• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jakt, får livet värt att leva.

jwh

Omega
ev på jakt efter nytt kikarsikte. allround, tänker mig max 15-20k. vad säger KS? skall man köra Zeiss eller kan leupold duga?

Jag skulle personligen välja Zeiss, och det kan jag inte motivera förutom att nämna att jag använt märket tidigare och det känns "tryggt".

Använder själv Swarovski z6i och gillar att det är enkelt med smarta features, men det får inte bli "för mycket".
Jag vill att det ska vara enkelt, cleant, bra ljusinsläpp, belyst och bra förstoring. Lättanvänt.
Leupold funkar absolut, det finns förmodligen någon som är mer insatt i optik än mig men för en "hobby-jägare" så spelar det inte så stor roll. Min personliga åsikt.
Hur, vad och när du vanligtvis jagar avgör vilken optik som är optimal.
 

jwh

Omega

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Någon som köpt på walter borg auktion?
Jag är intresserad av ett objekt. Köper man först o söker licens sedan? Tar de betalt för att förvara under tiden? Det tar ju några veckor för polisen.
Reggar man sig o köper enkelt?
 

Wi

NLA
2-Faktor
Någon som köpt på walter borg auktion?
Jag är intresserad av ett objekt. Köper man först o söker licens sedan? Tar de betalt för att förvara under tiden? Det tar ju några veckor för polisen.
Reggar man sig o köper enkelt?

Allt står väldigt tydligt på WB’s hemsida :)
 
  • Like
Reactions: ZQT

JohnDoe

Rolex
Någon som köpt på walter borg auktion?
Jag är intresserad av ett objekt. Köper man först o söker licens sedan? Tar de betalt för att förvara under tiden? Det tar ju några veckor för polisen.
Reggar man sig o köper enkelt?
Bara att ropa in o betala. Sen söker du licens. Tror de säger att de vill ha betalt för ”lagring” längre än en månad men jag har aldrig behövt betala trots lång väntetid på licens. Tror ”08”har 17 veckor just nu. Bäst är att ropa in på plats. Lite osäker på hur bra bevakningsprocessen är. Glöm inte 20% avgift. Hade lite kul saker ”i sikte” på den här auktionen men är usa nu så det får bli nästa gång.
 
  • Like
Reactions: jwh

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Det kan såklart bero på om man har höger eller vänster dominant syn. Som högerskytt med vänsterdominant syn (jag) kand u få problem om du skjuter med båda ögonen öppna, det vänstra vill ta över. Alltså kisar jag och det högra tar över. Inom det militära pratar man om att använda båda ögonen öppna för att inte trötta ut de muskler som används då vi blundar, samt att utöka koll på omgivningen. Inom jakten handlar det om stort fokus under kort tid, förhoppningsvis med ett säkrat skottfält innan viltet kommer, oavsett kringliggande miljö. Finns förmodligen skolbokskorrekta sätt de lär ut idag som jag inte har en aning om. Har dock tävlat i mauserskytte tidigare.

Jag som markägare hade reagerat på ett aimpoint vid kuljakt om någon i jaktaget (otänkbart) eller medtagen gäst använt detta, oavsett hur duktig skytt denna säger sig vara. Aldrig sett eller upplevt det utom vid grisjakt.
Jag reagerade på flera saker i det tidigare inlägget och kan ha svarat ironiskt och kort. Jakt är trots allt ett sätt att leva och ger enligt mig livskvalitet. Skjuter du säkra skott genom att sikta med ett eller två ögon, använda aimpoint på långtgående vilt eller vad det nu är så fine, så länge det är på din egna mark. Hos oss i vårt lag och de andra jag jagat hos har jag dock inte stött på det. Oavsett norr eller söder. Vi jägare bör trots allt hålla ihop, vi får så det räcker av jaktmotståndare och andra ändå. Godnatt
Militärt används båda ögonen öppna för snabbt och instinktivt skytte på alla förekommande stridsavstånd med karbin/pistol. Det handlar om tiden från målupptäckt till skott, målverifikation, verkansbekräftelse, omgivningskontroll (bryta tunnelseendet).
Aimpoint går utmärkt att använda även på långa avstånd.
Så du menar att man inte får jaga i ett stort antal jaktlag i Sverige med aimpoint?
Av vilken anledning?
Det handlar om skytten. Jag skulle vilken dag som helst i veckan hellre ta en förbi/överskjutning genomfört instinktivt av en stressad kollega än dom flesta "jägare" i Sverige med gott om tid och optik.
Visst jag köper delvis resonemanget, men att hänföra skyttets kvalitet till att man måste ha förstorande riktmedel är ju lite grovt kan jag tycka. Då skulle jag säga att då skjuter man för lite om man inte kan hantera sitt vapen med alla förekommande riktmedel.

Hur som helst var inte rädda för aimpoint och lycka till med kommande jakt äventyr.

Mvh
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Allt står väldigt tydligt på WB’s hemsida :)

Ja, men varför läsa på deras hemsida, när man kan fråga på ett klockforum? ;)
Såklart, men på hemsidan framgår inga erfarenheter från folk som köpt. Jag antar att WB inte har samma vana som exempelvis Kaplans på att genomföra auktioner, därav drfarenheter är intressanta.

Det framgår inte hur man hanterar om man lägger bud på två olika objekt, men inte vill ha det andra om man fått det första.

Någon som skall dit och vill förmedla köpet?
 
Senast ändrad:

jwh

Omega
Militärt används båda ögonen öppna för snabbt och instinktivt skytte på alla förekommande stridsavstånd med karbin/pistol. Det handlar om tiden från målupptäckt till skott, målverifikation, verkansbekräftelse, omgivningskontroll (bryta tunnelseendet).
Aimpoint går utmärkt att använda även på långa avstånd.
Så du menar att man inte får jaga i ett stort antal jaktlag i Sverige med aimpoint?
Av vilken anledning?
Det handlar om skytten. Jag skulle vilken dag som helst i veckan hellre ta en förbi/överskjutning genomfört instinktivt av en stressad kollega än dom flesta "jägare" i Sverige med gott om tid och optik.
Visst jag köper delvis resonemanget, men att hänföra skyttets kvalitet till att man måste ha förstorande riktmedel är ju lite grovt kan jag tycka. Då skulle jag säga att då skjuter man för lite om man inte kan hantera sitt vapen med alla förekommande riktmedel.

Hur som helst var inte rädda för aimpoint och lycka till med kommande jakt äventyr.

Mvh
Det är klart att du kan jaga med aimpoint på långa avstånd, du kan även jaga med öppna riktmedel förutsatt att det är ok för markägaren och jaktledaren. Förstår du vart jag är på väg? Jag talar generellt. Inte individuellt.
Jag menar att det (i mina kretsar) inte är kutym att använda aimpoint utöver vid grisjakt och vid korta avstånd. Jag (och flera andra) skulle inte tillåta att du klättrar upp i ett torn på klövvilts jakt med ett aimpoint.
Jag anser att aimpoint är fördelaktigt om du är hundförare eller om det är drevjakt i tight terräng (t.ex. vildsvin). Stillastående större vilt på avstånd runt 60-70 m och i bra ljus, men lägg till skiftande ljusförhållanden, avstånd och ett vilt i rörelse så anser jag att aimpoint (eller öppna riktmedel) inte blir etiskt att jaga med.

I ärlighetens namn hänger mycket på min relation till dig (skytten), vet jag att "Tactical trader" ALLTID har jagat med aimpoint och är väl medveten om avståndsbedömningar och alltid skjuter välavvägda skott, eller avstår, så är det inget problem. Alla kan skadeskjuta, och gör det någongång, det handlar om att minimera riskerna för detta och inte behöva avbryta jakten för ett sök.
Har du egen mark och jagar där? - Inget problem.
Godkänt av resten av laget? - Inget problem
Inbjuden till jakt, känd/okänd för resten av laget? - troligtvis ett problem (beroende på jaktform).
Sådant vet man förhoppningsvis innan jakten.

De flesta jägare/jaktlag har en starkt präglad kultur av vad som är rätt och fel, på gott och ont.
Att du föredrar ""en förbi/överskjutning genomfört instinktivt av en stressad kollega än dom flesta "jägare" i Sverige med gott om tid och optik."" säger mig ingenting förutom att du möjligtvis arbetar militärt. Jag förutsätter att samtliga skyttar har koll på läget, men utan optik ställs högre krav på skytten.
 

llesurk

Vacheron
2-Faktor
Livar upp denna tråd med en bild från en jaktdag i augusti.
Inser att jag har dåligt med bilder på klockorna. Mer på natur och djur men denna hade jag i alla fall :)
7579EB80-76E7-4B1E-87C9-05A987ED1D3A.jpeg
 

JohnDoe

Rolex
Såklart, men på hemsidan framgår inga erfarenheter från folk som köpt. Jag antar att WB inte har samma vana som exempelvis Kaplans på att genomföra auktioner, därav drfarenheter är intressanta.

Det framgår inte hur man hanterar om man lägger bud på två olika objekt, men inte vill ha det andra om man fått det första.

Någon som skall dit och vill förmedla köpet?
Tror det är ganska svårt att låta någon ropa in licenspliktigt vapen åt dig. De är rätt noga med id kontroll och att inrop registreras korrekt på inropande person. Ring o kolla med dem om du kan registrera dig och ge fullmakt åt någon att ropa in för din räkning. De är inte så ”elektroniska” på WB så bäst är alltid att besöka dem på plats.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Tror det är ganska svårt att låta någon ropa in licenspliktigt vapen åt dig. De är rätt noga med id kontroll och att inrop registreras korrekt på inropande person. Ring o kolla med dem om du kan registrera dig och ge fullmakt åt någon att ropa in för din räkning. De är inte så ”elektroniska” på WB så bäst är alltid att besöka dem på plats.
Det gick. En vän i Svedala la ett maxbud. Nu är det bara att hoppas.
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Det är klart att du kan jaga med aimpoint på långa avstånd, du kan även jaga med öppna riktmedel förutsatt att det är ok för markägaren och jaktledaren. Förstår du vart jag är på väg? Jag talar generellt. Inte individuellt.
Jag menar att det (i mina kretsar) inte är kutym att använda aimpoint utöver vid grisjakt och vid korta avstånd. Jag (och flera andra) skulle inte tillåta att du klättrar upp i ett torn på klövvilts jakt med ett aimpoint.
Jag anser att aimpoint är fördelaktigt om du är hundförare eller om det är drevjakt i tight terräng (t.ex. vildsvin). Stillastående större vilt på avstånd runt 60-70 m och i bra ljus, men lägg till skiftande ljusförhållanden, avstånd och ett vilt i rörelse så anser jag att aimpoint (eller öppna riktmedel) inte blir etiskt att jaga med.

I ärlighetens namn hänger mycket på min relation till dig (skytten), vet jag att "Tactical trader" ALLTID har jagat med aimpoint och är väl medveten om avståndsbedömningar och alltid skjuter välavvägda skott, eller avstår, så är det inget problem. Alla kan skadeskjuta, och gör det någongång, det handlar om att minimera riskerna för detta och inte behöva avbryta jakten för ett sök.
Har du egen mark och jagar där? - Inget problem.
Godkänt av resten av laget? - Inget problem
Inbjuden till jakt, känd/okänd för resten av laget? - troligtvis ett problem (beroende på jaktform).
Sådant vet man förhoppningsvis innan jakten.

De flesta jägare/jaktlag har en starkt präglad kultur av vad som är rätt och fel, på gott och ont.
Att du föredrar ""en förbi/överskjutning genomfört instinktivt av en stressad kollega än dom flesta "jägare" i Sverige med gott om tid och optik."" säger mig ingenting förutom att du möjligtvis arbetar militärt. Jag förutsätter att samtliga skyttar har koll på läget, men utan optik ställs högre krav på skytten.
@jwh jag får be om ursäkt för gårdagens raljanta inlägg. Jag var så fruktansvärt irriterad när jag kom hem efter att hjälpt en kollega med en kurs han håller för att öka kompetensen hos jägare. Måste haft Sveriges samlade "elit" av arroganta människor. Så det gick ut lite över dig .Hoppas du inte tog illa vid.
Självklart förstår jag vad du menar och dem flesta jaktlagen håller god ordning och rimlig kompetens :)

Trevlig helg

Mvh
M
 

llesurk

Vacheron
2-Faktor
Vad jagar du med den? Förutom King kong :D
Mestadels fjällripa, men även dalripa ;) Hahaha.
Har den till björnjakten, gris, samt ibland till älg. Då den är så trevlig så kan den även få följa med på andra jakter. Går med hund och dä är den riktigt trevlig då den är så kort.
 
  • Like
Reactions: jwh

jwh

Omega
@jwh jag får be om ursäkt för gårdagens raljanta inlägg. Jag var så fruktansvärt irriterad när jag kom hem efter att hjälpt en kollega med en kurs han håller för att öka kompetensen hos jägare. Måste haft Sveriges samlade "elit" av arroganta människor. Så det gick ut lite över dig .Hoppas du inte tog illa vid.
Självklart förstår jag vad du menar och dem flesta jaktlagen håller god ordning och rimlig kompetens :)

Trevlig helg

Mvh
M
Ingen fara alls!
Jag förstår precis vilket gäng du träffade, dom finns där ute. Bra att kunniga personer som du själv stöttar upp med kurser! Även jag fastnar lätt i vad som är "rätt och fel" så det är bara uppskattat med andra åsikter och synsätt!
 

jwh

Omega
Mestadels fjällripa, men även dalripa ;) Hahaha.
Har den till björnjakten, gris, samt ibland till älg. Då den är så trevlig så kan den även få följa med på andra jakter. Går med hund och dä är den riktigt trevlig då den är så kort.
Haha :D
Trevligt med björnjakt, det har jag aldrig på. Vart jagar du då? Ligger högt upp på listan!

Ang. ripjakt

IMG_6120.JPG


Var faktiskt min sambo som introducerade mig för ripjakten. Nu är det årets höjdpunkt. Svårslaget!
IMG_6121.JPG
 

llesurk

Vacheron
2-Faktor
Haha :D
Trevligt med björnjakt, det har jag aldrig på. Vart jagar du då? Ligger högt upp på listan!

Ang. ripjakt

IMG_6120.JPG


Var faktiskt min sambo som introducerade mig för ripjakten. Nu är det årets höjdpunkt. Svårslaget!
IMG_6121.JPG
Orsa, är där det jagas Björn. Dock så blir det inte lika stor satsning nu som för några år sedan. Bara en hund kvar och han börjar bli äldre, har inte tiden för en till tyvärr. Men Björn jakt är helt klart det som har fått mig att få högst adrenalin påslag!! Bra spännande när hunden står och skäller och man försöker smyga sig på, och det som mötet en kan vara en älg, ekorre, tjäder, lo, eller en Björn Hahaha. Obeskrivbart, som så många andra jakter. Är så glad att jag fått uppleva denna jaktform :)
Har jagat lite ripa, men allt för lite!! Min morbror har en kennel och jagar mycket fågel. Men jag gillar andra jakter lite för mycket helt enkelt.
 
  • Like
Reactions: jwh

jwh

Omega
Orsa, är där det jagas Björn. Dock så blir det inte lika stor satsning nu som för några år sedan. Bara en hund kvar och han börjar bli äldre, har inte tiden för en till tyvärr. Men Björn jakt är helt klart det som har fått mig att få högst adrenalin påslag!! Bra spännande när hunden står och skäller och man försöker smyga sig på, och det som mötet en kan vara en älg, ekorre, tjäder, lo, eller en Björn Hahaha. Obeskrivbart, som så många andra jakter. Är så glad att jag fått uppleva denna jaktform :)
Har jagat lite ripa, men allt för lite!! Min morbror har en kennel och jagar mycket fågel. Men jag gillar andra jakter lite för mycket helt enkelt.

Okok, aldrig jagat i Dalarna men känner flera som säger detsamma om björnjakt, spännande!
Vad har du hund idag? Karelsk?
Ända ämnet som alltid orsakar tjafs här hemma är kring vilken hund som blir nästa. Jag vill ha en beagle då den skulle passa utmärkt på min mark. Hon vill ha en engelsk setter. Småviltsjakt vs. fågeljakt.
För mig kom ripjakten med min sambo, hon har jagat tillsammans med sin far sedan hon var liten, och för honom är fågeljakt den "ända riktiga jakten" haha. Noll intresse för någon annan jaktform. Men jag förstår honom, samspelet med en fågelhund från utgång, till situation till apporterad fågel är svårslagen. Och för mig, en västkust kille är fjällen fortfarande helt otrolig. Glömmer hur vackert Sverige är ibland.
 

Wi

NLA
2-Faktor
Så, tänkte köpa min första studsare.
När det kommer till hagel kör jag klassiskt stuk men till kulan har jag fastnat för den moderna looken med syntetskolv.

Kommer köpa ett budgetgevär för max 10k, exkl optik och ev dämpare. Står mellan följande, alla i kaliber .308 och har riktigt svårt att bestämma mig. Någon som har erfarenhet?

- Mauser m18
- Sauer 100 classic
- Browning A-bolt 3
 

jwh

Omega
Så, tänkte köpa min första studsare.
När det kommer till hagel kör jag klassiskt stuk men till kulan har jag fastnat för den moderna looken med syntetskolv.

Kommer köpa ett budgetgevär för max 10k, exkl optik och ev dämpare. Står mellan följande, alla i kaliber .308 och har riktigt svårt att bestämma mig. Någon som har erfarenhet?

- Mauser m18
- Sauer 100 classic
- Browning A-bolt 3
Bra val av studsare (och kaliber)!
Personligen skulle jag välja Mauser eller Sauer. Där har du två högkvalitativa märken. Kan inte gå fel.
Jag är dock inte opartisk då jag använder en Sauer 101 (30-06), har även (min farmors) gamla tävlings-mauser som fortfarande slår de flesta bössorna enligt mig, möjligen pga av sentimentala själ. I vilket fall kommer du aldrig ångra ett köp av Mauser eller Sauer!

Vad du bör göra om du har möjlighet är att känna på bössorna och jämföra.
Hur den känns när du lägger an, hur du trivs med säkringen och slutstyckshandtaget vid skjutning/omladdning. Det är avgörande för mig personligen.
 
Senast ändrad:

Wi

NLA
2-Faktor
Bra val av studsare (och kaliber)!
Personligen skulle jag välja Mauser eller Sauer. Där har du två högkvalitativa märken. Kan inte gå fel.
Jag är dock inte opartisk då jag använder en Sauer 101 (30-06), har även (min farmors) gamla tävlings-mauser som fortfarande slår de flesta bössorna enligt mig, möjligen pga av sentimentala själ. I vilket fall kommer du aldrig ångra ett köp av Mauser eller Sauer!

Vad du bör göra om du har möjlighet är att känna på bössorna och jämföra.
Hur den känns när du lägger an, hur du trivs med säkringen och slutstyckshandtaget vid skjutning/omladdning. Det är avgörande för mig personligen.

Yes,
Sauern och Browningen känns liknande och funkar bägge när jag lägger an. Sauerns slutstyckesgång känns dock vassare.

Har inte hittat någon butik i Stockholm som har Mausern inne :/
 
  • Like
Reactions: jwh
Topp