• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Köksknivar

Nu när jag minns det så var det vid en dålig tid för Dave. Han lade ut knivar till "förbeställning" där jag betalade vid beställningen men skulle få den ett antal månader senare. Han behövde helt enkelt få in cash. Jag högg på erbjudandet och det gick bra. Jag har faktiskt funderat på om jag nån gång ska köpa en större kniv av honom som är i samma stil som allkniven. Men... jag behöver inte fler knivar. Precis som jag inte behöver fler klockor.

Men jag kanske villhöver fler knivar och klockor

Cyklar, klockor och knivar. Lagom antal är alltid n+1

Minns, det var ett par år sedan nu...
Tyvärr är det få som får ihop ekonomin med att tillverka knivar. Oftast för att de gör för mycket custom i förhållande till priset antar jag. De flesta som är långlivade gör ett antal modeller som de har mallar till och gör i batch. Sedan kan de utveckla fler modeller efter hand

Lite Dalmans.
Jag har också en jaktkniv, en slöjdkniv, en skedkniv, någon kiridashi och några som inte är officiella, men håll till godo! Och ett gäng smörknivar i masurbjörk…

på första bilden är de 4 översta S-grinds. Den nedre är en Birgersson/Dalman kollab. Den är konvex men skall nog tillbaka till Robin för omprofilering. Efter att vi pratat om kollaben och dess tillkortakommanden så köptes honyakin ovanför den.

på andra bilden är båda cleaversarna S-grind. Den med rosa handtag är tunn och det är Robins dotter som valt handtag. Den tejpade är lite grövre. Båda honyaki.

Babynaifun (2a bilden 2a från toppen) designade vi (eller, jag specade grovt och Robin fixade resten) i våras och jag tog 3 (2 är bortgivna) men de har gjorts iaf en batch med dem efter dessa.

Nädå, inte skulle väl jag ha ett problem? 😜
211C7D53-40A6-4C68-B52B-CDAA762EDF0F.jpeg
AEF5EFFB-250A-4E5C-A83E-E607E83FA352.jpeg

Och inspirerad av någons uttalande om att Misono swedish steel var roligare än Yaxell så fick dessa 2 ta plats i lådan för första gången på länge.

Båda var ”vanliga” handtag från början men jag gillar wa så de blev konverterade med handtag från den nu bortgångne Stefan ”Handlemeister” Keller.

Båda är från gamla tiden då drakarna graverades ”på riktigt ” istället för att lasergraveras som de gör nu.

image.jpg
image.jpg

Och inspirerad av någons uttalande om att Misono swedish steel var roligare än Yaxell så fick dessa 2 ta plats i lådan för första gången på länge.

Båda var ”vanliga” handtag från början men jag gillar wa så de blev konverterade med handtag från den nu bortgångne Stefan ”Handlemeister” Keller.

Båda är från gamla tiden då drakarna graverades ”på riktigt ” istället för att lasergraveras som de gör nu.

image.jpg
image.jpg

Nu blev jag lite avis igen. Jag har haft en guyto och en petty av Misono Dragon men dum som jag var sålde jag dem. Funderar på om jag inte behöver en guyto av den sorten igen. Minns dem som otroligt trevliga att slipa.

Hallå där, jag behöver ju inte fler knivar. Villhöver möjligen. :)

Min erfarenhet av Moritakas KU är att du kan plana slipfaserna om det stör dig att de är ojämna. Deras härdning på blå stål är grymma. De tar en löjligt bra egg
Det är bakade rödbetor & potatis på menyn idag, det var som att skiva nyvispad grädde :) Jag gillar att den är så pass tunn över ryggen, man har väldigt bra koll på vart eggen landar

Jag behöver en kniv till lika mycket som jag behöver en klocka till... men men.. Har du nån erfarenhet av Teruyasu Fujiwara?
Inte supermycket men jag har 2 stycken 240 gyutos, en maboroshi och en nashiji.
Mina är nog drygt 15 år gamla och vad jag förstår har deras kvalitetskontroll gått lite väl mycket mot wabi-sabi nuförtiden.
Härdningen på mina är grym men kanske lite mer workhorse i tvärsnittet än vad jag föredrar egentligen.

Inte supermycket men jag har 2 stycken 240 gyutos, en maboroshi och en nashiji.
Mina är nog drygt 15 år gamla och vad jag förstår har deras kvalitetskontroll gått lite väl mycket mot wabi-sabi nuförtiden.
Härdningen på mina är grym men kanske lite mer workhorse i tvärsnittet än vad jag föredrar egentligen.

Jo, för tre fyra år sen sades det att direktköp från TF var lite av ett lotteri men att köpa från butiker som själva sorterat lite var säkrare. Men jag har hört bra saker om härdningen. :)

Hej! Nån som har tips på knivslipning i Stockholm? Det är två arbetshästar från victorinox samt en Kashima RS60 Nakiri som ska slipas. Hört att Knivbrev bör undvikas.

Hej! Nån som har tips på knivslipning i Stockholm? Det är två arbetshästar från victorinox samt en Kashima RS60 Nakiri som ska slipas. Hört att Knivbrev bör undvikas.
Prövar slipkliniken på Kungsholmen (Thrildsplan) och va nöjd. Snabba och trevliga på alla sätt

En slipfråga
Tormek…
En T-1:A eller T-2:a

Blir det stört vasst eller bara ok.

Just de modellerna har jag inte provat men jag lånade precis en Tormek T-4 från en kompis och testade. På vanliga köksknivar (IKEA etc) så blir det tokbra med standardstenen. Jag har inte provat mina dyra japanska knivar på manicken, bara enklare "vanliga" knivar. Sen finns ju en japansten med finare korn om man vill.

Det man kan notera med T-4-modellen är att det ju smutsar ned lite kring där man är och det är lätt att skvimpa vatten när man vänder maskinen. Passar kanske bäst i en verkstad. Kanske är modellerna du tittat på (T-1 och T-2) lite mer gjorda för att platsa i ett kök?

Sen var jag dum och kollade priser och ser att Clas Ohlson har rea på just T-4-modellen idag och i morgon. Dumma mej, jag borde ju inte lägga mer pengar nu.

Just de modellerna har jag inte provat men jag lånade precis en Tormek T-4 från en kompis och testade. På vanliga köksknivar (IKEA etc) så blir det tokbra med standardstenen. Jag har inte provat mina dyra japanska knivar på manicken, bara enklare "vanliga" knivar. Sen finns ju en japansten med finare korn om man vill.

Det man kan notera med T-4-modellen är att det ju smutsar ned lite kring där man är och det är lätt att skvimpa vatten när man vänder maskinen. Passar kanske bäst i en verkstad. Kanske är modellerna du tittat på (T-1 och T-2) lite mer gjorda för att platsa i ett kök?

Sen var jag dum och kollade priser och ser att Clas Ohlson har rea på just T-4-modellen idag och i morgon. Dumma mej, jag borde ju inte lägga mer pengar nu.
Classe har haft ”rea” ett bra tag.
Sedan tillkommer ju en japansten per automatik och en del jiggar.
Jag hade gärna sett för mig att T1:an hade finare Sten som tillval och gärna att man kunde köra kinayxa med den.
Det går ju att köra kinayxa på frihand iofs, så det är inte hela världen.
En ultrafin sten till T1:an och en beställning blir gjord.

Jag hade gärna sett för mig att T1:an hade finare Sten som tillval och gärna att man kunde köra kinayxa med den.

Jo, jag tror jag låter bli just nu. Jag har nog med vanliga platta stenar för frihandsbruk och jag kan säkert låna den här av polaren fler gånger när det behövs.

Kinayxa... jag hade en sån en gång. En tunn platta kolstål med ett enkelt handtag. Den var ju sprättlätt att få TOKVASS och när man fick in tekniken hackade den nästan av sig själv... men jag var korkad och sålde den. Har en kopia av en kinayxa från Wusthof i vanligt rostfritt stål också och den är helt OK efter lite uttunning bakom eggen. Jag använder den sällan men jag antar den ger för lite pengar för att hålla på med försäljningsannonser och tocket så den får nog hänga på listen ett tag till. :)

Har jag missuppfattat att man kan ändra "korn" på slipstenen med en lös sten som förs mot den? Alltså att stenen har exempelvis 220grit i grunden, men när man lägger mot extrastenen så fyller den delvis i hålen och ger 1000grit (siffrorna är tagna ur luften, men det är själva principen jag menar).

Har jag missuppfattat att man kan ändra "korn" på slipstenen med en lös sten som förs mot den? Alltså att stenen har exempelvis 400grit i grunden, men när man lägger mot extrastenen så fyller den delvis i hålen och ger 1000grit (siffrorna är tagna ur luften, men det är själva principen jag menar).

Ja, stenen jag provade till T-4:an kan växlas mellan 1000 grit som "standard" och sen ruffas upp till 250 grit som håller ett tag och sen får man ruffa upp den igen. I alla fall som jag fattade Tormeks utbildningsfilm på tuben. :)

Den nämnda japanstenen har 4000 grit och kan inte ändras.

Ja, stenen jag provade till T-4:an kan växlas mellan 1000 grit som "standard" och sen ruffas upp till 250 grit som håller ett tag och sen får man ruffa upp den igen. I alla fall som jag fattade Tormeks utbildningsfilm på tuben. :)

Den nämnda japanstenen har 4000 grit och kan inte ändras.
passar 4000 stenen till fler maskiner eller bara de större? Jag tycker annars den T-1 kitchen dom visar ser riktigt trevlig ut :) (och den lär inte behöva finare sten)

passar 4000 stenen till fler maskiner eller bara de större? Jag tycker annars den T-1 kitchen dom visar ser riktigt trevlig ut :) (och den lär inte behöva finare sten)

Vad jag kan se finns "japanstenen" i två modeller, 250mm (för T-8 och liknande) och 200mm (för T-4 och liknande).

T-1 och T-2 verkar inte ha utbytbara stenar alls utan en diamantsten som tillsammans med ett kompositbaserat bryne (istället för läder som hos de större / äldre maskinerna) ska lösa hela uppgiften. Men jag har aldrig tittat närmare på T-1 och T-2.

Jo, jag tror jag låter bli just nu. Jag har nog med vanliga platta stenar för frihandsbruk och jag kan säkert låna den här av polaren fler gånger när det behövs.

Kinayxa... jag hade en sån en gång. En tunn platta kolstål med ett enkelt handtag. Den var ju sprättlätt att få TOKVASS och när man fick in tekniken hackade den nästan av sig själv... men jag var korkad och sålde den. Har en kopia av en kinayxa från Wusthof i vanligt rostfritt stål också och den är helt OK efter lite uttunning bakom eggen. Jag använder den sällan men jag antar den ger för lite pengar för att hålla på med försäljningsannonser och tocket så den får nog hänga på listen ett tag till. :)
I slutändan är det ju svårt/i princip omöjligt att hitta roligare kniv än denna så länge man åtminstone har en 1000 grit sten och basic slipkunnande (Och det är inte svårt).
s-l1600.jpg

Edit: Det var egentligen kolstålsvarianten jag menade men stainless är kanske helt ok också, jag har dock inte testat.

En 1200 Sten hade varit fint. En ännu finare ännu bättre. Sedan kan man växla Sten efter behov.
Men ja, som knivslip är T-1 säkert riktigt bra och smidig. Går ju att bryna, så det är nörderi med fina stenar, skulle jag tro.

Så sant.
Vi får be Tormek fixa en 3000 sten åtminstone.
Vad är det du ska slipa med den? Jag har just nu en Mino Sharp för snabbslipning av köksknivar tillsammans med ett keramik bryne och en uppsättning stenar (800/1000+3000/5000) som jag använder när jag inte tycker Mino Sharp räcker. Sedan har jag en Sharpmaker till fällknivar, slidknivar och saxar. Tycker det fyller mina behov ganska bra. Syftet med en Tormek T-1 Kitchen skulle ju vara för att ersätta både Mino Sharp och stenarna. Att slipa ytterligare efter en Tormek känns väl lite överdrivet, då kan man ju lika gärna bara köra stenar tänker jag...

Tillbaka
Topp