• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Köksknivar

Hamnade i tråden av en slump, vilket väckte ett gammal intresse eller snarare oviljan att jobba med dåliga redskap i köket.
Spontan som jag är resulterade det i denna allkniv från cleancut.
20220106_114917.jpg

Den är väldigt potent tycker jag.
När det kommer till slipning tycker jag att tormek t1, känns som en mycket bra "genväg", för en amatör som jag.
Har tidigare skickat iväg mina knivar för slipning men även om resultatet initialt varit helt ok, så har livslängden på skärpan varit kort.
Tror att livet blir ljusare med en Tormek t1, men priset avskräcker lite. Men är som sagt spontan av mig, så finns den bara på lager så är risken stor att den hamnar i min ägo inom kort.
Kul tråd, och många kunniga här märker jag.

Egentligen skiljer sig det mer mellan olika smeder och hur de profilerar sina knivar. Takeda gjorde tex tunna s-grinds för länge sedan. Men med hammare. Konvexa grinds har gjorts länge från alla tillverkare typ.

skall du ha en dalman till ett restaurangkök så välj en med workhorse-profil. De jag har är generellt väldigt tunna och flera yrkeskockar jag haft kontakt med tycker de känns för ”ömtåliga” för ett yrkeskök. De har dock i flera fall köpt lite biffigare varianter.
Tack för tips, bra att veta. När knivarna kommer upp i den prisklassen blir man såklart lite försiktigare med dom även om de såklart tål att användas.

Funderar på att fixa en yaxell super gou ypsilon, några synpunkter? Förslag på andra knivar i samma prisklass?

Det där inlägget ledde till tre sidor i tråden med skoj diskussioner + att jag själv började köpa knivar igen. För mig blev det ett par begagnade via KKF och en ny beställning lagd hos en mindre smedja på en custom... äsch, där rök klockbudgeten även om det var relativt billiga saker. Det kan hända det kommer bilder när jag hunnit få hem och provtestskära och fotografera.

Nåväl, när jag kollade modellen du nämnde, Yaxell Super Gou Ypsilon så tyckte jag mig se priser uppåt 7500 kr för en kniv. Mycket pengar. Senare snackades det om S-grind. Också trevligt. Kombinationen av den prisnivån och S-grund finns faktiskt i ett enstaka exemplar hos Modern Cooking just nu:

Lew_Griffin_Gyuto_250mm_52100_Carbon_Steel_-_S_Grind_-_Blade__24978.1639409367.jpg Lew_Griffin_Gyuto_250mm_52100_Carbon_Steel_-_S_Grind_-_Choil_8__20893.1639409367.jpg

Värt att notera om den där är att den ser ut att vara lite asymetrisk - ganska kraftig S-grind på högersidan och lite mindre på vänstersidan. Alltså avsedd för högerhänta kockar skulle jag gissa? Det andra är att den är gjord i kolstål så den är inte rostfri. Nej, jag har ingen egen erfarenhet här men folk på nätet verkar gilla dem. Ser ut att vara en riktigt tunn kniv, "laser" snarare än "workhorse". Anledningen till att jag skriver om den här är att jag hoppas att nån ska köpa den så jag inte frestas att... :)

Köplänk: https://moderncooking.com/lew-griffin-gyuto-250mm-52100-carbon-steel-s-grind-with-saya/

Edit: Lews egen hemsida: https://www.lewgriffinknives.com/

Mängden västerländska knivmakare som dykt upp på marknaden för denna typ av köksknivar är nästan ofattbart just nu. Svenskar, polacker, ryssar, irländare, australiensare... de finns överallt.

Senast ändrad:
Det där inlägget ledde till tre sidor i tråden med skoj diskussioner + att jag själv började köpa knivar igen. För mig blev det ett par begagnade via KKF och en ny beställning lagd hos en mindre smedja på en custom... äsch, där rök klockbudgeten även om det var relativt billiga saker. Det kan hända det kommer bilder när jag hunnit få hem och provtestskära och fotografera.

Nåväl, när jag kollade modellen du nämnde, Yaxell Super Gou Ypsilon så tyckte jag mig se priser uppåt 7500 kr för en kniv. Mycket pengar. Senare snackades det om S-grind. Också trevligt. Kombinationen av den prisnivån och S-grund finns faktiskt i ett enstaka exemplar hos Modern Cooking just nu:

Lew_Griffin_Gyuto_250mm_52100_Carbon_Steel_-_S_Grind_-_Blade__24978.1639409367.jpg Lew_Griffin_Gyuto_250mm_52100_Carbon_Steel_-_S_Grind_-_Choil_8__20893.1639409367.jpg

Värt att notera om den där är att den är assymetrisk - S-grind på högersidan och konvex på vänstersidan. Alltså avsedd för högerhänta kockar. Det andra är att den är gjord i kolstål så den är inte rostfri. Nej, jag har ingen egen erfarenhet här men folk på nätet verkar gilla dem. Ser ut att vara en riktigt tunn kniv, "laser" snarare än "workhorse". Anledningen till att jag skriver om den här är att jag hoppas att nån ska köpa den så jag inte frestas att... :)

Köplänk: https://moderncooking.com/lew-griffin-gyuto-250mm-52100-carbon-steel-s-grind-with-saya/

Mängden västerländska knivmakare som dykt upp på marknaden för denna typ av köksknivar är nästan ofattbart just nu. Svenskar, polacker, ryssar, irländare, australiensare... de finns överallt.

Spännande kniv. Det känns som om någon parat S-grind med Kippingtons (knivmakare i Australien) hook-grind.
Hursomhelst är jag vänsterhänt :)

Håller med om att marknaden exploderat för småtillverkare de senaste åren.
Samtidigt har fler av de gamla customtillverkarna försvunnit eller bara gått "out of fashion". Jag bodde i USA 2009-2012 och köpte på mig ett flertal customs av de (främst amerikanska makarna) som var poppis då. Nästan alla är borta nu även om endel av tillverkarnas knivar går för stora pengar på KKF när de dyker upp.

Flavour of the day är väldigt tydligt ibland...

Spännande kniv. Det känns som om någon parat S-grind med Kippingtons (knivmakare i Australien) hook-grind.
Hursomhelst är jag vänsterhänt :)

Håller med om att marknaden exploderat för småtillverkare de senaste åren.
Samtidigt har fler av de gamla customtillverkarna försvunnit eller bara gått "out of fashion". Jag bodde i USA 2009-2012 och köpte på mig ett flertal customs av de (främst amerikanska makarna) som var poppis då. Nästan alla är borta nu även om endel av tillverkarnas knivar går för stora pengar på KKF när de dyker upp.

Flavour of the day är väldigt tydligt ibland...

Det måste vara skönt för plånboken att vara vänsterhänt här. :)

Värt att notera om den där är att den ser ut att vara lite asymetrisk - ganska kraftig S-grind på högersidan och lite mindre på vänstersidan. Alltså avsedd för högerhänta kockar skulle jag gissa? Det andra är att den är gjord i kolstål så den är inte rostfri. Nej, jag har ingen egen erfarenhet här men folk på nätet verkar gilla dem. Ser ut att vara en riktigt tunn kniv, "laser" snarare än "workhorse". Anledningen till att jag skriver om den här är att jag hoppas att nån ska köpa den så jag inte frestas att... :)

Edit: Lews egen hemsida: https://www.lewgriffinknives.com/

Tack för dina inputs , nu ser det ut som jag har hamnat i knivträsket med…, om kniven inte är rostfri så kan det väll inte vara så fördelaktigt?

finns så många olika typer av japanska knivar och märken… känns som det krävs lite research när man köper japansk ”handmade”

Tack för dina inputs , nu ser det ut som jag har hamnat i knivträsket med…, om kniven inte är rostfri så kan det väll inte vara så fördelaktigt?

finns så många olika typer av japanska knivar och märken… känns som det krävs lite research när man köper japansk ”handmade”

Allt har väl sina för- och nackdelar, men när det gäller knivstål så brukar ju många som är lite mer intresserade slipa sina knivar själva för att kunna hålla eggen riktigt vass. De här kolstålen som inte är rostfria brukar anses både roligare att slipa i allmänhet och lättare att slipa riktigt, riktigt vassa. Det där med "roligare att slipa" gäller kanske främst om man slipar för frihand på en slipsten. Om du betalar nån annan för sliptjänsterna så spelar det ju mindre roll annat än att du bör ha en kniv som håller skärpan länge så du inte måste betala för ofta. Min Dalman-kniv i det rostfria stålet AEB-L är inte heller så svår att få riktigt, riktigt vass.

Annars är det väl som med komplikationer i urverk... ibland vill man ha en klassiker helt enkelt. Kanske kan man jämföra kolstålen med mekaniska ur, de vanliga rostfria vid kvartsur och pulverstålen är mer som ... Spring Drive, eller nåt GPS-drivet. Olika generationer av teknik där alla har sin plats för en nörd. OK, det är en haltande jämförelse men du förstår kanske vad jag menar?

Det är klart det krävs lite research. Men researchen är ju en del av det skojiga när man nördar ned sig i något. En del saker måste man prova själv också, för vad som passar i ens egen hand och i ens egen användningsstil på skärbrädan. Exakt stålsort är en del, men också hur stålet behandlats vid tillverkningen spelar roll. Men kanske ännu viktigare är annat som handtagets form, knivens vikt och balans, tjocklek och geometrin i genomskärning (t.ex. det där med s-grind) och profilen från sidan. Passar det hur du vill använda prylarna? Vill du verkligen ha en så här vass och lite skör kniv eller är du bättre betjänt av något som kanske är lite oömmare?

Om man bor eller besöker Stockholm kan man ju titta in på en butik som CleanCut eller JKC och bara känna dem lite i handen, kanske provskära nåt för att känna hur det känns. Det ger faktiskt mycket mer än att bara läsa på nätet, åtminstone för första kniven. Om man nu inte har möjlighet att besöka de butikerna skulle jag rekommendera att köpa något bra men billigt som första, så man får lite erfarenhet. Hos Cleancut kanske t.ex. en Tsunehisa eller Takamura kan vara något att starta med. Eller Kaibei-serien om man vågar sig på kolstål. Min egen start var med en kniv från Ohishi VG-10-serien. Att gå upp till nåt för tre eller kanske fem tusen innan man vet vad man egentligen söker tycker jag verkar lite vanskligt, i alla fall om man ska använda grejorna och inte bara samla. Inte för att det är nåt fel på att samla men...

Den här trådens uppvaknande fick mig att googla obekvämt mycket efter sånt här. Hittade en sak jag vill tipsa om. Den egentligen danska firman HW Larsen har just nu rea på en massa saker, och en av dessa saker är knivar från det japanska märket Tojiro. Deras billigaste japantillverkade modeller har jag själv mycket god erfarenhet av - ganska lätta att slipa rakbladsvassa och håller skärpan hyggligt. Samma knivblad finns i lite olika fina utföranden med olika handtag etc men den absolut enklaste modellen är faktiskt prisvärd tycker jag, speciellt på rea.

Och HW Larsen har nu hygglig rea på just dessa billiga modeller även på sin svenska webbshop:

Inte de största eller mest utsmyckade knivarna men det avspeglas ju i priset. Notera att dessa har tre nitar i handtaget, det finns ännu enklare varianter med bara två nitar - normalt är de trenitade lite dyrare men i den här rean blev det samma pris på båda varianterna.

Herr Larsen har rea på massa annat också såklart

Edit: Med hundra spänn frakt blev det inte lika prisvärt om man bara köper enstaka kniv ...

Den här trådens uppvaknande fick mig att googla obekvämt mycket efter sånt här. Hittade en sak jag vill tipsa om. Den egentligen danska firman HW Larsen har just nu rea på en massa saker, och en av dessa saker är knivar från det japanska märket Tojiro. Deras billigaste japantillverkade modeller har jag själv mycket god erfarenhet av - ganska lätta att slipa rakbladsvassa och håller skärpan hyggligt. Samma knivblad finns i lite olika fina utföranden med olika handtag etc men den absolut enklaste modellen är faktiskt prisvärd tycker jag, speciellt på rea.

Och HW Larsen har nu hygglig rea på just dessa billiga modeller även på sin svenska webbshop:

Inte de största eller mest utsmyckade knivarna men det avspeglas ju i priset. Notera att dessa har tre nitar i handtaget, det finns ännu enklare varianter med bara två nitar - normalt är de trenitade lite dyrare men i den här rean blev det samma pris på båda varianterna.

Herr Larsen har rea på massa annat också såklart

Edit: Med hundra spänn frakt blev det inte lika prisvärt om man bara köper enstaka kniv ...

Uppdatering: När jag postade det förra var det 20% rea på mycket men 36% på de jag listade. Nu verkar det ändrat till 25% rea på alla knivar från Tojiro. Kanske ändrar prioriteringen lite men ... :)

Jag skaffade en Tormek T-1 och har hunnit slipa igenom arsenalen en vända. För mig som absolut inte är någon expert eller för den delen har några sanslöst dyra/fina knivar (tänk spannet mellan Victorinox till Yaxell Gou via Global) var det en helt otrolig produkt. Jag har stenar men känner sällan att jag har tid och ork för det, men drar mig för att ta fram Minosharp-rullen för den delen.

(Enligt mig) väldigt bra skärpa på ett par minuter, det är fan värt 3500 spänn all dagar i veckan i min bok.

Jag skaffade en Tormek T-1 och har hunnit slipa igenom arsenalen en vända. För mig som absolut inte är någon expert eller för den delen har några sanslöst dyra/fina knivar (tänk spannet mellan Victorinox till Yaxell Gou via Global) var det en helt otrolig produkt. Jag har stenar men känner sällan att jag har tid och ork för det, men drar mig för att ta fram Minosharp-rullen för den delen.

(Enligt mig) väldigt bra skärpa på ett par minuter, det är fan värt 3500 spänn all dagar i veckan i min bok.
Var hittade du den?
På Tormeks hemsida?

Köpte en jag också, på Tormeks hemsida.
Har bara testkört en kniv, och är mycket nöjd så långt.

Ingen annan som kör med en "chinese cleaver"? Använder i princip bara denna om det inte krävs något väldigt specifikt. Grymt sköna.

cleaver.jpg

Ett tag körde jag med en CCK 1302 eller 1303, minns inte exakt modell. Det enkla kolstålet var lekande lätt att få rakbladsvasst på stenarna. Sen flippade jag bort den.

Efter ett tag köpte jag en liknande modell från Zwilling som var mer rostfri och som också blev riktigt trevlig efter att tidigare ägare hade tunnat ut lite bakom eggen... men ... det blir lite nyhetens behag. Använder ett par veckor sen är det vanliga knivar igen.

Nu var jag tvungen att ta fram den ur lådan för ett kort också. :)

DSC_0474.JPG

Jag är nog helt enkelt inte van nog vid tekniken för den här kniven. Om nån är sugen på att ge den ett kärleksfullt hem är jag inte omöjlig, sätt ett PM. :)

Ett tag körde jag med en CCK 1302 eller 1303, minns inte exakt modell. Det enkla kolstålet var lekande lätt att få rakbladsvasst på stenarna. Sen flippade jag bort den.

Efter ett tag köpte jag en liknande modell från Zwilling som var mer rostfri och som också blev riktigt trevlig efter att tidigare ägare hade tunnat ut lite bakom eggen... men ... det blir lite nyhetens behag. Använder ett par veckor sen är det vanliga knivar igen.

Nu var jag tvungen att ta fram den ur lådan för ett kort också. :)

DSC_0474.JPG

Jag är nog helt enkelt inte van nog vid tekniken för den här kniven. Om nån är sugen på att ge den ett kärleksfullt hem är jag inte omöjlig, sätt ett PM. :)
Jag är inte längre köttätare, men vad har en sån för användningsområde utöver att hugga kottletter?

Jag är inte längre köttätare, men vad har en sån för användningsområde utöver att hugga kottletter?

Den är inte alls avsedd att hugga kotletter. Det är en tunn egg avsedd för grönsaker eller möjligen okokta animaliska proteiner.

Den ser däremot ganska lik ut en klassisk köttyxa av europeisk modell som är avsedd att gå genom ben men de är mycket grövre i stålet och har en tåligare egg.

I grunden är det en kockkniv men med en annan form än vi är vana vid. En kinesisk kock använder denna till allt som en vanlig kockkniv används till här. Två stora skillnader finns, dels är den ju helt enkelt mycket tyngre än en "vanlig" kniv så man kan använda knivens tyngd som en del i skärtekniken, dels är det en nästan helt rak egg så man kan inte "gunga" den som en fransk kock tenderar att göra utan den är mer avsedd för att hacka upp och ned med eggen rakt mot skärbrädan. Inte för att det hindrar en kinesisk kock alltid.

Som lök på laxen är ju den stora ytan rätt bra att använda för att flytta råvarorna från skärbrädan till stekytan eller kokkärlet sen.

Lite seriösare genomgång här:

Det finns drösvis med filmer på Youtube som visar hur asiatiska kockar gör nån sorts magiska trick med de här. Kolla t.ex.

En hemlighet där är att när man gör saker som hänger ihop så låter man bara ena hörnet av kniven gå i skärbrädan och låter det andra vara lite lyft, då kan man skapa lite dragspelseffekt i det man skurit.

Jag råkar faktiskt ha en köttyxa också som ser nästan identisk ut från sidan för den oinsatte:

DSC_0475.JPG

Tittar du noga ser du att köttyxan har en lite mer rundad egg men den stora skillnaden är att köttyxan har ett ungefär dubbelt så tjockt blad, dessutom är det inte avsmalnande ned mot eggen utan tjockt hela vägen. Grönsakskniven väger 295 gram när köttyxan väger 415. Eggen är också mycket trubbigare i vinkeln, helt enkelt för att vara mer tålig om du hugger den i ben eller nåt fruset kanske.

Jag orkar inte ta fram finkameran för att visa detaljskillanderna i eggen men så här ser det ut från ryggen - man ser att yxan till höger är mycket tjockare än grönsakshackan till vänster.

DSC_0476.JPG

Den är inte alls avsedd att hugga kotletter. Det är en tunn egg avsedd för grönsaker eller möjligen okokta animaliska proteiner.

Den ser däremot ganska lik ut en klassisk köttyxa av europeisk modell som är avsedd att gå genom ben men de är mycket grövre i stålet och har en tåligare egg.

I grunden är det en kockkniv men med en annan form än vi är vana vid. En kinesisk kock använder denna till allt som en vanlig kockkniv används till här. Två stora skillnader finns, dels är den ju helt enkelt mycket tyngre än en "vanlig" kniv så man kan använda knivens tyngd som en del i skärtekniken, dels är det en nästan helt rak egg så man kan inte "gunga" den som en fransk kock tenderar att göra utan den är mer avsedd för att hacka upp och ned med eggen rakt mot skärbrädan. Inte för att det hindrar en kinesisk kock alltid.

Som lök på laxen är ju den stora ytan rätt bra att använda för att flytta råvarorna från skärbrädan till stekytan eller kokkärlet sen.

Lite seriösare genomgång här:

Det finns drösvis med filmer på Youtube som visar hur asiatiska kockar gör nån sorts magiska trick med de här. Kolla t.ex.

En hemlighet där är att när man gör saker som hänger ihop så låter man bara ena hörnet av kniven gå i skärbrädan och låter det andra vara lite lyft, då kan man skapa lite dragspelseffekt i det man skurit.
Jag minns inte om det är här eller i knivtoktråden jag postade mina Vietnamesiska knivar jag har på landet, men just yxan tror jag aldrig jag använt i köket... Tack för infon :)

Om jag ska köpa en kniv som man kan ha till det mesta, typ kockkniv, som ska ersätta min gamla trotjänare Global G2 20cm. Behöver vara typ 20cm, kan vara något större men skall vara en bra all-round. Så att skära rotfrukter, grönsaker, diverse kött innan tillagning samt lök typ.

Vad köper jag då för max 2000 pix?
Ping @blackcoffee & @RobinW

Edit.
Jag gillar handtaget och balansen på min Sujihiki. Om det nu säger något...

Senast ändrad:
Om jag ska köpa en kniv som man kan ha till det mesta, typ kockkniv, som ska ersätta min gamla trotjänare Global G2 20cm. Behöver vara typ 20cm, kan vara något större men skall vara en bra all-round. Så att skära rotfrukter, grönsaker, diverse kött innan tillagning samt lök typ.

Jag hade gått in på cleancut eller ngt och köpt ngn form av santouko kniv, tycker det är bland de bästa typen av kniv som man kan ha i köket.

Jag hade gått in på cleancut eller ngt och köpt ngn form av santouko kniv, tycker det är bland de bästa typen av kniv som man kan ha i köket.
Jo, det är tanken. Jag har kollat på denna och är lite sugen. Men vill gärna ha personlig erfarnhet, eller åtminstone erfarenhet av faktiska knivar och modeller.

Om man ska köpa en kniv som man kan ha till det mesta, typ kockkniv, som ska ersätta min gamla trotjänare Global G2 20cm. Behöver vara runt 20cm, kan vara något större men skall vara en bra all-round.

Tja... mycket är ju tycke och smak. Likaså hur man tänker kring ergonomi, vässning och kolstål och sånt... men jag skulle börja titta på CleanCut och se vad man gillar. Kashima är deras husmärke, har uppfattat dem som prisvärda men inte provat nån. Takamura är ofta rekommenderade i den mer budgetvänliga klassen men 21cm-varianterna var det dåligt med i lager där nu. Bland de med japanskt handtag så finns det grejor från Shiro Kamo och Akifusa som ryms i budgeten. De tre senaste märkena jag nämnde har jag ofta sett nämnas i positiva ordalag på internationella forum. Shiro Kamo har jag ägt flera av. Tunna, fina knivar.

Av andra märken är det två som sticker ut för mig inom din budet hos Cleancuts sortiment. Det ena är Muneishi som jag tycker verkar mycket prisvärda och snygga på en gång: Men jag har inte provat den. https://www.cleancut.se/butik/knivmodeller/kockknivar/kiritsuke_ao2-4159-4230-detail

Det andra är ett märke jag har provat, och det är Munetoshi Sanjo. Det är motsatsen till snyggt, det är grovt, kantigt och rustikt. Däremot har det sin egen charm i det rustika. Säljs av både CleanCut och JNS:

(De två butikerna har lite olika varianter).

Sen på andra håll snackas det mycket gott om JNS och deras (semi-) rostfria varianter av husmärket Kaeru. Prisvärd, och inte det allra ömtåligaste, sägs det. Men inget jag heller fått chansen att prova.

(sen blir man ju lite ledsen när man jämför växelkursen från DKK till SEK men men...)

Dao Vua som du länkar till skulle jag vara lite försiktig med, har sett exempel på forum på sådana som varit lite väl sneda och vinda när folk försöker vässa dem. Men du kan ju be Cleancut ta fram ett riktigt bra exemplar om du vill vara lite tryggare. Eller gå upp till ett japanskt märke.

Ett tips till är att titta in i Facebook-gruppen "Vi som nördat ned oss i kockknivar" där många modeller jämförs. Där finns en frekvent postare vid namn Johan Graaf som de senaste veckorna ägnat sig en del åt att titta närmare på billigare knivar från Cleancut:

Edit: Kanske får du leta reda på herr Graafs egen facebooksida eller den för hans sliperi för att hitta det jag söker. Jag är inget bra på facebook. :)

Avslutar med en närbild på en Munetoshi och dess kanjiskrift. Det är den 165mm "mini gyuto" som JNS kallar för "Petty":

Camerasale 1.jpg

(damascus-kniven bakom är inte från Munetoshi :) )

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp