• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Köksknivar

1. Knivlist från Global ska ha en stark genomgående magnet som gör att du kan fästa knivarna där du vill och inte endast på ”magnet-punkter” . Jag ska själv inhandla en sådan nu i veckorna.

2. Starkt lim eller stark dubbelhäftande tejp som man kan hänga stora speglar i bör funka. Säkerställ att du köper denna som är avsedd för antingen vanlig vägg eller kakel. Felköp kan bli förödande 😄
@atco jag köpte knivlist härifrån https://www.benchcrafted.com/ efter tips i denna tråd. Supernöjd! Landade väl på ca 800 inkl moms etc. Tog lite tid i tullen bara...

Edit: den har också en lång genomgående magnet såsom @kevinklocksnack nämner ovan.

Om man inte orkar gräva igenom alla sidor, har någon lust att sammanfatta vad som är bästa allroundknivarna (märke/serie alltså) i prisklass runt Global? Har varit Nöjd med Global men vore kul med något som inte alla andra har och jag får någon känsla av att Global inte är bäst value for money i sitt prissegment.

1. Knivlist från Global ska ha en stark genomgående magnet som gör att du kan fästa knivarna där du vill och inte endast på ”magnet-punkter” . Jag ska själv inhandla en sådan nu i veckorna.

2. Starkt lim eller stark dubbelhäftande tejp som man kan hänga stora speglar i bör funka. Säkerställ att du köper denna som är avsedd för antingen vanlig vägg eller kakel. Felköp kan bli förödande 😄
Testat med stark dubbelhäftande, funkar inte. Släpper efter en tid. Tror dessvärre att du får borra/skruva. Det är inte så farligt som det låter att borra i kakel, köp rätt borr bara och ta det försiktigt, sätt om möjligt åtminstone en skruv i en fog om du vill minska antal borrhål i kakel

Testat med stark dubbelhäftande, funkar inte. Släpper efter en tid. Tror dessvärre att du får borra/skruva. Det är inte så farligt som det låter att borra i kakel, köp rätt borr bara och ta det försiktigt, sätt om möjligt åtminstone en skruv i en fog om du vill minska antal borrhål i kakel

Har haft två knivlister i två olika boenden som varit uppsatta med dubbelhäftande, har fungerat utmärkt. Den ena vet jag höll i sex år, den andra flyttade jag från efter två.

Testa med monteringstejp/monteringsremsa från Tesa, finns att köpa på Clas Ohlsson eller dylikt. Men som @Bramserud säger är borra såklart det mest stabila, både direkt och över tid.

Har haft två knivlister i två olika boenden som varit uppsatta med dubbelhäftande, har fungerat utmärkt. Den ena vet jag höll i sex år, den andra flyttade jag från efter två.
Intressant! Var det Global? den jag monterade satt liksom inte direkt emot den metallplatta man monterade mot väggen. så det fanns en ständig dragningskraft ut från väggen pga det. t

Missade att torka av kniven efter en stressig matlagning😅 men fasen vad jag gillar den här kniven!
3CC19ABC-2FE9-4631-A983-5616BA6A580B.jpeg

Funderar på att fixa en yaxell super gou ypsilon, några synpunkter? Förslag på andra knivar i samma prisklass?

Det var en rejält fin kniv till ett rejält pris. :)

Vad är viktigt för dig? Utseendet? Stålet? Geometrin? Är du en sådan som slipar själv?

Om du kan hantera en slipsten (eller har nån nära som kan) och vågar dig på en egg av kolstål så skulle jag tipsa om Toyama-knivarna från den danska butiken JNS:

Jag har faktiskt inte provat den själv, men jag har fattat att de är mycket lika knivarna från Watanabe eftersom Sinshi Watanabe var lärling hos gubben Toyama. Och jag har då en gyuto från Watanabe som är den kanske bästa kniven jag har. Lite kraftigare profil "i genomskärning" vilket gör den lite mer till en "workhorse" perfekt för att t.ex. hacka rotsaker och sånt. Kolstålet slits lite fortare än pulverstålet i den du tittade på sägs det, men det är ju underbart trevligt att slipa till rakbladsskärpa.

JNS har ju nu en av sina reor där det är lite billigare mot att grejorna inte skickas förrän början av januari när han är åter från ledigheten.

Samma rekommendation gäller självklart även att köpa direkt från herr Watanabe om man vill, speciellt om man vill göra nån form av specialbeställning. Han svarar bra på mail på engelska. Dock kommer ju moms och annat till då. Men även det innebär oftast kolstål, minst i eggen eller som i min kniv i hela bladet. Lite mer skötsel, lite mer patina av matens kemiska påverkan på bladet, men lite trevligare att slipa.

OK, det lilla jag provat med pulverstål av den typ som är i Yaxell-kniven så är det lika trevligt att slipa som kolstål. Båda sorterna känns mycket trevligare än "vanligt rostfritt" som i t.ex. IKEA eller Global.

En svårköpt men bra tillverkare är svenska Dalman Knives. https://dalmanknives.bigcartel.com/products ... problemet är att de är för populära så man får bevaka honom på sociala medier och sen köpa inom sekunder efter att han lägger ut nya saker. Åtminstone var det så när jag köpte. Jag hade tur och fick tag på en av hans tidiga tunna knivar med en lite speciell geometri som gör att de känns riktigt tunna utan att gurkskivor och sånt fastnar ändå. Dålig rekommendation eftersom man inte kan köpa dem enkelt. Lite som vissa klockor? :D

Det var en rejält fin kniv till ett rejält pris. :)

Vad är viktigt för dig? Utseendet? Stålet? Geometrin? Är du en sådan som slipar själv?

Om du kan hantera en slipsten (eller har nån nära som kan) och vågar dig på en egg av kolstål så skulle jag tipsa om Toyama-knivarna från den danska butiken JNS:

Jag har faktiskt inte provat den själv, men jag har fattat att de är mycket lika knivarna från Watanabe eftersom Sinshi Watanabe var lärling hos gubben Toyama. Och jag har då en gyuto från Watanabe som är den kanske bästa kniven jag har. Lite kraftigare profil "i genomskärning" vilket gör den lite mer till en "workhorse" perfekt för att t.ex. hacka rotsaker och sånt. Kolstålet slits lite fortare än pulverstålet i den du tittade på sägs det, men det är ju underbart trevligt att slipa till rakbladsskärpa.

JNS har ju nu en av sina reor där det är lite billigare mot att grejorna inte skickas förrän början av januari när han är åter från ledigheten.

Samma rekommendation gäller självklart även att köpa direkt från herr Watanabe om man vill, speciellt om man vill göra nån form av specialbeställning. Han svarar bra på mail på engelska. Dock kommer ju moms och annat till då. Men även det innebär oftast kolstål, minst i eggen eller som i min kniv i hela bladet. Lite mer skötsel, lite mer patina av matens kemiska påverkan på bladet, men lite trevligare att slipa.

OK, det lilla jag provat med pulverstål av den typ som är i Yaxell-kniven så är det lika trevligt att slipa som kolstål. Båda sorterna känns mycket trevligare än "vanligt rostfritt" som i t.ex. IKEA eller Global.

En svårköpt men bra tillverkare är svenska Dalman Knives. https://dalmanknives.bigcartel.com/products ... problemet är att de är för populära så man får bevaka honom på sociala medier och sen köpa inom sekunder efter att han lägger ut nya saker. Åtminstone var det så när jag köpte. Jag hade tur och fick tag på en av hans tidiga tunna knivar med en lite speciell geometri som gör att de känns riktigt tunna utan att gurkskivor och sånt fastnar ändå. Dålig rekommendation eftersom man inte kan köpa dem enkelt. Lite som vissa klockor? :D
Allt är viktigt , ska vara ganska allround och ska se fin ut.
Jämfört med de som du skickade så tycker jag att ypsilon kniven ser betydligt finare ut.
Har inte större erfarenhet av slipsten.
Men denna kniv behövs inte slipas lika mycket som en kolstål? Då denna är pulverstål som jag förstår det.

Varför är den där svenska kniven så dyr? Mycket hype?

0531738F-31AF-45AB-B362-14144D5E9607.jpeg

Jämfört med de som du skickade så tycker jag att ypsilon kniven ser betydligt finare ut.
Men denna kniv behövs inte slipas lika mycket som en kolstål? Då denna är pulverstål som jag förstår det.

Varför är den där svenska kniven så dyr? Mycket hype?

Ja, de jag pekade på ser ju mer rustika och handgjorda ut, den du tittar på är lite mer produktiferad och damaskus-stål i kappan. Båda är fina, lite olika stilar. Om det är det du vill ha så är det ju det du ska ha. Jag har inte direkt några bättre tips i samma stil som din.

Alla knivar behöver slipas ibland, snabbare om man misshandlar dem. Pulverstål håller ofta längre sägs det. Själv tycker jag att det är skoj att slipa men jag är kanske lite störd. Så länge du inte skickar till knivbrev blir nog allt bra. En fin kniv förtjänar en bra slipning. :)

Dalmans knivar är helt enkelt väldigt välgjorda och min och många andra av dem har en lite speciell profil som blir tunnare på mitten av bladet. Om du kollar recensionen här och scrollar till slutet så ser du ett stycke märkt "cross-sectional geometry" som förklarar det hela rätt bra.

Citat ur recensionen:

This is a beautiful knife that goes through food like a light saber. It is the lightest gyuto I have that is also thinner above the edge and at the tip than any other gyuto I know. With its relatively wide spine, it is still quite sturdy and its pronounced S-grind makes food stick less than on (convex) laser knives.

Denna profil gör att saker som annars gärna fastnar lite på bladet (t.ex. tunna gurkskivor) lossnar lättare. Det hjälper också till att göra kniven otroligt tunn och lätt så den är lätt att hantera trots att min är ganska lång. Men hans knivar görs ju lite olika så man får kolla varje individ om man tror man gillar det.

Jag har nog ett 15-tal Dalman knivar totalt och hans ”S-grind” är typ så bra det kan bli för en lite högre kockkniv.
Anledningen till priset är givetvis en del efterfrågan men också att du får en handgjord kniv tillverkad av en person snarare än en fabrikstillverkad kniv.
Yaxellen är säkert bra om det är den typen av kniv du säker men för mig blir det lite att jämföra äpplen å päron.

Roligt att det finns fler som uppskattar Robins arbete här på forumet

Jag har nog ett 15-tal Dalman knivar totalt och hans ”S-grind” är typ så bra det kan bli för en lite högre kockkniv.
Anledningen till priset är givetvis en del efterfrågan men också att du får en handgjord kniv tillverkad av en person snarare än en fabrikstillverkad kniv.
Yaxellen är säkert bra om det är den typen av kniv du säker men för mig blir det lite att jämföra äpplen å päron.

Det där är faktiskt helt orimligt. Minst tre av de där knivarna borde bo på min knivlist istället.

Minst.

:)

Det där är faktiskt helt orimligt. Minst tre av de där knivarna borde bo på min knivlist istället.

Minst.

:)
Det har sina fördelar att ha jobbat med honom och hans profiler sedan innan han blev knivmakare
Vid tillfälle skall jag skicka tillbaka en av de första han gjorde för att visa hur långt han kommit…

men vill du testa ett gäng olika så kan du få låna…. Men jag säljer inte knivar

Har du lust att lägga upp en bild eller 10 på din eller dina favoriter, S-grinden förslagsvis?

jävlar , används alla knivar? Prydnad?
Använder alla men cirkulerar dem.
Så i kökslådan ligger typ 8-10 och när jag tröttnat så plockar jag upp något som känns roligare

tycker lite att prydnadsknivar är att ”förnedra” dem lite. En kniv är ett verktyg och som sådant skall det användas.
Ungarna har tex frikort på att använda vilken kniv de vill och så…

Att skänka är inte att sälja? ... Äsch då. :(
Men det fick mig att tänka på hur många dalman som passerat hemma;
Ex-frun har sina 3 favoriter
Ex-svågern har fått 2
Ex-flickvännen har sina tre favoriter
Ex-flickvännens pappa har fått 3

det blir ett gäng
🙄

Är det förresten någon som vill testa något speciellt så skicka ett pm så kan vi se. En bra goodguy-tråd räcker gott som referens för min del.

Är det förresten någon som vill testa något speciellt så skicka ett pm så kan vi se. En bra goodguy-tråd räcker gott som referens för min del.

Jag uppskattar att du vill dela med dig! En bra kniv är en lisa för själen och gör matlagningen roligare. Själv har jag nog hittat hem för stunden och behöver inte fler knivar. Snarare funderar jag på att sälja en av dem... men ... inga beslut än. För stunden har jag två knivlister, en med finknivarna som bara betrodda får använda, och en med "beaters" som alla får använda och som jag tar till när man riskerar gå i nåt fruset eller hårt...

De fina är alltså hårdare härdade och har ofta en skarpare vinkel i slipningen så de är helt enkelt vassare men lite skörare. I en avokadokärna, ett frusen kyckling eller i en hård skärbräda med en oförsiktig kock och de riskerar lättare skador. Därav beaters.

Först finknivarna:

DSC_0452.JPG

Från vänster:

1. En Sujihiki, dvs en "slicer" från smeden / märket Shiro Kami. Just den här modellen verkar inte säljas mer, men många fler finns hos den utmärkta butiken CleanCut https://www.cleancut.se/butik/knivserier/shiro-kamo-6-serier ... det är denna jag använder lite för lite och funderar på om den ska få en ny husse. ... Tunn, fin, lätt, enbart kolstål. Mycket lätt att få rakbladsvass!

2. Dalman-kniven jag nämnde tidigare. Det var en av hans tidigare som först gick som passaround i ett knivforum innan Dalman själv tog den åter och gav den lite kärlek innan den såldes. Rostfritt stål. Tunn, lätt, skarp, s-grind.

3. Watanabe-kniven jag nämde tidigare. En Gyuto på 210mm i "blå pappers stål" (Aogami) ur hans Professional-linje. LIte mer åt "workhorse"-hållet, dvs lite tjockare. Perfekt att hack-hack-hacka lök, morötter, potatis och sånt. Även lagren kring kärnan är kolstål på denna så det blir fantastisk patina.

4. En budgetkniv från Japan, en 180mm Gyuto med rostfria sidor men enkelt kolstål i kärnan vilken gör den sprättlätt att slipa rakbladsvass. Detta är min "fin-beater". Den heter Kanetsune KC-332 och kostade för fem år bara ett par hundringar ... köpte för att öva slipning, fortsatte använda för vardagsändamål.

5. En allkniv, "petty", från Martell Knives i 160mm längd i stålet CPM154 och med ett lite roligare handtag. Dave Martell är liksom Robin Dalman en enstaka person som gör knivar för hand, helt på beställning. Eller gjorde då, just nu verkar webbsidan ligga nere: https://martellknives.com/

Och så fulknivarna. Jag menar beaters:

DSC_0453.JPG

Från vänster: 3 st IKEA knivar ur serien 365+. Utmärkta vardagsknivar även om jag har tunnat ut främst kockkniven lite bakom eggen för att få den lite vassare i känslan. Ganska lika Global i både ergonomi och slipkänsla. Tror de är jämförbara med Global även hur fler aspekter, bortsett från priset då.

Sen en skalkniv från Morakniv. Det hala träskaftet ger inte den bästa ergonomin men den är ju lite skoj att se på.

... och med lite slipstenar ibland och lite striglig eller bryne oftare har jag skärpa när jag behöver den. :)

Senast ändrad:
Jag uppskattar att du vill dela med dig! En bra kniv är en lisa för själen och gör matlagningen roligare. Själv har jag nog hittat hem för stunden och behöver inte fler knivar. Snarare funderar jag på att sälja en av dem... men ... inga beslut än. För stunden har jag två knivlister, en med finknivarna som bara betrodda får använda, och en med "beaters" som alla får använda och som jag tar till när man riskerar gå i nåt fruset eller hårt...

De fina är alltså hårdare härdade och har ofta en skarpare vinkel i slipningen så de är helt enkelt vassare men lite skörare. I en avokadokärna, ett frusen kyckling eller i en hård skärbräda med en oförsiktig kock och de riskerar lättare skador. Därav beaters.

Först finknivarna:

DSC_0452.JPG

Från vänster:

1. En Sujihiki, dvs en "slicer" från smeden / märket Shiro Kami. Just den här modellen verkar inte säljas mer, men många fler finns hos den utmärkta butiken CleanCut https://www.cleancut.se/butik/knivserier/shiro-kamo-6-serier ... det är denna jag använder lite för lite och funderar på om den ska få en ny husse. ... Tunn, fin, lätt, enbart kolstål. Mycket lätt att få rakbladsvass!

2. Dalman-kniven jag nämnde tidigare. Det var en av hans tidigare som först gick som passaround i ett knivforum innan Dalman själv tog den åter och gav den lite kärlek innan den såldes. Rostfritt stål. Tunn, lätt, skarp, s-grind.

3. Watanabe-kniven jag nämde tidigare. En Gyuto på 210mm i "blå pappers stål" (Aogami) ur hans Professional-linje. LIte mer åt "workhorse"-hållet, dvs lite tjockare. Perfekt att hack-hack-hacka lök, morötter, potatis och sånt. Även lagren kring kärnan är kolstål på denna så det blir fantastisk patina.

4. En budgetkniv från Japan, en 180mm Gyuto med rostfria sidor men enkelt kolstål i kärnan vilken gör den sprättlätt att slipa rakbladsvass. Detta är min "fin-beater". Den heter Kanetsune KC-332 och kostade för fem år bara ett par hundringar ... köpte för att öva slipning, fortsatte använda för vardagsändamål.

5. En allkniv, "petty", från Martell Knives i 160mm längd i stålet CPM154 och med ett lite roligare handtag. Dave Martell är liksom Robin Dalman en enstaka person som gör knivar för hand, helt på beställning. Eller gjorde då, just nu verkar webbsidan ligga nere: https://martellknives.com/

Och så fulknivarna. Jag menar beaters:

DSC_0453.JPG

Från vänster: 3 st IKEA knivar ur serioebn 365+. Utmärkta vardagsknivar även om jag har tunnat ut främst kockkniven lite bakom eggen för att få den lite vassare i känslan. Ganska lika Global i både ergonomi och slipkänsla. Tror de är jämförbara med Global även hur fler aspekter, bortsett från priset då.

Sen en skalkniv från Morakniv. Det hala träskaftet ger inte den bästa ergonomin men den är ju lite skoj att se på.

... och med lite slipstenar ibland och lite striglig eller bryne oftare har jag skärpa när jag behöver den. :)
Kuriosa, Dave bodde typ en timme från mig när jag var i usa. Trots det lyckades vi aldrig träffas. Han har koll på sina knivar men lite kantig i humöret. Sista jag hörde var att han höll på att flytta. Men han har också både hälso och ekonomiska problem...

Roliga knivar du har förresten! Vilken funderar du på att sälja? Det känns inte som om någon är dubblett så att säga. Möjligen behöver du en längre slicer?

Kuriosa, Dave bodde typ en timme från mig när jag var i usa. Trots det lyckades vi aldrig träffas. Han har koll på sina knivar men lite kantig i humöret. Sista jag hörde var att han höll på att flytta. Men han har också både hälso och ekonomiska problem...

Roliga knivar du har förresten!

Tack!

Jo, Dave verkar lite ... lite ... inte alltid så kundtillvänjd. Under den tid jag väntade på min kniv var det många irriterade inlägg på internationella forum om folk som inte fick det de betalat för, men jag fick det jag ville ha på utlovad tid. Att kombinera ensamföretagande med att inte alltid må så bra är nog inte så lätt.

Kniven är dock skitbra. :)

Kundtillvänjd är inte det första som poppar upp i huvudet om Dave...

Gott att dnu fick det du beställt i tid iaf

Nu när jag minns det så var det vid en dålig tid för Dave. Han lade ut knivar till "förbeställning" där jag betalade vid beställningen men skulle få den ett antal månader senare. Han behövde helt enkelt få in cash. Jag högg på erbjudandet och det gick bra. Jag har faktiskt funderat på om jag nån gång ska köpa en större kniv av honom som är i samma stil som allkniven. Men... jag behöver inte fler knivar. Precis som jag inte behöver fler klockor.

Men jag kanske villhöver fler knivar och klockor? :)

Våra snack här fick mig att titta lite på vad CleanCut säljer just nu. För ditt kockknivsintresse kanske serien Arashi-serien från Shiro Kamo kan vara något?

kamo_SG2_miljo1.jpg

Precis som den du tittade på så är det damaskusstål i kappan på bladet, och kärnan är av höghärdat SG2-stål. Handtaget är lite mer klassiskt japanskt, dvs enklare. Det går dock att byta om man verkligen vill - ibland har CleanCut och andra firmor sålt lösa handtag i fina träslag ibland även om jag inte ser nån i webbshoppen just nu. Frågan är dock om du ska titta på handtaget eller hålla i det? ;)

Jag tittade vidare lite och de här Shiro Kamo-knivarna jag pekar på är med mycket tunna blad. Yaxell-kniven verkar vara lite tjockare upp mot ryggen och recensioner jag sett på nätet tycker att de som är vana vid lite mer klassiska europeiska köksknivar tycker att Yaxell-knivarna är underbara medans de som gillar det handgjorda japanska stuket tycker att geometrin inte alltid är den bästa. Vana, tycke och smak alltså. Kolla här t.ex:

Sen ska man väl tänka på två saker här:

Först - dessa japanska knivar med tunna och hårda blad är känsliga, speciellt för att slås i hårda saker och att vridas eller vickas i sidled. Det gör att den klassiska franska stilen av hackande där man låter knivens framkant ligga mot skärbrädan och vrida ned bakändan av kniven mot skärbrädan inte är rätt, snarare bör man hacka med hela bladet mot skärbrädan. Sök lite på "chopping with japanese knife" på Youtube och du skall finna. Det är också värt att tänka på att ha en bra och skonsam skärbräda. Helst ingen hård plast eftersom det sliter hårdare på kniven, nåt fint i trä, gärna ändträ är vad som ofta rekommendas. Själv köpte jag min skärbräda från Asbjörns Bildhuggeri ( https://www.asbjornsbildhuggeri.se/cutboards.php ) men det finns många som säljer fina brädor.

Sen - hur man håller kniven spelar roll. Yaxell-kniven du pekade på har ett ganska tungt handtag och passar den lite mer europeiska knivstilen där man håller om handtaget som om det vore en hammare eller en tennisracket. De japanska knivarna har ofta ett mycket lättare handtag och känns framtunga om man håller så. De är gjorda för att man ska hålla lite längre fram för att få rätt balans. Så här:

knifeblogright2_1_grande.jpg

(från denna sida: https://knifewear.com/blogs/articles/knife-skills-how-to-use-your-japanese-kitchen-knife-like-a-pro )

Gillar man inte det så är nog Yaxellen bättre än Shiro Kamon. Finns inget rätt och fel här. Vana, tycke och smak än en gång.

Fanken, jag måste nog gå och hacka nåt snart. :)

Tillbaka
Topp