• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köksknivar

Compiss

Patek
2-Faktor
Vill man inte lägga skitmycket pengar men ändå få bra knivar så rekommenderar jag Mac.

Finns ett helt ok det. det finns för dryga 1000lappen
E4188E2E-3763-4614-8B52-914EE5796F35.jpeg



vill man lägga strax under två tusen är detta ett set jag rekommenderar

0B4D51D6-BE60-49DC-9EAE-CBA7470BC619.jpeg



finns så klart olika dyra Mac och dessa ligger i det billigare segmentet men de är sköna och håller skärpan riktigt bra och trevliga att arbeta med.
 

Sambuccashake

Omega
2-Faktor
IMG_20200301_120903 (1).jpg

Fr vänster: Shapton 220, Chosera 400, Chosera 800, Chosera 2000, Shapton 5000, padelstrigel.

Kan faktiskt rekommendera er alla att konstruera en liten strigel för den där slutliga polityren.
Man får bort den sista "hårigheten" från eggen och får den där lite "äckliga" skärpan som man måste uppleva för att faktiskt förstå.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Vet inte hur många timmar jag lagt på att läsa om knivar de senaste två veckorna. Har trålat både japanny och japanesechefsknife utan att ha hittat något jag fastnat helt för. Tittade då på Cleancut och hittade flera intressanta direkt. Blev denna santoku från Moritaka. Gillar verkligen den ”borstade” finishen på bladet och det åttakantiga handtaget. Aogami #2.
0DCB61F2-A3A6-45F6-B916-F9BDF967186F.jpeg

F92DEA4A-3FC5-46B5-B971-31C38F9D66CB.jpeg
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Många frågor om slipning, vikta eggar, svårt att hålla vinkel osv.
Jag konstaterade samma sak. Det är inte helt enkelt att slipa en kökskniv med långt blad för hand utan vinkelstyrning. Resultatet blir inte som man vill ha det.
Vad gör man då?
IMG_20180105_000726.jpg

Bygger en fixtur. Vinkeln är mycket enkel att ställa in. Resultatet blir löljligt bra. Eggen exakt den vinkel du vill ha, spegelblank och så vass att du lätt kan raka dig med den.
 
Senast ändrad:

Psykel

Patek
Inte för att jag har så många skoj köksknivar (än), men tänkte att dom ska få flytta ut ur lådan och bli lite synliga. Jag har inga vettiga väggar i köket för att få plats med en magnetlist, men tänkte att ett magnetblock kunde vara något. Nån med erfarenhet av såna? Spanat på dessa två:
https://bagarenochkocken.se/koksknivar/knivblock/zwilling-magnetiskt-knivblock-bambu-15-x-30-cm/
zwilling-magnestisk-knivblok-i-bambus-35046-110-18279-1.jpg

https://bagarenochkocken.se/kokskni...-knivblock-med-magnet-i-bambu-205x425x230-mm/
miyabi-toishi-pro-knivblock-med-magnet-i-bambu-34532-100-0-34045-1.jpg

Några tankar om dessa, eller förslag på alternativ? Max tusenlappen, men kan gå över om det är nåt extra spektakulärt som jag förälskar mig i totalt.
 

Psykel

Patek
Update på inlägget ovan. Fick hem lite nytt idag!
Yaxell Zen 20cm kockkniv, Victorinox 26cm brödkniv/konditorkniv och ett Zwilling magnetiskt knivblock!
1996442E-7B90-4F1F-A5BE-140EA7D21E83.jpeg

Såhär ser det ut nu, med hela arsenalen. Nästa steg blir att uppgradera Satake santokun till nåt roligare.
9E118B90-27D5-49BA-9E5F-98F9704E8286.jpeg
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Cleaver är skitkul, och jäkligt praktisk när man fått in vanan. De billiga CCK är inte så fagra men efter slipning så är de ett par snäpp vassare än Global skärpemässigt.
IMG_20200407_205610.jpg
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Fick hem min Cerax 1000/6000 från Japan idag. Har lagt ner otaliga timmar på att lära mig om slipning men nu ska jag för första gången prova på riktigt - får bli på en billig kniv först...
CD6CE36A-2B8E-453E-BC43-32ED05ACAC87.jpeg
Vet inte riktigt hur billig den kniven är men om det känns kämpigt så är det värt att tänka på att en hel del billiga knivar har lagt balansen i egenskaper till fördel för högre rostbeständighet till priset av sämre skärpe-egenskaper så ibland är de träligare att slipa än andra knivar. (Olika stål skiljer väldigt mycket hur lätta /roliga de är att slipa) Så om det känns motigt så kan det lite grann vara en materialfråga.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Vet inte riktigt hur billig den kniven är men om det känns kämpigt så är det värt att tänka på att en hel del billiga knivar har lagt balansen i egenskaper till fördel för högre rostbeständighet till priset av sämre skärpe-egenskaper så ibland är de träligare att slipa än andra knivar. (Olika stål skiljer väldigt mycket hur lätta /roliga de är att slipa) Så om det känns motigt så kan det lite grann vara en materialfråga.
Intressant! Det var inte lätt att få en schysst känsla med den kniven. Fick inte till ett så bra resultat heller (men hade nog behövt en grövre sten egentligen då eggen var ganska trist). Provade med en bättre kniv och då kändes och gick det mycket bättre. Lite terapeutiskt att slipa får jag säga - gillar det!
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Intressant! Det var inte lätt att få en schysst känsla med den kniven. Fick inte till ett så bra resultat heller (men hade nog behövt en grövre sten egentligen då eggen var ganska trist). Provade med en bättre kniv och då kändes och gick det mycket bättre. Lite terapeutiskt att slipa får jag säga - gillar det!
Du behöver egentligen aldrig grövre sten än 1000 annat än om är rejäla nagg i eggen så att verkligt mycket stål ska bort. Du är säkert på rätt väg, bara att köra på, känslan för hur det funkar kommer med tiden.
 
inte är samma känsla i typ slipa på maskiner kan jag tänka mig, men de är väll en av fördelarna med att jobba på Scan. Mer eller mindre alla knivarna jag äger kan jag raka mig med, vågar docka bara testa på armen. Är själv sugen på att köpa med ett köksknivset i damaskus stål, är de nån här som har kolla på de olika graderingarna på dessa stål?
 

Gulliver

Cartier
2-Faktor
Nu har det blivit dags för trotjänarna från Global att åka till fjällstugan och det är dags att införskaffa nytt. lutade först åt ett Global NI set men funderar på om det är värt att uppgradera till Yaxell Zen? Kommer jag som hemma kock få en trevligare upplevelse?

Eller finns det något sjukt mer prisvärt japansktmärke tänker knivarna Seiko.
 

JoakimN

Omega
Jag föredrar Yaxell Zen före NI, men det är nog en smaksak, stor skillnad på handtag/grepp t.ex :) Yaxell är en fröjd för ögat också!
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Nu har det blivit dags för trotjänarna från Global att åka till fjällstugan och det är dags att införskaffa nytt. lutade först åt ett Global NI set men funderar på om det är värt att uppgradera till Yaxell Zen? Kommer jag som hemma kock få en trevligare upplevelse?

Eller finns det något sjukt mer prisvärt japansktmärke tänker knivarna Seiko.

Hade man gott om tid så kunde man köpa tanaka-knivar via eBay (metalmaster) för bra priser. Nu vet jag inte om det går längre.
Tojiro är bra för priset tycker jag.
Tyvärr är nog tiderna för kap lite förbi
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Lite prep med en av mina favoriter, Masamoto KS.
0E8E33A4-B67D-4C97-8E4D-8F525308A306.jpeg

har du haft den länge så har det varit en bra investering. Jag har haft två, den ena fick svärmor när jag och frun separerade och den andra har jag kvar. Då kostade de dryga 150$, nu går de för dryga 400(?)...
Fantastisk kniv som klonats i oändlighet iaf!
 

frandinet

Cartier
har du haft den länge så har det varit en bra investering. Jag har haft två, den ena fick svärmor när jag och frun separerade och den andra har jag kvar. Då kostade de dryga 150$, nu går de för dryga 400(?)...
Fantastisk kniv som klonats i oändlighet iaf!
Nej, inte så länge så jag fick den till ett så bra pris:) Jag köpte den från JCK (Japanese Chef Knife) 2014. Jag tror jag gav runt 300$. Som sagt, jag gillar den skarpt, en av mina favoriter.
 
Topp