• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jakt, får livet värt att leva.

Ny jaktkamrat till skogen.
Torstorps Floyd, med fina linjer bakåt.
-13 veckor gammal
E2E5F1CC-8FD5-45A6-9165-72AE5E1A90F3.jpeg

Någon som har testat på jakt via Jägareförbundet i Stockholm?
Jag är nybliven jägare med examen i Maj och letar med ljus & lykta efter tillfällen för att bedriva främst utbildningsjakt till en början med någon erfaren alternativt andra jaktformer om tillfälle ges.
Har även kollat en del på hägnjakt via Sundsta och Almunge - Någon som testat det?
Eller rentav någon som har andra tips eller vill ha med en 34-årig novis jägare som vill lära sig det mesta?
Tog examen 2017 och har inte hittat någon egen jaktmark till betalbart pris. Gästjakt via tidigare kollegor är det enda jag hittat. Ärligt talat kan man glömma jakt inom 3-4 timmars avstånd från Stockholm om man inte vill betala 15-20k per år för att dela 200 hektar med 20 andra, dvs helt sönderjagad mark. Utbildningsjakterna med Jägarförbundet är bra men dyra om man skulle få för sig att faktiskt skjuta något vilt. Återstår att hitta mark långt norrut men då kan man i princip bara delta i älgjakten en gång per år. För dyrt att åka dit oftare. Då faller det på att man inte kan delta i löpande viltvård/markskötsel.

Tog examen 2017 och har inte hittat någon egen jaktmark till betalbart pris. Gästjakt via tidigare kollegor är det enda jag hittat. Ärligt talat kan man glömma jakt inom 3-4 timmars avstånd från Stockholm om man inte vill betala 15-20k per år för att dela 200 hektar med 20 andra, dvs helt sönderjagad mark. Utbildningsjakterna med Jägarförbundet är bra men dyra om man skulle få för sig att faktiskt skjuta något vilt. Återstår att hitta mark långt norrut men då kan man i princip bara delta i älgjakten en gång per år. För dyrt att åka dit oftare. Då faller det på att man inte kan delta i löpande viltvård/markskötsel.
Inte helt sant. Tog examen 2018 och började flagga för bekanta i min närhet som jagade att jag gärna hängde med. Det ledde under 2020 att jag fick följa med en vän till hans jaktmarker i Dalarna (2 timmar bort från Stockholm) där jag nu själv är medlem sedan i våras i deras älgjaktsklubb. Det kräver givetvis att man har någon sorts öppning, är beredd att lägga ner tid och energi på arbetshelger och årsmöten samt klickar bra med de andra medlemmarna i laget. Utan att gå in på exakta kostnader så är det en otroligt låg årsavgift och med jakträtt hos ett skogsbolag, medlemsavgift osv osv betalar jag inte ens över 4 k. Med det sagt, FINNS det billigare alternativ även om man ska ha lite tur. Fortsätt leta och visa dig intresserad när du väl får chansen att gästjaga och delta.

Inte helt sant. Tog examen 2018 och började flagga för bekanta i min närhet som jagade att jag gärna hängde med. Det ledde under 2020 att jag fick följa med en vän till hans jaktmarker i Dalarna (2 timmar bort från Stockholm) där jag nu själv är medlem sedan i våras i deras älgjaktsklubb. Det kräver givetvis att man har någon sorts öppning, är beredd att lägga ner tid och energi på arbetshelger och årsmöten samt klickar bra med de andra medlemmarna i laget. Utan att gå in på exakta kostnader så är det en otroligt låg årsavgift och med jakträtt hos ett skogsbolag, medlemsavgift osv osv betalar jag inte ens över 4 k. Med det sagt, FINNS det billigare alternativ även om man ska ha lite tur. Fortsätt leta och visa dig intresserad när du väl får chansen att gästjaga och delta.
Ja givetvis går det att hitta precis som man kan vinna på lotto men det händer sällan. Jag är aktiv i tre skytteklubbar och där har jag bara hittat folk som snackar men inte har något konkret. Där jag gästjagar finns det noll möjligheter att gå med. Små marker som bara har plats för "familjen" i jaktlaget. Två timmar till Dalarna är det väl om man bor hyfsat norr om stan eller har en hel påse med körkort liggande :) För mig som bor söder om stan är det lite längre. Nackdelen med avstånden är att transport och ev logi snabbt äter upp det billigare arrendet. Trist när bara soppan t.o.r är en tusenlapp och då räknas det som nära. Egentligen är det nog billigare att dra på köpjakter. Jo det där med arbetshelger får man göra om man vill gästjaga men det ger ingen plats.

Nja, håller inte med. 15-20k får man betala upp till två timmar från Stockholm i Sörmland. Finns det kronhjort så upp till 30k. Norr om Stockholm lite billigare. Men 20 pers på 200 hektar låter oseriöst.

Min erfarenhet är att det inte är enkelt någonstans i Sverige om man vill komma med i ett vettigt jaktlag. Oseriösa finns det många av. Skulle du vilja bolla lite skicka gärna ett PM.

Nja, håller inte med. 15-20k får man betala upp till två timmar från Stockholm i Sörmland. Finns det kronhjort så upp till 30k. Norr om Stockholm lite billigare. Men 20 pers på 200 hektar låter oseriöst.

Min erfarenhet är att det inte är enkelt någonstans i Sverige om man vill komma med i ett vettigt jaktlag. Oseriösa finns det många av. Skulle du vilja bolla lite skicka gärna ett PM.
Problemet är att det är mest oseriösa som erbjuder jakt till nya jägare runt Mälardalen. Övriga jaktlag behöver du vara släkt eller nära vän till. Har du inte föräldrar eller släktingar som har mark eller plats i jaktlag så är det typ en ziljon släktingar och vänner som är före i ”kön”. Eller så har du pengar och kan köpa in dig i någon dyr mark. Enda lediga platserna är när någon dör eller hamnar på ”hemmet” och deras övriga släktingar är militanta veganer.

Markpriserna runt Stockholm (dvs mer Södermanland/uppland) ligger väl på 150-250k per hektar vad jag kan se. En gård på 200ha kostar 30-50Mkr. Jakten kostar därefter. Naturligtvis går det att hitta en plats till betalbart pris utan goda kontakter men har man noll jagande släkt med ärvd mark kan man lika gärna köra köpjakt i Afrika eller något annat. Både billigare och mer lättillgängligt.

Markpriserna runt Stockholm (dvs mer Södermanland/uppland) ligger väl på 150-250k per hektar vad jag kan se. En gård på 200ha kostar 30-50Mkr. Jakten kostar därefter. Naturligtvis går det att hitta en plats till betalbart pris utan goda kontakter men har man noll jagande släkt med ärvd mark kan man lika gärna köra köpjakt i Afrika eller något annat. Både billigare och mer lättillgängligt.
Problemet är att det är mest oseriösa som erbjuder jakt till nya jägare runt Mälardalen. Övriga jaktlag behöver du vara släkt eller nära vän till. Har du inte föräldrar eller släktingar som har mark eller plats i jaktlag så är det typ en ziljon släktingar och vänner som är före i ”kön”. Eller så har du pengar och kan köpa in dig i någon dyr mark. Enda lediga platserna är när någon dör eller hamnar på ”hemmet” och deras övriga släktingar är militanta veganer.

Trist du är så negativ, hade gladeligen hjälpt dig.

Kom in i jakt utan kontakter. släkt eller cash. Är med i lag utanför Strängnäs samt gäst på lite olika ställen.

Kom in i jakt utan kontakter. släkt eller cash. Är med i lag utanför Strängnäs samt gäst på lite olika ställen.
+1 fast Fellingsbro för min del. Vi är 15 pers tror jag varav kanske 10 är regelbundna på ca 700ha men med betydligt större område (4000 ha tror jag) när det är älg- och samjakt. Är där på 2h men då bor jag också i västra Sthlm.

Jo, lite trist att vara negativ men efter 5 år utan något vettigt alternativ trots att jag letat, frågat, varit med, osv så har jag tröttnat. Visst har det funnits erbjudanden men antingen löjligt dyrt eller oseriösa ”mikromarker” där det inte direkt är jaktlag med viltvård utan mer ”skjutbana”.

+1 fast Fellingsbro för min del. Vi är 15 pers tror jag varav kanske 10 är regelbundna på ca 700ha men med betydligt större område (4000 ha tror jag) när det är älg- och samjakt. Är där på 2h men då bor jag också i västra Sthlm.
Då jagar du i mina hemtrakter 😊
Väster om fellingsbro, blixterboda om du sett den skylten.
Precis flyttat från Stockholm till Örebro så hoppas kunna jaga lite mer nu.
Mina päron har gård där, sen har vi gått samman med andra markägare till ett jaktlag om 10-15 pers.
Inte så intresserad av att bo på landet när jag var yngre men nu är man ju lyckligt lottad som har den tillgången.

Nå?

Hade lite dov, get och smaldjur. Hur gick det för er?
Planerar att gå ut till helgen om det blir tråkigt väder här på västkusten. Föredrar att spara råddjuren tills hundjakten drar igång, men med ny valp och en fästmö som nyligen tagit jägarexamen så kan det var roligt med lite pyrschjakt.

Det var ju fan va det var dött hos mig i mellanskåne på bockpremiären. Brukar komma som skott på lock men stendött. Kompisar ett par kilometer bort har sett massor. Alltid roligt när det går bra för andra....

Jag har skjutit bock på premiären fyra år i rad, men står över i år. Tycker vi fått lite klent med rå på marken, så i år blir det att sitta på vildsvin, och senare dov och älg.

Såg inte en fågel när jag var ute. Lockade som en galning utan framgång. Övergick till grisjakt efter mörkrets intrång men inte heller där blev det någon större pulshöjare. Jaktkamraten fick ner en pyjamas dock, så tydligen finns de där ute. Bara inte i närheten av mig . . .

Satt ute igår igen o lockade som fan med buttolo, kom ett helt gäng vildsvin kl 20... De kom närmre o närmre ju mer jag lockade... :) Hade redan ett hängande i kylen så de fick springa vidare några dagar till.

Apropå hörselskydd, är det någon här som använder ”pluggar”, t.ex. Peltor LEP-200 eller dylikt? Nöjda? Går det att nöta en dag på banan med mynningsbroms så att säga?

Jag tycker det är bökigt att ha kåpor och märker att jag gärna väljer bort skydden på jakt trots att jag är fullt medveten om riskerna. Vore toppen om pluggar faktiskt fungerar i verkligheten och inte bara i labbtester betalade av tillverkaren.

Apropå hörselskydd, är det någon här som använder ”pluggar”, t.ex. Peltor LEP-200 eller dylikt? Nöjda? Går det att nöta en dag på banan med mynningsbroms så att säga?

Jag tycker det är bökigt att ha kåpor och märker att jag gärna väljer bort skydden på jakt trots att jag är fullt medveten om riskerna. Vore toppen om pluggar faktiskt fungerar i verkligheten och inte bara i labbtester betalade av tillverkaren.
Jag har använt LEP200 sen de kom ut. Igår var jag och sköt pistol 22lr, till det funkar de superbra. Grövre kalibrar, njae. Gevär med mynningsbroms en dag på banan, absolut inte.
Jaktskott, det är då de kommer till sin fulla rätt. Att man sen kopplar dem trådlöst till jaktradion är ju en bonus.

Instämmer med föregående talare.
Använder LEP-200 sedan ett par år, och i skogen är de otroligt bra, och jag som hade problem med att jag slog i kolven med kåpor vid anläggning kunde inte vara nöjdare.
Men.
De är inte lika effektiva som kåpor, så på bana kör jag kåpor om jag skjuter mer än en serie..

Var rädd om hörseln!
Jag kör Peltors, mina är dock gula…
Väldigt nöjd!
Har inga problem utan dämpare med 8x57.
På bana kör jag riktiga hörselskydd, skjuter jag mycket så kör jag även med öronproppar i… känner att jag orkar koncentrera mig lägre då.
Åter till de trådlösa hörselskydden,
Välj bara dessa skumgummi skydden. Det kommer med några olika, men jag blev mer eller mindre sjösjuk av de andra.
Dessa sitter bra.
Jag går även med hund och dessa i.

Dock så tycker jag att slingan till är rätt värdelös med jaktradion. Man tappar massor och blir konstigt ljud.

C8D0E83B-982C-4045-8C70-F452CED3FFDC.jpeg

Jag har använt LEP200 sen de kom ut. Igår var jag och sköt pistol 22lr, till det funkar de superbra. Grövre kalibrar, njae. Gevär med mynningsbroms en dag på banan, absolut inte.
Jaktskott, det är då de kommer till sin fulla rätt. Att man sen kopplar dem trådlöst till jaktradion är ju en bonus.
Håller med, riktigt härligt med trådlöst till radion, hatar sladdhelvetet när jag går med hund..

Tillbaka
Topp