Om man ska köpa en kniv som man kan ha till det mesta, typ kockkniv, som ska ersätta min gamla trotjänare Global G2 20cm. Behöver vara runt 20cm, kan vara något större men skall vara en bra all-round.
Vad köper jag då för max 2000 pix?
Ping
@blackcoffee &
@RobinW
Tja... mycket är ju tycke och smak. Likaså hur man tänker kring ergonomi, vässning och kolstål och sånt... men jag skulle börja titta på CleanCut och se vad man gillar.
Kashima är deras husmärke, har uppfattat dem som prisvärda men inte provat nån.
Takamura är ofta rekommenderade i den mer budgetvänliga klassen men 21cm-varianterna var det dåligt med i lager där nu. Bland de med japanskt handtag så finns det grejor från
Shiro Kamo och
Akifusa som ryms i budgeten. De tre senaste märkena jag nämnde har jag ofta sett nämnas i positiva ordalag på internationella forum. Shiro Kamo har jag ägt flera av. Tunna, fina knivar.
Av andra märken är det två som sticker ut för mig inom din budet hos Cleancuts sortiment. Det ena är
Muneishi som jag tycker verkar mycket prisvärda och snygga på en gång: Men jag har inte provat den.
https://www.cleancut.se/butik/knivmodeller/kockknivar/kiritsuke_ao2-4159-4230-detail
Det andra är ett märke jag har provat, och det är
Munetoshi Sanjo. Det är motsatsen till snyggt, det är grovt, kantigt och rustikt. Däremot har det sin egen charm i det rustika. Säljs av både CleanCut och JNS:
Munetoshi Sanjo - Handgjorda kolstålsknivar från Japan.
www.cleancut.se
www.japanesenaturalstones.com
(De två butikerna har lite olika varianter).
Sen på andra håll snackas det mycket gott om JNS och deras (semi-) rostfria varianter av husmärket Kaeru. Prisvärd, och inte det allra ömtåligaste, sägs det. Men inget jag heller fått chansen att prova.
Selected Japanese natural sharpening stones Toishi, Handmade by Best Blade smiths Japanese Knives, Razors and Tools
www.japanesenaturalstones.com
(sen blir man ju lite ledsen när man jämför växelkursen från DKK till SEK men men...)
Dao Vua som du länkar till skulle jag vara lite försiktig med, har sett exempel på forum på sådana som varit lite väl sneda och vinda när folk försöker vässa dem. Men du kan ju be Cleancut ta fram ett riktigt bra exemplar om du vill vara lite tryggare. Eller gå upp till ett japanskt märke.
Ett tips till är att titta in i Facebook-gruppen "Vi som nördat ned oss i kockknivar" där många modeller jämförs. Där finns en frekvent postare vid namn Johan Graaf som de senaste veckorna ägnat sig en del åt att titta närmare på billigare knivar från Cleancut:
Melde dich bei Facebook an, um dich mit deinen Freunden, deiner Familie und Personen, die du kennst, zu verbinden und Inhalte zu teilen.
www.facebook.com
Edit: Kanske får du leta reda på herr Graafs egen facebooksida eller den för hans sliperi för att hitta det jag söker. Jag är inget bra på facebook.
Avslutar med en närbild på en Munetoshi och dess kanjiskrift. Det är den 165mm "mini gyuto" som JNS kallar för "Petty":
(damascus-kniven bakom är inte från Munetoshi
)