På den nivån jag är på och tror inte jag är ensam om det så har jag svårt att tro att materialet är det avgörande utan snarare den egna förmågan. Sedan om man skjuter på länge avstånd blir det mera upp till materialet men säg upp till 100m skulle jag våga påstå att det är mera upp till skyten. Jag skulle möjligen skjuta marginellt bättre men en Blaser än min Tikka T3 men inte i proportion till det mycket högre priset.Nu är jag nybörjare men vad fan, jag prickade alla avstånd i lumpen med en AK4 utan någon som helst modifiering och fick dessutom en liten medalj och (har jag för mig) 350 spänn i belöning. Hur mycket handlar om skicklighet respektive material? Vad gäller material, hur mycket handlar om pipan, ammunitionen, kolven/stocken eller riktmedlen? Jag skriver inte för att provocera, om nån nu tror det, utan av genuin nyfikenhet.
Men inom hagel är kolven väldigt viktig, mycket mera avgörande om den passar dig eller inte än vid kula så där kan det vara värt att lägga några kronor så det blir bra.
Köp inte det billigaste och lägg hellre pengar på bra optik än en flashig bössa. Jag sköt också hyfsat bra i lumpen med min AK5 även på långa avstånd utan optik eller modifieringar så det går uppenbarligen bra (måste erkänna att på över 150m var träffbilden med AK5 inte ok för jakt men träffade pappgubben på längre avstånd än det så ok för krig)