• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jakt, får livet värt att leva.

Norrman

Cartier
Fan va avis man blir på alla er som är ute och jagar. Har varit en dröm för mig länge att ta jägarexamen men har nog inte mage att passa djuren/stycka dem så där går man nog tyvärr bet :(
Är själv nybliven jägare och var med att ta ur en gris nu i höstas. Är inte så farligt som man kan tro, inte så farligt med blod eller så. Titta på denna video och se vad du känner för det.
 

ikaroess

Cartier
Är själv nybliven jägare och var med att ta ur en gris nu i höstas. Är inte så farligt som man kan tro, inte så farligt med blod eller så. Titta på denna video och se vad du känner för det.
Såg på videon och det var väl okej men lite surrealistiskt att gräva ut tarmar sådär, man kanske vänjer sig. Vad är nästa steg, var flår/styckar man upp grisen sen? Inte direkt så man har möjlighet att göra det hemma i lägenheten :D Åker man till et slakteri och lämnar in eller hur går det till?
 

Charles

Omega
2-Faktor
Hur fungerar det med dina rapphöns, haft några problem att plantera ut? Eller hur ser markerna ut?

Boende i Göteborg och strax norrut (12 mil), in mot landet har jag mina marker, lag och jaktstuga. Sambon är från Jämtland så hon och svärfar stod för introduktionen till ripjakten, och hittills val av hund. Men det är dags för en hund som fungerar på mina marker, settrarna har, om dom har tur, lite orre att skrämma.
Jag har växt upp med drever, tax, korthårig vorsteh, pointer, så har väntat på rätt läge att skaffa en liknande(hård) hund då jag vet att de kräver mycket. Men nu är hus på gång så det ligger rätt i tiden, även med mitt arbete.


Har inte satt ut rapphöns än, bara på idéstadiet och drömmar.
Har 9 ha åker med skogsholmar på och åkant som kan vara ett bra habitat för dom.

Här finns annars lite tjäder och orre som går att få stånd på, men inget som skjuts.
Pluggade i norr i 5 år och blev då introducerad till fågeljakten av en kurskamrat med korthårig Vorsteh, blev såld på direkten, en social jakt som man inte behöver sitta still i flera timmar jättetyst ;)

Är ju många klocksnack Get to gether, varför inte träffas med en klocksnack jakt någon gång?
 

jwh

Omega
Att lära sig själva tekniken ska väl vara genomförbart men frågan är om man kommer komma över "äcklighetsfaktorn" att gräva ut inälvor :D
Bara att göra det, glöm inte att andas :). Vet inte om du har fiskat men att kroka av en fisk är lite slemmigt första gången, sen går det på rutin.
Ofta har du ett adrenalinpåslag som gör att tänker på annat ändå. Svårslagen känsla att fälla ett vilt, ta hand om köttet och slutligen tillaga bland vänner! Jag ska inte försöka övertala dig till något du inte vill, men har du möjlighet kan du följa med ut några gånger och se hur det är vore det kanske bra
 

jwh

Omega
Såg på videon och det var väl okej men lite surrealistiskt att gräva ut tarmar sådär, man kanske vänjer sig. Vad är nästa steg, var flår/styckar man upp grisen sen? Inte direkt så man har möjlighet att göra det hemma i lägenheten :D Åker man till et slakteri och lämnar in eller hur går det till?
Ofta har jaktlaget en slaktbod som används, passa viltet kan du göra på plats i skogen men allt som är större (och tyngre) än rådjur kan bli lite jobbigt.
Sedan flår du och låter viltet hänga, själva styckningen kommer senare.
 

jwh

Omega
Har inte satt ut rapphöns än, bara på idéstadiet och drömmar.
Har 9 ha åker med skogsholmar på och åkant som kan vara ett bra habitat för dom.

Här finns annars lite tjäder och orre som går att få stånd på, men inget som skjuts.
Pluggade i norr i 5 år och blev då introducerad till fågeljakten av en kurskamrat med korthårig Vorsteh, blev såld på direkten, en social jakt som man inte behöver sitta still i flera timmar jättetyst ;)

Är ju många klocksnack Get to gether, varför inte träffas med en klocksnack jakt någon gång?
Låter optimalt! Vi har länge haft skjutförbud på skogsfågel med förhoppning att stammarna ska ta sig, får se till att hålla efter räv, mård och korp så gott det går och hoppas på det bästa.

Ja jag tycker det är svårslaget, bara utsikten vid bra väder är ju otrolig när man kommer upp på lite höjd. Riktigt roligt att arbeta aktivt med hundarna också, lite skillnad mot att släppa ut ett drever som får göra sitt.

Vet att det tidigare har varit lite löst snack om det tidigare och jag tycker det låter som en utmärkt idé!
 

ikaroess

Cartier
Bara att göra det, glöm inte att andas :). Vet inte om du har fiskat men att kroka av en fisk är lite slemmigt första gången, sen går det på rutin.
Ofta har du ett adrenalinpåslag som gör att tänker på annat ändå. Svårslagen känsla att fälla ett vilt, ta hand om köttet och slutligen tillaga bland vänner! Jag ska inte försöka övertala dig till något du inte vill, men har du möjlighet kan du följa med ut några gånger och se hur det är vore det kanske bra
Okej man kanke vänjer sig efter ett tag, i värsta fall gör man väl inte det och då har man ju iaf testat :) får hänga på skjutbanan och koka kaffe :D


Ofta har jaktlaget en slaktbod som används, passa viltet kan du göra på plats i skogen men allt som är större (och tyngre) än rådjur kan bli lite jobbigt.
Sedan flår du och låter viltet hänga, själva styckningen kommer senare.
Okej det låter rätt logiskt :) såg att man kunde lämna in för styckning på bogesund efter avslutad jakt mot en avgift.

Tack för de pedagogiska och trevliga svaren! :)
 
  • Like
Reactions: jwh

Henryandy

Cartier
A01F34E5-842E-43BD-8102-93FC60237E66.jpeg
Snart är råttorna klara. Måste beställas lite snygga slutstyckesknoppar och pistolgrepsmonogram också
 

jwh

Omega
Var på banan och sköt trapp i solskenet med några vänner igår för att värma upp inför kommande fågeljakt!
Trodde jag skulle kunna luta mig på fjolårets meriter men icke :D
untitled.png


Tänkte unna mig en ny bössa då min Winchester hängt med över ett decennium år och var beggad innan dess. Nu är stocken chippad och det känns lite som den gjort sitt. Är smått allergisk mot Beretta av någon anledning men tar gärna rekommendationer märken/modeller.
Har tittat på en ny Winchester Select English Field, då jag trivs med märket och kvalitén, men är öppen för förslag!
 

Majo

Omega
Pledge Member
Blaser F16 om du klarar dig utan gravyr !
Stänger nästan sig själv !
Har dock två Beretta 68x serie som jag är otroligt nöjd med! Men det är nog mest för att dom inte har automatisk säkring :)
 
  • Like
Reactions: jwh

jwh

Omega
Blaser F16 om du klarar dig utan gravyr !
Stänger nästan sig själv !
Har dock två Beretta 68x serie som jag är otroligt nöjd med! Men det är nog mest för att dom inte har automatisk säkring :)
Tack för tips!
Gravyr klarar jag mig utan, men har smärtgräns på priset som Blaser inte riktigt tillåter. Vid kulvapen och optik är jag mer generös av någon anledning.
 

Veratio

Cartier
Någon som beställt Ruger PCC? Har lite funderingar, kunde vara en rolig bössa att modda lite.

Är ju förstås en lek-bössa.
 

zzaphod

Cartier
Om någon jägare i Stockholm med omnejd går i tankarna att köpa ett vapen hagel/kula/rimfire paket med optik eller utan så hör av er så kan jag fixa en offert till KS:are! Främst Blaser, Mauser, Beretta, Zeiss, Leica, Tikka, Sako, Weatherby, Vortex.
Kan man hojta om det är nån Blaserpryl i övrigt som fattas i kollektionen med? ;-)
 

Henryandy

Cartier
1DF9DE8A-B366-46B7-A309-C417229F737C.png
Om någon jägare i Stockholm med omnejd går i tankarna att köpa ett vapen hagel/kula/rimfire paket med optik eller utan så hör av er så kan jag fixa en offert till KS:are! Främst Blaser, Mauser, Beretta, Zeiss, Leica, Tikka, Sako, Weatherby, Vortex.

Är sugen på en K95 black edition. Kan du matcha eller ge bättre pris än jakt.se är jag intresserad.
 
Topp