• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köksknivar

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag brukar de japanska knivarna någon gång i månaden. Till vardags kör jag Global som sedan åker in i diskmaskinen. Slöar det ner extra? Kan vara ute och cykla nu känner jag :D
Om du uppskattar den sjuka vassheten förstör du dem helt klart. Förmodar stålet är såpass rent att det inte blir korrosion? Helt ärligt är det väl inte så jobbigt att skölja av och torka av bladet?
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Vad rekar ni för slipningsmetod? Funderar på att köra på knivbrev men vore kul att lära sig själv med.
Jag slipar själv, men det är lite av ett hantverk som man behöver lära sig och träna på. Man bör kosta på hyfsade stenar också. (Även om såna där japanska värstingstenar för tusentals kronor är onödiga.) Jag har en dubbelsidig 250/1000 från Zwilling J.A. Henckels, det räcker rätt långt. Har inte riktigt känt något behov av någon finare sten än 1000.

Det svåraste är att hitta rätt vinkel och hålla den konstant. (Och notera igen, det är normalt olika vinklar på europeiska och japanska knivar.)
Men jag underhållsslipar bara, jag skulle inte ge mig på att sätta en ny egg på en helt utsliten eller skadad kniv.

Har man japanska knivar så funkar en sån där mackapär med sliphjul som MinoSharp 3 rätt bra också. Lättare att använda, kräver bara att man kan hålla kniven rakt och stadigt i dragen. (FInns demonstrationsvideor på tuben.)
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Jag slipar själv, men det är lite av ett hantverk som man behöver lära sig och träna på. Man bör kosta på hyfsade stenar också. (Även om såna där japanska värstingstenar för tusentals kronor är onödiga.) Jag har en dubbelsidig 250/1000 från Zwilling J.A. Henckels, det räcker rätt långt. Har inte riktigt känt något behov av någon finare sten än 1000.

Det svåraste är att hitta rätt vinkel och hålla den konstant. (Och notera igen, det är normalt olika vinklar på europeiska och japanska knivar.)
Men jag underhållsslipar bara, jag skulle inte ge mig på att sätta en ny egg på en helt utsliten eller skadad kniv.

Har man japanska knivar så funkar en sån där mackapär med sliphjul som MinoSharp 3 rätt bra också. Lättare att använda, kräver bara att man kan hålla kniven rakt och stadigt i dragen. (FInns demonstrationsvideor på tuben.)

Det som irriterar mig med dessa "hjulslipar" är att du missar skärpan på högersida i spetsen och vänstersida i bakkant.
Visst, petitesser må hända. Men min OCD får ibland utslag av sådant.
 

Ketan

Cartier
Vad gäller kockkniv kör jag med både OBH Nordica Oden, Global G-2 och Yaxell Super Gou. Är det kött med ben eller när man behöver vara hårdhänt är det Nordican som åker fram annars är det i princip uteslutande Yaxell som används. Har inget ont att säga om den, är fantastiskt nöjd.
Overkill? Absolut, men livet är för kort för att alltid köpa minimum. ;)

2501EF0A-9BBD-4BB5-8E46-13C42671211C.jpeg

FD125D29-DBB4-4144-AF39-92462AC1CB6A.jpeg
Den yaxell super gou är en grymt fin kniv. Blir nog att köpa en sån till mig när jag flyttar från mitt korridorboende till en lägenhet.
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Den yaxell super gou är en grymt fin kniv. Blir nog att köpa en sån till mig när jag flyttar från mitt korridorboende till en lägenhet.
Kan varmt rekommenderas. Jag testade även den vanliga Gou men handtagen var faktiskt inte identiska. Super Gou har lite mer bredd vilket jag gillar. I övrigt är det bara estetisk skillnad med fler lager i damaskusstålet.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Det som irriterar mig med dessa "hjulslipar" är att du missar skärpan på högersida i spetsen och vänstersida i bakkant.
Visst, petitesser må hända. Men min OCD får ibland utslag av sådant.
Ja, de är inte perfekta, det är en kompromiss. Jag kan som sagt slipa "på riktigt", men använder ändå hjulen ibland för att det är enkelt och snabbt när man bara vill bättra på skärpan lite. (Och de funkar ju bara på vissa knivar, jag slipar ju andra knivar, och saxar, med vanliga stenar förstås.)
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Jag slipar själv, men det är lite av ett hantverk som man behöver lära sig och träna på. Man bör kosta på hyfsade stenar också. (Även om såna där japanska värstingstenar för tusentals kronor är onödiga.) Jag har en dubbelsidig 250/1000 från Zwilling J.A. Henckels, det räcker rätt långt. Har inte riktigt känt något behov av någon finare sten än 1000.

Det svåraste är att hitta rätt vinkel och hålla den konstant. (Och notera igen, det är normalt olika vinklar på europeiska och japanska knivar.)
Men jag underhållsslipar bara, jag skulle inte ge mig på att sätta en ny egg på en helt utsliten eller skadad kniv.

Har man japanska knivar så funkar en sån där mackapär med sliphjul som MinoSharp 3 rätt bra också. Lättare att använda, kräver bara att man kan hålla kniven rakt och stadigt i dragen. (FInns demonstrationsvideor på tuben.)
Hävdar med en dåres envishet att ett av de största skälen till missnöje och att man inte får ut vad man betalat för av sina dyra eller halvdyra knivar är att så många inte skiljer på innebörden av att bryna och slipa sina knivar. En Mino från Global tex ersätter i princip bara ett brynstål som man använder för att löpande underhålla och vika eggen rätt, den mängd material den slipar bort är minimal. De är helt ok till detta jobb men om man enbart använder dessa (eller brynstav, eller el"slip" typ OBH) och inte slipar ny egg (antingen själv eller lämnar in till ett proffs) med jämna mellanrum så kommer man oftast inte jobba med i närheten av den skärpan ens kniv hade vid köpet. Detta gäller särskilt kockkniven som man använder mest hela tiden. Om man får den slipad vartannat eller vart tredje år som de flesta gör så jobbar man för det mesta med en dassig kniv.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Jag brukar de japanska knivarna någon gång i månaden. Till vardags kör jag Global som sedan åker in i diskmaskinen. Slöar det ner extra? Kan vara ute och cykla nu känner jag :D
Man brukar avråda från att köra knivarna i diskmaskin. Dels är maskindiskmedel rätt hårt mot stålet. Det är "rostfritt" i någon grad, men det är alltid en kompromiss när det gäller stålets olika egenskaper. Det är svårt att få den helt rostfritt och samtidigt vara ett bra knivstål som är lagom hårt och går att få bra egg på. Dels finns det risk att de skramlar runt och nöter eggen mot någonting.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Hävdar med en dåres envishet att ett av de största skälen till missnöje och att man inte får ut vad man betalat för av sina dyra eller halvdyra knivar är att så många inte skiljer på innebörden av att bryna och slipa sina knivar. En Mino från Global tex ersätter i princip bara ett brynstål som man använder för att löpande underhålla och vika eggen rätt, den mängd material den slipar bort är minimal. De är helt ok till detta jobb men om man enbart använder dessa (eller brynstav, eller el"slip" typ OBH) och inte slipar ny egg (antingen själv eller lämnar in till ett proffs) med jämna mellanrum så kommer man oftast inte jobba med i närheten av den skärpan ens kniv hade vid köpet. Detta gäller särskilt kockkniven som man använder mest hela tiden. Om man får den slipad vartannat eller vart tredje år som de flesta gör så jobbar man för det mesta med en dassig kniv.
Ja, jag håller med, det är ju därför jag började slipa själv. (Hålla på och lämna bort till slipning hade en tendens att aldrig hända.) Men jag håller inte helt med MinoSharp, det är klart att den slipar, bra nog för att hålla en befintlig bra egg i form i alla fall. (Skulle den vara extremt nernött eller ha skador i form av hack så räcker det nog inte till däremot, eller i alla fall vara väldigt tidsödande att slipa på det sättet.)

Men det är sant att många tror att brynstålet (eller porslinet) "slipar"; det gör det inte. Det "rätar upp" eggen som i mikroskopisk skala "viker" sig lite när man använder den, om man har en riktigt vass egg till att börja med. Så det gör nytta, men det ersätter inte slipning (som behövs när den fina eggen helt enkelt nötts ner).
Sedan brukar folk dessutom slöa ner knivarna i onödan genom att inte hantera dem rätt: Skrapa sidledes med eggen på brädan t.ex. (Vänd på kniven och skrapa med ryggen i stället.) Vända knivarna fel i knivblocket så att man drar eggen mot den varje gång man sätter i eller tar ur en kniv, eller helt enkelt låta dem ligga och skramla i en kökslåda. Och diskning med vanlig diskborste tvärs mot eggen - nylonborst är inte knivens bästa vän. ;)
 
  • Like
Reactions: bvb

MrIronMike

Panerai
Jag kör med GLOBAL och är väldigt nöjd, dock har jag hört att IKEA 365 skall vara motsvarade om inte bättre... GLOBAL får du betala för märket och designen ... Enligt andra forum...
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
De har rea på Yaxell Zen knivset med kockkniv, allkniv och skalkniv för 2290kr hos Bagaren och kocken nu.
 
  • Like
Reactions: bvb

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Jag kör med GLOBAL och är väldigt nöjd, dock har jag hört att IKEA 365 skall vara motsvarade om inte bättre... GLOBAL får du betala för märket och designen ... Enligt andra forum...
Det där är ju en sanning som slängs runt i olika varianter rätt ofta. Eftersom det stora flertalet av knivar på den breda marknaden är gjorda i någon variant av det man benämner krom-molybden-vanadium stål (ingen aning om hur korrekt den benämningen är rent tekniskt) så kommer man också till slutsatsen att det är i princip likvärdiga knivar. Nu har jag ingen erfarenhet av just 365, jag har bara en annan IKEA kniv, men rent generellt så är det ju en falsk slutsats. Det är så många andra tillverkningsparametrar som spelar in i slutresultatet.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det där är ju en sanning som slängs runt i olika varianter rätt ofta. Eftersom det stora flertalet av knivar på den breda marknaden är gjorda i någon variant av det man benämner krom-molybden-vanadium stål (ingen aning om hur korrekt den benämningen är rent tekniskt) så kommer man också till slutsatsen att det är i princip likvärdiga knivar. Nu har jag ingen erfarenhet av just 365, jag har bara en annan IKEA kniv, men rent generellt så är det ju en falsk slutsats. Det är så många andra tillverkningsparametrar som spelar in i slutresultatet.
Samtidigt är stål billigt och väldigt lika i egenskaper. Som tidigare nämnt, så mycket viktigare att läsa sig slipa än att köpa en dyrare kniv.
 

ErikGBG

Audemars
Föredrar masamoto när det kommer till japanska knivar. Men som nämnts innan, har du tight budget köp lite billigare och lägg krut på ett gäng bra slipstenar
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
E274B645-92B8-4CCF-9295-2B1700176069.jpeg
Föredrar masamoto när det kommer till japanska knivar. Men som nämnts innan, har du tight budget köp lite billigare och lägg krut på ett gäng bra slipstenar

Köpte på mig lite Masamoto som är dryga 20 år gamla trots att jag föredrar wa....
För det jag betalade var det löjligt bra värde även om jag fortfarande har endel jobb med att tunna och polera kvar.
Masamoto gick bort från ”riktig” kanji för säkert 10 år sedan...
 

snajgel

Panerai

JEK

Cartier
jag har den och tycker den är riktigt bra ihop med deras olika jiggar. Krävs en hel del övning.
För bara köksknivar skulle jag nog inte köpa den utan japanska stenar istället.
Åh andra sidan kan man lämna in för slipning ganska många gånger innan man kommer upp i dom pengarna. Både cleancut och Japanese knife company har slipning.

Hade hoppats den skulle vara relativt lättanvänd med rätt jigg och att kunna ställa in fast vinkel.
 

snajgel

Panerai
Hade hoppats den skulle vara relativt lättanvänd med rätt jigg och att kunna ställa in fast vinkel.
Det kanske inte är svårt att få till vassa knivar, och lägre inlärningskurva än på japanska stenar.
Men om man bara ska slipa köksknivar så tycker jag det finns bättre alternativ som kanske ger bättre resultat. :)
 

TLalle

Omega
Gällande material föredrar jag kolstål före rostfritt. Jag värdesätter att kolstålet är levande och två personers, vid köp identiska, knivar kommer efter några års användning fått helt olika patina då kolstålet reagerar olika mot till exempel syran i tomat och att tranchera en köttbit. En inte helt irrelevant jämförelse är tritium lume vs Luminova. Det skall dock sägas att kolstål kommer med vissa nackdelar. Dels är eggen svagare och det blir lätt hack och du behöver vara noggrann i torkningen av kniven för att det inte skall bildas rost. Att lära sig att underhålla eggen med våtstenar rekommenderas.
 

bluetrain

Cartier
Har kört spyderco sharpmaker i många och tyckt dem funkat bra och kan verkligen rekommendera dem! Dock tyckte senaste året att knivarna inte riktigt blivit sådär vassa längre så köpte på mig fina japanska slipstenar (1000/6000). Kollade lite youtubefilmer och tänkte, hur svårt kan det vara? Ganska svårt visade sig (för mig iaf), trots att du "bara behöver hålla rätt vinkel". Så man behöver nog antingen ha bra tålamod att lära sig eller ett väldigt bra handlag eller nån kombo. Nä jag tar nog tills vidare den enkla vägen att lämna in för grundslipning och sedan köra underhållsslipning med sharpmakern...
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Har kört spyderco sharpmaker i många och tyckt dem funkat bra och kan verkligen rekommendera dem! Dock tyckte senaste året att knivarna inte riktigt blivit sådär vassa längre så köpte på mig fina japanska slipstenar (1000/6000). Kollade lite youtubefilmer och tänkte, hur svårt kan det vara? Ganska svårt visade sig (för mig iaf), trots att du "bara behöver hålla rätt vinkel". Så man behöver nog antingen ha bra tålamod att lära sig eller ett väldigt bra handlag eller nån kombo. Nä jag tar nog tills vidare den enkla vägen att lämna in för grundslipning och sedan köra underhållsslipning med sharpmakern...
Det är definitivt en tröskel man måste över till att börja med och det kräver lite tålamod och repetition. Grundtipset är ju att börja träna på en billig kniv som det inte gör något om man sabbar. tills man hittar känslan. Tyvärr innebär dock detta ofta samtidigt att man jobbar med ett stål som är rätt träligt och inte så kul att slipa. I en drömvärld skulle alla hitta en billig kolstålskniv på loppis att börja med.
 
Topp