra köp o sälj. Prisvärt är svårt utan budget, typ som klockor. Men det finns gott om klass 1 av äldre modell för 2-3 tusen. Fast jag skulle nog satsa på wb auktionen. Lite research o du kan få bössor billigt. Håller du hus i 08 kan vi ta en fika. Har gjort samma ”resa” förra året.
Skjutbanorna brukar ofta dra ned på verksamheten under jaktsäsong. Men är man medlem går det att skjuta året runt hos de flesta. Tror Haninge har bra öppettider men mycket kö. Har dålig koll på norra sidan. Finns ju skjutbio men blir ju dyrare.

Bra input, tackar :)
Ska tänka genom budget mm. Mycket som ska inhandlas :p
 

jwh

Omega
Ingen fart i tråden. Snart är det auktion på Walter Borg. Någon som ska dit?
Bor på västkusten annars hade det varit trevligt!
För min del så minskar jaktlusten när man inte längre får ha hunden med sig i skogen, gris vid åtel är visserligen kul ibland, men en stor del för mig med jakt är helt klart att arbeta med hundarna! Hur och vad brukar du jaga själv?
 

JohnDoe

Rolex
Bor på västkusten annars hade det varit trevligt!
För min del så minskar jaktlusten när man inte längre får ha hunden med sig i skogen, gris vid åtel är visserligen kul ibland, men en stor del för mig med jakt är helt klart att arbeta med hundarna! Hur och vad brukar du jaga själv?
Jag får nöja mig med gästjakter på vad som bjuds, dvs mest gris, dov o rå. Letar egen mark men runt 08 är det dyrt.
 
  • Like
Reactions: jwh

JohnDoe

Rolex
Om jag kommer loss så lär jag gå på den, jag vet inte om jag är spekulant på något men det kan vara kul ändå. Ska du buda på något speciellt eller är garderoben full?
Garderoben är alltid full. Men det finns ju en ”swaplista” där min Rem 1100 just nu ligger på topp om det ska bytas. Bäst vore om frun kunde tänka sig att ta jägarexamen.
 

kungmikael

KS Explorers Club
2-Faktor
Garderoben är alltid full. Men det finns ju en ”swaplista” där min Rem 1100 just nu ligger på topp om det ska bytas. Bäst vore om frun kunde tänka sig att ta jägarexamen.

Själv har man minst två platser kvar och en "fruga" (nåja, sambo) som har examen, så på den fronten har jag det bra! Även om hon inte är fullt lika imponerad av fler pangare än nödvändigt så har man ändå ganska mycket på köpet av att hon har intresset av jakten iallafall. :)
 

JohnDoe

Rolex
Själv har man minst två platser kvar och en "fruga" (nåja, sambo) som har examen, så på den fronten har jag det bra! Även om hon inte är fullt lika imponerad av fler pangare än nödvändigt så har man ändå ganska mycket på köpet av att hon har intresset av jakten iallafall. :)
Imponerande med två lediga platser. Själv är jag lite mer åt ”Arizona hållet”, minimum 50 med motiveringen ”finns det att köpa måste man ha”. Just nu är jag sjukt sugen på en 45-70 Marlin 1895 SBL.
https://www.marlinfirearms.com/lever-action/model-1895-big-bore/model-1895sbl
 
Topp