• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jakt, får livet värt att leva.

Nu är jag nybörjare men vad fan, jag prickade alla avstånd i lumpen med en AK4 utan någon som helst modifiering och fick dessutom en liten medalj och (har jag för mig) 350 spänn i belöning. Hur mycket handlar om skicklighet respektive material? Vad gäller material, hur mycket handlar om pipan, ammunitionen, kolven/stocken eller riktmedlen? Jag skriver inte för att provocera, om nån nu tror det, utan av genuin nyfikenhet.
På den nivån jag är på och tror inte jag är ensam om det så har jag svårt att tro att materialet är det avgörande utan snarare den egna förmågan. Sedan om man skjuter på länge avstånd blir det mera upp till materialet men säg upp till 100m skulle jag våga påstå att det är mera upp till skyten. Jag skulle möjligen skjuta marginellt bättre men en Blaser än min Tikka T3 men inte i proportion till det mycket högre priset.
Men inom hagel är kolven väldigt viktig, mycket mera avgörande om den passar dig eller inte än vid kula så där kan det vara värt att lägga några kronor så det blir bra.
Köp inte det billigaste och lägg hellre pengar på bra optik än en flashig bössa. Jag sköt också hyfsat bra i lumpen med min AK5 även på långa avstånd utan optik eller modifieringar så det går uppenbarligen bra (måste erkänna att på över 150m var träffbilden med AK5 inte ok för jakt men träffade pappgubben på längre avstånd än det så ok för krig)

Nu är jag nybörjare men vad fan, jag prickade alla avstånd i lumpen med en AK4 utan någon som helst modifiering och fick dessutom en liten medalj och (har jag för mig) 350 spänn i belöning. Hur mycket handlar om skicklighet respektive material? Vad gäller material, hur mycket handlar om pipan, ammunitionen, kolven/stocken eller riktmedlen? Jag skriver inte för att provocera, om nån nu tror det, utan av genuin nyfikenhet.
Att ha en stock som passar är nog viktigaste om man ska bli riktigt duktig, men eftersom jag är medioker så nöjer jag mig med en medioker standardbössa som verkar sitta helt ok

De flesta bössor klarar 100-300 meter med tillräckligt precision för att skjuta på tavlor av militär typ, dvs verkanseld i relativt sett stora träffområden. Är som älgbanan, inget finlir som behövs. Vill man däremot hävda sig i bänkskytte eller fältskytte är det helt andra krav. Då räcker inte snusdosor eller andra gamla mått. Där spelar allt roll, både bössa, ammo och skytt. Något annat som är viktigt att tänka på är skillnaden i att skjuta på bana med kända förhållanden och ute i naturen där målen inte har ringar utmålade och dessutom rör på sig. För normal svensk jakt funkar det mesta. Gäller bara att du vet hur din bössa skjuter med jaktammon. Står du på pass dagtid så är kravet på siktet lägre än om du vakar i gryning/skymning.

Ska man vara noga så är stocken helheten och kolven en delmängd av stocken. Den nyfikne kan läsa mer på SAOL och wikipedia. Så kolven kan inte vara viktigare än stocken eftersom kolven är en del av stocken. Vissa gevär har delad stock och där talar man ofta om framstock och kolv. Kolvens längd, höjd och skränkning är viktigt för korrekt anläggning. Men bra anläggning räcker inte för att bössan ska träffa rätt. Stocken behöver säkerställa att låda och pipa har rätt förutsättningar att ”sitta fast” och klara rekylen utan att man får träfflägesförändringar. Finns dåliga fabriksstockar som flexar och trycker till pipan. Många plastbäddar sina bössor för att förbättra precisionen. Exempel på dålig stock är Remington 700 SPS. Flyttar man över ”stålet” till en Magpul Hunter stock får man en helt ny bössa. Många bössor trivs bäst med friliggande pipa medan andra är designade för en eller flera stödpunkter. Nya jaktvapen brukar ha garanti på max 1 MOA träffbild på 100m vilket innebär max ca 29mm spridning med ammunition enligt tillverkarens rekommendation. Vissa garanterar sub MOA dvs ännu tätare träffbilder.

Min Tikka T3x 308 med Remington UMC 150grFMJ, tyvärr på WB auktionen då den fick ge plats för en Ruger PCC.
08F90ECD-7282-4C54-82CD-BB2ADBA363FE.jpeg

Min Remington 700 med Remington UMC 150gr FMJ
7A4AE66D-E71E-474F-857C-E9232408BD20.jpeg

Jo sån är smart men då får kolven aldrig ens komma fram! Skämt åsido har jag faktiskt tänkt dra på en likadan på kulbössan. Du tycker inte den är för mjuk eller vad är det för stoppning?
Tror jag har en sådandär liggande i skåpet om du är intresserad? Jag körde med den ett par vändor hagelbössan, men jag valde en annan lösning till slut.

Som boende norr om Dalälven med bara nån strögris i närheten. Börjar suget efter att få skjuta sin första gris bli stort. Måste ta och styra upp det. Ska bara träna upp skyttet med nykomlingen först. En Heym SR21 i 308win med orginal vridmontage på ingång. Kärlek vid första ögonkastet :D
DSC_0006.JPG

Tillbaka
Topp