Militärt används båda ögonen öppna för snabbt och instinktivt skytte på alla förekommande stridsavstånd med karbin/pistol. Det handlar om tiden från målupptäckt till skott, målverifikation, verkansbekräftelse, omgivningskontroll (bryta tunnelseendet).
Aimpoint går utmärkt att använda även på långa avstånd.
Så du menar att man inte får jaga i ett stort antal jaktlag i Sverige med aimpoint?
Av vilken anledning?
Det handlar om skytten. Jag skulle vilken dag som helst i veckan hellre ta en förbi/överskjutning genomfört instinktivt av en stressad kollega än dom flesta "jägare" i Sverige med gott om tid och optik.
Visst jag köper delvis resonemanget, men att hänföra skyttets kvalitet till att man måste ha förstorande riktmedel är ju lite grovt kan jag tycka. Då skulle jag säga att då skjuter man för lite om man inte kan hantera sitt vapen med alla förekommande riktmedel.
Hur som helst var inte rädda för aimpoint och lycka till med kommande jakt äventyr.
Mvh
Det är klart att du
kan jaga med aimpoint på långa avstånd, du
kan även jaga med öppna riktmedel förutsatt att det är ok för markägaren och jaktledaren. Förstår du vart jag är på väg? Jag talar generellt. Inte individuellt.
Jag menar att det (i mina kretsar) inte är kutym att använda aimpoint utöver vid grisjakt och vid korta avstånd. Jag (och flera andra) skulle inte tillåta att du klättrar upp i ett torn på klövvilts jakt med ett aimpoint.
Jag anser att aimpoint är fördelaktigt om du är hundförare eller om det är drevjakt i tight terräng (t.ex. vildsvin). Stillastående större vilt på avstånd runt 60-70 m och i bra ljus, men lägg till skiftande ljusförhållanden, avstånd och ett vilt i rörelse så anser jag att aimpoint (eller öppna riktmedel) inte blir etiskt att jaga med.
I ärlighetens namn hänger mycket på min relation till dig (skytten), vet jag att "Tactical trader" ALLTID har jagat med aimpoint och är väl medveten om avståndsbedömningar och alltid skjuter välavvägda skott, eller avstår, så är det inget problem. Alla kan skadeskjuta, och gör det någongång, det handlar om att minimera riskerna för detta och inte behöva avbryta jakten för ett sök.
Har du egen mark och jagar där? - Inget problem.
Godkänt av resten av laget? - Inget problem
Inbjuden till jakt, känd/okänd för resten av laget? - troligtvis ett problem (beroende på jaktform).
Sådant vet man förhoppningsvis innan jakten.
De flesta jägare/jaktlag har en starkt präglad kultur av vad som är rätt och fel, på gott och ont.
Att du föredrar ""en förbi/överskjutning genomfört instinktivt av en stressad kollega än dom flesta "jägare" i Sverige med gott om tid och optik."" säger mig ingenting förutom att du möjligtvis arbetar militärt. Jag förutsätter att samtliga skyttar har koll på läget, men utan optik ställs högre krav på skytten.