• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köksknivar

Inte direkt.
Kuro-uchi är traditionellt glödskalet som blir kvar efter smidesprocessen men alltsom oftast nuförtiden är det ”Gun-blue”, en oxiderande färg som man smörjer på. Skall skydda bladet från rost och se coolt ut. Döljer också imperfektioner i ytan som syns med polerade bladsidor. Kan ev hjälpa med
att få det man skär att släppa från kniven, det som på engelska kallas food release.
Praktiskt bruk? Ingen stor.
Det handlar mest om estetik.
Tack för input. Ungefär så gick mina tankar. Misstänker att releasen är försumbar. Lite fundersam på d-format skaft. Låter kanske inte super enligt mig. Har du, eller någon annan för den delen, provat nåt sådant?
 
Tack för input. Ungefär så gick mina tankar. Misstänker att releasen är försumbar. Lite fundersam på d-format skaft. Låter kanske inte super enligt mig. Har du, eller någon annan för den delen, provat nåt sådant?
Absolut.
Jag är vänsterhänt så väljer normalt symmetriska handtag men D-handtag funkar utmärkt
 
Jag ska börja med att säga att jag inte är någon expert och det finns säkert andra åsikter, men mina Victorinox är närmare 20 år gamla och jag har lämnat in dem en gång på slipning under dessa år, då klingan till slut blev för tjock för hemmaslipning.
Mina tankar, rätta mig gärna:
Till dessa har jag använt ett ovalt grovt diamantbryne och ett keramiskt skärpestål.
Viktiga är att inte låta eggen bli slö, för då börjar du pressa den sidledes och "rulla" den upp längs ena eller andra sidan, vilket kräver mer arbete och tar bort mer material.
Skärp kniven ofta på ett fint keramiskt bryne för att räta upp den.
Efter ett antal upprätningar kräver den dock att få en ny egg, och där har jag använt diamantbrynet. Den äter rätt mycket material och jag vill gärna slippa använda den på finknivarna.
Alternativen som jag ser det när man kommer till den punkten är då att lämna in dem på ett välrenomerat sliperi, eller köpa slipstenar och lära sig den konsten.
Jag planerar att köpa en sten på 1000 grit och en på runt 3000 grit för detta.
Tips på bra/prisvärda stenar mottages vänligen.
Tycker dessa är oslagbart okomplicerade för de som bara vill ha en suveränt fungerande sten att slipa på, effektivt och utan krångel. Om man vill göra slipningen till en zen-religiös upplevelse där man blir ett med stenen eggen & naturen, uppnår ett högre medvetande och gör knivslipning till en livsstil så finns det sexigare och dyrare japanska alternativ.
 
Tycker dessa är oslagbart okomplicerade för de som bara vill ha en suveränt fungerande sten att slipa på, effektivt och utan krångel. Om man vill göra slipningen till en zen-religiös upplevelse där man blir ett med stenen eggen & naturen, uppnår ett högre medvetande och gör knivslipning till en livsstil så finns det sexigare och dyrare japanska alternativ.
Jag skulle valt en shapton PRO 2000 ist för 1000 glass. Mer sten att göra av med och jag upplever både feedback som bättre och avverkningen som likvärdig med PRO 1000 iaf
 
Jag skulle valt en shapton PRO 2000 ist för 1000 glass. Mer sten att göra av med och jag upplever både feedback som bättre och avverkningen som likvärdig med PRO 1000 iaf
Jag har lutat åt Shapton Glas som @essGunnar tipsade om, men om du säger att du tycker det är ungefär samma avverkning på 2000 kör jag på en sån.
Kan köpa nån billigare grovsten om jag skulle behöva ordentlig eggfix framöver. Det är ju de finare som lämnar resultat och kräver precision.

Ska nog inte knyta nått karateband runt huvudet och buga inför kniven, stenen och solen innan slipning, så Shapton är nog mer än väl fin för mig. :hilarious:
 
Jag har lutat åt Shapton Glas som @essGunnar tipsade om, men om du säger att du tycker det är ungefär samma avverkning på 2000 kör jag på en sån.
Kan köpa nån billigare grovsten om jag skulle behöva ordentlig eggfix framöver. Det är ju de finare som lämnar resultat och kräver precision.

Ska nog inte knyta nått karateband runt huvudet och buga inför kniven, stenen och solen innan slipning, så Shapton är nog mer än väl fin för mig. :hilarious:
Jag har kört både PRO och glass i alla år men kompletterat med annat, men egentligen är det bara shapton jag inte skulle vilja vara utan. Naturstenar och finishers på 10000+ är roligt men inte nödvändigt
 
Jag har kört både PRO och glass i alla år men kompletterat med annat, men egentligen är det bara shapton jag inte skulle vilja vara utan. Naturstenar och finishers på 10000+ är roligt men inte nödvändigt
Nä, det känns som mest för att. Även med otroligt hårda blad så är du ändå nere på vad ett på 3000 skulle åstadkommit efter första löken...
 
Vill varna för satake,
Satake cutlery från Japan är inte samma som satake i Sverige. Satake Sverige är sällan smidda i Japan, och ofta gjorda i Kina.
Sett tex satake kuro serie på stora köksmässor, 10$ st från tillverkaren
Vad exakt är det du varnar för? Är det att det finns Satake av olika kvalité, eller är det att Kuro-serien inte är tillverkade i Japan utan i Kina?
 
Jag har kört både PRO och glass i alla år men kompletterat med annat, men egentligen är det bara shapton jag inte skulle vilja vara utan. Naturstenar och finishers på 10000+ är roligt men inte nödvändigt
Kollade på Clean Cut och de har bara pro i 1500 och det blir bra, men nästa steg i pro blir 5000. Är det för stort hopp, eller tror du det kommer funka fint eller borde jag köra en glass på 4000 istället?
Finns kanske andra bra återförsäljare?
 
Mest så att Satake är ett svenskt private brand som gör produkter där man adderar lite faux japantina för att ta ut lite extra pengar för ibland ganska medelmåttiga produkter. Ganska lite bang for buck alltså. Lite Santa Maria Tex Mex, smakar rätt ok men man betalar lite extra och så vidare genuint Mexikanskt är det egentligen inte.
 
Kollade på Clean Cut och de har bara pro i 1500 och det blir bra, men nästa steg i pro blir 5000. Är det för stort hopp, eller tror du det kommer funka fint eller borde jag köra en glass på 4000 istället?
Finns kanske andra bra återförsäljare?
Jag köpte mina på nakaya för många år sedan, vet inte om de säljer längre.
Vet att det fanns rätt rejält att spara på att handla utomlands (Japan) sist jag kollade.
5000 PRO är en bra grit som jag använder efter 2000, men den (5000) är bedrövlig i feedback, känns som att slipa på glas. Blir bra finish dock, nära spegel trots rätt bra avverkning. 1500 har jag aldrig testat.

Tumregeln är att man kan dubbla grit i varje steg. Detta är ju dock inte lag. Jag kör 1000 efter 320 och 5000 efter 2000 och har inte dött ännu.
Kanske kolla om cleancut kan ta in 2000? De brukar vara flexibla och kundorienterade.
 
Vad exakt är det du varnar för? Är det att det finns Satake av olika kvalité, eller är det att Kuro-serien inte är tillverkade i Japan utan i Kina?
Att dom marknadsförs som japansk premium produkt under ett japanskt varumärke (satake cutlery) men har inget med det att göra.
Jag tycker att man ska veta vad man köper, jag själv hade blivit väldigt besviken om jag gått och handlat en kniv i tro om att det var ett japanskt hantverk men istället köper en massproducerad produkt från typ Indonesien.
Och till ett ockerpris dessutom
 
Jag köpte mina på nakaya för många år sedan, vet inte om de säljer längre.
Vet att det fanns rätt rejält att spara på att handla utomlands (Japan) sist jag kollade.
5000 PRO är en bra grit som jag använder efter 2000, men den (5000) är bedrövlig i feedback, känns som att slipa på glas. Blir bra finish dock, nära spegel trots rätt bra avverkning. 1500 har jag aldrig testat.

Tumregeln är att man kan dubbla grit i varje steg. Detta är ju dock inte lag. Jag kör 1000 efter 320 och 5000 efter 2000 och har inte dött ännu.
Kanske kolla om cleancut kan ta in 2000? De brukar vara flexibla och kundorienterade.
Det fick bli 1500 och 5000 från CC.
Kan unna mig något grövre och något mitt emellan framöver.

Tack för vägledning!
 
Att dom marknadsförs som japansk premium produkt under ett japanskt varumärke (satake cutlery) men har inget med det att göra.
Jag tycker att man ska veta vad man köper, jag själv hade blivit väldigt besviken om jag gått och handlat en kniv i tro om att det var ett japanskt hantverk men istället köper en massproducerad produkt från typ Indonesien.
Och till ett ockerpris dessutom
Så det är satake-sverige du varnar för? Eller är det Kuro-serien?
 
Vad säger ni om deras egna produkter?

Om man gillar den klassiska gammaldags tyska knivtypen och vill ha något som tåler lite slit och släng men som inte erbjuder nån super-skärpa så är det där ett jäkligt prisvärt set. Jämfört med IKEA-knivar t.ex.
 
Fortsätter på temat frågesport - köksknivar.

Vilken är den bästa grönsakskniven med skarp spets, kärna eller helt i kolstål och oktagonskaft under 2 k?

1609628932733.jpeg

Har inte provat kniven i fråga men finner den typen av form på bladet väldigt användbar till grönsaker. Alltifrån att finhacka lök och vitlök till att skära större grönt samt skopa upp hacket.
 
Fortsätter på temat frågesport - köksknivar.

Vilken är den bästa grönsakskniven med skarp spets, kärna eller helt i kolstål och oktagonskaft under 2 k?

1609628932733.jpeg

Har inte provat kniven i fråga men finner den typen av form på bladet väldigt användbar till grönsaker. Alltifrån att finhacka lök och vitlök till att skära större grönt samt skopa upp hacket.

Kashiman i ditt inlägg är grym, har den stora kockkniven, tar egg lätt och blir sylvass. Kolla in Hinoura också, ruggigt bra knivar - kör själv med en santoku som är läskigt bra.
 
Tillbaka
Topp