• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köksknivar

bvb

Cartier
2-Faktor
2AB02584-5115-47F5-958E-A9A2E7E95519.jpeg

yaxell, som andra också nämnt är bra.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Kan inte hitta igen någon liknande tråd så skapar en ny.

Till skillnad från den officiella knivtråden, där man kan dela med sig av sina Ramboknivar, kan man här dela med sig av sina tips och råd kring köksknivar och deras tillbehör!

Jag själv är nybörjare på ämnet men vad säger ni om följande knivset från Global? https://royaldesign.se/knivset-5-delar-g2-g9-gs5-gs11-gs38


Som med mycket annat så ska man lägga pengar på något som man kommer att använda mycket! En bra kökskniv är aldrig fel, men om du inte är kock och använder kniven dagligen flera gånger om dagen så finns det ingen anledning att lägga allt för många tusenlappar! Du kommer att finna en bra kökskniv från 1100:- upp till 2000:- .

Stålet är jätte viktigt, inget snack om den saken, men om inte handtaget är ergonomiskt skönt att hålla i så spelar inte stålet något som helst roll om du frågar mig! Ett bra exempel är dom omnämnda GLOBAL knivarna i tråden här, helt OK stål, men handtagen suger som faen! Handtagen är smala och det är svårt att få ett riktigt bra grepp, jag har inte stora händer, men nja, skulle jag vara kock i yrket så hade jag inte valt GLOBAL. Men, detta är viktigt att ha i åtanke, kommer du inte att stå flera timmar om dagen så kanske knivarna kommer att funka ändå för just dig. Stålet är bra som sagt och knivarna i sig håller hög klass trots att dom är omoderna, och fördelen med GLOBAL är att du enkelt kan få till skärpan med en MinoSharp Plus 3, så du behöver inte lämna in dom varje gång dom behöver slipas.

Jag köpte på mig ett gäng GLOBAL när det begav sig, ångrar jag mig?! Nope...men om jag vetat om att handtagen var som dom var så hade jag nog tänkt om både en och två gånger innan jag köpte på mig dom faktiskt! Jag har/är väldigt nöjd med dom, framför allt brödknivarna och filékniven.

DSC_7235.JPG
DSC_7233.JPG
DSC_7240.JPG


Förra året så köpte jag på mig dessa Yaxell Zen, en kockkniv och en grönsakskniv som jag älska som bara den. Bra pris är det på dom också, dessa uppfyller mina dagliga behov med hästlängder. Om jag ska svara på din fråga om om det är ett OK knivset så är svaret JA, men jag tycker du ska gå till en fysisk affär och hålla i knivarna innan du bestämmer dig! Om jag ska hitta en nackdel med dessa, så är det att jag inte kan använda min minoSharp 3 plus, jag vet heller inte om jag skulle vilja lämna in dom för slipning så länge man inte vet att det görs för hand. Så det blir väl att lära sig att göra det själv, finns att köpa diverse slipstål så man får rätt lutning/grader.

DSC_7249.JPG
DSC_7253.JPG
DSC_7254.JPG



Beroende på vem du frågar så kommer du att få olika svar, här har du två knivtester du kan läsa, den ena från 2018 och den andra från 2019.

https://www.aftonbladet.se/tester/a/4d4zKa/stort-knivtest-ny-jury--samma-vinnare

https://www.aftonbladet.se/tester/a/JoXVd6/experternas-val-har-ar-arets-basta-kockkniv-2019
 
Senast ändrad:

bvb

Cartier
2-Faktor
Som med mycket annat så ska man lägga pengar på något som man kommer att använda mycket! En bra kökskniv är aldrig fel, men om du inte är kock och använder kniven dagligen många gånger om dagen så finns det ingen anledning att lägga allt för många tusenlappar! Du kommer att finna en bra kökskniv från 1100:- upp till 2000:- .

Stålet är jätte viktigt, inget snack om den saken, men om inte handtaget är ergonomiskt skönt att hålla i så spelar inte stålet något som helst roll om du frågar mig! Ett bra exempel är dom omnämnda GLOBAL knivarna i tråden här, helt OK stål, men handtagen suger som faen! Handtagen är smala och det är svårt att få ett riktigt bra grepp, jag har inte stora händer, men nja, skulle jag vara kock i yrket så hade jag inte valt GLOBAL. Men, detta är viktigt att ha i åtanke, kommer du inte att stå flera timmar om dagen så kanske knivarna kommer att funka ändå för just dig. Stålet är bra, och fördelen med GLOBAL är att du enkelt kan få till skärpan med en MinoSharp Plus 3, så du behöver inte lämna in dom varje gång dom behöver slipas.

Jag köpte på mig ett gäng GLOBAL när det begav sig, ångrar jag mig?! Nope...men om jag vetat om att handtagen var som dom var så hade jag nog tänkt om både en och två gånger innan jag köpte på mig dom faktiskt! Jag har/är väldigt nöjd med dom, framför allt brödknivarna och filékniven.

DSC_7235.JPG
DSC_7233.JPG
DSC_7240.JPG


Förra året så köpte jag på mig dessa Yaxell Zen, en kockkniv och en grönsakskniv som jag älska som bara den. Bra pris är det på dom också, dessa uppfyller mina dagliga behov med hästlängder. Om jag ska svara på din fråga om om det är ett OK knivset så är svaret JA, men jag tycker du ska gå till en fysisk affär och hålla i knivarna innan du bestämmer dig! Om jag ska hitta en nackdel med dessa, så är det att jag inte kan använda min minoSharp 3 plus, jag vet heller inte om jag skulle vilja lämna in dom för slipning så länge man inte vet att det görs för hand. Så det blir väl att lära sig att göra det själv, finns att köpa diverse slipstål så man får rätt lutning/grader.

DSC_7249.JPG
DSC_7253.JPG
DSC_7254.JPG



Beroende på vem du frågar så kommer du att få olika svar, här har du två knivtester du kan läsa, den ena från 2018 och den andra från 2019.

https://www.aftonbladet.se/tester/a/4d4zKa/stort-knivtest-ny-jury--samma-vinnare

https://www.aftonbladet.se/tester/a/JoXVd6/experternas-val-har-ar-arets-basta-kockkniv-2019

cleancut slipar förhand. Jag har inte testat än men kommer nog göra under året.

https://www.cleancut.se/butik/knivslipning/professionell-knivslipning-pa-sten
 
Senast ändrad:
Som med mycket annat så ska man lägga pengar på något som man kommer att använda mycket! En bra kökskniv är aldrig fel, men om du inte är kock och använder kniven dagligen många gånger om dagen så finns det ingen anledning att lägga allt för många tusenlappar! Du kommer att finna en bra kökskniv från 1100:- upp till 2000:- .

Stålet är jätte viktigt, inget snack om den saken, men om inte handtaget är ergonomiskt skönt att hålla i så spelar inte stålet något som helst roll om du frågar mig! Ett bra exempel är dom omnämnda GLOBAL knivarna i tråden här, helt OK stål, men handtagen suger som faen! Handtagen är smala och det är svårt att få ett riktigt bra grepp, jag har inte stora händer, men nja, skulle jag vara kock i yrket så hade jag inte valt GLOBAL. Men, detta är viktigt att ha i åtanke, kommer du inte att stå flera timmar om dagen så kanske knivarna kommer att funka ändå för just dig. Stålet är bra, och fördelen med GLOBAL är att du enkelt kan få till skärpan med en MinoSharp Plus 3, så du behöver inte lämna in dom varje gång dom behöver slipas.

Jag köpte på mig ett gäng GLOBAL när det begav sig, ångrar jag mig?! Nope...men om jag vetat om att handtagen var som dom var så hade jag nog tänkt om både en och två gånger innan jag köpte på mig dom faktiskt! Jag har/är väldigt nöjd med dom, framför allt brödknivarna och filékniven.

DSC_7235.JPG
DSC_7233.JPG
DSC_7240.JPG


Förra året så köpte jag på mig dessa Yaxell Zen, en kockkniv och en grönsakskniv som jag älska som bara den. Bra pris är det på dom också, dessa uppfyller mina dagliga behov med hästlängder. Om jag ska svara på din fråga om om det är ett OK knivset så är svaret JA, men jag tycker du ska gå till en fysisk affär och hålla i knivarna innan du bestämmer dig! Om jag ska hitta en nackdel med dessa, så är det att jag inte kan använda min minoSharp 3 plus, jag vet heller inte om jag skulle vilja lämna in dom för slipning så länge man inte vet att det görs för hand. Så det blir väl att lära sig att göra det själv, finns att köpa diverse slipstål så man får rätt lutning/grader.

DSC_7249.JPG
DSC_7253.JPG
DSC_7254.JPG



Beroende på vem du frågar så kommer du att få olika svar, här har du två knivtester du kan läsa, den ena från 2018 och den andra från 2019.

https://www.aftonbladet.se/tester/a/4d4zKa/stort-knivtest-ny-jury--samma-vinnare

https://www.aftonbladet.se/tester/a/JoXVd6/experternas-val-har-ar-arets-basta-kockkniv-2019

Tack för ett grymt bra svar! MinoSharp verkar riktigt smidigt men japanarna riktigt snygga. Tror det får bli en Yaxel Zen som kockkniv som får skickas iväg för slipning vid behov och sedan en filékniv, brödkniv och grönsakskniv från Global med en MinoSharp.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Två knivar för vardagsbruk. Inget märkvärdigt men funkar bra och är lätta att slipa. Har gjort jobbet i ca 10 år!

image.jpg
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Tack för ett grymt bra svar! MinoSharp verkar riktigt smidigt men japanarna riktigt snygga. Tror det får bli en Yaxel Zen som kockkniv som får skickas iväg för slipning vid behov och sedan en filékniv, brödkniv och grönsakskniv från Global med en MinoSharp.


Var så lite så, kan ju vara svårt att komma fram till något konkret ifall man inte får sakliga svar, många av tipsen du fick var bra! Den kombon kommer du bli helnöjd med, garanterat!

Denna olivslipade Grönsakskniv G-56 är jag riktigt nöjd med, nu har den iof utgått och ersatts med G-81 med vinklade luftgropar istället men det gör att när man skivar grönsaker och frukt så fastnar det inte lika lätt på bladet. Denna går att hitta för 999:- inkl frakt hos kitchentime, som också är bra att ha att göra med.
9A245576-27F9-4442-BDF5-B7EEA3E72E16.jpeg


När det kommer till brödkniv, så är jag nöjd med båda, fast den jag använder mest är G-22 för att bladet är något högre, känns bättre tycker jag! Cervera säljer denna för 1099 inkl frakt just nu!
2EFD72FB-530E-43C1-98D5-DD163AD84F49.jpeg



När det kommer till filékniven så är jag otroligt nöjd med denna G-21, finns säkert många som är minst lika bra eller bättre. Men du ska ju fråga dig hur många gånger du kommer att använda den dagligen! Om du inte kommer att göra det, ja, då kan det vara ett bra alternativ!

Skön flex i denna modell, när den är nyslipad så är den vass som ett rakblad! Går att finna hos kitchentime för 899:- inkl frakt.
08371ABD-1C05-4F28-A84C-7FAFC1D4AFE2.jpeg

1F08F903-67E8-4A44-83FF-437CE056D090.jpeg


Cleancut är bra att ha och göra med, säger dock inte att dom är bäst, kan vara jag som haft tur bara!

https://www.cleancut.se/butik/knivserier/global

https://www.cleancut.se/butik/knivserier/yaxell-4-serier/zen

Även Kitchentime är bra!

https://www.kitchentime.se/p/filekn...056388&utm_term=Tillredning - Knivar - Knivar

https://www.kitchentime.se/p/gronsa...056408&utm_term=Tillredning - Knivar - Knivar

Brödkniv från Cervera!

https://www.cervera.se/produkt/g-22...prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack för ett grymt bra svar! MinoSharp verkar riktigt smidigt men japanarna riktigt snygga. Tror det får bli en Yaxel Zen som kockkniv som får skickas iväg för slipning vid behov och sedan en filékniv, brödkniv och grönsakskniv från Global med en MinoSharp.
Det viktigaste är att du lär dig slipa dina knivar själv. Du kan köpa Globalkopior från ikea och de kommer fungera fint så länge de är vassa:
ikea-365--3-piece-knife-set__0448596_PE598262_S5.JPG

De har även i damaskusstål:
briljera-cook-s-knife__0588833_PE673155_S5.JPG

Som med klockor och övrigt får man fundera på vad det är man söker. Prestige? Kvalitet? Funktion? Design? Så länge handtaget är bekvämt och du kan slipa själv är det väldigt få som faktiskt märker skillnaden på enklare och dyrare knivar rent prestandamässigt.
 
Det viktigaste är att du lär dig slipa dina knivar själv. Du kan köpa Globalkopior från ikea och de kommer fungera fint så länge de är vassa:
ikea-365--3-piece-knife-set__0448596_PE598262_S5.JPG

De har även i damaskusstål:
briljera-cook-s-knife__0588833_PE673155_S5.JPG

Som med klockor och övrigt får man fundera på vad det är man söker. Prestige? Kvalitet? Funktion? Design? Så länge handtaget är bekvämt och du kan slipa själv är det väldigt få som faktiskt märker skillnaden på enklare och dyrare knivar rent prestandamässigt.

Jag vet och det är ungefär så man resonerar när man köper en Steinhart istället för en Rolex och i det fallet är valet ganska självklart. ;)
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Vad gäller kockkniv kör jag med både OBH Nordica Oden, Global G-2 och Yaxell Super Gou. Är det kött med ben eller när man behöver vara hårdhänt är det Nordican som åker fram annars är det i princip uteslutande Yaxell som används. Har inget ont att säga om den, är fantastiskt nöjd.
Overkill? Absolut, men livet är för kort för att alltid köpa minimum. ;)

2501EF0A-9BBD-4BB5-8E46-13C42671211C.jpeg

FD125D29-DBB4-4144-AF39-92462AC1CB6A.jpeg
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Det viktigaste är att du lär dig slipa dina knivar själv. Du kan köpa Globalkopior från ikea och de kommer fungera fint så länge de är vassa:
ikea-365--3-piece-knife-set__0448596_PE598262_S5.JPG

De har även i damaskusstål:
briljera-cook-s-knife__0588833_PE673155_S5.JPG

Som med klockor och övrigt får man fundera på vad det är man söker. Prestige? Kvalitet? Funktion? Design? Så länge handtaget är bekvämt och du kan slipa själv är det väldigt få som faktiskt märker skillnaden på enklare och dyrare knivar rent prestandamässigt.
Har försökt läsa på en hel del senaste dagarna, och är det inte så att mönstret på i stort sett allt ’damaskusstål’ (som tillkommer efter att bladen blivit doppade i syra) riskerar att försvinna med tiden? Kanske behövs väldigt mycket användning för att det ska ske. Vet du? :) Tycker att det är lite kul att se de olika lagrena (speciellt efter att jag börjat läsa en kurs i konstruktionsmaterial :D) oavsett om de syns efter syrabehandling eller inte, men vore ju trist om det försvinner.
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Har försökt läsa på en hel del senaste dagarna, och är det inte så att mönstret på i stort sett allt ’damaskusstål’ (som tillkommer efter att bladen blivit doppade i syra) riskerar att försvinna med tiden? Kanske behövs väldigt mycket användning för att det ska ske? Vet du? :) Tycker att det är lite kul att se de olika lagrena (speciellt efter att jag börjat läsa en kurs i konstruktionsmaterial :D) oavsett om de syns efter syrabehandling eller inte, men vore ju trist om det försvinner.
Om de ska försvinna måste du aktivt polera eller slipa ner det. Har inte sett att denna kontrast på ytan har minskat med användning på mina knivar iaf. Annars är ju det materialet som ser koolast ut hamrat kolstål. Då jag oftast går på känsla hade jag nog köpt en liknande denna nedan om jag inte haft knivar gratis.
Blue_steel_super_Santoku_6_2048x@2x.jpg
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Om de ska försvinna måste du aktivt polera eller slipa ner det. Har inte sett att denna kontrast på ytan har minskat med användning på mina knivar iaf. Annars är ju det materialet som ser koolast ut hamrat kolstål. Då jag oftast går på känsla hade jag nog köpt en liknande denna nedan om jag inte haft knivar gratis.
Blue_steel_super_Santoku_6_2048x@2x.jpg
Tack! Då ska jag inte undvika de knivarna, vilket jag varit på väg att göra.

Håller med, den ser riktig schysst ut och hamrade knivar kan se härligt handbearbetade ut. Har nog en liknande liggandes i en kundvagn faktiskt. Sjukt svårt att välja - men det är en rolig process.
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Som tidigare sagts är det nästan prio 1 hur den ligger i handen då du ska kunna jobba med den på ett säkert sätt. Gillar man mekaniska klockor så har man i min erfarenhet ofta en uppskattning för hantverk vilket sträcker sig över de flesta områden, även knivar. Visst en billig kniv från IKEA gör säkert jobbet tillräckligt bra men inget man blir glad av att använda när man ställer sig i köket. Är man dock inte där så ofta så blir det ju dock lite bortkastade pengar.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Som tidigare sagts är det nästan prio 1 hur den ligger i handen då du ska kunna jobba med den på ett säkert sätt. Gillar man mekaniska klockor så har man i min erfarenhet ofta en uppskattning för hantverk vilket sträcker sig över de flesta områden, även knivar. Visst en billig kniv från IKEA gör säkert jobbet tillräckligt bra men inget man blir glad av att använda när man ställer sig i köket. Är man dock inte där så ofta så blir det ju dock lite bortkastade pengar.
Precis, då är vi inne på nörderier och det är ju kul. Det blev dock mycket snack om vad som var bästa kniven och att Global var riktigt bra knivar. Köp Global om man vill, men mer än design och ergonomi kommer inte merparten känna av. Man får rannsaka sig själv och fundera på vad man vill ha. Tycker nog tex att Global är det absolut tråkigaste valet.
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Precis, då är vi inne på nörderier och det är ju kul. Det blev dock mycket snack om vad som var bästa kniven och att Global var riktigt bra knivar. Köp Global om man vill, men mer än design och ergonomi kommer inte merparten känna av. Man får rannsaka sig själv och fundera på vad man vill ha. Tycker nog tex att Global är det absolut tråkigaste valet.
Helt eniga! Ergonomin på Global är för mina händer dessutom hemsk.
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Jag brukar de japanska knivarna någon gång i månaden. Till vardags kör jag Global som sedan åker in i diskmaskinen. Slöar det ner extra? Kan vara ute och cykla nu känner jag :D
 
Topp