• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Köksknivar

Tja... mycket är ju tycke och smak. Likaså hur man tänker kring ergonomi, vässning och kolstål och sånt... men jag skulle börja titta på CleanCut och se vad man gillar. Kashima är deras husmärke, har uppfattat dem som prisvärda men inte provat nån. Takamura är ofta rekommenderade i den mer budgetvänliga klassen men 21cm-varianterna var det dåligt med i lager där nu. Bland de med japanskt handtag så finns det grejor från Shiro Kamo och Akifusa som ryms i budgeten. De tre senaste märkena jag nämnde har jag ofta sett nämnas i positiva ordalag på internationella forum. Shiro Kamo har jag ägt flera av. Tunna, fina knivar.

Av andra märken är det två som sticker ut för mig inom din budet hos Cleancuts sortiment. Det ena är Muneishi som jag tycker verkar mycket prisvärda och snygga på en gång: Men jag har inte provat den. https://www.cleancut.se/butik/knivmodeller/kockknivar/kiritsuke_ao2-4159-4230-detail

Det andra är ett märke jag har provat, och det är Munetoshi Sanjo. Det är motsatsen till snyggt, det är grovt, kantigt och rustikt. Däremot har det sin egen charm i det rustika. Säljs av både CleanCut och JNS:

(De två butikerna har lite olika varianter).

Sen på andra håll snackas det mycket gott om JNS och deras (semi-) rostfria varianter av husmärket Kaeru. Prisvärd, och inte det allra ömtåligaste, sägs det. Men inget jag heller fått chansen att prova.

(sen blir man ju lite ledsen när man jämför växelkursen från DKK till SEK men men...)

Dao Vua som du länkar till skulle jag vara lite försiktig med, har sett exempel på forum på sådana som varit lite väl sneda och vinda när folk försöker vässa dem. Men du kan ju be Cleancut ta fram ett riktigt bra exemplar om du vill vara lite tryggare. Eller gå upp till ett japanskt märke.

Ett tips till är att titta in i Facebook-gruppen "Vi som nördat ned oss i kockknivar" där många modeller jämförs. Där finns en frekvent postare vid namn Johan Graaf som de senaste veckorna ägnat sig en del åt att titta närmare på billigare knivar från Cleancut:

Edit: Kanske får du leta reda på herr Graafs egen facebooksida eller den för hans sliperi för att hitta det jag söker. Jag är inget bra på facebook. :)

Avslutar med en närbild på en Munetoshi och dess kanjiskrift. Det är den 165mm "mini gyuto" som JNS kallar för "Petty":

Camerasale 1.jpg

(damascus-kniven bakom är inte från Munetoshi :) )
Nu vet jag åtminstone vad jag ska ha på skärm två under "arbetstid" imorgon. Tackar!!

Jo, det är tanken. Jag har kollat på denna och är lite sugen. Men vill gärna ha personlig erfarnhet, eller åtminstone erfarenhet av faktiska knivar och modeller.
Okej, jag har en Moritaka Santouko kniv som jag haft i sex år och är sjukt nöjd, jag gillar japanskt handtag, kan du tänka dig det så kör på något ovanämnt eller en Moritaka, vill du ha ett europeiskt handtag kan jag inte riktigt ge dig några tips :p

Okej, jag har en Moritaka Santouko kniv som jag haft i sex år och är sjukt nöjd, jag gillar japanskt handtag, kan du tänka dig det så kör på något ovanämnt eller en Moritaka, vill du ha ett europeiskt handtag kan jag inte riktigt ge dig några tips :p
Denna såg ju riktigt trevlig ut.

Jag har en Kiritsuke från annat märke, och jag använder den ofta i synnerhet om jag känner att jag behöver en ordentlig spets, men min Santouko är den kniv jag använder till 90% av alla fallen i köket.
Jag är väl inne på samma.

För att skära lök väldigt fint på längden kör jag skalkniv, med rejäl spets och skärpa, sen större kniv för att skära ner i minre bitar.
För att filéa eller stycka typ kyckling har jag en flexibel kniv, vilken inte används så ofta.

Så det blir nog en Santouko, vilket är det "realistiska" valet och den jag skulle använda mest. Men man är ju inte nördig och impulsiv för inget...

Så det blir nog en Santouko, vilket är det "realistiska" valet och den jag skulle använda mest. Men man är ju inte nördig och impulsiv för inget...

Man inser att man är lite nördig när man inte bara är beredd att köpa en kökskniv för flera tusen trots att man bara lagar åt sig själv och inte ens varje dag... men utan att vara nördig skulle man väl inte hänga på forum som detta? Man börjar med att våndas över priset på en Seiko för 4000 och sen efter ganska kort tid tycker man efter ganska kort tid att 50 000 för en Speedmaster är rimligt. Likaså undrar jag hur många "vanliga människor" som skulle köpa en begagnad kökskniv?

Nåväl. Man är väl nörd. Det är bara att acceptera. :)

Moritakan du länkar ovan ser riktigt fin ut men Cleancut har ju rätt mycket i lager av Santoku under 2000 kr.

Om jag själv skulle rekommendera en polare som inte slipar själv något från Cleancut som ligger under 2000 och som är typ Santoku så vore nog denna högt på listan (trots att jag bara provat den i butik, aldrig ägt):

Ansett märke i nördkretsar. Snygg modell med västerländskt handtag vilket många är vana vid. Riktigt tunt och fint blad. Men det händer att folk misshandlar dem som inte är vana vid så delikata knivar. Se här för en diskussion om detta där en kille är lite tveksam om han vågar ge en sån i gåva till sin svärfar.

I en annan diskussion nämns en gyuto av samma modellserie så här:

The takamura is thin. Laser thin. It's flexible. Holds an edge with the best of them but is slightly harder to sharpen than my carbon knives. It is defiantly worth the price. It can't be your only knife though. It's too thin for large root veg, or anything super hard. Feels clumsy, like a filet knife. It does however destroy produce, makes onions it's biotch and is in my opinion one of the best knives if not the best knife available for $200 cad $150 usd

(notera att den diskussionen är från 2016 så priserna är lite annorlunda idag)

Ska man ge tips för den som vill ge sig djupare ut i träsket är det väl att hålla lite koll på köp/sälj-forumet på KKF:

Det finns en del svenskar och andra européer där som säljer saker till vettiga priser ibland. Jag har speciellt noterat en Göteborgs-baserad användare som heter "preizzo" som verkar rotera en hel del knivar - mycket som ligger över budgetgränsen som snackas om här men ibland under. Han verkar också ofta lite otålig så priserna sjunker ofta rätt fort när annonsen är publicerad. :)

Senast ändrad:
Och @zippan - se till att slipa de knivar du redan har också. En Global kanske är något som nördarna på KKF ser ned på men efter en stund på slipstenarna kan de faktiskt bli riktigt trevliga de också är min erfarenhet efter att ha slipat min brors sådan kniv. :)

Om jag själv skulle rekommendera en polare som inte slipar själv något från Cleancut som ligger under 2000 och som är typ Santoku så vore nog denna högt på listan (trots att jag bara provat den i butik, aldrig ägt):

Ansett märke i nördkretsar. Snygg modell med västerländskt handtag vilket många är vana vid. Riktigt tunt och fint blad. Men det händer att folk misshandlar dem som inte är vana vid så delikata knivar. Se här för en diskussion om detta där en kille är lite tveksam om han vågar ge en sån i gåva till sin svärfar.

I en annan diskussion nämns en gyuto av samma modellserie så här:

(notera att den diskussionen är från 2016 så priserna är lite annorlunda idag)

Ska man ge tips för den som vill ge sig djupare ut i träsket är det väl att hålla lite koll på köp/sälj-forumet på KKF:

Det finns en del svenskar och andra européer där som säljer saker till vettiga priser ibland. Jag har speciellt noterat en Göteborgs-baserad användare som heter "preizzo" som verkar rotera en hel del knivar - mycket som ligger över budgetgränsen som snackas om här men ibland under. Han verkar också ofta lite otålig så priserna sjunker ofta rätt fort när annonsen är publicerad. :)
Går in på psykoanalys av en medlem el är det du som kränger knivarna? 😉🥳

Stort tack för info!

För att slippa dubbelposta kan jag ju tipsa om att jag lade lite köksknivsslipningsbilder i en annan tråd här:

Jag känner Preizzo relativt väl, och eftersom han har ett spirande klockintresse så kanske vi ser honom här snart.
Men jag är rätt säker på att det inte är du blackcoffee för språket är helt annorlunda.

Gracie! ;)

Jag känner honom inte, men jag har köpt en kniv av honom. Så här i efterhand kanske inte den kniv jag borde ha köpt eftersom han lade ut en hel del ungefär samtidigt och när jag såg nya ägarens bilder av den kniven jag inte köpte så blev jag lite avis... men kniven jag köpte var bra och prisvärd. :D

Blev sugen på att prova en kinesisk hacka. Har fått ett bra pris på Yaxells zen, 18 cm. Ska man köra eller kan man lika gärna leta upp en no-brand kolstål i de bakre delarna av närmsta kinabutik?
271D0532-B312-4038-B612-3E818A40F054.jpeg

Blev sugen på att prova en kinesisk hacka. Har fått ett bra pris på Yaxells zen, 18 cm. Ska man köra eller kan man lika gärna leta upp en no-brand kolstål i de bakre delarna av närmsta kinabutik?

Jag kör med en ”Penguin” inköpt i Thailand. Ganska mjukt stål och enkel att få stört vass om man vill.
Rätt så tung historia vilket jag tycker är stor fördel.

Jag vet inte om du har shoppat loss än, men jag kan berätta att jag blev lite sugen på en kolståls-cleaver av äkta kinesisk modell så jag gav mig ut och beställde den här:

DSC_0584.JPG

Köpeslänken finns här: https://www.aliexpress.com/item/1005003392727142.html

Modellen heter Shibazi DW343. Tillverkarens / märkets webbsida är här: http://shibazi.com/

Bladet sägs vara gjort i kolstål så den ska vara lätt att slipa men rosta lättare. Det verkar inte svårt att hitta rostfria modeller också för den som vill. Nån på forumet rekommenderade modellen som heter F208 för de med sådan läggning.

Jag vill lägga till att Aliexpress verkar ha löst hela tull- och momsfrågan, så priset på dryga 200 kr inkluderade allt inklusive frakt och skatter. Smidigt! Det tog c:a en månad att få hem den.

Enligt en kille på stora köksknivforumet så är den: "this is probably the biggest brand for Cantonese chefs in China. As it is a professional slicing cleaver for delicate work, it does require user to thin the blade to its liking. "

Jag har förstått att det är lite olika stil på den beroende på varifrån i Kina den kommer - det är ju ett stort land. De som görs av japanska knivsmeder brukar ha lite tydligare "mage" medans denna är nästan men inte helt rak egg. De japanska kommer mer från norra Kina av historiska skäl (don't mention the war).

Och som den där nissen på forumet skrev, den kan behöva lite kärlek på en slipsten för att bli precis som man vill ha den. Hur tunn och fin egg man vill ha är ju en personlig smak, den som är aggressivare mot skärbrädan kanske behöver en stabilare egg än den som finlirar. I mitt fall var det faktiskt så att skäreggen faktiskt var slipad bara från ena sidan, så pass kraftigt att jag hade en råegg (engelska "burr") på andra sidan längs större delen av eggen. Inget som inte några minuter på slipstenarna fixade så nu är min skäregg så vass som jag vill ha den. Tror jag ska ta en session till snart för att tunna ut den lite till dock. Handtaget behövde några drag med ett sandpapper för att bli skönt och lite olja för att kännas mindre torrt.

Sen återstår bara att se om jag blir en frekvent användare eller om jag kommer sälja denna också om ett par månader. Jag köper för många knivar. :)

En liten Munetoshi allkniv beställd, tänkte den ska få ersätta den välanvända Fiskars Norr jag sliter på.
1646934023337.png

Även om dom har lite olika symetri på bladen tror jag den kommer funka bra, framför allt hålla skärpan bättre...

Munetoshi är läckra. Har en 165 mm Petty från JNS... Jag tror du kan få denna mycket vassare än Fiskars-kniven också. Mycket. :)

Bladet sägs vara gjort i kolstål så den ska vara lätt att slipa men rosta lättare. Det verkar inte svårt att hitta rostfria modeller också för den som vill. Nån på forumet rekommenderade modellen som heter F208 för de med sådan läggning.

Och givetvis kunde jag inte låta bli att testa.. första tomaten gav ingen patina så jag smorde in liten del av bladet med senap och lät ligga några minuter. Oh, ja, patina. Fast inte så snygg. Får väl köpa en köttbit som behöver skäras snart så jag kan få den snygga blå...

Hur nördig kan man bli? Tur att ingen ser vad jag håller på med. :D

Och givetvis kunde jag inte låta bli att testa.. första tomaten gav ingen patina så jag smorde in liten del av bladet med senap och lät ligga några minuter. Oh, ja, patina. Fast inte så snygg. Får väl köpa en köttbit som behöver skäras snart så jag kan få den snygga blå...

Hur nördig kan man bli? Tur att ingen ser vad jag håller på med. :D
Jag har ju testat att patinera rostfritt, så visst går man "all in" när man spårar ur 🤣

Jag vet inte om du har shoppat loss än, men jag kan berätta att jag blev lite sugen på en kolståls-cleaver av äkta kinesisk modell så jag gav mig ut och beställde den här:

DSC_0584.JPG

Köpeslänken finns här: https://www.aliexpress.com/item/1005003392727142.html

Modellen heter Shibazi DW343. Tillverkarens / märkets webbsida är här: http://shibazi.com/

Jag vill lägga till att Aliexpress verkar ha löst hela tull- och momsfrågan, så priset på dryga 200 kr inkluderade allt inklusive frakt och skatter. Smidigt! Det tog c:a en månad att få hem den.

Enligt en kille på stora köksknivforumet så är den: "this is probably the biggest brand for Cantonese chefs in China. As it is a professional slicing cleaver for delicate work, it does require user to thin the blade to its liking. "

Jag har förstått att det är lite olika stil på den beroende på varifrån i Kina den kommer - det är ju ett stort land. De som görs av japanska knivsmeder brukar ha lite tydligare "mage" medans denna är nästan men inte helt rak egg. De japanska kommer mer från norra Kina av historiska skäl (don't mention the war).

Och som den där nissen på forumet skrev, den kan behöva lite kärlek på en slipsten för att bli precis som man vill ha den. Hur tunn och fin egg man vill ha är ju en personlig smak, den som är aggressivare mot skärbrädan kanske behöver en stabilare egg än den som finlirar. I mitt fall var det faktiskt så att skäreggen faktiskt var slipad bara från ena sidan, så pass kraftigt att jag hade en råegg (engelska "burr") på andra sidan längs större delen av eggen. Inget som inte några minuter på slipstenarna fixade så nu är min skäregg så vass som jag vill ha den. Tror jag ska ta en session till snart för att tunna ut den lite till dock. Handtaget behövde några drag med ett sandpapper för att bli skönt och lite olja för att kännas mindre torrt.

Sen återstår bara att se om jag blir en frekvent användare eller om jag kommer sälja denna också om ett par månader. Jag köper för många knivar. :)
Stort tack för tips och recension! Jag hoppade över Yaxell men har inte hunnit titta på något alternativ. Det där var precis vad jag hade tänkt mig!

Stort tack för tips och recension! Jag hoppade över Yaxell men har inte hunnit titta på något alternativ. Det där var precis vad jag hade tänkt mig!

Skoj det uppskattades. Det finns säkert en massa med andra varianter och säljare på Aliexpress och liknande siter som är helt OK. Detta var bara den som funkade för mig vid första testet.

Och så här ser den ut efter lite slipning och lite olja på handtaget:
DSC_0589.JPG

Efter ytterligare lite uttunning av kniven bakom eggen och sen en ny fin egg så bara faller den rakt genom tomaterna om man drar den lätt bakåt... Enkelt kolstål och en King Deluxe 1200 som legat i blöt ett rejält tag var en riktigt trevlig slipupplevelse. Men även efter 300-grit-stenen jag började eggen med så kunde jag raka armhår och skära tidningspapper på det sätt jag ville. Trevlig kniv, speciellt för priset. :)

En liten Munetoshi allkniv beställd, tänkte den ska få ersätta den välanvända Fiskars Norr jag sliter på.

Så här ser min 165mm ut ... det var slipdags idag. Inte för det behövdes kanske utan för att det är så trevligt. Den här kniven passerade idag två av mina permanent badande stenar, King Deluxe 1200 och JNS Aoto Matukusuyama fick den löjligt vass. Mmm.

DSC_0587.JPG

Terapislipning. Jag gillar't.

Senast ändrad:
Och så här ser den ut efter lite slipning och lite olja på handtaget:
DSC_0589.JPG

Efter ytterligare lite uttunning av kniven bakom eggen och sen en ny fin egg så bara faller den rakt genom tomaterna om man drar den lätt bakåt... Enkelt kolstål och en King Deluxe 1200 som legat i blöt ett rejält tag var en riktigt trevlig slipupplevelse. Men även efter 300-grit-stenen jag började eggen med så kunde jag raka armhår och skära tidningspapper på det sätt jag ville. Trevlig kniv, speciellt för priset. :)

Och nu fick jag mer information från det utländska forumet:

The Kanji on this knife says 桑刀 (Mulberry leaf knife). Orignally designed for cutting Mulberry leaf into super thin slices to feed newborn silkworms. This is a knife widely used among Cantonese chefs for cutting ingredients into crazy thin slices. Westerners usually buy CKC, a kitchen knife brand from Hong Kong for better FnF. It is about 5 times more expensive though. Chinese families don't use this type of cleaver as this is more of a special purpose knife.

Så här ser min 165mm ut ... det var slipdags idag. Inte för det behövdes kanske utan för att det är så trevligt. Den här kniven passerade idag två av mina permanent badande stenar, King Deluxe 1200 och JNS Aoto Matukusuyama fick den löjligt vass. Mmm.

DSC_0587.JPG

Terapislipning. Jag gillar't.
Jag har hunnit använda den lite, väldigt trevlig vikt att jobba med. Däremot tycker jag finishen på skaftet var lite i råaste laget. Oljat och polerat det lite. Jag har ingen tidigare erfarenhet av Magnolia-trä, men jag uppfatter det som ganska mjukt, det är tur det finns lösa handtag att köpa när detta tar slut :)

Jag har hunnit använda den lite, väldigt trevlig vikt att jobba med. Däremot tycker jag finishen på skaftet var lite i råaste laget. Oljat och polerat det lite. Jag har ingen tidigare erfarenhet av Magnolia-trä, men jag uppfatter det som ganska mjukt, det är tur det finns lösa handtag att köpa när detta tar slut :)

Jo, det ska väl vara förbrukningsvara där sandpapper och utbyte ingår i processen. Bild hittad vi den tidigare diskussion på annat håll...

ho.jpg

Och nu fick jag mer information från det utländska forumet:

The Kanji on this knife says 桑刀 (Mulberry leaf knife). Orignally designed for cutting Mulberry leaf into super thin slices to feed newborn silkworms. This is a knife widely used among Cantonese chefs for cutting ingredients into crazy thin slices. Westerners usually buy CKC, a kitchen knife brand from Hong Kong for better FnF. It is about 5 times more expensive though. Chinese families don't use this type of cleaver as this is more of a special purpose knife.
CKC har en butik i HK jag går till när jag är där. Priset på dem har ökat rätt markamt över de senaste 10 åren.
Alldeles innan Covid strosade jag runt i en fladdermus-matmarknad. Där fanns gott om olika Kinesiska knivar för en spottstyver av vad CKC kostar. Eftersom jag slipar oftare än nödvändigt så märker jag inte någon gigantisk skillnad på stålkvaliten, men originalslipning och handtag är lite "rustikare"

Tillbaka
Topp