Våtslipning är som sagt en annan teknik. Om du exempelvis testar att ta ett 600grit våtslippapper och en droppe diskmedel och putsar på bladet, så får du först väldigt tydliga repor. Men vartefter pappret nöts och mättas med stål-spån blir det mindre och mindre repor. Man kan alltså säga att man får en högre grit ju längre man slipar. Kanske kan
@RobinW förklara bättre?
Först en "disclaimer"; jag är inte någon slipexpert. Har aldrig använt en tormek. Men jag har slipat 20 år på natur och syntetiska stenar. Våtpapper används främst för polering av bladsidor och renovering av gamla rostiga knivar för min del.
En kommentar angående grits också. Det är inte samma skala för olika saker. Japanska stenar (JIS) skiljer från grit, micron och annat.
https://www.fine-tools.com/G10019.html . Således kan man inte (exakt) jämföra ytan från olika slipmedia.
Hursomhelst.
Alla slipmedel bryts ner. Jag har slitit ut diamantplattor (antar i en kombination att diamanterna lossnat och slitits mjuka)...
Men jag tror att igensättning ger större effekt i de flesta fall. Och varför skulle det inte ske av en kombination av avverkad metall, slipmedel och bindemedel? Så jag tror
@BarbaBaba har helt rätt angående våtpappren.
Bland våtstenar så är det väl känt att endel "glazear" (de blir helt enkelt slätare än de skall vara) och måste ruggas upp/avverkas för att slipa effektivt igen (oftare på grövre stenar). Torra slipsätt borde också sätta igen även om jag tänker att det sker i mindre grad/långsammare eftersom det klibbar mindre. Men mekaniken borde vara samma oavsett om det är torrt eller vått?
Våtslippapper sätter ju igen vad man än slipar, våtslipar botten på båten så sätter färgrester igen pappret tex.
Men genrellt tycker jag att behovet som
@ante_77 uttrycker känns lite konstigt. För mig håller en egg på en bra kniv i veckor av normal hemmamatlagning utan att behöva något nämnvärt arbete (jag har tom slängt mina brynstavar). För mig skulle en kort livslängd antingen betyda att stålet är dålig i kniven eller att man har råegg kvar. Jag är visserligen lite av en minimalist (i endel avseenden), men jag skulle inte kunna tänka mig att ha en T-1 framme i köket. Men smaken är som baken. Jag tycker en enkel strigel borde kunna fylla behovet mellan slipningarna.
600 grit för mig (i alla skalor) är alldeles för grovt för en kökskniv. Jag underhållsslipar på JIS 2000, följt av 5000 och sedan 3 microns diamant på filtstrigel. Men detta valet beror ju givetvis på om man vill ha en "taggig" eller "hal" egg.
Angående torrslipning, var försiktig med värmeutveckling. Eggen är tunn och det blir fort varmt. Härdning är känsligt. Så håll fingrarna nära eggen för att märka om det blir varmt.
Lång rant och jag vet inte om jag svarat på frågan egentligen...
.