• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jakt, får livet värt att leva.

Wi

NLA
2-Faktor
Jäklar vad fint! Hur utför du stegen?

Tackar!

1. Bort med bakkappa och maskera.
2. Slipa med 1600 papper, extra försiktigt vid skarvar och kanter för att inte sabba linjerna.
3. Torka rent eller blås bort.
4. Applicera tunt och jämnt lager truoil. Jag använde luddfria rengöringslappar som jag rullade ihop för att underlätta appliceringen.
5. Låt torka där det är hyfsat dammfritt i minst 24h.
6. Upprepa. Jag körde 10 lager vilket jag tyckte mättade träet någorlunda bra. Man kan nog lätt köra 5-10 lager till men det pallade jag inte med.

När man är färdig blir det en jävla glans, typ klarlacksglans. Nästan överdrivet. Jag valde därför att ta ett sista lager med Birchwood stock sheen & conditioner för att ”matta” ner det lite och ge en djupare mer klassisk glans.

Bild på glansen utan stock sheen.
3D577450-A526-411E-A2CD-9A977877C0B6.jpeg


Med ett lager stock sheen:
58255DFF-5FBB-4702-A804-079E8C0CC68F.jpeg
 
Senast ändrad:

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Tackar!

1. Bort med bakkappa och maskera.
2. Slipa med 1600 papper, extra försiktigt vid skarvar och kanter för att inte sabba linjerna.
3. Torka rent eller blås bort.
4. Applicera tunt och jämnt lager truoil. Jag använde luddfria rengöringslappar som jag rullade ihop för att underlätta appliceringen.
5. Låt torka där det är hyfsat dammfritt i minst 24h.
6. Upprepa. Jag körde 10 lager vilket jag tyckte mättade träet någorlunda bra. Man kan nog lätt köra 5-10 lager till men det pallade jag inte med.

När man är färdig blir det en jävla glans, typ klarlacksglans. Nästan överdrivet. Jag valde därför att ta ett sista lager med Birchwood stock sheen & conditioner för att ”matta” ner det lite och ge en djupare mer klassisk glans.

Bild på glansen utan stock sheen.
3D577450-A526-411E-A2CD-9A977877C0B6.jpeg


Med ett lager stock sheen:
58255DFF-5FBB-4702-A804-079E8C0CC68F.jpeg
Nutz....
 

par

Patek
2-Faktor
Tackar!

1. Bort med bakkappa och maskera.
2. Slipa med 1600 papper, extra försiktigt vid skarvar och kanter för att inte sabba linjerna.
3. Torka rent eller blås bort.
4. Applicera tunt och jämnt lager truoil. Jag använde luddfria rengöringslappar som jag rullade ihop för att underlätta appliceringen.
5. Låt torka där det är hyfsat dammfritt i minst 24h.
6. Upprepa. Jag körde 10 lager vilket jag tyckte mättade träet någorlunda bra. Man kan nog lätt köra 5-10 lager till men det pallade jag inte med.

När man är färdig blir det en jävla glans, typ klarlacksglans. Nästan överdrivet. Jag valde därför att ta ett sista lager med Birchwood stock sheen & conditioner för att ”matta” ner det lite och ge en djupare mer klassisk glans.

Bild på glansen utan stock sheen.
3D577450-A526-411E-A2CD-9A977877C0B6.jpeg


Med ett lager stock sheen:
58255DFF-5FBB-4702-A804-079E8C0CC68F.jpeg
Porr!
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Tackar!

1. Bort med bakkappa och maskera.
2. Slipa med 1600 papper, extra försiktigt vid skarvar och kanter för att inte sabba linjerna.
3. Torka rent eller blås bort.
4. Applicera tunt och jämnt lager truoil. Jag använde luddfria rengöringslappar som jag rullade ihop för att underlätta appliceringen.
5. Låt torka där det är hyfsat dammfritt i minst 24h.
6. Upprepa. Jag körde 10 lager vilket jag tyckte mättade träet någorlunda bra. Man kan nog lätt köra 5-10 lager till men det pallade jag inte med.

När man är färdig blir det en jävla glans, typ klarlacksglans. Nästan överdrivet. Jag valde därför att ta ett sista lager med Birchwood stock sheen & conditioner för att ”matta” ner det lite och ge en djupare mer klassisk glans.

Bild på glansen utan stock sheen.
3D577450-A526-411E-A2CD-9A977877C0B6.jpeg


Med ett lager stock sheen:
58255DFF-5FBB-4702-A804-079E8C0CC68F.jpeg
Kan inte mycket om vapen men det där var en mycket fin bössa.
 
Nybörjarfråga. Hur tränar ni hagelskytte? I skytteklubb? På bana? Själva på marken?
Om ni tränar själva, vad för sorts kastare kör ni? Nåt ni kan rekommendera eller avråda från?
 

jwh

Omega
Nybörjarfråga. Hur tränar ni hagelskytte? I skytteklubb? På bana? Själva på marken?
Om ni tränar själva, vad för sorts kastare kör ni? Nåt ni kan rekommendera eller avråda från?
Jag brukar gå till en bana, för att skjuta främst trapp (en kastare - frångående duva) men även skeet (två kastare - blandar högt och lågt, kors och tvärs, enkelskott och dubbelskott). Jag går sällan själv, gillar att åka dit med vänner inför fågeljakt eller bara för att det är en fin kväll och kul med skytte. Om man nu skulle gå själv brukar det alltid finnas lite folk där och är du nybörjare kan du få värdefulla tips om du frågar.
så min rekommendation är att åka till bana, mer variation och roligare rent socialt än med en bra/halvbra kastare hemma.
 

Henryandy

Cartier
Någon mer som jagar gris för fullt nu? Tycks ha blivit en explosion, springer minigrisar överallt för tillfället. Jag som hade hoppats på ett lite lugnare jaktår gällande gris. Bara kavla upp ärmarna, ta dom i fälten nu är bra mycket roligare än åteljakten.
 

ganondorf

Omega
Nybörjarfråga. Hur tränar ni hagelskytte? I skytteklubb? På bana? Själva på marken?
Om ni tränar själva, vad för sorts kastare kör ni? Nåt ni kan rekommendera eller avråda från?


Jag brukar gå till en bana, för att skjuta främst trapp (en kastare - frångående duva) men även skeet (två kastare - blandar högt och lågt, kors och tvärs, enkelskott och dubbelskott). Jag går sällan själv, gillar att åka dit med vänner inför fågeljakt eller bara för att det är en fin kväll och kul med skytte. Om man nu skulle gå själv brukar det alltid finnas lite folk där och är du nybörjare kan du få värdefulla tips om du frågar.
så min rekommendation är att åka till bana, mer variation och roligare rent socialt än med en bra/halvbra kastare hemma.
Håller med här. Åk till banan bara, det är roligare med en vän men åker man själv brukar man alltid känna sig välkommen av funktionärer eller andra skyttar. Det finns alltid gott om ”experter” som vill hjälpa till, haha! Sporting tycker jag är bästa träningsformen men alla är vi olika.

Vill du träna utanför banan skulle jag skaffat ett par handkastare (79 kr på hylte), det är roligare, billigare och kan varieras mer än en sån i metall som du fäster i marken, på ett däck eller på en bänk (295 kr på hylte). Från bänken går duvorna lite längre och fortare däremot. En kombo av en handkastare och en monterad kastare är kanske att föredra!
 

Andsan

Rolex
Nybörjarfråga. Hur tränar ni hagelskytte? I skytteklubb? På bana? Själva på marken?
Om ni tränar själva, vad för sorts kastare kör ni? Nåt ni kan rekommendera eller avråda från?
Uppsök en skjutbana där de har en Sportinbana.Detta skytte är mer jaktbetonat och du kan träna på duvor från många olika avstånd och vinklar. En del nybörjare tycker det är svårt i början men det finns oftast skytteinstuktör som tipsar om framförhållning och positioner mm.
Efter 50 skott skjuter de flesta ner ca 40% av duvorna.
Lycka till
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Nybörjarfråga. Hur tränar ni hagelskytte? I skytteklubb? På bana? Själva på marken?
Om ni tränar själva, vad för sorts kastare kör ni? Nåt ni kan rekommendera eller avråda från?
Om du bor i Stockholmsområdet kan jag rekommendera Varpsund. De har bra instruktörer och öppet alla dagar i veckan. Dyrare än en skytteklubb men mera tillgängliga med öppettider.
 

Mkarlsson

Panerai
2-Faktor
A9E434C4-46D3-43A3-8060-D02BDB68AD40.jpeg
Satt och passade bock i lördags kväll utanför Uppsala. Otroligt fin kväll och omgivning men som mest spännande var det när en 80kilos galt sprang över vallen på 50 meter. Bocken uteblev.. Men som sagt, en fin kväll var det!

Längtar till man får samarbeta med hunden igen! (Bild från i höst).
EB851D52-8E47-4734-96A1-7E9496BEABA7.jpeg
 

ganondorf

Omega
Ställbar kolvkam, lite hatkärlek från min sida. Skulle gärna haft en standardkolv men hade svårt att hitta en som passade. Skjuter bättre gör man ju, men kan inte låta bli att tycka synd om kolven som aldrig kommer få vara hel igen...

605F1E73-16E6-4713-9DBC-31A9CF967BBF.jpeg
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Jo sån är smart men då får kolven aldrig ens komma fram! Skämt åsido har jag faktiskt tänkt dra på en likadan på kulbössan. Du tycker inte den är för mjuk eller vad är det för stoppning?
Sant men bössan jag använder mest är komposit så det spelar mindre roll att kolven inte syns. :D Jag tycker att den är skön. Man får med ett gäng skumgummibitar så får man trycka in så många man känner för tills den får rätt höjd och känsla. Ingen smidig montering direkt men när det är klart sitter det bra.
Inte lika kul på träkolven såklart men ändamålet helgar medlen.
BDDF5DE0-63D3-4531-A9AB-0DA6CE23E4D3.jpeg
AAEB8FA4-0D30-4BAE-9F93-5257133792D8.jpeg
081DF9D1-108C-4F8C-BB17-6ECBC1835B6D.jpeg
 
Senast ändrad:

ganondorf

Omega
Sant men bössan jag använder mest är komposit så det spelar mindre roll att kolven inte syns. :D Jag tycker att den är skön. Man får med ett gäng skumgummibitar så får man trycka in så många man känner för tills den får rätt höjd och känsla. Ingen smidig montering direkt men när det är klart sitter det bra.
Inte lika kul på träkolven såklart men ändamålet helgar medlen.
BDDF5DE0-63D3-4531-A9AB-0DA6CE23E4D3.jpeg
AAEB8FA4-0D30-4BAE-9F93-5257133792D8.jpeg
081DF9D1-108C-4F8C-BB17-6ECBC1835B6D.jpeg
Ingen dålig träbit där! Är det en R8 Attaché eller ser jag fel?
 
Vafan...

Vill du träffa eller skjuta snyggt??? exakt
Nu är jag nybörjare men vad fan, jag prickade alla avstånd i lumpen med en AK4 utan någon som helst modifiering och fick dessutom en liten medalj och (har jag för mig) 350 spänn i belöning. Hur mycket handlar om skicklighet respektive material? Vad gäller material, hur mycket handlar om pipan, ammunitionen, kolven/stocken eller riktmedlen? Jag skriver inte för att provocera, om nån nu tror det, utan av genuin nyfikenhet.
 

ganondorf

Omega
Nu är jag nybörjare men vad fan, jag prickade alla avstånd i lumpen med en AK4 utan någon som helst modifiering och fick dessutom en liten medalj och (har jag för mig) 350 spänn i belöning. Hur mycket handlar om skicklighet respektive material? Vad gäller material, hur mycket handlar om pipan, ammunitionen, kolven/stocken eller riktmedlen? Jag skriver inte för att provocera, om nån nu tror det, utan av genuin nyfikenhet.
Anläggningen blir ju bra mycket bättre om kolven passar skytten. Skulle säga att på hagel är det som dag och natt på en kolv som passar och en som är för låg, hög eller felskränkt om det är snabba skott. Skjuter du med kula har du nog lite mer tid att sikta och även då mer tid att justera kroppen till bössan. Sen kan grisarna komma fort med och då vill du inte behöva klydda.
 
Topp