• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jakt, får livet värt att leva.

Tre333

Cartier
Hej alla,
Chansar lite här om någon har lite koll på vad ett Husqvarna hagelgevär från 60 talet kan vara värt, hundra eller tusentals kronor eller bara plugga och skrota? Det är min fars och är sparsamt använt. Slutstycket förvaras i bankfack. Bifogar lite bilder så kanske någon kan gudia mig rätt? Har även sänt en fråga till Walterborg i Stockholm så får jag se vad jag får för svar därifrån :)
Tack på förhand!
 

Bilagor

  • hagel1.jpg
    hagel1.jpg
    636.1 KB · Visningar: 8
  • hagel3.jpg
    hagel3.jpg
    451.8 KB · Visningar: 7
  • hagel5.jpg
    hagel5.jpg
    475.2 KB · Visningar: 8
  • hagel4.jpg
    hagel4.jpg
    498.6 KB · Visningar: 7
Hej alla,
Chansar lite här om någon har lite koll på vad ett Husqvarna hagelgevär från 60 talet kan vara värt, hundra eller tusentals kronor eller bara plugga och skrota? Det är min fars och är sparsamt använt. Slutstycket förvaras i bankfack. Bifogar lite bilder så kanske någon kan gudia mig rätt? Har även sänt en fråga till Walterborg i Stockholm så får jag se vad jag får för svar därifrån :)
Tack på förhand!

Hej,
Tyvärr brukar inte gamla Husqvarna hagelgevär betinga några större pengar. Det ser ut att vara i fint skick dock, och har antagligen varit en lite dyrare modell när det begav sig, med flamhärdad baskyl. Du skriver inte vilken kaliber, 12/16 eller 20. Kal 16 brukar betinga minst, pga. tillgång/utbud på ammo. 12 är populärast, 20 vill en del ha för ett lättare vapen för ripjakten på fjället. Skulle gissa nån tusenlapp i monetärt värde. Men lyssna inte bara på mig, utan kolla med en vapenhandlare.
 

jwh

Omega
Hej,
Tyvärr brukar inte gamla Husqvarna hagelgevär betinga några större pengar. Det ser ut att vara i fint skick dock, och har antagligen varit en lite dyrare modell när det begav sig, med flamhärdad baskyl. Du skriver inte vilken kaliber, 12/16 eller 20. Kal 16 brukar betinga minst, pga. tillgång/utbud på ammo. 12 är populärast, 20 vill en del ha för ett lättare vapen för ripjakten på fjället. Skulle gissa nån tusenlapp i monetärt värde. Men lyssna inte bara på mig, utan kolla med en vapenhandlare.
Skulle säga att du har helt rätt.
edit: Om du jagar själv behåll bössan, jag har fullt vapenskåp med massa nytt och roligt men de två som betyder/används mest är min farfars gamla sidasida och ett kulvapen från min far.
 
Senast ändrad:

jwh

Omega
Makalöst vackert! Har aldrig fått möjlighet till att prova ripjakt, men skulle gärna göra det någon gång. Har förstått att det är ganska utmanande skytte?
Verkligen! Det var min svärfar som introducerade mig till ripjakten, hade tur och hittade en tjej från Jämtland.
Den absolut roligaste jakten, men också den mest krävande. Mycket vandring och ibland utan utdelning, men vyerna gör det värt det ändå.. Som du säger så går det verkligen undan och det är i princip omöjligt att säga hur dom lyfter.
Extra roligt att se och följa hundarna i sin rätta miljö. Är uppvuxen med och har själv drivande hund (tax,drever) på våra marker där (förenklat) 95 % är genetik och resten (typ inkallning) är lärande. Med fågelhundar, och kanske framförallt med engelska settrar som inte apporterar naturligt är det tvärt om, lite eller i alla fall mindre genetik och extremt mycket lärande. Nu blir säkert någon fågelhundsägare arg på mig men det är min upplevelse.
 

Wi

NLA
2-Faktor
Är på jakt efter ny radio, någon som har tips på något bra? Vill helst landa på drygt 2k.

tackar!
 

Wi

NLA
2-Faktor
@Fryken
Kör också samma, men kolla med ditt jaktlag vilka dom kör, vissa jaktlag har skeva radios så då funkar t.ex. inte Icom. Btw så brukar dom ha paketpris ibland så man får med sladd/snäcka också

Jupp, det enda kravet från jaktlaget är att det ska vara 155’a. Ska kika runt lite, men den Fryken postade ser lovande ut
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Hörrni... Snart är det dags.

Morgon eller kväll för er?
För mig är morgon spikat, beroende på hur det går blir det även kväll.
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Hörrni... Snart är det dags.

Morgon eller kväll för er?
För mig är morgon spikat, beroende på hur det går blir det även kväll.
Kör kväll och beroende på hur det går även morgon, så potentiellt begränsat med sömn och sova i bilen... Camo och vindriktning har jag tagit till mig den här gången. Ska även spendera veckan med att öva med lockpipan. Tre bockjakter i rad nu utan att ha sett en enda bock, men däremot en massa kid, get, älg och allt möjligt annat.
 

Andsan

Rolex
Fick erbjudande om björnjakt om drygt en vecka men tvingas tacka nej då det krävs för mycket förberedelser och det lär jag inte hinna med. Det går fler tåg ;)
 

kungmikael

KS Explorers Club
2-Faktor
Blir ingen bockpremiär för mig i år, känns tråkigt att missa det. Hoppas på nästa år istället! Ser fram emot att se era bilder och läsa era storys här i tråden.
 
Vad vore jakt utan hundar? För mig betydligt tråkigare. Samspelet mellan människa och hund är så givande! Att se valpen. Hoppa runt och lukta på löv och lära sig nya saker för varje steg, det är bra härligt :)

0C594C5C-1F1F-4A57-9F6A-C8819D181269.jpeg
9228BA6D-A467-42F9-B3DF-0BC6E755CF12.jpeg
B6EF441B-F5E9-4E15-AD2D-5640185E0F60.jpeg
DB7DE970-F662-41DB-AB40-FDA8EDCF3746.jpeg
Hundar är absolut en stor del av jakten och även en stor del av livet. Jag har tränat min blandrashund för eftersök och han har verkligen fallenhet för det och vi har blivit otroligt tajta efter träningen.
 
Topp