Jag uppskattar att du vill dela med dig! En bra kniv är en lisa för själen och gör matlagningen roligare. Själv har jag nog hittat hem för stunden och behöver inte fler knivar. Snarare funderar jag på att sälja en av dem... men ... inga beslut än. För stunden har jag två knivlister, en med finknivarna som bara betrodda får använda, och en med "beaters" som alla får använda och som jag tar till när man riskerar gå i nåt fruset eller hårt...
De fina är alltså hårdare härdade och har ofta en skarpare vinkel i slipningen så de är helt enkelt vassare men lite skörare. I en avokadokärna, ett frusen kyckling eller i en hård skärbräda med en oförsiktig kock och de riskerar lättare skador. Därav beaters.
Först finknivarna:
Från vänster:
1. En Sujihiki, dvs en "slicer" från smeden / märket Shiro Kami. Just den här modellen verkar inte säljas mer, men många fler finns hos den utmärkta butiken CleanCut
https://www.cleancut.se/butik/knivserier/shiro-kamo-6-serier ... det är denna jag använder lite för lite och funderar på om den ska få en ny husse. ... Tunn, fin, lätt, enbart kolstål. Mycket lätt att få rakbladsvass!
2. Dalman-kniven jag nämnde tidigare. Det var en av hans tidigare som först gick som passaround i ett knivforum innan Dalman själv tog den åter och gav den lite kärlek innan den såldes. Rostfritt stål. Tunn, lätt, skarp, s-grind.
3. Watanabe-kniven jag nämde tidigare. En Gyuto på 210mm i "blå pappers stål" (Aogami) ur hans
Professional-linje. LIte mer åt "workhorse"-hållet, dvs lite tjockare. Perfekt att hack-hack-hacka lök, morötter, potatis och sånt. Även lagren kring kärnan är kolstål på denna så det blir fantastisk patina.
4. En budgetkniv från Japan, en 180mm Gyuto med rostfria sidor men enkelt kolstål i kärnan vilken gör den sprättlätt att slipa rakbladsvass. Detta är min "fin-beater". Den heter Kanetsune KC-332 och kostade för fem år bara ett par hundringar ... köpte för att öva slipning, fortsatte använda för vardagsändamål.
5. En allkniv, "petty", från Martell Knives i 160mm längd i stålet CPM154 och med ett lite roligare handtag. Dave Martell är liksom Robin Dalman en enstaka person som gör knivar för hand, helt på beställning. Eller gjorde då, just nu verkar webbsidan ligga nere:
https://martellknives.com/
Och så fulknivarna. Jag menar beaters:
Från vänster: 3 st IKEA knivar ur serioebn 365+. Utmärkta vardagsknivar även om jag har tunnat ut främst kockkniven lite bakom eggen för att få den lite vassare i känslan. Ganska lika Global i både ergonomi och slipkänsla. Tror de är jämförbara med Global även hur fler aspekter, bortsett från priset då.
Sen en skalkniv från Morakniv. Det hala träskaftet ger inte den bästa ergonomin men den är ju lite skoj att se på.
... och med lite slipstenar ibland och lite striglig eller bryne oftare har jag skärpa när jag behöver den.