• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Köksknivar

Bambu har väl bra antibakteriella egenskaper. Vet inte hur elakt det är mot kniven, men det bör väl gå bra.
Det jag hört är, att det om det ligger, är väldigt hårt och sliter egg. Tyvärr det samma om det är stående, då limmet ofta är hårdare än bambun (och även bambu kan innehålla sand). Men jag har ingen egen erfarenhet av bambu. Mitt vanliga block är ändträ i Ask

helt rätt att teak sliter på knivseggen men är å andra sidan bra på att inte behöva oljas.
Generellt innehåller bambubrädor stora mängder lim (små bitar) vilket också sliter på eggarna då limmet är hårt. (2a på bollen)

jag använder lönn och päron

helt rätt att teak sliter på knivseggen men är å andra sidan bra på att inte behöva oljas.
Generellt innehåller bambubrädor stora mängder lim (små bitar) vilket också sliter på eggarna då limmet är hårt. (2a på bollen)

jag använder lönn och päron
Päron låter kul :) Jag har precis förkastat ett litet projekt med att göra skalor till en fällkniv i päronträ. Så in i helvete hårt att jobba med. Testade att slipa för hand med nästan inget resultat. Gick över till Dremel som omedelbart brände trät. Men gör någon annan jobbet är det ju väldigt vackert i sin enkelhet :)

Päron låter kul :) Jag har precis förkastat ett litet projekt med att göra skalor till en fällkniv i päronträ. Så in i helvete hårt att jobba med. Testade att slipa för hand med nästan inget resultat. Gick över till Dremel som omedelbart brände trät. Men gör någon annan jobbet är det ju väldigt vackert i sin enkelhet :)
Jag gör inget avancerat utan bara edgegrain...

Nja, svärfar brukar skicka iväg plankor till en kompis som gör... De är på landet så till helgen kan jag knäppa några bilder
Men jag kan se hur mitt förra inlägg kan misstolkas. Sorry för att missleda er

Nja, svärfar brukar skicka iväg plankor till en kompis som gör... De är på landet så till helgen kan jag knäppa några bilder
Men jag kan se hur mitt förra inlägg kan misstolkas. Sorry för att missleda er
Nemas problemas. När jag tänkte en vända till antar jag det var underhåll du syftade på...

Jag var nyss och köpte en ny mindre skärbräda. När jag botaniserade bland skärbrädorna så såg jag ett par med ändträ i Teak. Eftersom jag under "coronaperioden" jobbat med en knivslöjdare har jag inte kunnat undgå viss information om trä. Han förklarade att många av de riktigt hårda Regnskogs och Afrikanska träslagen innehåller väldigt fina sandkorn. Speciellt Teak sliter tydligen hårt på verktyg just av den anledningen. Många är dessutom ohälsosamma att slipa utan munskydd då man kan få diverse lungproblem. Att en skärbräda i Teak ifrån Skagerak blir utsedd till "bäst i test" på flera ställen känns därför lite märkligt? Teak är ju traditionellt inte så vanligt i köket utöver skålar och serveringsbestick. Hur tänker ni kring valet av trä på brädan (om alls)?
*jag köpte en liten A-4 i ett stycke olivträ
Den där typen av djupkunskaper om träegenskaper hittar du nästan uteslutande hos snickare och proffs, att någon som genomför produkt-tester skulle ta med det i beräkningen är nog fantastiskt osannolikt. Dessutom är tyvärr den där typen av djupfakta, typ det du tar up om teak, allt som ofta kraftigt omdebatterade vilket inte gör det lättare. Frågar du tre olika "experter" får du tre helt olika svar. Typexemplet är ju bambu som A: påpekas är ett hårt material, alltså olämpligt, men då sägs B: "Ah, men de är ju ofta ändträ och ändträ vet man ju blir mjukare och skonsammare då man skär ner i fibrerna och ej mot dem" varpå nån påpekar att C: det är så många små bambubitar som limmats att man de facto i lika hög grad skär mot massvis hårda, icke skonsamma limfogar som emot bambu-ändrä vilket ju inte är en hit. Livet är aldrig enkelt. (men bambu är ett kasst brädmaterial i alla avseende utom pris, det är min personliga erfarenhet)

Edit: Såg att det fanns en halv sida med diskussion som jag missade. Oops.

Den där typen av djupkunskaper om träegenskaper hittar du nästan uteslutande hos snickare och proffs, att någon som genomför produkt-tester skulle ta med det i beräkningen är nog fantastiskt osannolikt. Dessutom är tyvärr den där typen av djupfakta, typ det du tar up om teak, allt som ofta kraftigt omdebatterade vilket inte gör det lättare. Frågar du tre olika "experter" får du tre helt olika svar. Typexemplet är ju bambu som A: påpekas är ett hårt material, alltså olämpligt, men då sägs B: "Ah, men de är ju ofta ändträ och ändträ vet man ju blir mjukare och skonsammare då man skär ner i fibrerna och ej mot dem" varpå nån påpekar att C: det är så många små bambubitar som limmats att man de facto i lika hög grad skär mot massvis hårda, icke skonsamma limfogar som emot bambu-ändrä vilket ju inte är en hit. Livet är aldrig enkelt. (men bambu är ett kasst brädmaterial i alla avseende utom pris, det är min personliga erfarenhet)

Edit: Såg att det fanns en halv sida med diskussion som jag missade. Oops.
Helt sant, råkar man dessutom gilla att spara på värdelöstvetande blir man ofta konfunderad över hur olika skolor ställs mot varandra. Men det är ju lite av poängen med att få information ifrån flera källor, man kan välja den som stryker en medhårs :p

Skulle köpa en stekpanna idag och knallade förbi knivskåpet....
Miyabi 6000MCT 130mm liten och smidig.
Trevlig att hålla i

769FE3F7-81C5-42DA-A9F7-8E7EF92EDF11.jpeg

Helt sant, råkar man dessutom gilla att spara på värdelöstvetande blir man ofta konfunderad över hur olika skolor ställs mot varandra. Men det är ju lite av poängen med att få information ifrån flera källor, man kan välja den som stryker en medhårs :p
Under min utbildning till möbelsnickare, så sades det att teak sliter på skärande verktyg pga höga halter av kalciumkarbonat. Vidare sades det att det är ohälsosamma hartser som man inte vill få i sig vid bearbetning, då de ger astmatiska besvär och enligt vissa innehåller cancerogena ämnen. Det sistnämnda har jag ej läst/hört om från andra källor. Klart är i alla fall att jag reagerar om jag jobbar med teak utan halvmask och med ordentligt utsug. Jag har ändträbrädor i ek, ask och päron. Bambu har jag inte provat men i någon tabell jag läste så ska det vara upp till 30 ggr hårdare än ek vilket känns lite väl hårt mot eggen. Det var mina två cent!

Under min utbildning till möbelsnickare, så sades det att teak sliter på skärande verktyg pga höga halter av kalciumkarbonat. Vidare sades det att det är ohälsosamma hartser som man inte vill få i sig vid bearbetning, då de ger astmatiska besvär och enligt vissa innehåller cancerogena ämnen. Det sistnämnda har jag ej läst/hört om från andra källor. Klart är i alla fall att jag reagerar om jag jobbar med teak utan halvmask och med ordentligt utsug. Jag har ändträbrädor i ek, ask och päron. Bambu har jag inte provat men i någon tabell jag läste så ska det vara upp till 30 ggr hårdare än ek vilket känns lite väl hårt mot eggen. Det var mina två cent!
Så då kan man konstatera att valfri bröstpanel i furu från valfri 80-tals pimpad kåk är att föredra som skärbräda?

Senast ändrad:
Jag är ingen knivkonnässör men jag tänkte dela med mig av några tankar om denna.
3D7BEC91-FB75-49AF-BF03-89478965EC75.jpeg

Jag tycker att den är lite pinsam... grabbig formgivning, grabbigt märke... men den ligger bra i handen och funkar att använda, men...

... ibland hamna i detta läge.
A17AA719-282B-4C36-AE64-F26AA9630009.jpeg

Då ligger eggen mot underlaget, hade den inte varit vass just där så är det en bra ide.

Och...
534F9095-0739-419E-86BC-16C7799B0A3B.jpeg

... ibland ligger den där med eggen uppåt, hur fan kan man designa något så dumt?

Jag är ingen knivkonnässör men jag tänkte dela med mig av några tankar om denna.

Jag tycker att den är lite pinsam... grabbig formgivning, grabbigt märke... men den ligger bra i handen och funkar att använda, men...

Då ligger eggen mot underlaget, hade den inte varit vass just där så är det en bra ide.

Och...

... ibland ligger den där med eggen uppåt, hur fan kan man designa något så dumt?
Jag har en laxkniv från Porsche.
jag gillar inte handtaget på knivarna, men då laxkniven är vinklad 90deg då den används så är det godkänt.
Tyckte flexen var perfekt.

Som vanlig kniv så har jag svårt att komma överens om utformningen av själva handtaget.

Och...

Sluta misshandla kniven?

Kanske lite, men frågan kvarstår. Varför skulle man placera den så som du föreslår här ovan? Sedan är det ju en designkniv med allt det innebär.
Kniven hamnar oavsiktligt i det farliga läget ibland om man bara lägger den ifrån sig.
Det skulle kunna vara en usp som förklarar den speciella formen att kniven lägger sig med eggen nedåt så att den är ofarlig, men icke... Misslyckad design mao.
Sen är väll 80% av allt i den här tråde ”designknivar”....;)

God kväll,

Vad skulle ni säga om dessa som säljs billigt, får man väl ändå säga, på tradera?

som med allt annat får man väl vad man betalar för, men lockas lite av denna ’råa’ design som annars brukar komma med knivar i betydligt högre prisklasser.

21A0A349-9C00-4B5E-AC21-57130E585D77.jpeg

F04A7F80-36E9-4320-B713-521EBB8B0EFE.jpeg

3863FA05-8F5A-42B2-82C5-E83AA66C94DE.jpeg

@RobinW @MaBr
Jag tog hem 3 Dao Vua (ordern daterad 2019-08-31 så saker kan ha ändrats, Cleaver, allkniv 155 och kock 240) och skickade tillbaka alla tre till cleancut.
Anledningen var att geometrin på eggarna var väldigt konstig och hade krävts mer arbete än vad jag tycker är acceptabelt för en ny kniv (slipar med vattenstenar och gör avverkning med Shapton glas 220/ Shapton pro 320/Pink brick 400).

Det enda jag vill påpeka är att jag tror geometrin varierar på dem och att du skall räkna med att ett visst (rätt stort) mått av eget arbete kommer krävas för att få ut deras potential. Cleavern tex fastnade väldigt i horisontella löksnitt.
Jag upplevde också att eggarna tappade skärpa fortare än väntat. Gjorde äppelmos och efter 30 äpplen så var eggen helt slut.
Handtagen var fina däremot.

Hade kontakt med Jerker på Cleancut som var väldigt tillmötesgående så ingen skugga över Cleancuts kundhantering

Bifogat en bild på pettyns profil

1615298688401.png

Kanske fråga i köksknivstråden också?

Som @RobinW skriver så får man vara medveten om att de kan kräva en del jobb. Nu tycker jag att det är skitkul att slipa så för min del gör det inget. Min Gyoto hade en rätt skev profil där ena sidan var nästan en millimeter högre än den andra så den fick jag profilera om.

Cleavern köpte jag efter att Cleancut hade ändrat sin strategi och sålde dem som oslipade till ett lägre pris. Den behövde lite kärlek på sekundäreggen men profilen var bra. Cleavern är utan tvekan min mest använda kniv, älskar att arbeta med den för det är perfekt tyngd i den och det tunna bladet är kanon.

Jag har däremot inte upplevt att den tappar skärpan fort, låter som att @RobinW fått ett ex som inte varit rätt härdat. 🤔 Har ändå haft min kockkniv i 18 månader och inte gjort annat än att köra den på strigel ibland och skärpa den på 3000-sten en gång vad jag minns.
Tack för svar! Ett visst mått av eget arbete är i så fall inräknat i kalkylen, bara kul. Men tror dessvärre inte mina skills/tid räcker till att profilera om. Måste väl ta ett bra tag att avverka så pass mycket material på vattensten. Och få till att bra slutresultat. Har iofs tillgång till tormek men det kräver ju oxå en del, att få ett gott slutresultat. Tycker annars idén med återvunnet stål är ganska rolig.

Hmmm. Men om man köper till cleancuts sliptjänst, som av vad jag förstår kostar en hundring, borde man väl ändå få en kniv med rätt profiler? Har svårt att tro att de skulle skulle köra en finslipning på en asymmetrisk egg och sen skicka iväg till kund med gott samvete....?

Står och väger mellan gyoton från DV och en från Shiro kamo. Tror vi diskuterat den i köksknivstråden tidigare @RobinW . Kommer eventuellt att komplettera med en riktigt affordable kinesisk cleever till grönsaker med. Och ja, inlägget passar bättre i köksknivstråden men eftersom DV tagits upp här men inte där så... eller vänta, jag postar detta inlägg i köksknivstråden istället.

De jag fick var extra slipade av cleancut (shapton+natursten) och där hade de inte rört profilen utan bara själva eggen.
Jag håller med om att de kanske inte skulle tycka att profilen är rätt, men den är så från smeden och då ändrar man den inte.

som referens så finns det en lång tråd på ett annat forum där en återförsäljare kasumipolerade en kniv och sålde. Smeden verkar ha blivit så sur att han inte längre levererar till honom.

Och att använda återvunnet stål i all ära. Tror dao vua använder bladfjädrar från lastbilar (klassiska knivstål är fjädrar, filar och sågblad).
Jag har rest några månader i Vietnam och jag är rädd att det cirkulerar endel annat än mercedes original som kan landa i knivarna.
Det skulle kunna (som sas tidigare) kunnat vara en anledning till mina eggproblem

De jag fick var extra slipade av cleancut (shapton+natursten) och där hade de inte rört profilen utan bara själva eggen.
Jag håller med om att de kanske inte skulle tycka att profilen är rätt, men den är så från smeden och då ändrar man den inte.

som referens så finns det en lång tråd på ett annat forum där en återförsäljare kasumipolerade en kniv och sålde. Smeden verkar ha blivit så sur att han inte längre levererar till honom.
Ok! Tack för input.

Nån som har tips på
1. Knivlist
2. Metod att fästa listen på kakel utan att borra
1. Knivlist från Global ska ha en stark genomgående magnet som gör att du kan fästa knivarna där du vill och inte endast på ”magnet-punkter” . Jag ska själv inhandla en sådan nu i veckorna.

2. Starkt lim eller stark dubbelhäftande tejp som man kan hänga stora speglar i bör funka. Säkerställ att du köper denna som är avsedd för antingen vanlig vägg eller kakel. Felköp kan bli förödande 😄

Tillbaka
Topp