• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köksknivar

Norken

Panerai
2-Faktor
Nej såklart inte om man inte har nån riktigt hårt härdad japan och har oturen att den går med spetsen eller eggen först i något oturligt.

Men sätt en dold kamera på en knivlist där en eller flera knivar trillar när folk tar loss eller sätter dit dem och se hur folk reagerar typ 8 ggr av10. Intellektuellt skulle man utgå från att vi drar tillbaka handen och hoppar undan.
Det är inte vad som händer. :)

Om man kan och vill skruva sin list så är dessa fenomenala btw.

De listerna var ju fina och vettigt prissatta! Har du köpt själv från dem?
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Tips på var man kan slipa sina knivar i Stockholm? Har testat Knivbrev men är inte övertygad. Slipa själv är inte ett alternativ just nu :)
 

Vincent

Cartier
Köpte ny kniv i veckan, min första i kolstål så det ska bli spännande😁
733F3104-A0CA-406E-96DE-8D71181AF9F2.jpeg
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Japp, men för länge sedan när de erbjöd fler varianter så min är längre. Stora fördelen jämfört med de flesta andra trälister är att du har en jämn magnet i hela listen, inte ett antal punktmagneter som styr var knivarna hamnar.
Ah förstår. Ändå intresserad av 18” (ca 45cm) beställde du direkt från dem? Antar att det blev moms och till då med?
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Fin kniv! Ett tips är att vara noga med att hålla den torr och ren annars är den brun/svart om en månad.
Ehm... Finns det inte några bra knivar som man inte behöver dalta med? Att man inte behöver vara så pedant med skötseln.
Eller, det är kanske bara så det är - att det inte finns kvalitetsknivar som man inte måste behandla som museiföremål?
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Ehm... Finns det inte några bra knivar som man inte behöver dalta med? Att man inte behöver vara så pedant med skötseln.
Eller, det är kanske bara så det är - att det inte finns kvalitetsknivar som man inte måste behandla som museiföremål?
Jodå, visst finns det! Men vanligt kolstål (utan krom) är känsligt för korrosion. Hade jag varit ute efter en mindre delikat kniv hade jag köpt en i rostfritt från tex Wüsthof
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Inga knivar är helt underhållsfria om man vill ha en bra funktion.
Kolstål rostar men är lätt att slipa
Rostfritt är svårare att slipa, endel är känsliga för gropfrätning, de är generellt mindre sega.
Keramik går inte att göra tunt.
Flinta är klassiskt men ovanligt och svårt att få längre eggar ;-)

vill du ha underhållsfrihet/enkelhet så sikta på ett rostfritt stål, gjutet plasthandtag (eller resinimpregnerat) och utan kant baktill så det blir enklare att slipa.

victorinox, Mac, tojiro mfl
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Börjar bli dags för mig att ge min santoku lite vård på slipstenen, men nojjar en hel del. Plöjt en sjujäkla massa videotimmar om hur man bör göra men det är lite läskigt ändå. Det som gör att det känns känsligt är att man har både primär- och sekundäreggen att jobba på. Tänker att jag först slipar sekundäreggen med min 1000-sten och skapar en råegg där, sedan går över till 6000-stenen några vändor och därefter lägger en primäregg med både 1000 och 6000-stenen. Vad tror ni om detta?
 

ErikGBG

Audemars
Börjar bli dags för mig att ge min santoku lite vård på slipstenen, men nojjar en hel del. Plöjt en sjujäkla massa videotimmar om hur man bör göra men det är lite läskigt ändå. Det som gör att det känns känsligt är att man har både primär- och sekundäreggen att jobba på. Tänker att jag först slipar sekundäreggen med min 1000-sten och skapar en råegg där, sedan går över till 6000-stenen några vändor och därefter lägger en primäregg med både 1000 och 6000-stenen. Vad tror ni om detta?
Tips är stt måla med sppritpenna på eggen, så du ser exakt var du slipar och om du missar något ställe.
Och skulle slipa en egg, keep it simple. Det blir vasst ändå.
Chefssteps har bra tutorials
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Tips är stt måla med sppritpenna på eggen, så du ser exakt var du slipar och om du missar något ställe.
Och skulle slipa en egg, keep it simple. Det blir vasst ändå.
Chefssteps har bra tutorials
Smart, tack! Sant, behöver ju faktiskt inte tunna ut varje gång - gör man det någon gång då och då så behåller man ju geometrin över tid.
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Vissa dagar är bättre än andra.
Idag hämtade jag dessa:

4BCE5001-65D9-44D6-BA01-DDEA6954967C.jpeg

Yoshimitsu deba (vintage) 165
Kemadi 240
Och kanske roligast, watanabe honyaki 240 med gammal profil.
Ångrar lite att jag inte köpte en spegelpolerad honyaki-kniv för 10-15 år sen när de kändes hutlöst dyra men var snorbilliga med dagens mått. Vet inte om jag vågat använda men ändå....
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Ångrar lite att jag inte köpte en spegelpolerad honyaki-kniv för 10-15 år sen när de kändes hutlöst dyra men var snorbilliga med dagens mått. Vet inte om jag vågat använda men ändå....

Man kan inte göra allt rätt. Jag övervägde att inte köpa min Shigefusa Kitaeiji för den kostrade nästan 5000 för en massa år sedan. Nu går de för rent löjliga pengar begagnat och nytt är nästan omöjligt att få tag på
 

ErikGBG

Audemars
Vad använde du den till förr i tiden?
Jag köpte ju min första nu och den skall användas till att stycka fågel (vild och kyckling) primärt
Fisk, jobbade i australien och styckade mkt grouper, snapper och kingfish.
Föredrar honesuki för fågel(och nöt).
Flexibla knivar gör mig bara stressad. Vill ha kontrollen som en styv ger så hanvänder honesuki till nästan alla typer av kött. Skönt med den typen av spets när man sla plocka bort ”silver skin”
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Fisk, jobbade i australien och styckade mkt grouper, snapper och kingfish.
Föredrar honesuki för fågel(och nöt). Flexibla knivar gör mig bara stressad. Vill ha kontrollen som en styv ger :)
Har både Honesuki och Hankotsu (används dock mest som stekknivar) men tänkte se om detta var ett alternativ till dem. Dessutom vill jag ha något på landet som inte är väldigt tunt.
Australien låter skojj
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Börjar bli dags för mig att ge min santoku lite vård på slipstenen, men nojjar en hel del. Plöjt en sjujäkla massa videotimmar om hur man bör göra men det är lite läskigt ändå. Det som gör att det känns känsligt är att man har både primär- och sekundäreggen att jobba på. Tänker att jag först slipar sekundäreggen med min 1000-sten och skapar en råegg där, sedan går över till 6000-stenen några vändor och därefter lägger en primäregg med både 1000 och 6000-stenen. Vad tror ni om detta?
Har du inte funderat på en sharpmaker?
 

Zthlm

Omega
Absolut det är jag men vad jag läst mig till och förstått är det lite hela grejen att den ska mörkna och att detta sedan fungerar lite som ett ”rostskydd”?
Både ja och nej. Tyvärr kan det komma at bli missfärgningar på det du skär och ev metallsmak om du ex skär tomat. Eller så är det bara jag som har råkat totalt missköta mina kolstålsknivar tidigare... Iaf, den där kniven kan du få riktigt vass och fin.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag var nyss och köpte en ny mindre skärbräda. När jag botaniserade bland skärbrädorna så såg jag ett par med ändträ i Teak. Eftersom jag under "coronaperioden" jobbat med en knivslöjdare har jag inte kunnat undgå viss information om trä. Han förklarade att många av de riktigt hårda Regnskogs och Afrikanska träslagen innehåller väldigt fina sandkorn. Speciellt Teak sliter tydligen hårt på verktyg just av den anledningen. Många är dessutom ohälsosamma att slipa utan munskydd då man kan få diverse lungproblem. Att en skärbräda i Teak ifrån Skagerak blir utsedd till "bäst i test" på flera ställen känns därför lite märkligt? Teak är ju traditionellt inte så vanligt i köket utöver skålar och serveringsbestick. Hur tänker ni kring valet av trä på brädan (om alls)?
*jag köpte en liten A-4 i ett stycke olivträ
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Jag var nyss och köpte en ny mindre skärbräda. När jag botaniserade bland skärbrädorna så såg jag ett par med ändträ i Teak. Eftersom jag under "coronaperioden" jobbat med en knivslöjdare har jag inte kunnat undgå viss information om trä. Han förklarade att många av de riktigt hårda Regnskogs och Afrikanska träslagen innehåller väldigt fina sandkorn. Speciellt Teak sliter tydligen hårt på verktyg just av den anledningen. Många är dessutom ohälsosamma att slipa utan munskydd då man kan få diverse lungproblem. Att en skärbräda i Teak ifrån Skagerak blir utsedd till "bäst i test" på flera ställen känns därför lite märkligt? Teak är ju traditionellt inte så vanligt i köket utöver skålar och serveringsbestick. Hur tänker ni kring valet av trä på brädan (om alls)?
*jag köpte en liten A-4 i ett stycke olivträ
Bambu har väl bra antibakteriella egenskaper. Vet inte hur elakt det är mot kniven, men det bör väl gå bra.
 
Topp