• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jakt, får livet värt att leva.

llesurk

Vacheron
2-Faktor
”Finns det bly i luften finns det hopp”
78981632-FBD9-4317-91F3-9F4A498FAAA0.jpeg
 

llesurk

Vacheron
2-Faktor
llesurk vad är det för kalibrar?
Hallå!

Den övre är en 45-70
Den undre är 358 NM

Riktigt fina kalibrar. Smäller en del. Kommer att ta med bägge till älgjakten, hade tänkt köra med 358 NM men, basens till mitt QR fäste på bössan var slitet så jag har efter samtal med vapensmeden kommit fram till att det måste bytas. Men det blev restnoterat. Sitter och väntar på att paketet ska komma.
Men jag går med hund så 45-70 fungerar bra det med.

Vad jagar du själv med?
 

Charles

Omega
2-Faktor
Hallå!

Den övre är en 45-70
Den undre är 358 NM

Riktigt fina kalibrar. Smäller en del. Kommer att ta med bägge till älgjakten, hade tänkt köra med 358 NM men, basens till mitt QR fäste på bössan var slitet så jag har efter samtal med vapensmeden kommit fram till att det måste bytas. Men det blev restnoterat. Sitter och väntar på att paketet ska komma.
Men jag går med hund så 45-70 fungerar bra det med.

Vad jagar du själv med?
Här blir det en .30-06 som plockas fram ur skåpet. Växlar mellan den och en .308.
 

llesurk

Vacheron
2-Faktor
Bra tryck, är den undre 358? Tänkte använda min 358 nu på måndag och se om älgarna visar sig :pompus:
Stämmer bra det :) kul att det finns en 358 NM broder här :happyhappy:
Har haft min ca 10 år. Väldigt nöjd! Är bara längden på pipan som är lite besvärlig ibland. Kört en del med oryx 16.2 kulorna men tycker få ut mer av bössan med 20,1 grams kulorna. Upplever nästan att bössan blir lite lugnare att skjuta med då kulan blir lite långsamt men tyngre. Samt bättre effekt i djuren.
 
  • Like
Reactions: jwh

jwh

Omega
Stämmer bra det :) kul att det finns en 358 NM broder här :happyhappy:
Har haft min ca 10 år. Väldigt nöjd! Är bara längden på pipan som är lite besvärlig ibland. Kört en del med oryx 16.2 kulorna men tycker få ut mer av bössan med 20,1 grams kulorna. Upplever nästan att bössan blir lite lugnare att skjuta med då kulan blir lite långsamt men tyngre. Samt bättre effekt i djuren.

1EFDFE8E-076C-45E0-B06C-1F9131521AFD.jpeg
 
Jag jagar inte men söker en typisk jaktskjorta att mysa runt i på landstället. Vart kan man hitta en relativt billig sådan? 300 riksdaler är väl rimligt. Har tittat XXL men de erbjuder bara bomull-polyesterblandningar eller relativt dyra skjortor. Jag vill ha 100% bomull eller bomull-ullblandning! :)
 

POO

Panerai
Jag jagar inte men söker en typisk jaktskjorta att mysa runt i på landstället. Vart kan man hitta en relativt billig sådan? 300 riksdaler är väl rimligt. Har tittat XXL men de erbjuder bara bomull-polyesterblandningar eller relativt dyra skjortor. Jag vill ha 100% bomull eller bomull-ullblandning! :)
Engelsons harish vad du söker. Mjuka och sköna. Bra krage.
 

llesurk

Vacheron
2-Faktor
Hunden hittade ialla något kul i skogen ;) trots att jag inte sköt.
Min far fick även skjuta en kalv. Jag fegade ur på en kviga som hunden sedan hade gpngstånd på i 2.5 mil ångrade att jag inte avslutade det, men det var lite väl trångt... ;)
Min kompis fick även skjuta sin första älg. Rätt bra måndag :)
2116B79A-AE8C-45C7-BEB3-BD392A25D3B1.jpeg
A90B1312-AE1F-47CD-8121-9A99CEE01632.jpeg
 

jwh

Omega
Hunden hittade ialla något kul i skogen ;) trots att jag inte sköt.
Min far fick även skjuta en kalv. Jag fegade ur på en kviga som hunden sedan hade gpngstånd på i 2.5 mil ångrade att jag inte avslutade det, men det var lite väl trångt... ;)
Min kompis fick även skjuta sin första älg. Rätt bra måndag :)
2116B79A-AE8C-45C7-BEB3-BD392A25D3B1.jpeg
A90B1312-AE1F-47CD-8121-9A99CEE01632.jpeg
Riktigt bra måndag! Hade en skoveltjur som vandrade förbi, inte läge men vi får se vad som händer idag
 

llesurk

Vacheron
2-Faktor
Ligger med huvudet mot en trädstam och väntar på hunden som är i en annan by, även idag. Han tog upp ensamt störredjur och drog förbi med.
Det tråkiga är att jakten är avblåst. Vi har nu skjutit 7 älgar... synd :(
A3426EAE-270B-4899-B9C1-8CE3D0F5654D.jpeg
 
Topp