Laddar...
Nymans Ur 1851

Payson

Jakt, får livet värt att leva.

Diskussion i 'Lifestyle' startad av P-A, 15 april 2015.

1. Norrman

Norrman Tantal

Är själv nybliven jägare och var med att ta ur en gris nu i höstas. Är inte så farligt som man kan tro, inte så farligt med blod eller så. Titta på denna video och se vad du känner för det.

ikaroess gillar detta.
  2. ikaroess

ikaroess Tantal

Såg på videon och det var väl okej men lite surrealistiskt att gräva ut tarmar sådär, man kanske vänjer sig. Vad är nästa steg, var flår/styckar man upp grisen sen? Inte direkt så man har möjlighet att göra det hemma i lägenheten :D Åker man till et slakteri och lämnar in eller hur går det till?

3. Charles

Charles Titan

Från:
    Håknaböke

Har inte satt ut rapphöns än, bara på idéstadiet och drömmar.
    Har 9 ha åker med skogsholmar på och åkant som kan vara ett bra habitat för dom.

Här finns annars lite tjäder och orre som går att få stånd på, men inget som skjuts.
    Pluggade i norr i 5 år och blev då introducerad till fågeljakten av en kurskamrat med korthårig Vorsteh, blev såld på direkten, en social jakt som man inte behöver sitta still i flera timmar jättetyst ;)

Är ju många klocksnack Get to gether, varför inte träffas med en klocksnack jakt någon gång?

Bramserud, jwh och Norrman gillar detta.
  4. jwh

jwh Titan

Bara att göra det, glöm inte att andas :). Vet inte om du har fiskat men att kroka av en fisk är lite slemmigt första gången, sen går det på rutin.
    Ofta har du ett adrenalinpåslag som gör att tänker på annat ändå. Svårslagen känsla att fälla ett vilt, ta hand om köttet och slutligen tillaga bland vänner! Jag ska inte försöka övertala dig till något du inte vill, men har du möjlighet kan du följa med ut några gånger och se hur det är vore det kanske bra

ikaroess och Surfarn gillar detta.
  5. jwh

jwh Titan

Ofta har jaktlaget en slaktbod som används, passa viltet kan du göra på plats i skogen men allt som är större (och tyngre) än rådjur kan bli lite jobbigt.
    Sedan flår du och låter viltet hänga, själva styckningen kommer senare.

ikaroess gillar detta.
  6. jwh

jwh Titan

Låter optimalt! Vi har länge haft skjutförbud på skogsfågel med förhoppning att stammarna ska ta sig, får se till att hålla efter räv, mård och korp så gott det går och hoppas på det bästa.

Ja jag tycker det är svårslaget, bara utsikten vid bra väder är ju otrolig när man kommer upp på lite höjd. Riktigt roligt att arbeta aktivt med hundarna också, lite skillnad mot att släppa ut ett drever som får göra sitt.

Vet att det tidigare har varit lite löst snack om det tidigare och jag tycker det låter som en utmärkt idé!

7. ikaroess

ikaroess Tantal

Okej man kanke vänjer sig efter ett tag, i värsta fall gör man väl inte det och då har man ju iaf testat :) får hänga på skjutbanan och koka kaffe :D

Okej det låter rätt logiskt :) såg att man kunde lämna in för styckning på bogesund efter avslutad jakt mot en avgift.

Tack för de pedagogiska och trevliga svaren! :)

jwh gillar detta.
  8. Charles

Charles Titan

Från:
    Håknaböke
    Denna jaktsäsong börjar ju gå mot sitt slut,
    Men nästa säsong tycker jag vore en förträfflig idé att dra ihop en jakt.

Vilka skulle vara intresserade?

ettåttatvåtre och Majo gillar detta.
  9. Norrman

Norrman Tantal

Jodå vore roligt ;)

10. Janne

Janne Tantal

Från:
    Stockholm
    A01F34E5-842E-43BD-8102-93FC60237E66. Snart är råttorna klara. Måste beställas lite snygga slutstyckesknoppar och pistolgrepsmonogram också

Jokkmokkswe, Jimpa, llesurk och 5 andra gillar detta.
  11. ettåttatvåtre

ettåttatvåtre Titan

Från:
    Stockholm
    Riktigt fint. Själv väntar jag på att få hem en success kolv med läderinlägg.

12. Janne

Janne Tantal

Från:
    Stockholm
    Dom är riktigt fina, har en vanlig success och en till vanlig R8a också. Gillar den med läder i stutzenutförande. Nära att slå till på en sådan men blir en K95a nu när de kommer med raka kolvar.

13. jwh

jwh Titan

Vackert!

14. jwh

jwh Titan

Var på banan och sköt trapp i solskenet med några vänner igår för att värma upp inför kommande fågeljakt!
    Trodde jag skulle kunna luta mig på fjolårets meriter men icke :D
    untitled.

Tänkte unna mig en ny bössa då min Winchester hängt med över ett decennium år och var beggad innan dess. Nu är stocken chippad och det känns lite som den gjort sitt. Är smått allergisk mot Beretta av någon anledning men tar gärna rekommendationer märken/modeller.
    Har tittat på en ny Winchester Select English Field, då jag trivs med märket och kvalitén, men är öppen för förslag!

Norrman och Charles gillar detta.
  15. Majo

Majo Titan Premium

Från:
    Stockholm
    Blaser F16 om du klarar dig utan gravyr !
    Stänger nästan sig själv !
    Har dock två Beretta 68x serie som jag är otroligt nöjd med! Men det är nog mest för att dom inte har automatisk säkring :)

jwh gillar detta.
  16. jwh

jwh Titan

Tack för tips!
    Gravyr klarar jag mig utan, men har smärtgräns på priset som Blaser inte riktigt tillåter. Vid kulvapen och optik är jag mer generös av någon anledning.

17. Exekys

Exekys Titan

Från:
    Uppsalatrakten
    Benelli 828U?

jwh gillar detta.
  18. Charles

Charles Titan

Från:
    Håknaböke
    @jwh
    Sida-sida eller bock?

jwh gillar detta.
  19. jwh

jwh Titan

Har tittat på Benelli men inte den modellen, skall jag slänga ett öga på nästa gång

20. jwh

jwh Titan

Hade älskat att vara bekväm med en sida-sida men jag trivs bäst med bock (tyvärr). Har du en sida-sida?
    Ärvde min farfars gamla drilling (Merkel) som jag behåller av sentimentala själ, men nästan aldrig används.

Charles gillar detta.
  21. Charles

Charles Titan

Från:
    Håknaböke
    @jwh
    Skjuter bara sida-sida här, har aldrig blivit kompis med bock.
    Har en Husqvarna 310 AS från 1937

jwh och Exekys gillar detta.
  22. jwh

jwh Titan

Trevligt! Tycker sida-sida är estetiskt vackrare än bock, helt klart

Majo och Charles gillar detta.
  23. Veratio

Veratio Tantal

Från:
    Malmö
    Någon som beställt Ruger PCC? Har lite funderingar, kunde vara en rolig bössa att modda lite.

Är ju förstås en lek-bössa.

24. Tinypope

Tinypope Titan

Om någon jägare i Stockholm med omnejd går i tankarna att köpa ett vapen hagel/kula/rimfire paket med optik eller utan så hör av er så kan jag fixa en offert till KS:are! Främst Blaser, Mauser, Beretta, Zeiss, Leica, Tikka, Sako, Weatherby, Vortex.

Jokkmokkswe, Jimpa, llesurk och 10 andra gillar detta.
  25. ikaroess

ikaroess Tantal

Då har man bokat teoriprovet för jägarexamen om en knapp månad! :eek:

Nu blir de till att nöta teori :)

Norrman, llesurk, P-A och 6 andra gillar detta.
  26. jwh

jwh Titan

Härligt :pompus:

27. zzaphod

zzaphod Tantal

Kan man hojta om det är nån Blaserpryl i övrigt som fattas i kollektionen med? ;-)

28. Tinypope

Tinypope Titan

Absolut, bara säga till! Dock så är Blaser riktiga marginaldödare men vi kan alltid fixa ett bra marknadspris.

zzaphod och Majo gillar detta.
  29. ettåttatvåtre

ettåttatvåtre Titan

Från:
    Stockholm
  30. Janne

Janne Tantal

Från:
    Stockholm
    1DF9DE8A-B366-46B7-A309-C417229F737C.
    Är sugen på en K95 black edition. Kan du matcha eller ge bättre pris än jakt.se är jag intresserad.