• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jakt, får livet värt att leva.

HaNi

Omega
Här borde något komma😊
Om någon blir sugen på klockan så kommer den nog snart på K&S då ny (nödvändigt) jaktklocka på väg in...
709B7612-098B-4A35-BEA4-D26E676CD51D.jpeg
 

Stomatologen

Patek
2-Faktor
Har ni tips på ett tillräckligt rymligt fodral för en studsare med x56 optik på en GRS-stock?

Jag har idag ett vanligt fodral från XXL som ska passa gevär+sikte men den går knappt att stänga.
 

llesurk

Vacheron
2-Faktor
Också nyfiken på deras riktmedel...
Har tittat i den ovan samt den största. Väldigt fina, jag gillar riktmedlet och rödpunkten. Men har bara tittar i dem i jaktbutik/ utanför butiken.
frågan hur de är monterade på bössan i skarpt läge. Hur de att leva med. sikt förhållande i skymning, gryning, dis. Lätt att ändra förstoring i skapa lägen?
tror de presterar väldigt bra, men lite nyfiken är jag med.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Har tittat i den ovan samt den största. Väldigt fina, jag gillar riktmedlet och rödpunkten. Men har bara tittar i dem i jaktbutik/ utanför butiken.
frågan hur de är monterade på bössan i skarpt läge. Hur de att leva med. sikt förhållande i skymning, gryning, dis. Lätt att ändra förstoring i skapa lägen?
tror de presterar väldigt bra, men lite nyfiken är jag med.
Misstänker att de är helt fantastiska.
Jag står mellan Zeiss, Leica och ett sådant just nu. Drevjaktsikte alltså.
 

llesurk

Vacheron
2-Faktor
Misstänker att de är helt fantastiska.
Jag står mellan Zeiss, Leica och ett sådant just nu. Drevjaktsikte alltså.
Vad du än väljer så kommer du göra ett bra val!
jag är lite färgad av Kahles Helia, så jag funderar på att köpa ett nytt drevsikte från dem, eller kliva upp till Blasers.
är lite rädd för att 28 mm ska kännas lite stort. Har nästan bara kört med aimpoint och 24 mm tub.
 

Henryandy

Cartier
Vad du än väljer så kommer du göra ett bra val!
jag är lite färgad av Kahles Helia, så jag funderar på att köpa ett nytt drevsikte från dem, eller kliva upp till Blasers.
är lite rädd för att 28 mm ska kännas lite stort. Har nästan bara kört med aimpoint och 24 mm tub.
Hade blasers drevsikte och skulle säga att du kliver ner om du går från Kahles till Blasers sikte. Har nu Kahles 1-5 och är väldigt nöjd. Glaset är perfekt och framförallt är siktet väldigt smidigt och nätt och gör inte bössan topptung.
 

llesurk

Vacheron
2-Faktor
Hade blasers drevsikte och skulle säga att du kliver ner om du går från Kahles till Blasers sikte. Har nu Kahles 1-5 och är väldigt nöjd. Glaset är perfekt och framförallt är siktet väldigt smidigt och nätt och gör inte bössan topptung.
Upplevde du att vapnet blev topptungt med Blasers 28 mm sikte? Jag har 1-4 på Kalles. Nöjd med optiken, men ville kunna ha lite större växel. 6 vore önskvärt. Inte för att jag behöver ha 6x mer än enstaka tillfällen Per år. Skjuter 99% av mina skott med 1x förstoring.
 

Henryandy

Cartier
Upplevde du att vapnet blev topptungt med Blasers 28 mm sikte? Jag har 1-4 på Kalles. Nöjd med optiken, men ville kunna ha lite större växel. 6 vore önskvärt. Inte för att jag behöver ha 6x mer än enstaka tillfällen Per år. Skjuter 99% av mina skott med 1x förstoring.
Ja, har även haft zeiss V8 och upplevde även det topptungt.

Föredrar Kahles 1-5 alt Leica Manus, även swarovski z8 är fin. Dock så skjuter jag väldigt sällan med mer än 1 alt 2ggr förstoring så Z8i var helt meningslös för mig. Tycker Kahles och Leica har bäst ”eyebox” Gillar även belysningsvredet på Kalhles, har svårt för tryckknappar.

Testa vad ditt öga gillar och vad du själv föredrar.
 

llesurk

Vacheron
2-Faktor
Ja, har även haft zeiss V8 och upplevde även det topptungt.

Föredrar Kahles 1-5 alt Leica Manus, även swarovski z8 är fin. Dock så skjuter jag väldigt sällan med mer än 1 alt 2ggr förstoring så Z8i var helt meningslös för mig. Tycker Kahles och Leica har bäst ”eyebox” Gillar även belysningsvredet på Kalhles, har svårt för tryckknappar.

Testa vad ditt öga gillar och vad du själv föredrar.
Tack för ditt svar! Det har fått mig på andra tankar. Jag gillade Blasers optik. Men rädd för att som du nämner blir topptungt och det är inte kul. Jag gillar förvisso även Kahles optik väldigt mycket, har inte haft någon anledning att byta optik. Har även deras handkikare och ett vaksikte från Kahles.
 

Belfort

Omega
Kanske kan passa tråden: Gummistövlar

Dags för nya gummistövlar och inser att det finns alternativ där man kan dra åt längst uppe.
Skärmavbild 2021-01-14 kl. 10.53.05.png

Är det något som kan revolutionera? Aldrig haft det tidigare, men det känns som något som endast är bra bra om man har ett par stövlar som sitter dåligt om foten?
 
Topp