• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jakt, får livet värt att leva.

Åkte till Haninge i morse för att skjuta in en bössa. Kom dit vid 10 (när de öppnar banorna). Det var väl kanske 40 bilar på parkeringen. Gick och köpte ett par tavlor i bunkern: ”oj, ska ni till 100m-banan, de kör björnprov där i dag”. Ridå. Stod inte ett ord om det i deras kalender. Förbannat tröttsamt måste jag säga. Även om jag hade räknat med lite väntetid hade det ju varit trevligt att veta om banan skulle vara upptagen halva dagen.
Som bonus är det många banor i landet som kör ungdomsskytte den här helgen, dvs stängda banor. Lördagar är hopplösa för inskjutning på de flesta jaktskyttebanor. Bäst är om är medlem i klubbar där man kan skjuta själv utanför ”allmänt skytte” tiderna. Då kan man flexa lite på någon vardagmorgon för inskjutning eller tavelskytte. Vet inte om Österhaninge tar in nya medlemmar just nu. De ligger ju precis vid HJK

Senast ändrad:
Åkte till Haninge i morse för att skjuta in en bössa. Kom dit vid 10 (när de öppnar banorna). Det var väl kanske 40 bilar på parkeringen. Gick och köpte ett par tavlor i bunkern: ”oj, ska ni till 100m-banan, de kör björnprov där i dag”. Ridå. Stod inte ett ord om det i deras kalender. Förbannat tröttsamt måste jag säga. Även om jag hade räknat med lite väntetid hade det ju varit trevligt att veta om banan skulle vara upptagen halva dagen.
Var det sauern du skulle skjuta in? Vad blev det för sikte till den?

Som bonus är det många banor i landet som kör ungdomsskytte den här helgen, dvs stängda banor. Lördagar är hopplösa för inskjutning på de flesta jaktskyttebanor. Bäst är om är medlem i klubbar där man kan skjuta själv utanför ”allmänt skytte” tiderna. Då kan man flexa lite på någon vardagmorgon för inskjutning eller tavelskytte. Vet inte om Österhaninge tar in nya medlemmar just nu. De ligger ju precis vid HJK
Är ”dessvärre” föräldraledig så vardagmorgnar är svåra. Men jag ska försöka få till något.
Var det sauern du skulle skjuta in? Vad blev det för sikte till den?
Yes. Zeiss V6 2-12. Var där för några veckor sedan och testade lite och det känns jäkligt bra. Hade dock med mig för få skott för att skjuta in. :D Rookie mistake. Tror även att ett jägarexamengäng felaktigt sköt på min väldigt lappade tavla... Men då var jag mest där för att få en känsla för bössan.

Är ”dessvärre” föräldraledig så vardagmorgnar är svåra. Men jag ska försöka få till något.

Yes. Zeiss V6 2-12. Var där för några veckor sedan och testade lite och det känns jäkligt bra. Hade dock med mig för få skott för att skjuta in. :D Rookie mistake. Tror även att ett jägarexamengäng felaktigt sköt på min väldigt lappade tavla... Men då var jag mest där för att få en känsla för bössan.
Ja föräldraledig är ett heltidsjobb. Svårt att ta med kidsen på skjutbanan. När det gäller plugg så brukar det inte behövas så många för inställningen om bössan är ok i övrigt. De som är vassa gör det på två skott, men det är ju kul att skjuta och sen köra lite olika ammo för att se diff etc. Spelar ingen roll hur mycket ammo man tar med, den tar alltid slut. Bra att ha med två bössor så man kan växla o låta en svalna. På Österhaninge har de ju stora ”tavelramar” där man kan sätta upp rätt många luftgevärstavlor på en ram. Sen är det bara att skjuta. Bra att märka upp dem så man vet vilken man skjuter vilken ammo på osv.

Lite plugg och ett par bössor gör dagen roligare på 100m banan. Tänkte montera på siktet på Argon men tog med fel ringar så det fick bli att köra med öppna riktmedel med den. Började med 308 och avrundade med Argo 9.3. Man blir lite tröttare i axeln av 9.3. Stor skillnad i rekyl på 308 med broms och 9.3 även om Argon är halvis.
12F7A228-A4EF-4681-B4E4-477E4A4F6C3B.jpeg
BFD73DE1-38F9-4D31-A45E-0D68C9A81945.jpeg

Lite plugg och ett par bössor gör dagen roligare på 100m banan. Tänkte montera på siktet på Argon men tog med fel ringar så det fick bli att köra med öppna riktmedel med den. Började med 308 och avrundade med Argo 9.3. Man blir lite tröttare i axeln av 9.3. Stor skillnad i rekyl på 308 med broms och 9.3 även om Argon är halvis.
12F7A228-A4EF-4681-B4E4-477E4A4F6C3B.jpeg
BFD73DE1-38F9-4D31-A45E-0D68C9A81945.jpeg
Vissa har roligare än andra märker jag...
Du har inga planer på att hänga en Stalon-dämpare på din Argo? Jag frågar för att det kliar i mig att köpa en halvautomat men jag vill samtidigt gärna ha den dämpad.

Vissa har roligare än andra märker jag...
Du har inga planer på att hänga en Stalon-dämpare på din Argo? Jag frågar för att det kliar i mig att köpa en halvautomat men jag vill samtidigt gärna ha den dämpad.
Stalon ska kunna få det att funka med dämpare på argon men då funkar den inte utan dämpare. Har för mig att browning bar mk3 ska funka med dämp utan att den måste lämnas in.

Nu var det ett tag sedan jag var där men skjutbanan ute i Gladö kan jag varmt rekommendera! Tröttnade på att det alltid var massa folk i Haninge så började åka dit istället, där kan man få lite lugn och ro. Bara ett tips

Nu var det ett tag sedan jag var där men skjutbanan ute i Gladö kan jag varmt rekommendera! Tröttnade på att det alltid var massa folk i Haninge så började åka dit istället, där kan man få lite lugn och ro. Bara ett tips
Toppen, kastar in länken också https://www.hjvf.se/baninfo/hitta-hit/
Såg att inskjutningsbanan numera endast är för medlemmar men man kan väl prata med dem när älgbanan är öppen.

Då har man klarat av högviltsprovet och ska nu köpa min första bössa :D

Har tittat lite på några paketlösningar med tikka 3tx 308w som dessa:

http://interjaktuppsala.se/produkt/tikka-t3-x-lite/

Finns även på jaktia med lite mer Lull-Lull som snälltryck, softgrip, flutad pipa. Men känns som de inte riktigt är värt de extra 5 tusen.

http://www.jaktiaakersberga.se/produkt/tikka-t3x-jaktia-edition-med-ljuddampare/

Vet att siktet inte är top notch men känns lagom för mig som nybörjare. Vad är era åsikter om paketen? Är de en bra förstsbössa?

Tycker båda paketen verkar lite dyra i förhållande till vad du får. Ska kolla runt lite och se om det finns lite bättre paket.

Tycker båda paketen verkar lite dyra i förhållande till vad du får. Ska kolla runt lite och se om det finns lite bättre paket.
Okej :/ själv tyckte jag interjaktpaletet såg prisvärt ut, vad är det jag missar?

Bössan kostar runt 13k
Dämparen 3k
Fästena ca 1k ink montering
5 skotts mag 700
Kikaren 4K
Borde landa på ca 21-22k nypris och man kan få den för dryga 16k.

Okej :/ själv tyckte jag interjaktpaletet såg prisvärt ut, vad är det jag missar?

Bössan kostar runt 13k
Dämparen 3k
5 skotts mag 700
Kikaren 4K
Kollade lite och ser att Tikka bössorna gått rejält på ett år. Förut brukade bössan vara ”värd” ca 10tkr i paketen. Det jag tycker är lite dyrt är dämpare o sikten inkl fästen. Astrosweden har bra priser på vettiga sikten. Jakt.se har ofta bra paket. De har ett tikka paket med en ase utra dämpare som tål bioskjutning bra https://www.jakt.se/tikka-t3x-black-edition till samma pris

Kollade lite och ser att Tikka bössorna gått rejält på ett år. Förut brukade bössan vara ”värd” ca 10tkr i paketen. Det jag tycker är lite dyrt är dämpare o sikten inkl fästen. Astrosweden har bra priser på vettiga sikten. Jakt.se har ofta bra paket. De har ett tikka paket med en ase utra dämpare som tål bioskjutning bra https://www.jakt.se/tikka-t3x-black-edition till samma pris

Intressant paket!

+bättre kikare och fästen
+bättre dämpare
+ingår rem och byglar

-ingen ställbar kolvkam
-inget 5 skotts magasin

Lutar nog mer åt black edition paketet. Man kan ju alltid köpa till ett magasin och kolvkamen om man skulle känna ett behov för det :)

Tack för tipset!

Torsbo säljer lite Remington 700 till bra priser. Köpte själv en 700 SPS DM på WB för knappt 6000kr. Köpte magpuls hunter stock och underbeslag från astrosweden. SPS originalstock är för vek, spred som en hagelbössa. Med hunterstocken blev det en helt annan bössa. Se tidigare inlägg någon sida bak. Bössa, gängning, stock, underbeslag 11k, köpte ju stocken på rea. Kan köra AICS standardmag. Slutstycksgången på remmen är ju lite ”råare” än på tikkan. Så kolla runt och lås inte in dig på ett märke. Beggade tikka/sako bössor är ofta mycket bra och prisvärda. Torsbo har mycket grejer, http://www.torsbohandels.com/
Kastar in en mauser m18, gängad 15x1 https://www.pnjakt.se/art/mauser-m18.php

Senast ändrad:
Haninge redeemade sig. Var där i morse 9.45. Stendött! Blev 30 skott på 100m-banan samt ett getingstick i nacken då det i skjutbåsets tak hade bosatt sig en geting som ramlade ner vid första skottet.

På vägen hem köpte jag lite jaktammo på xxl. Nån som kör den?
867E67CF-6E21-4BC6-9EBC-E7148FDFFB83.jpeg

Då har man klarat av högviltsprovet och ska nu köpa min första bössa :D

Har tittat lite på några paketlösningar med tikka 3tx 308w som dessa:

http://interjaktuppsala.se/produkt/tikka-t3-x-lite/

Finns även på jaktia med lite mer Lull-Lull som snälltryck, softgrip, flutad pipa. Men känns som de inte riktigt är värt de extra 5 tusen.

http://www.jaktiaakersberga.se/produkt/tikka-t3x-jaktia-edition-med-ljuddampare/

Vet att siktet inte är top notch men känns lagom för mig som nybörjare. Vad är era åsikter om paketen? Är de en bra förstsbössa?
Xxl har en tikka på rea
https://www.xxl.se/search?q=1157751/1154953&utm_source=eClub&utm_medium=email&utm_campaign=DR+22+SISTA+DAGEN+REMINDER+02.06.19+

9648DDF8-A242-4135-AB22-54C47C418131.png

Sådär då har man lagt en beställning på en t3x black edition 308w och det blev en t1x .22lr också :)

Tack för tipset! Nu väntar den eviga handläggningsperioden...

Bössan kostar runt 13k
Dämparen 3k
5 skotts mag 700
Kikaren 4K

Räkna med att lägga minst 10-15 på en vettig glugg dock. Ingen idé att köpa skräp

Tillbaka
Topp