• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köksknivar

Jag funderar på att komplettera med en nu Sten då jag känner att stegen mellan de jag har nu är för stor. Tror jag. Det jag har nu är två st dubbelsidiga stenar; en Minosharp 220/1000 och en 3000/8000, där 3000-stenen slits oerhört snabbt.
Vad borde jag ha?
 

Karl-Alfred

Omega
2-Faktor
Cool! Tycker det låter rätt bra med lite tjockare rygg som smalnar av. Är det rundade/fasade kanter på ryggen?
På bägge är det rejält tjock rygg in mot handtaget. Finns ju värre såklart, typ en deba eller så men de har ju annat syfte. Men bägge mina knivar har tjock rygg med lätt fasade kanter.

Sen får man ju tänka på att de är handsmidda, så alla är inte exakt lika. När jag provade ut dem så var det lite olika tyngd, längd etc.

Det bästa är att ta sig till cleancut och känna vilken som ligger bäst i handen, om man har möjlighet dvs :)
 

ErikGBG

Audemars
BCD2B4E8-C3D6-46F7-BC34-A6F5D445D3DB.jpeg
Dagens goda gärning
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Jag funderar på att komplettera med en nu Sten då jag känner att stegen mellan de jag har nu är för stor. Tror jag. Det jag har nu är två st dubbelsidiga stenar; en Minosharp 220/1000 och en 3000/8000, där 3000-stenen slits oerhört snabbt.
Vad borde jag ha?
Tycker det är mkt snack om grit hit och dit. 1000 grit duger gott som kökskniv och det är inte alltid som det blir bättre vara för att eggen är jämnare, ibland kan det vara bra med lite "bett" i eggen också.
Jag kör Shapton glass 1000 och går sen direkt på 6000 och det är inga problem, kan inte säga att jag saknar en 4000 sten men allt är relativt. Är man inte nöjd vid 1000 kan man avsluta på 4000, 6000 är nog egentligen överkurs. Visst det finns de så går tre fyra gånger längre än 6000 också men det är nog mest för att "man kan".
Vet inte hur minosharp är men shapton glass är förhållandevis hårda stenar och 6000 känns knappt som den gör nytta men det gör den ju så klart.

Vet inte vad det är för sten men jiggen ser ju vettig ut och till ett överkomligt pris.
 
Senast ändrad:

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Kör för övrigt Victorinox Wood-serie och är mkt nöjd med dem. Det finns ju även ett fibrox-handtag men det känns bedrövligt plastigt och billigt!
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Kör för övrigt Victorinox Wood-serie och är mkt nöjd med dem. Det finns ju även ett fibrox-handtag men det känns bedrövligt plastigt och billigt!
Jag gillar fibroxhandtaget bättre.
Skönare i handen och bättre grepp tycker jag, men det gör ju inga under för utseendet direkt...
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Jag gillar fibroxhandtaget bättre.
Skönare i handen och bättre grepp tycker jag, men det gör ju inga under för utseendet direkt...
Det hade vart nice om det vart med gummiliknande. Fördelen är väl att det ska vara antibakteriellt. Trähandtaget är ju finare men luktar lite suspekt i början.
Ska man vara ärlig så vinner väl inte någon av knivarna några designtävlingar men dom gör ju jobbet och är prisvärda. Köpte en 15cm kockkniv i måndags och levererades till dörren med Budbee dagen efter för under 400kr, helt ok😃
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Det hade vart nice om det vart med gummiliknande. Fördelen är väl att det ska vara antibakteriellt. Trähandtaget är ju finare men luktar lite suspekt i början.
Ska man vara ärlig så vinner väl inte någon av knivarna några designtävlingar men dom gör ju jobbet och är prisvärda. Köpte en 15cm kockkniv i måndags och levererades till dörren med Budbee dagen efter för under 400kr, helt ok😃
Ja, jag har haft mina i nästan 20 år som jag nämnt tidigare.
8 drag på skärpestål av diamant och de är sylvassa men lite sågtandade. Ett par till på keramiken och de är som nya.
Lättheten att skärpa dem tillsammans med priset är nog vad som gör dem så populära bland kockar.
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Ja, jag har haft mina i nästan 20 år som jag nämnt tidigare.
8 drag på skärpestål av diamant och de är sylvassa men lite sågtandade. Ett par till på keramiken och de är som nya.
Lättheten att skärpa dem tillsammans med priset är nog vad som gör dem så populära bland kockar.
Tycker inte att dom blir slitna nämnvärt snabbt heller. Bra skit helt enkelt😃
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Ett tips är att slipa från baksidan så försvinner inte texten...
Kom på det efter typ tre drag.
Var ju inte så svårt detta!

Fiskarskniven som fick bli försökskanin blev långt vassare än när den inhandlades, och inga bekymmer att gå från 1500 till 5000. Tyckte feedbacken när den inte polerade fler ojämnheter var relativt tydlig på fina stenen med.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Ikea har en längre variant nu, typ 55cm. Matt-tape eller häftkuddar?
Det är ju egentligen tre saker att tänka på:

Ytan ska hålla, dvs om det är målat eller tapetserat så gäller det ju att ytan sitter kvar i väggen.

Ytan ska vara ren. Rengör gärna med isopropanol för att få bort all tänkbar fett.

Köp en tejp av hög kvalitet. 3M som @MrJazze tipsade om eller Tesa är två märken jag kan rekommendera.

När du tejpar upp den så tryck ordentligt i iaf en minut så tejpen verkligen hittar in i materialen och låt den sedan vara ifred ett dygn.
Med rätt tejp och grund kan du hänga upp knivar, cykeln och frugans symaskin i den magnetlisten.
 

atco

Omega
Det är ju egentligen tre saker att tänka på:

Ytan ska hålla, dvs om det är målat eller tapetserat så gäller det ju att ytan sitter kvar i väggen.

Ytan ska vara ren. Rengör gärna med isopropanol för att få bort all tänkbar fett.

Köp en tejp av hög kvalitet. 3M som @MrJazze tipsade om eller Tesa är två märken jag kan rekommendera.

När du tejpar upp den så tryck ordentligt i iaf en minut så tejpen verkligen hittar in i materialen och låt den sedan vara ifred ett dygn.
Med rätt tejp och grund kan du hänga upp knivar, cykeln och frugans symaskin i den magnetlisten.
Tack för tipsen! Kommer fästas på kakel.
Lite tveksam till Ikeas produkter dock. Nån som testat? Tillräckligt starka magneter?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tack för tipsen! Kommer fästas på kakel.
Lite tveksam till Ikeas produkter dock. Nån som testat? Tillräckligt starka magneter?
Inget fel på deras knivlist, enkel borstad stål och bra pris. Har haft både färgad och träklädd innan. Helt ren är mest hygienisk och går lätt att borsta upp igen efter några år
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Vadå, skulle man inte kunna hänga upp en knivlist med dubbelhäftande?
Av döma av svaren ovan så ska det finnas produkter man kan göra det säkert med och är man kunnig och gör det rätt så kanske det stämmer. Jag har bara hört avskräckande anekdoter om motsatsen (från folk som velat köpa knivblock och i något fall ny list) som fått mig permanent avtänd på idén. Notabelt också att du inte hittar någon tillverkare på marknaden vad jag vet som säljer en list avsedd för montage på det sättet trots att den absolut dominerande orsaken att folk avstår att köpa lister är att de kräver skruvmontage. (näst vanligaste orsaken att man inte har en passande yta för list)
 

hedbrg

Panerai
Om nu inte tejpen skulle hålla så är väl knappast det en katastrof heller? Så ömtåliga är knappast knivarna att dom skulle haverera av att trilla en-två decimeter
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Vill minnas att Ikeas lister hade så starka magneter att man kan sätta ett tunt läder/trä på utsidan och ändå ha tillräckligt med grepp.

om man har hyfsat slätt underlag, väl rengjort och tänker på P i Pressure sensitive adhesive så skall det absolut inte vara någon fara med tejp. Man tejpar flygplan, bilar och jag har själv lyckats ta loss en kakelplatta från väggen med dubbelsidig tejp
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Om nu inte tejpen skulle hålla så är väl knappast det en katastrof heller? Så ömtåliga är knappast knivarna att dom skulle haverera av att trilla en-två decimeter
Nej såklart inte om man inte har nån riktigt hårt härdad japan och har oturen att den går med spetsen eller eggen först i något oturligt.

Men sätt en dold kamera på en knivlist där en eller flera knivar trillar när folk tar loss eller sätter dit dem och se hur folk reagerar typ 8 ggr av10. Intellektuellt skulle man utgå från att vi drar tillbaka handen och hoppar undan.
Det är inte vad som händer. :)

Om man kan och vill skruva sin list så är dessa fenomenala btw.

 
Senast ändrad:

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Nej såklart inte om man inte har nån riktigt hårt härdad japan och har oturen att den går med spetsen eller eggen först i något oturligt.

Men sätt en dold kamera på en knivlist där en eller flera knivar trillar när folk tar loss eller sätter dit dem och se hur folk reagerar typ 8 ggr av10. Intellektuellt skulle man utgå från att vi drar tillbaka handen och hoppar undan.
Det är inte vad som händer. :)

Om man kan och vill skruva sin list så är dessa fenomenala btw.

Det är ju inte rymdfärder vi pratar om. Om man nu är så orolig för tejp köp sättlim då.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Nej såklart inte om man inte har nån riktigt hårt härdad japan och har oturen att den går med spetsen eller eggen först i något oturligt.

Men sätt en dold kamera på en knivlist där en eller flera knivar trillar när folk tar loss eller sätter dit dem och se hur folk reagerar typ 8 ggr av10. Intellektuellt skulle man utgå från att vi drar tillbaka handen och hoppar undan.
Det är inte vad som händer. :)

Om man kan och vill skruva sin list så är dessa fenomenala btw.

Och att tillägga är väl att risken för att man sabbar sin bänkskiva föreligger om den lossnar, och att den troligen lossnar när man drar loss en kniv och då riskerar få resten i famnen.
 
Topp